Hjælp til opstart af nano

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
Dragefisken
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Virum

Hjælp til opstart af nano

Indlæg af Dragefisken »

Nogle af mine venner ønsker at opstarte et nano akvarie og de har bedt mig om hjælp (i mangel på bedre :P ). Problemet er bare at jeg ikke selv startet fra bunden da jeg købte et akvarie med indhold. Så mine spørgsmål er:

Akvariet er på 45 liter.

Hvor mange kg sten vil i anbefalde der skal i ?

Hvor meget sand skal der i ?

Kan man købe eremit krebs/snegle fra start af ?

håber i kan hjælpe med de tre spørgsmål.

mvh
Niels
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Mikkel E »

1: Mellem 5 og 10 kg, alt efter kvaliteten.

2: I mit akvarie har jeg kun sand i for synets skyld. Altså ikke noget sand omme bag ved stenopsætningen. I så fald burde ét kilo, eller deromkring være nok, vil jeg tro.

3: Lad det lige stå et par dage. Efter en uge ville der ikke ske noget ved det, men der er ikke rigtigt noget idé i det.
Brugeravatar
Dragefisken
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
19

Indlæg af Dragefisken »

Hvad med de levende sten må man tage nogle med for eksempel skiver på?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Dragefisken skrev:Hvad med de levende sten må man tage nogle med for eksempel skiver på?
Ja da! Men bland vandet et par dage inden, for frisk saltvand er noget kradst noget.
Brugeravatar
Dragefisken
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
19

Indlæg af Dragefisken »

Carsten skrev:Ja da! Men bland vandet et par dage inden, for frisk saltvand er noget kradst noget.
Uha det bliver svært at overtale dem da de gerne vil handle i dag. Men mon ikke man kan købe noget modnet vand i klovnfisken til at hjælpe dem lidt igang ?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Få dem til at klappe hesten!! Men selvfølgeligt vand fra et andet system er ovre den "kradse" fase.
Brugeravatar
Dragefisken
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
19

Indlæg af Dragefisken »

Hvad med en sandsøstjerne, hvornår må de komme i?
Brugeravatar
BatLuder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
20
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af BatLuder »

Jeg tror akvariet er for lille til en sandsøstjerne, tænk på at den lever af at rense sandet og spise hvad der ligger heri, men den kommer hurtig igennem et kg sand, og har så ikke mere at spise...
Rasmus Berlin aka BatLuder

- 54L nano, indbygget "sump", 72W lys (nedlagt pga flytning)
- 12L pico, 12L sump m. skummer, 36W lys (på vej)
- 9L pico (nedlagt)
- 5,5L pico (på vej)
Brugeravatar
BatLuder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
20
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af BatLuder »

Hvis det blot er for at rense sandet, så kan man få snegle til den slags. Du kan evt. få nogle af mig, så skal de nok formere sig til de er nok til at rense dit sand. :)
Rasmus Berlin aka BatLuder

- 54L nano, indbygget "sump", 72W lys (nedlagt pga flytning)
- 12L pico, 12L sump m. skummer, 36W lys (på vej)
- 9L pico (nedlagt)
- 5,5L pico (på vej)
ReeZer
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
18
Geografisk sted: Vejle - Downtown
Kontakt:

Indlæg af ReeZer »

sådan en sandsøstjerne- hvor lille kan man minimum holde sådan en i?
Henrik - Stay positive
Til Salg: viewtopic.php?p=218496#p218496
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Dragefisken skrev:Hvad med en sandsøstjerne, hvornår må de komme i?
Aldrig!
"akvariet" er alt for lille til at kunne få en søstjerne til at overleve.
Brugeravatar
Dragefisken
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
19

Indlæg af Dragefisken »

Hey jeg tror jeg siger til dem at de ikke skal have en sandsøstjerne :D

Hvad så med sand snegle som BatLuder foreslog, hvornår skal man putte dem i ?

I øvrigt mange tak for tilbudet BatLuder det er utroligt venligt af dig. Men jeg skal desværre ikke til Århus pt. så ellers tak
Senest rettet af Dragefisken tirs 21. nov 2006 14:39, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Såsnart der er sand i "akvariet"
Brugeravatar
Dragefisken
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
19

Indlæg af Dragefisken »

Så har akvariet kørt siden tirsdag. Der blev købt levende sten hos klovnfisken samt modnet vand til hele akvariet. Det er pt. ingen alger, hvilket nok skyldtes at vandet var modnet før det kom i akvariet.

