"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Leopard aftrækker - refleksioner

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1383
Tilmeldt: man 30. aug 2010 12:50
13
Postnummer: 4780 Stege
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Stege

Leopard aftrækker - refleksioner

Indlæg af Chrissy62 »

Her vil jeg gerne dele mine tanker og refleksioner med jer omkring "Joe", som Kenneys nye triggerfisk hedder.

Allerførst, så vil jeg gerne slå fast, at Kenney, vores søn, er helt ny bruger herinde og først fik saltvand i lørdags for 2 dage siden, så han har derfor ingen viden om saltvand, og kan ikke stilles til ansvar for mine handlinger!

Dernæst vil jeg sige, at vores valg med saltvand herhjemme altid har været præget af tålmodighed, lytten til eksperter, hvilket også er grunden til, at tingene er gået godt for os.

I lørdags skete der så en kortslutning i min hjerne, da jeg så denne her skønne Clown trigger inde hos Carsten, som var sat ned til 1 kr. Jeg var overbevist om, at andre før mig, havde købt den, men nej, den var skam stadig til salg. Jeg tiggede og bad Jønner om, jeg måtte få den. Jeg vidste jo godt, det var håbløst, da vi ikke har nogen ordentlig balje til den, og han sagde da også nej, som alle andre også gjorde i forretningen, så det var nok mest ønsketænkning fra min side.

På vejen hjem, kom jeg til at tænke på, at Kenney jo havde et 128L der stod tomt og afventede at skulle sælges. Jeg fik denne her vanvittige ide, at han så kunne få fisken, og på sigt kunne vi skaffe et større akvarium til den. Her røg, alt min viden om saltvand ud af hovedet på mig. Jeg ved jo godt, at et akvarium skal være velindkørt, før man putter fisk i, men jeg troede bare, vi lige kunne købe 50L modnet saltvand, og så selv blande resten og vupti, alt ville gå godt.

Nej, sådan gik det jo ikke. Der er flere andre forhold, der ikke er optimale, udover, at vandet ikke er indkørt. Spandpumpen, som er stor, har ikke kraft nok til at trække alt vandet og madaffald op fra bunden, hvorved der hurtigt vil opstå ammonium.

Igår mandag, væltede det hele så, og Joe, fik det pludselig meget dårligt, og vi måtte handle meget hurtigt, for at redde ham. Jeg fik fat i et 300L akvarium med sump og returpumpe, på Amager. Vi måtte vente til Jønner havde fri fra arbejde, og Kenney også, før vi kunne komme igang med at handle på noget som helst.

Men sent om aftenen havde vi renset nyt sand, akvarium og sump, og fik det hele op at køre. Dog kunne vi ikke lave rørføringen, da pakningerne skulle udskiftes, og det ikke ville holde tæt, så vi sørgede for at vandet ikke kunne komme over i overløbet. Vi lavede en sandbund af groftkornet sand, og en stor hule, som den umuligt kan flytte, samt vi limede tagstenen sammen med epoxy. Hulen er urokkelig!

Kenney havde jo ikke nogen cirkulationspumpe, så i mangel af bedre igår, fandt vi en løsning, hvor vi smed returpumpen ned i baljen, så den ligger nu og giver rigtig meget smæld på cirkulationen.

Herefter kom Joe i baljen, og allerede med det samme, kunne vi se, at hans vejrtrækning blev mere rolig, og han fik farven tilbage. Han svømmede straks ind i hulen, hvor han trykkede sig mod bagvæggen.

I morges, siger Kenney, at Joe var i live, men stadig inde i hulen. Han tog på arbejde og fodrede den ikke, da jeg rådede ham til at vente med fodring, til fisken selv svømmer ud af hulen og ser ud til at have det bedre. Ellers vil foderet bare lande i sandet, og svine. Jeg snakker med ham når han kommer hjem i aften, og hører, hvordan Joe har det.

Nu er planen, at Marc kommer ud til Kenney, her en af dagene, og hjælper med at lave pakninger og tætne rørene med PVC lim, og sumpen kommer i brug.

Vi skal så i denne uge have købt en brugt skummer, cirkulationspumper, osmolator og refraktometer til Kenney, så regner jeg med at tingene vil blive bedre. Hele tiden kigger vi på, hvordan fisken har det. Bliver den dårligere end den er nu, så må den til "Den Blå Planet", men håbet er, at den gradvist vil få det bedre. Som vi har læst flere steder, er det en meget hårdfør fisk, og den har en god størrelse, så vi tror på, den nok skal klare skærene.

