Hej mine fisk i mit saltvand er fyldt med lige som groft salt der er smidt hen over deres krop.
Og ligesom om deres finner smelter væk.
Er der nogle der ved hvad jeg kan gøre. ?????
HJÆLP HJÆLP.
Sygdom
- KasperT
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 8660 Skanderborg
- Saltvand siden?: 2012
Re: Sygdom
Det lyder som om du har meget dårlig vandkvalitet, at fiskene er meget stressede eller på anden måde er blevet svækket.
Prøv at kom med lidt information om hvilke fisk det er, hvor stort akvariet er og hvor lang tid det har kørt.
Prøv at kom med lidt information om hvilke fisk det er, hvor stort akvariet er og hvor lang tid det har kørt.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Det lyder som om du er lidt sent ude med dit nødråb.Kakadue skrev:Hej mine fisk i mit saltvand er fyldt med lige som groft salt der er smidt hen over deres krop.
Og ligesom om deres finner smelter væk.
Er der nogle der ved hvad jeg kan gøre. ?????
HJÆLP HJÆLP.
Pletterne er parasitter, og sidder på siden af fisken og suger blod.
Grunden til at parasitterne kan komme til det er at fiskens slimlag er meget tyndt/væk.
Det skyldes i langt de fleste tilfælde stress og/eller dårligt vand.
Der er ikke så meget du kan gør andet end at give fiskene masser af foder, og en del vandskift, så affaldstofferne kommer ud af akvariet og de fritsvømmende parasitter bliver hevet ud af systemet.
Hvis du kan få fat i et kraftigt (54W eller mere) UV anlæg så sæt det på.
Men forbered dig på at fiskene smutter for dig.
Medicin kan du nok ikke bruge med mindre du ikke har nogle koraller, snegle eller rejer
- ChristianJS
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3330 Gørløse
- Saltvand siden?: 2010
Hvis det er SÅ slemt, kan et ferskvandsdyp måske redde dem, men det er hård kost, og gør det ikke, før nogle klogere end mig har sagt god for det!
Årsagen til jeg siger det, er at dine fisk er angrebet af copepoder der minder om lakselus, og lakselus kan man få til at slippe med ferskvand, og jeg vil tro det også vil kunne hjælpe dine fisk.
Min ide ville være at opsætte et karantæneakvarie og en spand med ferskvand, selvfølgelig samme temperatur som din hovedtank. Fang fiskene enkeltvis, og dyp dem fx. 30 sekunder i ferskvandet, og så over i karantæneakvariet, så de lus der falder af, ikke kommer med i hovedtanken. Men lad ikke fiskene blive i karantæneakvariet, da de lus der slipper, men overlever, hopper på fisken igen.
Jeg ville endda bruge to net...
MEN GØR DET IKKE FØR ANDRE HAR SAGT OK, jeg vil ikke have dine fisk på samvittigheden, god bedring til dem
Årsagen til jeg siger det, er at dine fisk er angrebet af copepoder der minder om lakselus, og lakselus kan man få til at slippe med ferskvand, og jeg vil tro det også vil kunne hjælpe dine fisk.
Min ide ville være at opsætte et karantæneakvarie og en spand med ferskvand, selvfølgelig samme temperatur som din hovedtank. Fang fiskene enkeltvis, og dyp dem fx. 30 sekunder i ferskvandet, og så over i karantæneakvariet, så de lus der falder af, ikke kommer med i hovedtanken. Men lad ikke fiskene blive i karantæneakvariet, da de lus der slipper, men overlever, hopper på fisken igen.
Jeg ville endda bruge to net...
MEN GØR DET IKKE FØR ANDRE HAR SAGT OK, jeg vil ikke have dine fisk på samvittigheden, god bedring til dem

- KasperT
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 8660 Skanderborg
- Saltvand siden?: 2012
Det lyder altså som om du har itch, som sidder under huden på fisken og danner en lille hvid bule.
De kan ikke bare lige falde af eller fjernes.
Du kan ikke gøre andet end at prøve at forbedre vandkvalitet, fodre med kvalifoder med næring + vitamin og fjerne evt. stress elementer fra akvariet.
Fiakens immunforsvar skulle gerne tage dem af sig selv.
De kan ikke bare lige falde af eller fjernes.
Du kan ikke gøre andet end at prøve at forbedre vandkvalitet, fodre med kvalifoder med næring + vitamin og fjerne evt. stress elementer fra akvariet.
Fiakens immunforsvar skulle gerne tage dem af sig selv.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Der er noget om det Christian skriver. Et ferskvandsbad kan fjerne parasitterne, men det kan være farligt hvis fisken er meget svækket.
Men på den anden side, hvis den er så svækket ville den nok dø alligevel.
Er ikke enig med Christian om at de parasitter der ikke slipper fisken i ferskvandsbadet, men i karantæne akvariet kan sætte sig fast igen.
De parastitter, Cryptocarion irritans har kun 1 chance og det er lige når de er klækket for at sætte sig fast.
her er et link til en god artikel om sygdommen.
http://www.korallenriff.de/artikel/624_ ... itans.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Den er på tysk, men det er vel ikke et problem for en jyde.
Skulle du få kureret fisken, så er problem bestemt ikke løst, for hvorfor fik den det??
Samtidig skal du tænke på at der i akvariet i meget lang tid kan ligge cyster klare til at klække.
Man siger at der går et sted mellem 4-6 måneder for end at akvariet er fri for sygdomen.
Men på den anden side, hvis den er så svækket ville den nok dø alligevel.
Er ikke enig med Christian om at de parasitter der ikke slipper fisken i ferskvandsbadet, men i karantæne akvariet kan sætte sig fast igen.
De parastitter, Cryptocarion irritans har kun 1 chance og det er lige når de er klækket for at sætte sig fast.
her er et link til en god artikel om sygdommen.
http://www.korallenriff.de/artikel/624_ ... itans.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Den er på tysk, men det er vel ikke et problem for en jyde.
Skulle du få kureret fisken, så er problem bestemt ikke løst, for hvorfor fik den det??
Samtidig skal du tænke på at der i akvariet i meget lang tid kan ligge cyster klare til at klække.
Man siger at der går et sted mellem 4-6 måneder for end at akvariet er fri for sygdomen.