VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.

Husk at vaske hænder......advarsel

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Husk at vaske hænder......advarsel

Indlæg af pederrevnørd »

Så lige denne her, og jeg ved at de fleste ved hvor giftige visse Zoa og Palyer kan være, men kan dette link redde nogens øjne, er tiden godt givet ud.

http://www.michiganreefers.com/forums/r ... g-eye.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Vedhæftede filer
day1.jpg
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Husk at vaske hænder......advarsel

Indlæg af AndersGS »

En ting er Palytoxin, men en anden ting er alle de bakterier der lever i korallernes slim. Det er ikke for sjov :dizzy:
Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 5210 Odense NV

Indlæg af Gino »

Tak for reminderen;-)

Godt nok en vild historie!
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
DanielXavier
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
15
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Ballerup

Indlæg af DanielXavier »

Ja, det er ikke kun øjet det går ud over. Bare det at koge sten som der sidder Paly eller Zoas på er farligt. Bare det at irritere en stengruppe med dem på, kan give udslet. INGEN åbne sår når man roder med stensætningerne med zoas eller paly. :-)

Jeg er ved at færdiggøre et større samling af Zoas til frags og rodede i går med akvariet en del tid. Efterfølgende måtte jeg lægge mig med influenzaligende symptomer og udslet på hænderne :-)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Ingen er i tvivl om deres giftighed. Men jeg har haft en mega stor koloni af Palytoe polypper for en hel del år siden. Og den blev ikke altid behandlet lige skånsomt. Hvis der skulle laves lidt om på stenopsætningen så blev der lagt sten oven på polypperne. Og jeg oplevede aldrig nogen af de symptomer der siden hen er blevet skrevet om.
Det var nu ikke fordi jeg er specielt dumdristig, men den gang var der bare ingen information om det.
Men ud fra min egen erfaring skal der en hel del til før end at de afgiver gift.
Idag ville jeg selvfølgelig ikke håndtere dem uden handsker.
DanielXavier
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
15

Indlæg af DanielXavier »

Carsten skrev:Ingen er i tvivl om deres giftighed. Men jeg har haft en mega stor koloni af Palytoe polypper for en hel del år siden. Og den blev ikke altid behandlet lige skånsomt. Hvis der skulle laves lidt om på stenopsætningen så blev der lagt sten oven på polypperne. Og jeg oplevede aldrig nogen af de symptomer der siden hen er blevet skrevet om.
Det var nu ikke fordi jeg er specielt dumdristig, men den gang var der bare ingen information om det.
Men ud fra min egen erfaring skal der en hel del til før end at de afgiver gift.
Muligvis du ikke har lagt mærke til det. :GO
Jeg forsøgte nænsomt at løsne en Maxi Paly fra stensætningen i går, og det var meget tydligt hvordan den sprøjtede i vandet. Efterfølgende prikkede og stikkede det i hænderne. Har indtil videre ikke set mine zoas sprøjte i forbindelse med fragging, men har hørt historierne. Der er meget forskel blandt zoas. Et godt tegn er at holde øje med dem, som er mest opsvulmede over vandoverfladen. De indeholder hampgejst :K
Brugeravatar
Raavig
Foxface
Foxface
Reactions:
15
Postnummer: 4690 Haslev
Geografisk sted: Sjælland

Indlæg af Raavig »

Selv ved vask af hænder kan der være risiko, så handsker og hold snitterne væk fra øjne.
Har selv oplevet indlæggelse med kraftige respiratoriske symptomer.
Og de kan kun symptombehandle her i lille dk.

Der udover 3-4 år hvor jeg ikke kunne have højre arm i saltvand :)
Mvh. Christian Raavig
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

Raavig skrev:Selv ved vask af hænder kan der være risiko, så handsker og hold snitterne væk fra øjne.

FUCK

At tænke sig hvad der kan ske, hvis man efter en tur i baljen skal ud og tisse.... :G :G :G
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

pederrevnørd skrev:
Raavig skrev:Selv ved vask af hænder kan der være risiko, så handsker og hold snitterne væk fra øjne.

