Akvarie begynder skrev:Mit spørgsmål er så om der er andre herinde som har prøvet sig med dette, og hvad erfaringerne er med det? hvad skal der holdes øje med og hvornår er det evt gået galt for folk?
Jeg har brugt det 3 gange. Har kun gode erfaringer. Har sprunget grønalge fasen over hver gang. Hvis dine døde sten ikke har for meget "dødt" i sig kommer du helt sikkert til at gøre det samme. Det er vigtigt at huske at bare fordi man smider bakterier på flaske i, så ændrer det ikke ved at man skal give akvariet ro til at indkøre. Dr tims er ikke et mirakelmiddel, men mere en måde at spare en måneds indkørselstid.
Akvarie begynder skrev:Jeg har pt, smidt to klovne fisk i og de har da levet i 3 dage nu.. og nitrat , nitrite og po4 ser fine ud. Måske endda lidt for gode?
Fint. Hvis du ikke har et ammoniak testsæt, så test nitrite hver dag den næste uges tid. Ser du den falde eller nærmest ikke eksisterende efter en uge, kan du godt gå ud fra at dine døde sten ikke afgiver mere næring og derefter behøver du nærmest ikke teste for nitrite mere. Nitrat og po4 kan du selvfølgelig teste for, men kommer de ikke over 50 for nitrat og 0.5 til 1 for po4 så lad dem være. Dit akvarie har godt af at få opbygget bakterier der har noget nitrat og po4 at leve af. Men ellers køb nogle snegle og andet cleanup crew allerede nu.
Akvarie begynder skrev:Burde jeg bruge nogle nærings tilføjelser da de døde sten nok tager en del af næring fra vandet?
NEJ NEJ NEJ! Døde sten tager ikke næring. De vil nærmere afgive næring hvis ikke alle de døde krabber, døde børsteorme, døde bakterier og alt andet dødt der kan være i sådan nogle sten har været kogt af. Du skal ikke tilføje noget som helst, bare give det ro den næste måneds tid. Derefter kan du så lige så stille begynde at tilføje en fisk eller 2 af gangen. Begynde lave nogle vandskift og så ellers se på om værdierne er til koraller eller hvad du nu ellers skal have i
Held og lykke med det