Men kan man putte fisk i nu når alt vandet består af modnet vand?

og hvad med en læderkoral?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Dragefisken skrev:Så har akvariet kørt siden tirsdag. Der blev købt levende sten hos klovnfisken samt modnet vand til hele akvariet. Det er pt. ingen alger, hvilket nok skyldtes at vandet var modnet før det kom i akvariet.

Men kan man putte fisk i nu når alt vandet består af modnet vand?

og hvad med en læderkoral?
Klap lige hesten!

Lad det stå en måned, så kan du begynde at måle på tingene, hvis det ser ordenligt ud, kan du begynde med lidt polypper og sådanne ting.
Brugeravatar
BS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: 23193 Skegrie
Kontakt:

Indlæg af BS »

Når de nu har været så kloge at spørge dit til råds så må du ogås få dem til at lytte på de råd du giver dem(låner herinde fra) Giv lige vandet den tid der skal til så de får en god opstart. Det kan godt være det hele går godt med fisk osv. Det kan også være det ikke gør. Husk at fortæl dem hvorfor tingene kan tage tid.
Mit 200L fik også vand og sten fra et indkørt akvarie. Der gik ca 14 dage før der kom brunalger som stadig er der efter 10 dage. Så selvom akvariet er pænt og rent efter et par dage er det ingen garanti for at vandet er klart til fisk.
Mvh Brian
http://www.fotob.dk
Mit akvarie http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=6320

Når et slagteri skal spare, skærer de så i deres medarbejdere?
Brugeravatar
Dragefisken
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
19

Indlæg af Dragefisken »

Brizz skrev:Husk at fortæl dem hvorfor tingene kan tage tid.
Se det er lige problemet jeg kan ikke med overbevisning fortælle hvorfor de må vente. Jeg ved godt at akvariet skal igennem cycklus og at det starter med at man får brune alger hvorefter de grønne alger kommer. Men jeg kan ikke fortælle hvorfor algerne kommer når alt vand og sten er modnet ??? :?

Det råd jeg har givet dem indtil vidre er at de godt kan putte snegle og sandsnegle i akvariet samt evt. eremit krebs. Yderligere har jeg sagt at de skal købe måle produkter for Nitrat, Nitrit og PO4 og når de værdier er gode nok så kan de NOK putte fisk i.... er det ok?
Brugeravatar
BS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af BS »

Lader de mere erfarne herinde komme med uddybende forklaringer hvorfor der kommer alger. Jeg kan bare konstatere at jeg HAR brunalger på trods af modnet vand og indkørte sten. Det argument overbeviser dem nok ikke :D
Mvh Brian

Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Jeg bliver sgu lidt vred, når jeg læser en tråd som dén her;

Hvorfor er det så svært at fatte, at der er en modningsfase for et saltvandsakvarium ?
Uanset om du starter HELT fra bunden eller starter med "modnede sten og vand", så cycler baljen. Stenene skal bare op af vandet et par minutter, så begynder der at dø ting i dem. Og disse døde ting, skal nødvendigvist nedbrydes, før tingene er "modnet" igen (hvis nogen på nuværende tidspunkt har gættet på, at jeg hader det udtryk, så har de fuldstændigt ret).

Jeg har ikke haft saltvand ret længe (7mdr.) og jeg har sgu haft problemer nok med at få det til at køre ordentligt - trods lang "modning" og MEGET stor tålmodighed. Der kom ikke dyr i mit akvarie, før efter 3 måneder. Der havde værdierne været gode i mindst 1 måned.

Det er min helt klare holdning, at kan man ikke acceptere ventetiden, så skal man sgu købe en bowle og en guldfisk istedet.

Rygterne siger, at saltvand er MEGET sværere end at holde Guppy'er - det er jeg slet ikke enig i. Der er bare nogle (simple ?) regler man død og pine skal overholde, før det går godt - én af dem er TÅLMODIGHED !!! Lær det nu !!

Puha !
Om ikke andet, så fik jeg da lidt luft.