Nu kommer vi så til spørgsmålet om større balje i takt med den vokser....

Jeg har her i weekenden siddet og læst alt muligt om den på flere fora og også herinde. Den gængse opfattelse er, at akvariet skal være 1000L eller over, og jeg er enig i, at det er optimale forhold, men dermed ikke sagt, at den ikke kan trives fint i mindre forhold. :wink:

Niels skrev jo, at den vokser 1 cm om måneden. Det tror jeg er relativt, forstået sådan, at byder man den optimale forhold vil den vokse med dem, dvs. får den ikke mulighed for at få større og større akvarium, så vil den staunere i vækst. Jeg bygger denne antagelse på observationer af andres beskrivelser.

Joe Kill havde en Clown Trigger i 6 år, skriver han i en tråd, hvis den havde vokset 1 cm om måneden, så ville den have været 72 cm + de cm den var, da han købte den. Den kan max. blive 50 cm ude i naturen!

Jeg har en Gul Kirurg, som var 9 år gammel, da jeg købte den af Engelquist. Jeg må derfor antage, den er fuldt udvokset. Kirurgen er stor, men ikke stor, som den er ude i havet. Den har nemlig vokset sig stor i Bo's akvarium, som også er de her 250-300L. Min Desjardini, er større end min Gule Kirurg, selvom den er langt yngre. Jeg har haft den fra lille, men den har vokset sig stor i et 670L akvarium, så det er altså størrelsen på baljen, der afgører, hvordan fiskens vækst er.

Med nogle krybdyr ses samme fænomen. Alligatorer har så yderligere den evne, at de stopper med vækst, til de når akvariestørrelsen, men uanset, hvor mange år der går, før de flyttes i større balje, så vil de igen udvikle evnen til at vokse sig større, når de bliver budt større forhold.

Jeg har set Joe Kills akvarium, og det er ikke større end Kenneys ca. 250-300L, og den gik med andre fisk, deriblandt kejsere. Joe Kill skriver at hans fisk var velfodret, og IKKE aggressiv. Jeg har stor respekt for Joe Kill, da jeg synes hans akvarium, er et af de flotteste jeg har set, og jeg er overbevist om, han har høstet en stor erfaring med Clown Triggeren, mens han havde den.

Jeg har også læst andres beskrivelser af, at den er aggressiv, og at den bliver meget stor. Nu er den her jo stor i forvejen, så sandsynligheden for at den vil vokse sig meget større i det her akvarium er lille, uanset, om den bliver fodret meget. Jeg kan ikke vide det, men jeg gætter på, hvis den vokser mere, så vil det være meget langsomt, medmindre den kommer i en større balje.

Det er en meget spændende fisk, og jeg vil fortsætte med at følge dens udvikling hos Kenney, og skrive om de tanker, oplevelser og erfaringer han og vi gør os med den. :y
Mvh
Christina Frisdahl Faurbye

Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Månedens akvarie september 2013: viewtopic.php?f=138&t=62205
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Leopard aftrækker - refleksioner

Indlæg af Carsten »

Chrissy62 skrev:
så det er altså størrelsen på baljen, der afgører, hvordan fiskens vækst er.
Jeg kommer til at skuffe dig. Din tese holder ikke.
For mange år siden havde jeg besøg af en biolog, og han fortalte mig at, han gerne ville på tage sig at få en ørred op i fuldvoksen størrelse i et 30 liters akvarie.
Det hele handler om vand og foder. Og ikke om akvariet størrelse.
Der også eksempler på at nogle fisk, især Malawi ciklider bliver markant større i akvarier end i naturen.
Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1383
Tilmeldt: man 30. aug 2010 12:50
13
Postnummer: 4780 Stege
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Stege

Re: Leopard aftrækker - refleksioner

Indlæg af Chrissy62 »

Nej, intet er sikkert. Der findes ingen konstanter i naturen. Evolutionen lærer os jo, at naturen indretter sig som den bliver budt.

Hvis en fisk, eller andet dyr bliver større/ældre i et fangenskab tyder det på, den er truet i naturen, dvs. den er føde for større dyr, og det er derfor dens betingelser er, ikke at være stor, så kan den bedre skjule sig, eller den bliver ikke så gammel, fordi større dyr når at æde den, inden den bliver voksen. Ses jo ofte med havskildpadder og mange andre dyr.

