Kalkreaktor - Størrelse, og hvilken..

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
EliteEdge
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
13
Postnummer: 4682 Tureby
Saltvand siden?: 2006

Kalkreaktor - Størrelse, og hvilken..

Indlæg af EliteEdge »

Hej!

Jeg har besluttet at droppe min balling-plan, og i stedet anskaffe mig en reaktor. Grundene er flere, og en er at jegvælger at sigte efter SPS, og ikke rigtigt føler for på sigt at skulle blande ofte.

Jeg har pt et 216L plus ~60L sump - Samlet egentlige vandmængde skyder jeg til værende 250L.

Dette ændrer sig dog nok over i omegnen af 450-500L plus en passende sump med tiden, og vil gerne kunne genbruge reaktoren dér.

Der bliver styret med PH-controller og magnet bandit, så denne del af debatten er vi ovre!

Jeg leder med følgende krav:

Prisstærk (Hvorfor betale mere end nødvendigt), både i indkøb og drift.
Tilstrækkelig til et "hårdt" SPS system
Kvalitet
Så kompakt som muligt, da et 60x60 underskab ikke levere uendelige mængder plads med alt det andet lort og ragelse man fylder det op med!

Jeg har selv kigget på følgende dimser, og blot ud fra specifikationerne antaget at de er tilstrækkelige både nu, og på sigt:

Aqua Medic KR1000 (Billig, denne er jeg måske så også lidt skeptisk overfor?)
http://www.aquapro2000.de/en/Water-Cond ... ::574.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Deltec PF501
http://www.aquapro2000.de/en/Water-Cond ... ::578.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Grotech HCR 070 (Igen en billig en, stillet mod andre i dysten, men disse får god omtale)
http://www.aquapro2000.de/en/Water-Cond ... :2677.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Schuran Jetstream Pico (Umiddelbart fra start ikke til PH prope?)
http://www.aquapro2000.de/en/Water-Cond ... ::568.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Schuran Jetstream Pico (Tungeste pris i opstillingen - Måske med noget at have det i?
http://www.aquapro2000.de/en/Water-Cond ... :5735.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Hvad siger vi?
Erfaringer ønskes med de forskellige!
Der findes ikke "LS" og "DSB"
Dog findes "Levende Sten" og "Deep Sand Bed"
Brugeravatar
Monica&Jacob
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9200 Aalborg SV
Saltvand siden?: 2009

Re: Kalkreaktor - Størrelse, og hvilken..

Indlæg af Monica&Jacob »

jeg har den sidste og den skulle genbruge co2én nok en fordel i det lange løb.
EliteEdge
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
13

Indlæg af EliteEdge »

Det er uden tvivl det jeg også ønsker - Men jeg ved ikke hvilke der gør og ikke gør her på listen. Kun at sidste gør! :)
Brugeravatar
gnizten
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
14
Postnummer: 3230 Græsted
Saltvand siden?: 2011

Indlæg af gnizten »

Jeg kører med den største fra Grotech, men har kørt test på den lille, de er bygget ens op. Meget stabile og nemme at have med at gøre. Genbrug af Co2 fungerer perfekt, og så er den rimeligt støjsvag. Har kørt test på en Deltec, som støjede en del mere, pga dens opbygning samt Aqua bee pumpe, men hvis den skal stå hvor det ikke støjer betyde det ikke så meget. Grotech bruger Eheim Pumper. Og yes det er super kvalitet, samme fede kvalitet som ses ved Bubble King skummere.
Mange hilsener
Tom.
EliteEdge
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
13

Indlæg af EliteEdge »

Jeg har også lidt et ønske om at det måske skal være en Grotech, netop pga den bruger Eheim pumpe som bekendt er stabile, støjsvage og fantastiske. Men spørgsmålet er om den vil være tilstrækkelig.

Dens storebror er opgivet til 28W - Det synes jeg lige er i overkanten.
Brugeravatar
gnizten
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
14
Postnummer: 3230 Græsted

Indlæg af gnizten »

EliteEdge skrev:Jeg har også lidt et ønske om at det måske skal være en Grotech, netop pga den bruger Eheim pumpe som bekendt er stabile, støjsvage og fantastiske. Men spørgsmålet er om den vil være tilstrækkelig.

