VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.

Brug af Dr.Tims.

Forum for generel snak omkring saltvand.
Akvarie begynder
Foxface
Foxface
Reactions:
11
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2013

Brug af Dr.Tims.

Indlæg af Akvarie begynder »

Nu ved jeg godt jeg tager et emne op som jeg nok bliver hakket ned pga af, men gør det nu alligevel!
For i min iver for at få akvariet op at køre blev jeg overtalt ude i nordic reef til at bruge dr. tims, at jeg nu lidt har fortrudt det er så noget andet! men nu er det jo i og så må jeg se hvordan det går..

Mit spørgsmål er så om der er andre herinde som har prøvet sig med dette, og hvad erfaringerne er med det? hvad skal der holdes øje med og hvornår er det evt gået galt for folk?

Jeg har pt, smidt to klovne fisk i og de har da levet i 3 dage nu.. og nitrat , nitrite og po4 ser fine ud. Måske endda lidt for gode?

Burde jeg bruge nogle nærings tilføjelser da de døde sten nok tager en del af næring fra vandet?
Håber nogle kan dele deres erfaringer med mig selvom jeg godt ved det ikke får positive ord med på vejen herinde :wink:
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
12
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Re: Brug af Dr.Tims.

Indlæg af MarkBruhn »

Må vi høre hvad dine værdier siger?
Hvor lang tid har akvariet kørt?
Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
kodyl
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
12
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2017

Indlæg af kodyl »

Akvarie begynder skrev:Mit spørgsmål er så om der er andre herinde som har prøvet sig med dette, og hvad erfaringerne er med det? hvad skal der holdes øje med og hvornår er det evt gået galt for folk?
Jeg har brugt det 3 gange. Har kun gode erfaringer. Har sprunget grønalge fasen over hver gang. Hvis dine døde sten ikke har for meget "dødt" i sig kommer du helt sikkert til at gøre det samme. Det er vigtigt at huske at bare fordi man smider bakterier på flaske i, så ændrer det ikke ved at man skal give akvariet ro til at indkøre. Dr tims er ikke et mirakelmiddel, men mere en måde at spare en måneds indkørselstid.
Akvarie begynder skrev:Jeg har pt, smidt to klovne fisk i og de har da levet i 3 dage nu.. og nitrat , nitrite og po4 ser fine ud. Måske endda lidt for gode?
Fint. Hvis du ikke har et ammoniak testsæt, så test nitrite hver dag den næste uges tid. Ser du den falde eller nærmest ikke eksisterende efter en uge, kan du godt gå ud fra at dine døde sten ikke afgiver mere næring og derefter behøver du nærmest ikke teste for nitrite mere. Nitrat og po4 kan du selvfølgelig teste for, men kommer de ikke over 50 for nitrat og 0.5 til 1 for po4 så lad dem være. Dit akvarie har godt af at få opbygget bakterier der har noget nitrat og po4 at leve af. Men ellers køb nogle snegle og andet cleanup crew allerede nu.

Akvarie begynder skrev:Burde jeg bruge nogle nærings tilføjelser da de døde sten nok tager en del af næring fra vandet?
NEJ NEJ NEJ! Døde sten tager ikke næring. De vil nærmere afgive næring hvis ikke alle de døde krabber, døde børsteorme, døde bakterier og alt andet dødt der kan være i sådan nogle sten har været kogt af. Du skal ikke tilføje noget som helst, bare give det ro den næste måneds tid. Derefter kan du så lige så stille begynde at tilføje en fisk eller 2 af gangen. Begynde lave nogle vandskift og så ellers se på om værdierne er til koraller eller hvad du nu ellers skal have i :)
Held og lykke med det :)
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 8660 Skanderborg

Indlæg af KasperT »

Det er kunstige dødesten der er brugt, så ved ikke hvor meget nærring de afgiver?
/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Brug du blot dr tims, det er gode bakterier, blot alt for dyre.

Du skal ikke tilføre næring - det har du snart alt for meget af.

At hans skidt virker, er ikke det samme som at du kan undvære indkøringsfasen - det er dumt at springe over der - du får bare problemer længere henne ad vejen.