Men det med at den vokser 1 cm om måneden, holder altså ikke, da Joe Kills trigger i så fald ville have været 72+ cm på 6 år, samt han fortæller den blev fodret godt og voksede, men altså ikke i det tempo, som Niels beskriver.

Min gule kirurg er altså også væsentligt mindre end min desjardini, trods den er 4 gange så gammel, og teorien med forskellen på vokseforholdene holder meget godt stik her ;)

Så var der jo også det med alligatoren.... Jeg er sikker på, der er andre dyr/fisk/fugle, der vokser udfra de forhold de bliver budt ;)
Mvh
Christina Frisdahl Faurbye

Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Månedens akvarie september 2013: viewtopic.php?f=138&t=62205
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Leopard aftrækker - refleksioner

Indlæg af Bingocaller »

Men det ændre jo ikke på at fisken stadigt bliver en stor skiderik! :)

Om den er 30 cm eller 72+ er sådan set ligemeget - den vil stadigt svine af ht etc.

Men dejlig fisk med stor charme - håber at den klarer sig!
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Leopard aftrækker - refleksioner

Indlæg af Jones »

Jeg vil tro at meningen var, at den vokser 1 cm om måneden, indtil den når sin endelige størrelse som fuldvoksen. Som med andre fisk, uden synlige kønsforskelle, kan der måske være lidt forskel på hanner og hunner mht størrelsen.
o_O
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: Leopard aftrækker - refleksioner

Indlæg af peder »

Hej Christina her er en tråd som kan berolige dig lidt i forhold til Triggerfiskenes adfærd, flere her har fået et chok når deres Trigger bare nappede en lur ;-).
Triggerfish weird sleeping positions - Reef Central Online Community
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3637
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Leopard aftrækker - refleksioner

Indlæg af nielsk »

Nu behøver du jo ikke bruge mine oplysninger så de får mig til at fremstå som en tåbe - den må du tage på egen kåbe. Du må da kunne huske bare lidt pædagogik
Selvfølgelig bliver den ikke større end det den maksimalt kan blive i naturen - og nej den bliver aldrig en halv meter i noget akvarie. Min pointe var bare at hvis I sulter den kan den blive aggressiv - man kan sulte alle fisk til vækststagnation. Det er vores forum jo et stort bevis for.
Men måske vil netop jeres fisk acceptere at blive sultet uden at smadre alt i akvariet - det er der helt sikkert historier om på nettet rundt om i verden. Men sandsynligheden for at den ikke gør det er så meget større.

Chrissy62 skrev:Nej, intet er sikkert. Der findes ingen konstanter i naturen. Evolutionen lærer os jo, at naturen indretter sig som den bliver budt.

Hvis en fisk, eller andet dyr bliver større/ældre i et fangenskab tyder det på, den er truet i naturen, dvs. den er føde for større dyr, og det er derfor dens betingelser er, ikke at være stor, så kan den bedre skjule sig, eller den bliver ikke så gammel, fordi større dyr når at æde den, inden den bliver voksen. Ses jo ofte med havskildpadder og mange andre dyr.

Men det med at den vokser 1 cm om måneden, holder altså ikke, da Joe Kills trigger i så fald ville have været 72+ cm på 6 år, samt han fortæller den blev fodret godt og voksede, men altså ikke i det tempo, som Niels beskriver.

Min gule kirurg er altså også væsentligt mindre end min desjardini, trods den er 4 gange så gammel, og teorien med forskellen på vokseforholdene holder meget godt stik her ;)

Så var der jo også det med alligatoren.... Jeg er sikker på, der er andre dyr/fisk/fugle, der vokser udfra de forhold de bliver budt ;)
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Leopard aftrækker - refleksioner

Indlæg af Carsten »

Chrissy62 skrev:Nej, intet er sikkert. Der findes ingen konstanter i naturen. Evolutionen lærer os jo, at naturen indretter sig som den bliver budt.

Hvis en fisk, eller andet dyr bliver større/ældre i et fangenskab tyder det på, den er truet i naturen, dvs. den er føde for større dyr, og det er derfor dens betingelser er, ikke at være stor, så kan den bedre skjule sig, eller den bliver ikke så gammel, fordi større dyr når at æde den, inden den bliver voksen. Ses jo ofte med havskildpadder og mange andre dyr.

Men det med at den vokser 1 cm om måneden, holder altså ikke, da Joe Kills trigger i så fald ville have været 72+ cm på 6 år, samt han fortæller den blev fodret godt og voksede, men altså ikke i det tempo, som Niels beskriver.