Dens storebror er opgivet til 28W - Det synes jeg lige er i overkanten.
Jeg ville helt sikkert vælge en reaktor som er lidt overdimensioneret, for ikke at den skal køre så hårdt, og til de liter vand du måske har udsigt til, så ville jeg tage storebror. :-)
Mange hilsener
Tom.
EliteEdge
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
13

Indlæg af EliteEdge »

Men det må vel næsten ses på mængden af medie den kan rumme?
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

jeg har selv en deltec 600, og den er ganske fin.. larmer ikke, og yder ganske godt.. Den blev bare købt hurtigt, da jeg stod og skulle bruge en kalkreactor hurtigt, så fik et godt tilbud på den og slog til...

skulle jeg købe en nu, blev det til:
https://www.fish-street.com/bubble_magu ... gory_id=99" onclick="window.open(this.href);return false;

ud fra denne anmeldelse:
http://www.canreef.com/vbulletin/showthread.php?t=74827" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg syntes den ser god ud..
kanstrup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
17
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2002
Geografisk sted: Vestsjælland

Indlæg af kanstrup »

Jeg har også en Grotech hcr. Og kan virkelig ikke finde på noget dårligt at sige om den.! Fyld den, start den, juster ph på din computer og så kører det bare. :-)
EliteEdge
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
13

Indlæg af EliteEdge »

Masser god feedback! :)
magma111
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13
Postnummer: 9382 Tylstrup

Indlæg af magma111 »

StarF skrev:jeg har selv en deltec 600, og den er ganske fin.. larmer ikke, og yder ganske godt.. Den blev bare købt hurtigt, da jeg stod og skulle bruge en kalkreactor hurtigt, så fik et godt tilbud på den og slog til...

https://www.fish-street.com/bubble_magu ... gory_id=99" onclick="window.open(this.href);return false;

ud fra denne anmeldelse:
http://www.canreef.com/vbulletin/showthread.php?t=74827" onclick="window.open(this.href);return false;

Har bestilt ovennævnte reaktor model C 120AT i søndags , efter jeg havde læst den anmeldelse du også linker til.
Bliver spændende at se om pris og kvalitet altid følges af, den får i hvert fald rigtigt god anmeldelse i det link
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 9800 Hjørring
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Indlæg af AndersBoerglum »

StarF skrev:jeg har selv en deltec 600, og den er ganske fin.. larmer ikke, og yder ganske godt.. Den blev bare købt hurtigt, da jeg stod og skulle bruge en kalkreactor hurtigt, så fik et godt tilbud på den og slog til...

ud fra denne anmeldelse:

Har set StarF's reaktor, og den ser sgu fin ud.
Men køb da den bubble magus, den koster jo næsten gratis. Og hvad så hvis den bruger for 150,- Co2 mere om året?- det er da lige meget. Og går den Atman pumpe til, så passer en Eheim sikkert :) (mener Atman er Eheim kopi)
Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Min første kalkreaktor var en Korallin 1500. Den fungerede fortrinligt.
Den kørte på et 576 liters med masser af SPS.
De ses fra tid til anden som brugte.

Eneste problem, som jeg ser det, med stor eller lille kalkreaktor er at med en lille skal der fyldes op nogle flere gange end med en stor.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

Er også blevet glad for min grotech. Lydsvag og med effektiv co2 diffusion/genbrug.
EliteEdge
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
13

Indlæg af EliteEdge »

Jeg har kigget lidt på en Korallin C1501 også både ny og efter brugt også. Men er disse med recirkulation af CO2? Genbrug og besparelse er jo rart!

Ellers virker en BM C120AT spændende evt med Add On chamber til dobbelt medie kapacitet.

Der er et hav af valgmuligheder!

Korallin er også selvansugende - Det ser jeg også som positivt!
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

Koraliin skipper som vi snakkede om igår! Og ja specielt fordi den siger selv så der skal ikke en dyr pumpe på
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

EliteEdge skrev:Jeg har kigget lidt på en Korallin C1501 også både ny og efter brugt også. Men er disse med recirkulation af CO2? Genbrug og besparelse er jo rart!

Ellers virker en BM C120AT spændende evt med Add On chamber til dobbelt medie kapacitet.