FUCK

At tænke sig hvad der kan ske, hvis man efter en tur i baljen skal ud og tisse.... :G :G :G
Nej, nu bliver jeg forvirret? Sagde du ikke det netop, at det var derfor.. du ved..?? :sneaky2:

:T
Brugeravatar
Raavig
Foxface
Foxface
Reactions:
15

Indlæg af Raavig »

Men alle reagere forskelligt på toksiner.
Men pas på jer selv ihvertfald :)
Mvh. Christian Raavig
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

DanielXavier skrev:
Carsten skrev:Ingen er i tvivl om deres giftighed. Men jeg har haft en mega stor koloni af Palytoe polypper for en hel del år siden. Og den blev ikke altid behandlet lige skånsomt. Hvis der skulle laves lidt om på stenopsætningen så blev der lagt sten oven på polypperne. Og jeg oplevede aldrig nogen af de symptomer der siden hen er blevet skrevet om.
Muligvis du ikke har lagt mærke til det. :GO
Det er nok mere som Raavig skriver, vi reagerer alle forskelligt på toksiner.
Og idag hvor jeg har haft det eksem af primært Montipora er jeg langt mere forsigtig
end tidligere.
Brugeravatar
Raavig
Foxface
Foxface
Reactions:
15

Indlæg af Raavig »

Plus at hvis polypper forstyrres inden, så er det ikke sikkert de brænder.
90% af gangene vil de trække deres nælder ind.
Mange har aldrig haft et problem med diverse.
Men man skal bare være opmærksom på det kan ske.

Og som sagt er der nogen ved kontakt der nærmest intet mærker.

Andre mister hud på fingre af acropora osv.
Derfor et par gode røde gummihandsker - evt med en dykker handske på (pga kantrol) eller med en dyrelæge handske under gummihandsken, så man undgår vand i handsken :)

Det lyder tøset - men jeg skal ikke tage chancer når mit nano er indkørt og får koraller igen.
Mvh. Christian Raavig
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Indlæg af Wiinberg »

Og har man hund, eller små børn i nærheden, så skal man sørge for ikke at være uopmærksom når man sidder og fragger eller roder.

En amerikaner mistede sin hund, da den drak vand fra en spand med Zoa.
http://reefcentral.com/forums/showthrea ... did=158663" onclick="window.open(this.href);return false;

En anden mistede sin hund da den uheldigvis spiste et frag. 3 timer tog det.
http://www.michiganreefers.com/forums/z ... d-dog.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Jesper ØH
Reactions:

Indlæg af Jesper ØH »

Palytoxin er helt sikker meget meget giftig, derfor opfordrer de fleste også til at man bruger handsker. For ca 1 år siden valgte nogle af mine Paly's ved fragmentering, at sende en stråle afsted på +40cm, strålen endte uheldigvis lige i mit øje :/ fy for satan, jeg har har haft svejseøjne men det her var meget meget værre, mit øje hævede og blev helt blodrød. Jeg skyllede og skyllede øjet men det hjalp ikke det store, jeg var tæt på at opsøge lægen efter et par dage da de sved og kløede, og gjorde mit syn sløret. Efter en uge var det væk, der var kun lidt rødt i øjet. Så fra den dag bruger jeg altid briller når jeg fragger, og det er tit zoa's og skiver sender en stråle afsted.
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Jesper ØH skrev:Palytoxin er helt sikker meget meget giftig, derfor opfordrer de fleste også til at man bruger handsker. For ca 1 år siden valgte nogle af mine Paly's ved fragmentering, at sende en stråle afsted på +40cm, strålen endte uheldigvis lige i mit øje :/ fy for satan, jeg har har haft svejseøjne men det her var meget meget værre, mit øje hævede og blev helt blodrød. Jeg skyllede og skyllede øjet men det hjalp ikke det store, jeg var tæt på at opsøge lægen efter et par dage da de sved og kløede, og gjorde mit syn sløret. Efter en uge var det væk, der var kun lidt rødt i øjet. Så fra den dag bruger jeg altid briller når jeg fragger, og det er tit zoa's og skiver sender en stråle afsted.
Spørgsmålet er så om det har været Palytoxin eller om det er bakterierne der forårsager det?