Min gule kirurg er altså også væsentligt mindre end min desjardini, trods den er 4 gange så gammel, og teorien med forskellen på vokseforholdene holder meget godt stik her ;)

Så var der jo også det med alligatoren.... Jeg er sikker på, der er andre dyr/fisk/fugle, der vokser udfra de forhold de bliver budt ;)
Nej Christina!
En af grundene til at fisk kan blive større i fangenskab, er ret simpel. foder. Det foder vi hælder ned til dem er langt mere protein holdigt end det de kan få i naturen. Derfor den hurtigere og større vækst.

At nogle fisk i akvarier ikke når den størrelse de kan få i naturen, skyldes ikke at de ikke får foder nok, men at vandet ikke er godt nok.
Da jeg boede i København, havde jeg en lille "Malawifabrik" i kælderen, så jeg har haft rigtigt mange kuld ciklide unger i gang.

I et kuld var der 2-3 stk. som voksede hurtigere end alle de andre. Blev de 2-3 stykker så fjernet, var der nogle nye som tog teten i forhold til de andre. Hvorfor er det sådan, jo ungerne udskiller et væksthæmmende homon som begrænser væksten på de andre. Men hvis man skiftede vand i en uendelighed, skete det ikke og alle ungerne voksede stort set ligehurtigt. Fordi der ikke nåede at komme så meget væksthæmmende homon i vandet får end det blev skiftet.

Den med at hvis en klovnaftrækker skulle vokse med 1 cm om måneden, så skulle Nielsk have været 72 cm.
Det skulle den måske hvis væksten var ensartet, men sådan er det jo heller ikke.
Tag bare et lille barn. Deres vækst rate er nogenlunde som klovnaftrækkerens 1 cm om måneden, men et menneske på 75 år er da ikke 9 meter høj. Fisk vokser hurtigst så længe de er små, fordi det er pi... farligt at være en lille fisk, de kan dø af det! Men når de bliver større og predatorene på dem bliver færre, vokser da langsommere, da de nu også skal bruge kræfter på at formere sig.
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1063
Tilmeldt: søn 16. jan 2011 17:52
13
Postnummer: 5750 Ringe
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Ringe

Re: Leopard aftrækker - refleksioner

Indlæg af chrislolk »

Jeg synes ikke, at denne situation klæder en ellers så dygtig akvarist som dig. Havde det været en nybegynder, der havde gjort det samme, ville personen blive lynchet her på forum, men næsten alle har givet dig velmenene råd om at finde større (og bedre) forhold til fisken. Alligevel sorterer du de råd fra og holde fast i de råd, som du synes bedre om.
Med venlig hilsen
Christopher Lolk Andersen
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Re: Leopard aftrækker - refleksioner

Indlæg af Thue »

Sikke en historie, men helt sikkert ikke den rigtig måde i har startet på. Men kan godt følge at nu handler det bare om og få det bedste ud af det som muligt. Men hold øje med den for får den det værre så må i aflevere den ti den blå.

Det bedste i kan gøre for den lige pt er allerede som i er blevet rådet til at lave så mange vandskift som muligt, for i det nye akvarie er der ikke kommet gang i det nitrogene kredes løb endnu. Så ting som nitrit og ammoniak kan være dødeligt, så disse ting skal skal holdes i skagt med vandskift, i kan også med stor fordel putte en stor svamp i jeres eget akvarie for at skabe de rigtig bakterie til nedbrydelse af ammoniak og nitrit, altså lade den ligge i jeres akvarie i en uge og så putte den over i jeres søns akvarie via en spand pumpe som så vil hjælpe lidt til med kredsløbet, og selvfølgelig have levende sten i dette akvarie også.

Om en fisk vokser eller ej kan man nok ikke helt sætte sådan i bås, jeg har før haft et stort fiske akvarie med mange forskellige kejsere, og nogen af dem voksede slet ikke mens andre voksede over 2cm om måneden, så om de vokser eller ej kan være svært og afgøre. Grunden til at man læser rundet omkring at denne type fisk kræver et stort akvarie, er til dels pga svømme pladsen altså for at holde aggration nede, mens mest fordi denne type fisk kræver enorme mængde fodder og så kan det være rigtig svært og holde de rigtig vandværdier. Tro mig taler af erfaring det kan værer noget af en opgave at holde vandværdien optimal ved disse grissebasser :-)

Mvh Thue
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Leopard aftrækker - refleksioner

Indlæg af Bingocaller »

Jeg købte engang noget der hed Kordon Amquel - det virkede sgu meget godt så vidt jeg husker
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1383
Tilmeldt: man 30. aug 2010 12:50
13
Postnummer: 4780 Stege
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Stege

Re: Leopard aftrækker - refleksioner

Indlæg af Chrissy62 »

Folkens - jeg er træt i dag. Kom i seng kl. 2.30 i nat, efter at have kæmpet med det her projekt.

