Indbygget akvarie!

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indbygget akvarie!

Indlæg af Anders månsson »

Jeg og familien flytter her i det nye år til Fyns land, Der har min kæreste hele sine familie og det er dér vi kan få råd til det hus (som dog ikke er fundet endnu) vi gerne vil bo i. I dette hus skal der laves et et akvaire på 100Lx90Dx60/50H = ca 540L./450L. 8) Så må jeg finde mig i, at vi ikke kan bo i KBH, hvor jeg er vosket op. Men hvad gør man ikke for sit barn og ikke mindst planer om et indbygget akvarie...

Jeg vil have det indbygget i en væg og der skal bygges/indrettes et teknik rum bagved. Rummet bliver lukket men dog en dør :D

Ventilation: Jeg går udfra der skal laves noget udsug fra rummet. Hvad bruger I der har teknik rum?

Fugt problematik: Jeg har set billeder af flere teknik rum, men der er ikke mange der er lavet som vådrum, med vådrumsgips og 50 glans maling. Hvordan kan man undgå svamp og råd og er det overhovedet nødvendigt, når der er udsugning?
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

Jeg har købt og installeret et klimaanlæg i rummet, den kan både varme, køle og affugte. På den måde har jeg løst problemmet med de varme sommermåneder samtidig med at jeg kan holde fugten væk.
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Indlæg af herzberg »

Sådan en transportabel klimating kan vel også gøre det? Hvis man ikke vil gå hele vejen og lavet et "rigtigt" anlæg. Ellers er de her varmepumper jo blevet mega billige, og de fungerer jo også som klimaanlæg.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Brugeravatar
hendrix
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
20
Geografisk sted: nyborg

Indlæg af hendrix »

du er meget velkommen til at kigge forbi nyborg for at se mit akvarie
så kan vi jo altid få en lille akvariesludder og evt se hvordan jeg har lavet mit
Mvh Hendrix
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

I hvilket prisleje ligger disser klima anlæg og varmepumper i? Det er to forskellige ting ikke?
Kan man så lave systemet sådan, at resten eller noget af huset også gør brug af dette? Så man sparer lidt på opvarmningen af huset oveni...
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

ok jeg fandt nogle link til de anlæg. De er jo pænt kostbare!
Man kan vidst kun med fordel bruge dem til opvarmning af huset , hvis man har el-varme, er det forkert?
Men det er smart man også kan køle med dem!

Men der ska vel stadig vådrums isoleres ikke?
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af herzberg »

kostbare og kostbare. Har da set dem til omkring 3000 kr. Det er vel ikke så vildt igen. Ikke hvis man sammenligner hvad en ordenlig skummer koster, så står det jo slet ikke i forhold til hinanden. Men okay, de koster selvfølgelig også noget i strøm.

men jow, har man oliefyr er der nok ikke noget at spare på en varmepumpe, det skulle da lige være som supplement. Men i disse tider hvor olie er så skide dyrt, så kan det måske ligefrem betale sig?!
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

måske er det bare at vådrums isolere rummet, derefter så sætte en god udsugning op i rummet med passage til det udendørs...
Så burde væggene da holde til det og forhåbenttlig ingen fugt og svampe problemer!
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af herzberg »

Og så evt. den affugter til at køre nogen timer om dagen.
Dan Binderup
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Dan Binderup »

el-varme er der ikke i ret mange huse der har (på nær sommerhuse), da det er meget dyrt at varme et hus op med elvarme. jeg er da også ret sikker på at en dog ventilation (med mortor) vil kunne klare problemet.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Til mit det nye akvarie kommer der følgende :

50mm afløb til osmose anlæg og automatisk vand skifte
Kold vands hane til osmose anlæg
110mm mekanisk udsugning over baljen(motor ukendt men kraftig)

Det bliver indbygget på bagsiden i en skabsvæg og i selve rummet er der Genvex som i resten af huset(når det engang bliver til noget man kan kalde et hus igen :D).
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

BRIAN: Skal du så have el-varme med en eller anden supplerings energi (brændeovn måske)?
Det her er jo et større puslespil...
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Varme - altså til baljen ??

Det regner jeg ikke med med alt det lys der kommer over ?
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

nej jeg mente opvamrmning af huset!

du skriver den genvex varmepumpe (hvilken model?) også er til resten af huset ikke?
Så fugten fra akvariet kan også blive brugt til opvarmning af resten af huset eller brugsvand!

men med vådrums isolering og en god udsugning behøver man måske ikke det store klima anlæg, selvom det jo også har en god funktion med at skabe det gode indeklima. Hvilket er en ret rar tanke oveni hele akvarie/fugt situationen...
Brugeravatar
flemmiov
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
20
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 1999
Geografisk sted: 7500 Holstebro

Indlæg af flemmiov »

Hej anders, princippet i et genvex anlæg er at man udskifter luften i huset, på den måde får man fjernet uønsket fugt i huset (se bare i vindueskanten hvor der samler sig kondensvand, især her om vinteren) det svarer lidt til at man lufter ud men genvexen genvinder den kolde luft den får udefra, og opvarmer den med den varme luft indefra huset , via en krydsvarmeveksler. Det er basis modellen på en genvex, man kan så få monteret eftervarmeplader mm. men det er i de fleste tilfælde ikke nødvendigt, desuden koster det jo også mere strøm. Jeg har selv genvex, og i rummet hvor akvariet står (26 kvm) er der både en indsugning og en udblæsning af luft. Ved genvex anlæg monterer man i reglen indsugning i husets vådrum så som bad-bryggers og v. køkken, samtidig har man så indblæsning på værelser, stuer og køkken. Du skal regne med en pris på omkring 35-40.000 kr hvis du selv monterer anlægget, det lyder af meget, men så har man jo også et godt indeklima, og du kan samtidig spare lidt på varmen. Genvex skriver at et anlæg over en år-række vil tjene sig selv ind, meeen det ved jeg nu ikke om man skal tro på...Nå det var lidt af en smøre..men held og lykke med hus+projekt ! ( måske du skulle lave et større hul i væggen ved et "uheld",-det giver jo også en større balje :lol: )
Deltec 576 L.
Hilsen Flemming.
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

flemmiov: Ok det var en god beskrivelse du kom med dér! Jeg er varm fortaler for et godt indeklima og vil gerne investere pengene, hvis vi har dem... Så slipper man helt for fugt problemer.
Har du vådrum isoleret, der hvor du har akvariet? Holder din løsning? hvilke genvex system har du købt og til hvor mange kvm?

Jeg skal ikke selv montere, det er jeg RET sikker på :D
Brugeravatar
flemmiov
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
20
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 1999
Geografisk sted: 7500 Holstebro

Indlæg af flemmiov »

Den jeg har er den her : http://www.genvex.dk/uploads/GE_390_AC.pdf

Rummet akvariet står i er ikke vådrumsisoleret, og vi har IKKE problemer med fugt ;-)
Deltec 576 L.
Hilsen Flemming.
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"