Held og lykke

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Akvarie begynder
Foxface
Foxface
Reactions:
11

Kodyl:

Dejligt med nogle svar!
Så jeg skal faktisk intet gøre andet end nu at fodre klovnene og så måle og se om det forbliver som det er nu, der er næsten intet nitrite eller nitrat i. Så jeg skal bare den næste måned bare lade det køre med de to klovne, :y
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 6760 Ribe

Indlæg af Petercw »

Hejsa,

Jeg har brugt produktet 3 gange og har kun gode erfaringer med det.

Jeg ville nok have brugt 50.- kr på et test sæt til at måle NH4 (Ammonia) her i indkørings fasen. Blot et par enkelte gange, for at se hvordan dine bakterier nedbryder det til NO2 og NO3.

Hvis du kan måle NO2 og NO3, så er det selvfølgelig ikke nødvendigt.
Det er blot at at observere, det synes jeg selv er rart :)

Held og lykke med det :GO

Mvh Peter
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Akvarie begynder
Foxface
Foxface
Reactions:
11

Petercw:
Godt at høre flere har prøvet det med succes, så er jeg ikke så nervøs mere, blev bare lige pillet ned af en forhandler i skanderborg, men sådan er gamet jo (;.

Har ikke NH4 testsæt, men vel heller ikke nødvendigt hvis det er fordi man ikke er nysgerrig :-) hvilket jeg måske i øvrigt er !

Så kunne godt ske jeg lige skulle anskaffe mig så et (-:
Brugeravatar
TNielsen
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 6500 Vojens
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Vojens

Indlæg af TNielsen »

Jo det er nødvendigt at teste for NH4, som der også står i vejledningen fra Dr. Tims. se evt mr saltwater tanks video med dr Tims hvor han forklarer hvordan produktet virker og hvorfor man skal teste for NH4

" onclick="window.open(this.href);return false;
Akvarie begynder
Foxface
Foxface
Reactions:
11

TNielsen:
Må anskaffe mig et NH4 test sæt i dag så lige se den video i eftermiddag, tak for linket!
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Petercw »

Det er fordi der skal være en smule NH4, for at der er føde til bakterierne.

Ligeledes må NH4 ikke blive for høj, da det jo er skadeligt for fiskene.

I mit sidste system tilsatte til selv NH4, som skulle ligge mellem 1-4 ppm.
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Akvarie begynder
Foxface
Foxface
Reactions:
11

Men hvad så hvis NH4 er for lav , skal der så bare fodres noget mere?
Akvarie begynder
Foxface
Foxface
Reactions:
11

Fik købt et NH4 testsæt, og den ligger på mellem 0-0,2 så det er næsten intet... er det for lidt?
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4293 Dianalund

Indlæg af Schwensen »

NH4 skal hedde absolut 0. Så vidt jeg forstår, så har du fisk i? Lad akvariet klare sig selv den næste måneds tid, men med ugentlige vandskifte. Så se hvordan det står til om en måned.
Akvarie begynder
Foxface
Foxface
Reactions:
11

Den var nok os nærmere 0 end 0.2 men kan være lidt svært at se i testsættet..
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Petercw »

Når du lige har startet op med bakterier (DR Tim), så SKAL der være næring til bakterierne. De laver af NH4, som de danner til NO2 og til NO3.

Hvis der ingen næring (i dette tilfælde NH4) er i systemet, så er der ingen næring og du vil blot udsætte indkøringsfasen.

Jeg vil mene at 0,2 NH4 er for lidt.

Da jeg startede mit system op tilførte jeg selv NH4. Jeg holdte mit på ca 2-4 ppm. Det er nok for meget for dine fisk.

NH4 er et af de farligste stoffer for dine fisk, hvis det er i for store mængder.
Brugeravatar
kodyl
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
12
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2017

Indlæg af kodyl »

Hvis der er fisk i så får de bakterier der skal være i baljen hele tiden noget at leve af. Så længe man fodrer fisk vil de skide og producere ammoniak.