Jeg tror ikke jeg orker at svare alle lige nu, og jeg føler faktisk også, at det bare nu går ud på, at smadre min samvittighed, hagle mig ned, og så lige kaste op også over mine valg.

Jeg startede tråden med at fortælle sagligt og oprigtigt om, hvad der er sket og hvad de næste planer er.

Sket er sket, og man kan altid være bagklog.

Jeg vil så alligevel lige svare nogle:

Niels:
Hvis du mener jeg får dig til at fremstå som en tåbe, så må det være den måde du formulerer dig på, du måske skulle genoverveje ;)

Hvordan det kan være mig, der skal huske min pædagogik, kan jeg slet ikke få til at hænge sammen med dine udtalelser:
nielsk skrev:I skal ikke gøre for meget for det nye akvarium. Betragt det som en mellemstation. Det er en fisk som vokser 1 cm/måned ellers sulter i den og den bliver aggressiv.I skal tilbyde den minimum 1000 liter vand indenfor det næste år og kraftig filtrering.
Og den kan blive pisse ond i sulet hvis den er sulten og bider gerne sin ejer. Og det er ikke et smånap som en snowflake - det er med knusetænder som man bløder af.
Det er ikke en hyggefisk - det svarer til I har købe en lille haj!
Men god fornøjelse med ham (-: Håber at kommer til at elske dens personlighed og vil give ham de forhold han kræver - eller sende ham i et offentligt akvarie
Du fremkommer med en konstant, istedet for en variabel. Og du skriver SKAL istedet for BØR. Og det gør du faktisk temmelig tit, når du giver gode velmenende råd. :y

Hos mig virker det bare stik modsat af hensigten. Jeg går i baglås. Jeg kan ikke fordrage, når folk vil diktere mig, hvad jeg SKAL gøre, istedet for at råde og vejlede mig til selv at træffe det rigtige valg. :wink:

Chrislock:
chrislolk skrev:Jeg synes ikke, at denne situation klæder en ellers så dygtig akvarist som dig. Havde det været en nybegynder, der havde gjort det samme, ville personen blive lynchet her på forum, men næsten alle har givet dig velmenene råd om at finde større (og bedre) forhold til fisken. Alligevel sorterer du de råd fra og holde fast i de råd, som du synes bedre om.
Sådan en udtalelse, ved jeg slet ikke, hvad jeg skal bruge til? Jeg opfatter ikke mig selv som en erfaren akvarist, da jeg kun lige har rundet de 3 år i saltvandet, og synes at jo mere jeg finder ud af om hobbyen, des mere kan jeg se, jeg ikke ved ;)

Implicit siger du, at erfarne akvarister ikke må fejle, ikke må gøre forkerte ting, eller træffe hasarderede valg? Jeg er trods alt bare et menneske, og jeg tror nok du vil finde mange herinde, der har truffet samme overilede beslutninger igennem tiderne og så dem som er dygtige ;)

At jeg kun hører på dem, der taler mig efter munden, passer vist ikke. Jeg vil snarere sige, det kommer an på, hvordan man taler til mig, og man skal have sin argumentation i orden, hvis jeg vil lytte :)

Der er iøvrigt kommet mange gode råd i denne tråd, og dem vil jeg nærlæse senere, og så går jeg let og elefant henover alle fornærmelserne. :T

Nu vil jeg gå ud i det gode vejr. ;)
Mvh
Christina Frisdahl Faurbye

Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Månedens akvarie september 2013: viewtopic.php?f=138&t=62205
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1063
Tilmeldt: søn 16. jan 2011 17:52
13
Postnummer: 5750 Ringe
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Ringe

Re: Leopard aftrækker - refleksioner

Indlæg af chrislolk »

Chrissy62 skrev: Implicit siger du, at erfarne akvarister ikke må fejle, ikke må gøre forkerte ting, eller træffe hasarderede valg? Jeg er trods alt bare et menneske, og jeg tror nok du vil finde mange herinde, der har truffet samme overilede beslutninger igennem tiderne og så dem som er dygtige ;)

At jeg kun hører på dem, der taler mig efter munden, passer vist ikke. Jeg vil snarere sige, det kommer an på, hvordan man taler til mig, og man skal have sin argumentation i orden, hvis jeg vil lytte :)