Lige netop øjet er jo et af de mest modtagelige steder for sådan noget som gift.
Brugeravatar
Raavig
Foxface
Foxface
Reactions:
15

Indlæg af Raavig »

Jesper ØH skrev:Palytoxin er helt sikker meget meget giftig, derfor opfordrer de fleste også til at man bruger handsker. For ca 1 år siden valgte nogle af mine Paly's ved fragmentering, at sende en stråle afsted på +40cm, strålen endte uheldigvis lige i mit øje :/ fy for satan, jeg har har haft svejseøjne men det her var meget meget værre, mit øje hævede og blev helt blodrød. Jeg skyllede og skyllede øjet men det hjalp ikke det store, jeg var tæt på at opsøge lægen efter et par dage da de sved og kløede, og gjorde mit syn sløret. Efter en uge var det væk, der var kun lidt rødt i øjet. Så fra den dag bruger jeg altid briller når jeg fragger, og det er tit zoa's og skiver sender en stråle afsted.
Det er ihvertfald en grim historie.
Palytoxin er et rigtig stærkt toksin som man ikke skal have mange mg af for at være i seriøs fare.
Jeg modtog min dosis på hele underarmen (undersiden).
Og selv igennem huden oplevede jeg en rigtig slem reaktion.

Tør ikke tænke på hvordan det havde været hvis det havde været mit øje.

Havet/akvariet er netop en kilde til rigtig mange bakterier.
Som i samarbejde med toksin kan gøre stor skade.
Mvh. Christian Raavig

Indlæg af Jesper ØH »

AndersGS skrev:
Spørgsmålet er så om det har været Palytoxin eller om det er bakterierne der forårsager det?

Lige netop øjet er jo et af de mest modtagelige steder for sådan noget som gift.
Jeg tror det i mit tilfælde mest har været bakterierne, men når Paly's (nogle Paly's) indeholder meget palytoxin kan de jo nok sende en lille del med strålen ? Jeg har læst at de mest giftige Paly's, vil få polypper kunne slå flere hundrede mennesker ihjel.
DanielXavier
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
15

Indlæg af DanielXavier »

Jesper ØH skrev:
AndersGS skrev:

Jeg tror det i mit tilfælde mest har været bakterierne, men når Paly's (nogle Paly's) indeholder meget palytoxin kan de jo nok sende en lille del med strålen ? Jeg har læst at de mest giftige Paly's, vil få polypper kunne slå flere hundrede mennesker ihjel.

Ja, der skal ca. 8 microgram palytoxin til at slå en voksen mand ihjel. De kan have omkring 2-3 miligram pr. hovede. Så ja.. Der skal ikke meget til.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Vi skal nok gå varsomt med det.
Tænk hvis myndighederne fik nys om det!
Så blev det forbudt at have dem hjemme, fordi de kan skade folk :)
Jesper ØH
Reactions:

Indlæg af Jesper ØH »

Carsten skrev:Vi skal nok gå varsomt med det.
Tænk hvis myndighederne fik nys om det!
Så blev det forbudt at have dem hjemme, fordi de kan skade folk :)
Havde ikke tænkt på det sådan, men du har helt ret.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af PoulD »

pederrevnørd skrev:

FUCK

Kæresten kunne jo derved få læber magen til Linse Kessler's . . . . . Måske endda i begge ender :hehe:
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af Mic4700 »

He he :GO :GO
johanne86
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
14
Postnummer: 8220 Brabrand

Indlæg af johanne86 »

For en god ordens skyld synes jeg lige, at jeg vil understrege at hovedpersonen i omhandlende link selv har konkluderet, at det må være palytoxin han har fået i øjet.