Se på akvariet som et lukket system. Der er kun den mængde bakterier i baljen som kan leve af det af det tis og lort de fisk der er i baljen producerer. Hvis det er planen at der skal 10 fisk i på en gang om en måned så ja, så ville jeg følge den dr tim guide til at fodre bakteriekulturen op med. Men hvis du er en normal person, som har læst godt op på det med at ha akvarie og som stille og rolig køber 1-2 fisk engang hver måned det første halve år... så bare lad baljen være som den er og fodre dine fisk. Hvis du syntes, kan du stille og roligt begynde at fodre mere og mere over den næste måned.
Akvarie begynder
Foxface
Foxface
Reactions:
11

Kodyl;
¨Så du vil mene jeg bare skal køre som det er nu,? for har ingen planer om at smide en masse fisk i hurtigt! men lade det komme stille og roligt.. Så jeg ville om en 3 ugers tid kunne tilføje en ny fisk hvis værdierne holder?
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Petercw »

Der er intet problem i at køre det, som du gør nu. Det kan du sagtens fortsætte :GO

Så længe der er næring, så er der også gode bakterier.
Akvarie begynder
Foxface
Foxface
Reactions:
11

Jeg har i dag taget nogle forskellige test og ville høre om det ser ud som det skal umildbart:
Nitrite = 0
Nitrat = 0
Ammonia = 0,2 den jeg er mest bekymret over
P04 = 0.01.

Jeg har os til at kunne teste Ca og KH burde jeg dette?

Tror i jeg ville kunne tilsætte en koral eller 2 næste uge? mine klovne fisk kunne måske godt bruge en anemone, da de en uge kun har været i det ene hjørne....
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Petercw »

Der bør være både no3 og no2, så længe du har ammonium.

En blød koral kan du nok godt tilføre, men jeg ville holde mig fra sarte koraler.

Du behøver ikke at teste mg og ca i indkørings fasen.

Generelt er det meget individuelt, hvordan folk vælger at tilføre fisk og koraler og i det hele taget meget forskelligt, hvordan vi håndtere indkørings fasen.

Kh kan du sagtens teste, det er måske meget rart at vide, hvis du overvejer at tilføre koraler snart.

Igen... vi har alle forskellige måder at gøre tingene på :y
Akvarie begynder
Foxface
Foxface
Reactions:
11

Hmm forstår jeg ikke, kan det være testsættene? . jeg bruger redsea. Og no3 og no2 var næsten ikke eksisterende?

Okay, jeg prøver at teste kh og så ser jeg hvordan værdierne er i næste uge..
Hvilken nem koral skulle evt vælge i starten som klovnene evt kunne ha en interesse i at være omkring/i?
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Petercw »

Når vi snakker no2 og no3, så er "næsten ikke" eksisterende og "ikke eksisterende" slet ikke lige meget. Det er fint hvis der blot er en smule.
Dine gode bakterier lever af ammonium, som dannes til no3 og igen til no2.
Derfor bør de logisk nok være tilstede, når du kan måle ammonium.
Akvarie begynder
Foxface
Foxface
Reactions:
11

okay men det er dæme ikke meget (;.
men så må de jo næsten være der (;
Brugeravatar
TNielsen
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 6500 Vojens
Geografisk sted: Vojens

Indlæg af TNielsen »

Prøv at måle igen, det lyder mærkelig du har NH4 men ikke NO2/3

Af koraller kan man være heldige at klovnene gider gå i en sarcophyton, vis de overhovedet gider gå i noget som helst. Sarco'en er ret nem at holde og holde af.

God fornøjelse
Akvarie begynder
Foxface
Foxface
Reactions:
11

okay må jeg prøve!.

okay kunne ske jeg skulle prøve den, kunne godt tænke mig at få dem væk fra hjørnet!
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Petercw »

Hvis du ikke har noget imod den risiko at "tabe" en koral, så kan de også bruges som indikatorer på hvordan det køre.

Evt en filter LPS af en art.
Akvarie begynder
Foxface
Foxface
Reactions:
11

okay det må jeg prøve så..
Jeg prøvede lige og teste no2 og no3 igen, og de er nul?. jeg kan ikke forstå det. for ammonia ligger på 0,1-0,2..

i øvrigt er der begyndt at komme små røde algeligende pletter på stenene, det skal der vel?
Steen
Foxface
Foxface
Reactions:
11
Postnummer: 2670 Greve
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Indlæg af Steen »

Cyno bakterier. Kan værre en del af indkøringen. Så mon ikke de røde pletter kan være dem ?
NH4 er IKKE sundt for dyrene i din balje. Er du sikker på at de test sæt du bruger er egnet til at måle vandværdier overhovedet ?
Akvarie begynder
Foxface
Foxface
Reactions:
11

Havde godt tænkt det.. Hvad gør jeg ved det? .. Ja det er red Sea så de skulle jo være gode nok?
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"