Der er iøvrigt kommet mange gode råd i denne tråd, og dem vil jeg nærlæse senere, og så går jeg let og elefant henover alle fornærmelserne. :T

Nu vil jeg gå ud i det gode vejr. ;)
Mit indlæg er på ingen måde ment som en fornærmelse, beklager hvis du opfatter det sådan. Og jeg skriver intet om at erfarne (beskrev dig vidst som dygtig) akvarister ikke må fejle. Mit pointe er bare, at flere brugere, implicit og eksplicit, forsøger at fortælle dig, at 300 liter ikke er nok - heriblandt nielsk, som er én af de brugere herinde, der ved allermest om fisk og deres behov (og har stor erfaring med netop dette område). I stedet for at følge hans råd og sige "Jo, du har nok ret. Vi må finde et større hjem til den hurtigst muligt", betvivler du i stedet hans viden på område (og de andre, der mener det samme). Det er dét jeg ikke synes klæder dig særlig godt.

Men det er bare min mening. Jeg har også begået mange fejl i min akvariekarriere og vil sikkert begå flere endnu.
Med venlig hilsen
Christopher Lolk Andersen
Brugeravatar
demian
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 542
Tilmeldt: tors 6. aug 2009 09:34
14
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2002

Re: Leopard aftrækker - refleksioner

Indlæg af demian »

hej jeg havde en klovnetrigger fra helt lille et par år. den blev ca 15 cm, min skiftede også farve det var sjovt når den lagde sig på gruset som en fladfisk og blev helt bleg tror den ville kamuflere sig og lå og kiggede tror ikke det var for den var bange det bare noget den gør. men du komme nok ikke til at holde snegle og krebsdyr dem nakker den hehe. men kan godt forstå i valgte den. og så til 1kr men som den første fisk i tanken kunne jeg godt frygte hvis i skulle have andre fisk i de ville få det svært. men held og lykke med joe the trigger :wink:
Brugeravatar
Kenney
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 91
Tilmeldt: søn 18. maj 2014 12:48
10
Postnummer: 2620 Albertslund
Saltvand siden?: 2014

Re: Leopard aftrækker - refleksioner

Indlæg af Kenney »

Hej alle!

Kom hjem idag til en flot og farverig fisk med masser af energi og appetit!

Skal nok poste nogle billeder på et tidspunkt!
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Leopard aftrækker - refleksioner

Indlæg af Jones »

Godt at høre Kenney. Jeg er sikker på at det nok skal gå med den. Rent vand, foder og ellers fred og ro, så skal det nok blive fint :) Det er i hvertfald mit bud på historiens slutning.
o_O
Brugeravatar
demian
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 542
Tilmeldt: tors 6. aug 2009 09:34
14
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2002

Re: Leopard aftrækker - refleksioner

Indlæg af demian »

Kenney skrev:Hej alle!

Kom hjem idag til en flot og farverig fisk med masser af energi og appetit!

Skal nok poste nogle billeder på et tidspunkt!
hej jeg har lavet en avatar til dit logo i 80x80 pixels :wink: :wink:
rr.jpg
rr.jpg (7.17 KiB) Vist 4179 gange
Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1383
Tilmeldt: man 30. aug 2010 12:50
13
Postnummer: 4780 Stege
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Stege

Re: Leopard aftrækker - refleksioner

Indlæg af Chrissy62 »

Det var super dejligt, at høre, at Trigger Joe har det godt, og er monstersulten. :W

Jeg skriver lidt for Kenney her, da han var dødtræt i går, og havde travlt med fodring, vandskift, aftaler med folk, der kommer og hjælper med alt muligt. Marc kommer jo og hjælper med rørføring. Pederrevnørd er så sød at køre ind til Kenney på lørdag og låne ham pumpe og lys. :W Det er bare så dejligt med så gode venner :grouphug: Og jeg kommer også på lørdag og har en overraskelse med til ham. Han ved det ikke endnu, noget jeg har købt til hans nye balje. :GO

Nå, men I skal da have lidt billeder, som han fik taget i går, og sendt til mig på FB ;)
Her svømmer han glad og forventningsfuldt rundt og siger: Feed me! :D
Her svømmer han glad og forventningsfuldt rundt og siger: Feed me! :D
Her får han første reje :)
Her får han første reje :)
Her får han nr. 2 reje, som han nuppede fra pincetten og svømmede væk med ;)
Her får han nr. 2 reje, som han nuppede fra pincetten og svømmede væk med ;)
Da Kenney gav ham reje nr. 3, tabte han den og hans finger røg ned i stedet for rejen. Joe satte tænderne i fingeren, men Kenney siger, han nappede forsigtigt, og han mærkede det dårligt nok, og den slap med det samme, da den opdagede, det ikke var en reje, men en finger. Klog fisk. :y