/Kim
Brugeravatar
BS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af BS »

@Nolan. Det eneste der taler imod dit angreb der er at en del alligevel har formået at putte fisk i efter 5 dage og det er gået godt.
Vi er af samme holdning mht modning og tålmodighed. Men andre har haft heldet til at gøre anderledes.
Mvh Brian

Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Der er nogle som har haft held med det, men der er langt flere - mange flere som har droppet det igen, fordi lortet døde for dem.
Det siges også at der er nogen som kan gå på vandet! Sidst set for knapt 2000 år siden :D

Lad dine venner læse med herinde, så kan de selv se at det ikke er noget fis du kommer med, men råd fra hele landet.
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Brizz skrev:@Nolan. Det eneste der taler imod dit angreb der er at en del alligevel har formået at putte fisk i efter 5 dage og det er gået godt.
Vi er af samme holdning mht modning og tålmodighed. Men andre har haft heldet til at gøre anderledes.
:wink:

Det skal såmænd ikke forstås som et angreb....
Jeg skulle bare have lidt luft.

Det er min opfattelse, at mange dropper saltvand fordi det er for svært - der er ikke noget at sige til, at nogen syntes det er svært, når man tror man bare kan plumpe nogle sten i noget saltvand og så kører lortet efter 3 dage.
Jeg har endda flere gange hørt om forhandlere, som direkte ansporer denne adfærd !!!

Og én ting er ihvertfald helt krystalklart; Der er betydeligt flere, der har held med at lade tingene tage den tid, de tager end ved at følge den anden fremgangsmåde.

En eller anden klog mand sagde engang; "Only bad things happens quickly in a marine aquarium....." og hvor har han dog ret.

Mvh
Kim
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Nolan skrev: Det skal såmænd ikke forstås som et angreb....
Jeg skulle bare have lidt luft.

Det er min opfattelse, at mange dropper saltvand fordi det er for svært - der er ikke noget at sige til, at nogen syntes det er svært, når man tror man bare kan plumpe nogle sten i noget saltvand og så kører lortet efter 3 dage.
Jeg har endda flere gange hørt om forhandlere, som direkte ansporer denne adfærd !!!

Og én ting er ihvertfald helt krystalklart; Der er betydeligt flere, der har held med at lade tingene tage den tid, de tager end ved at følge den anden fremgangsmåde.

En eller anden klog mand sagde engang; "Only bad things happens quickly in a marine aquarium....." og hvor har han dog ret.

Mvh
Kim
Vi er ganske enige.
Der har været flere eksempler på netop det med forhandlerene som har fortalt nye at der ikke var noget problem i at smide fisk i efter 3 dage.
Der var også historien, om en forhandler i det vestlige jylland, som efter sigende havde "opfundet" et filter så man kunne putte mange flere fisk i akvariet, og det med det samme. Var det ikke noget med 5-6 fisk og en anemone i et 54 liters?? Totalt uansvarligt!
Men det var lige et sidespring!!
Brugeravatar
Dragefisken
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
19

Indlæg af Dragefisken »

Nolan skrev: Stenene skal bare op af vandet et par minutter, så begynder der at dø ting i dem. Og disse døde ting, skal nødvendigvist nedbrydes, før tingene er "modnet" igen/Kim
Tak det var bare den forklaring jeg gerne vil have. Nu er mine venner jo nogen som ikke altid stiller sig tilfreds med udtryk som "det skal man bare fordi det siger man" de vil gerne have at vide hvorfor!!!! Dette syntes jeg er ganske fornuftig holdning. Forstå mit synspunkt, jeg siger til dem hele tiden at de ikke må putte fisk i og de spørger så hvorfor nu når vi hverken har alger og vores værdier er ok? Så aner jeg faktisk ikke hvorfor indtil nu. For god ordens skyld vil jeg lige sige at jeg har hele tiden sagt, at fisk kan de måske få i, i januar måned hvis værdierne er ok.

Nolan skrev:Jeg bliver sgu lidt vred, når jeg læser en tråd som dén her;
Se så bliver jeg sgu lidt vred. Fordi det er mig der har startet tråden.

For det første så var problematikken ikke tålmodighed men nærmere en forklaring på hvorfor.

For det andet så har jeg oprettet tråden i "ny i faget" hvor jeg vil mene alle dumme spørgsmål (som du åbenbart betragter den) er tilladt. Og hvis den gør dig så vred, hvorfor lader du så ikke bare vær med at læse den?

Så nu fik jeg noget luft.....

Nu syntes jeg at det her er en fed forum og så lad os bare lade det hele ligge der og forhåbentlig er der ingen der bærer nag eller lign. :)
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"