Har du et link til det add on kammer?

Nok står der at Korralin reaktorene er selvansugende, men jeg synes ikke det fungerer særligt godt.
Dem jeg har haft har jeg ladet forsynes via et bypass
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 9800 Hjørring
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Indlæg af AndersBoerglum »

Carsten skrev:
EliteEdge skrev:Jeg har kigget lidt på en Korallin C1501 også både ny og efter brugt også. Men er disse med recirkulation af CO2? Genbrug og besparelse er jo rart!

Har du et link til det add on kammer?

Nok står der at Korralin reaktorene er selvansugende, men jeg synes ikke det fungerer særligt godt.
+1
Min kan i hvert fald ikke suge ordentligt!
Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

Min suger sgu fint - no pun intended
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
EliteEdge
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
13

Indlæg af EliteEdge »

Carsten skrev:Har du et link til det add on kammer?

http://www.reefshops.com/bm-c120at-calc ... amber.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Hos Reefshops kan jeg bestille C120AT plus Add On rør til $145 plus ~$50 i porto. Så der er kalkreaktor for max 1500,- hvis gribbene tilbageholder den. Det er sgu egentlig ikke helt dumt! Så burde jeg næsten hvis det er den vej jeg går, bestille manometer, magnetventil osv med i samme omgang.
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

EliteEdge skrev:
Carsten skrev:Har du et link til det add on kammer?

http://www.reefshops.com/bm-c120at-calc ... amber.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Hos Reefshops kan jeg bestille C120AT plus Add On rør til $145 plus ~$50 i porto. Så der er kalkreaktor for max 1500,- hvis gribbene tilbageholder den. Det er sgu egentlig ikke helt dumt! Så burde jeg næsten hvis det er den vej jeg går, bestille manometer, magnetventil osv med i samme omgang.
Nu har jeg siddet og kigget på billedet og så vidt jeg kan se, er det et neutraliseringskammer og ikke en udvidelse af reaktorens kapacitet.
Det tjener til at hæve Ph i udgangsvandet ved at bruge det evt overskydende Co2 der måtte være i vandet.
Øv, det havde ellers været fint med udvidelses muligheder.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
EliteEdge
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
13

Indlæg af EliteEdge »

crazy seahorse skrev:Nu har jeg siddet og kigget på billedet og så vidt jeg kan se, er det et neutraliseringskammer og ikke en udvidelse af reaktorens kapacitet.
Det tjener til at hæve Ph i udgangsvandet ved at bruge det evt overskydende Co2 der måtte være i vandet.

Erik
Er du sikker?
I følge Bubble Magus selv er det et Add On rør, til udvidelse af reaktorens kapacitet?
Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 4780 Stege
Geografisk sted: Stege

Indlæg af Chrissy62 »

Du skal også huske at medtage told på al handel der kommer udenfor EU. Det kommer oven i fragten.

Tolden afhænger af den pris du har givet for varen. Jo dyrere vare, jo mere told skal du betale.

Jeg så jo, du var inde på en US side. ;)
Mvh
Christina Frisdahl Faurbye

Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Månedens akvarie september 2013: viewtopic.php?f=138&t=62205
EliteEdge
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
13

Indlæg af EliteEdge »

Chrissy62 skrev:Du skal også huske at medtage told på al handel der kommer udenfor EU. Det kommer oven i fragten.

Tolden afhænger af den pris du har givet for varen. Jo dyrere vare, jo mere told skal du betale.

Jeg så jo, du var inde på en US side. ;)
Og det har jeg gjort. ~$200 bliver ca 1100,- - Så det vil end ikke ramme 1500,- total.

Der er intet told på varerne, kun moms ;)
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

EliteEdge skrev:
crazy seahorse skrev:Nu har jeg siddet og kigget på billedet og så vidt jeg kan se, er det et neutraliseringskammer og ikke en udvidelse af reaktorens kapacitet.