Jeg glæder mig til at høre, hvordan den har det i aften. :beer:

Jeg vil gerne takke alle for de meget fine råd, som jeg har modtaget, både her og på pb. :y

Vi har en klar aftale om, at lige så snart Joe mistrives, så skal han videre, men lige nu, tager vi en dag af gangen, og så længe han er glad og aktiv og spiser, så går det godt. Det kan sagtens være, at han alligevel ryger videre om ½ år, fordi han er for stor, men indtil da, hygger Kenney sig med ham. Så ser vi, hvad der sker derefter, om han skal have en ny "lille" trigger på 6-7 cm, fordi han er blevet så glad for dem ;)
Mvh
Christina Frisdahl Faurbye

Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Månedens akvarie september 2013: viewtopic.php?f=138&t=62205
Brugeravatar
Lennart
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 893
Tilmeldt: lør 11. maj 2013 18:35
11
Postnummer: 6200 Aabenraa
Saltvand siden?: 2013

Re: Leopard aftrækker - refleksioner

Indlæg af Lennart »

Fedt med billeder :0)

Dejligt at du har en så positiv tilgang til udfordringen.

Jeg blir egentlig lidt nysgerrig på hvordan man holder sådan et akvarie rent ? Bruger man bare en stor spandpumpe med filter ?
Jeg kan forstille mig at sådan en stor fisk sviner helt enormt :0)
Never say oops, allways say ahhh interesting
Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1383
Tilmeldt: man 30. aug 2010 12:50
13
Postnummer: 4780 Stege
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Stege

Re: Leopard aftrækker - refleksioner

Indlæg af Chrissy62 »

Tak, Lennart ;)

Ja, lige nu, er der en stor spandpumpe sat til, og Kenney skifter 25L vand hver dag, i hvertfald i en hel uge.

Og der ligger en meget kraftig returpumpe oppe i DT, som virkelig får vandet pisket godt igennem og ud i spandpumpen.

Men her i weekenden kommer der til at ske nye tiltag. Du må lige afvente, kan ikke røbe det endnu ;)
Mvh
Christina Frisdahl Faurbye

Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Månedens akvarie september 2013: viewtopic.php?f=138&t=62205
Brugeravatar
Lennart
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 893
Tilmeldt: lør 11. maj 2013 18:35
11
Postnummer: 6200 Aabenraa
Saltvand siden?: 2013

Re: Leopard aftrækker - refleksioner

Indlæg af Lennart »

25 liter pr dag. Det løber op alene i salt, hehe

Ca et kilo om dagen.....eller små 400 kilo pr år.
Alene driftsudgifterne løber vel op i mellem 5-10.000 om året ?

Det er bestemt ikke for at være negativ, blot en refleksion. :)
Never say oops, allways say ahhh interesting
Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1383
Tilmeldt: man 30. aug 2010 12:50
13
Postnummer: 4780 Stege
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Stege

Re: Leopard aftrækker - refleksioner

Indlæg af Chrissy62 »

Men det er kun lige den første uge her, for at være sikker på, at vandet bliver udskiftet, og fordi det ikke er indkørt;)

Fra næste uge, er der kommet ny teknik i baljen, og vandskift vil være 2 gange om ugen ;)
Mvh
Christina Frisdahl Faurbye

Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Månedens akvarie september 2013: viewtopic.php?f=138&t=62205
Bokelund
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 784
Tilmeldt: tirs 9. okt 2007 18:06
16
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvidovre

Re: Leopard aftrækker - refleksioner

Indlæg af Bokelund »

Jeg synes det er mega fedt at du smider "kortene" på bordet for at få hjælp og blotter dig selv totalt. Fisken er købt og den har det tydeligvis ok, lige nu :) Egentlig tror jeg godt selv du ved hvad der er rigtigt og forkert (har fulgt lidt med her inde når du skriver), for du virker fornuftig og viden. Jeg tror også godt selv du ved hvilken reaktion der ville komme da du besluttede at ligge alt det her op. Det behøver man ikke være på Saltvandsforum. dk mere end et par dage for at vide desværre.
Held og lykke, jeg tror det bliver KANON godt ! :)
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3767
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Leopard aftrækker - refleksioner