Med de cases der har været med palytoxin, finder jeg det usandsynligt at hans reaktion skyldes dette stof. Når man tænker på, hvor nemt palytoxin åbenbart kan gennemtrænge intakt hud, så ville jeg mene at personen ville have oplevet en systemisk reaktion på palytoxin, hvis det var kommet i øjet. Dette bygger jeg på, at der i øjet er slimhinde, som langt nemmere kan gennemstrænges af diverse stoffer og gå direkte i blodbanen. Dette er i hvert fald min professionelle vurdering.

Men korallerne har jo masser af forsvarsmekanismer, og øjet er et meget følsomt sted. Og som AndersGS skriver er vandet også fyldt med bakterier. Nogle af dem kan sikkert også producere giftstoffer, som kan irritere øjnene. Så hold nallerne derfra, og stik dem heller ikke i næsen eller munden før I har vasket dem grundigt med sæbe.

Får I noget i øjet, da skyl det straks med masser af vand, som JesperØH gjorde - dog med den lille finte, at I (modsat JesperØH ;) ) derefter kontakter en læge, såfremt der opstår irritation i øjet.
625 liter mixkoralrevsakvarie, 100 liter sump, 3 stk maxspect etheral lamper, maxspect aeraqua duo skummer, 2 stk maxspect gyre 350, GHL profilux 4, kH director og doseringsenheder.
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

johanne86 skrev:For en god ordens skyld synes jeg lige, at jeg vil understrege at hovedpersonen i omhandlende link selv har konkluderet, at det må være palytoxin han har fået i øjet.

Med de cases der har været med palytoxin, finder jeg det usandsynligt at hans reaktion skyldes dette stof. Når man tænker på, hvor nemt palytoxin åbenbart kan gennemtrænge intakt hud, så ville jeg mene at personen ville have oplevet en systemisk reaktion på palytoxin, hvis det var kommet i øjet. Dette bygger jeg på, at der i øjet er slimhinde, som langt nemmere kan gennemstrænges af diverse stoffer og gå direkte i blodbanen. Dette er i hvert fald min professionelle vurdering.

Men korallerne har jo masser af forsvarsmekanismer, og øjet er et meget følsomt sted. Og som AndersGS skriver er vandet også fyldt med bakterier. Nogle af dem kan sikkert også producere giftstoffer, som kan irritere øjnene. Så hold nallerne derfra, og stik dem heller ikke i næsen eller munden før I har vasket dem grundigt med sæbe.

Får I noget i øjet, da skyl det straks med masser af vand, som JesperØH gjorde - dog med den lille finte, at I (modsat JesperØH ;) ) derefter kontakter en læge, såfremt der opstår irritation i øjet.
Det er simpelthen bare så godt med en forum-læge :beer:
Brugeravatar
bima
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
14
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Indlæg af bima »

pederrevnørd skrev:Så lige denne her, og jeg ved at de fleste ved hvor giftige visse Zoa og Palyer kan være, men kan dette link redde nogens øjne, er tiden godt givet ud.

http://www.michiganreefers.com/forums/r ... g-eye.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Det ligner sgu dig Peder..... :T
Og det kommer ikke fra Zoaerne.
Men fra rødvinen!!!!!! :beer:
Mvh Henning Schneider

518 liters hjørneakvarie viewtopic.php?f=94&t=45569
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

bima skrev:
pederrevnørd skrev:Så lige denne her, og jeg ved at de fleste ved hvor giftige visse Zoa og Palyer kan være, men kan dette link redde nogens øjne, er tiden godt givet ud.

Det ligner sgu dig Peder..... :T
Og det kommer ikke fra Zoaerne.
Men fra rødvinen!!!!!! :beer:
Ikke helt enig, ham der har da mere hår :K :K :K
Besvar

Tilbage til "Sygdom"