Indlæg af charlie saltvand »

Bokelund skrev:Jeg synes det er mega fedt at du smider "kortene" på bordet for at få hjælp og blotter dig selv totalt. Fisken er købt og den har det tydeligvis ok, lige nu :) Egentlig tror jeg godt selv du ved hvad der er rigtigt og forkert (har fulgt lidt med her inde når du skriver), for du virker fornuftig og viden. Jeg tror også godt selv du ved hvilken reaktion der ville komme da du besluttede at ligge alt det her op. Det behøver man ikke være på Saltvandsforum. dk mere end et par dage for at vide desværre.
Held og lykke, jeg tror det bliver KANON godt ! :)

+ 10 :GO
Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1383
Tilmeldt: man 30. aug 2010 12:50
13
Postnummer: 4780 Stege
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Stege

Re: Leopard aftrækker - refleksioner

Indlæg af Chrissy62 »

Tusind tak Bokelund for de rosende ord og din tillid. Det varmer sørme :grouphug:

Nu kan jeg godt røbe, at jeg har købt en skummer til Kenney. :W

Så nu mangler vi bare en osmolator og refraktometer, så kører systemet som det skal. :y

Hvis nogle sidder derude og kan se, de lige har sådan noget liggende derhjemme og gerne vil låne det ud, så vil Kenney blive meget glad. Vi skal nok få det købt selv hen af vejen, men nu er det jo sidst på måneden, så pengene hænger ikke på træerne ;)
Mvh
Christina Frisdahl Faurbye

Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Månedens akvarie september 2013: viewtopic.php?f=138&t=62205
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Leopard aftrækker - refleksioner

Indlæg af pederrevnørd »

I kan passe mine 2 små hunde 3 uger i juli, mens jeg er i thailand

Så køber jeg de to ting til Kenney, og 50 kg salt - lidt off topic måske...

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1383
Tilmeldt: man 30. aug 2010 12:50
13
Postnummer: 4780 Stege
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Stege

Re: Leopard aftrækker - refleksioner

Indlæg af Chrissy62 »

Peder, min sødeste ven, altså...hvad skal jeg dog sige :W

Jeg må lige snakke med Jønner om det :y

Hvilken race er de?

Jeg ÆLSKER små hunde. Spørg bare Marc og Terese. De har en Chihuahua, og jeg har tigget Jønner om at få sådan en, men nej. Du ved, hvordan han er. :snooty: Jeg får aldrig noget... :biggrin:
Mvh
Christina Frisdahl Faurbye

Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Månedens akvarie september 2013: viewtopic.php?f=138&t=62205
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Leopard aftrækker - refleksioner

Indlæg af Jones »

Ham Pederrevnørd.... Han gør det sgu godt :) RESPEKT for at være så flink når folk har brug for hjælp. Du får min stemme som månedens kollega.
o_O
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Leopard aftrækker - refleksioner

Indlæg af pederrevnørd »

Chrissy62 skrev:Peder, min sødeste ven, altså...hvad skal jeg dog sige :W

Jeg må lige snakke med Jønner om det :y

Hvilken race er de?

Jeg ÆLSKER små hunde. Spørg bare Marc og Terese. De har en Chihuahua, og jeg har tigget Jønner om at få sådan en, men nej. Du ved, hvordan han er. :snooty: Jeg får aldrig noget... :biggrin:
Tænkte jo bare at vi ku hjælpe hinanden :beer: samt Kenney

Selvfølgelig skal du tale med Jønner - du kan oz bare skrive sms/pb.

Baloo og Beaty er 2 shih tzu, og vant til at være i bur om dagen, mens vi er på job.
Baloo
Baloo

Er renlige og søde, men ikke trænet.
Bringer og henter selvfølgelig - hvis det går i orden :y

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1383
Tilmeldt: man 30. aug 2010 12:50
13
Postnummer: 4780 Stege
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Stege

Re: Leopard aftrækker - refleksioner

Indlæg af Chrissy62 »

Det lyder bare godt, Peder. Ja, selvfølgelig skal vi hjælpe hinanden, men du er jo helt uovertruffen flink. :grouphug:

Den ser sød ud. :y

Lad os tale sammen over mobilen senere. Jønner er på arbejde. Han kommer hjem her ved 21 tiden :beer:
Mvh
Christina Frisdahl Faurbye

Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Månedens akvarie september 2013: viewtopic.php?f=138&t=62205
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"