Erik
Er du sikker?
I følge Bubble Magus selv er det et Add On rør, til udvidelse af reaktorens kapacitet?
Altså, jeg har selv en reaktor med to rør, men de er forbundne, så vandet cirkulerer fra det ene rør, over i det andet og så videre til cirkulationspumpen, som så sender det tilbage i rør et. Det kører rundt.
Det har jeg svært med at se at dette gør, med mindre det skal vende tilbage til reaktoren igen og ikke til udgangen.
Men det er svært at se, hvad der eksakt er planen med det ud fra billedet. Men det ligner et neutraliseringsrør.
Med lidt god vilje vil man vel også kunne kalde et neutraliseringsrør for en udvidelse, da der vil ske en vis opløsning af mediet.
Men jeg kan ikke rigtigt gennemskue det. Men jeg ville synes det var interessant, hvis det lod sig gøre på denne måde.
Jeg leder pt, sammen med gode kræfter, efter en måde at udvide min på, da der køres ret hårdt på den pga det store forbrug.
Men måske har Tom en mening om det. Han er jo så hittepåsom.
Men sikker er jeg ikke.

Erik

Edit: Nu har jeg tjekket lidt op på det.
Jeg tror desværre ikke at det er så ligetil. Det er jo tynde slanger der bruges. Så det er nok udelukket at få cirkulation igennem dem.
På min reaktor er det 20mm(tror jeg)rør der forbinder rørene og så er cirkulation fra det ene rør til det andet og retur muligt.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
EliteEdge
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
13

Indlæg af EliteEdge »

Når man stiller det op på den måde du gør kan jeg godt se at det måske ikke er så nemt at kalde det et ekstra rør i cirkuleringen.

Men hvis det ses som et neutraliseringsrør, hvor meget ekstra ville dette så give, set i opløsning og tilførsel af de hellige? Vil det være værd at købe med en reaktor, til senere tilføjelse?
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Jeg har selv en neutraliseringsenhed på mit. Det er en ombygget skummer, som er åben i toppen. Men der sidder en cirkulationspumpe på.
Der er billeder af den i linket i profilen.
Det er nok mest det jeg ikke helt kan greje. Min er åben for at evt overskydende Co2 ikke skal samle sig i toppen. Da der ikke er tryk i enheden vil Co2 blive til en gas. Gas eller luftlommer stopper reaktoren.
For mig at se er det det store problem med den her, for hvordan skal man forhindre det?
Men der er måske en fidus jeg ikke kan se. Men hvis den ikke er ret dyr, så prøv den da. Det kan jo være det er en rigtig god investering.

Hvor meget den giver ved jeg ikke, jeg har aldrig målt den. Det er nok begrænset, men den hæver nok Ph en smule.
Jeg fik idéen fra ham her: http://reefkeeping.com/issues/2008-12/totm/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Han kalder det for en piggy bag.

Erik

magma111
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13

Indlæg af magma111 »

magma111 skrev:

ud fra denne anmeldelse:

Har bestilt ovennævnte reaktor model C 120AT i søndags , efter jeg havde læst den anmeldelse du også linker til.
Bliver spændende at se om pris og kvalitet altid følges af, den får i hvert fald rigtigt god anmeldelse i det link
Så kom reaktoren op at køre, da jeg endeligt fik noget ARM medie.

Den virker til at være fin kvalitet og larmer IKKE :y
Brugsforvirringen der medfølger, er intet værd og der er heller ikke meget at hente på producentens HP, så var lidt en jungle at finde rundt i de forskellige slanger.

Føder den med en Eheim 1048 ( kommer på retur når jeg får ændret min rør føring )

Kører med en 50 / 50 blanding af grov ARM og koral grus i ca. samme størrelse

Der er monteret en PH controller, synes denne har en meget stor margen, den er justeret til PH 6,5 men kører mellem PH 6,37 og 6,5 er det ok ??

Har justeret nåleventilen så der kommer en boble CO2 hvert 2. sekund, for ikke at sænke PH for hurtigt når magnet ventil åbner

Har justeret udløb så den kun lige løber og ikke drypper

Som jeg så har forstået det, kan jeg nu justere den ind ved kun at justere på PH er det korrekt ??
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Hej Carsten

Da du bestilte fik du den da fra Hong Kong eller England? Synes da de reklamerede med de havde fået et varelager i EU?
Jeg kunne kun vælge Forsendelse fra Hong Kong..
magma111
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13

Indlæg af magma111 »

Fik den fra Hong kong
De har kun et meget begrænset udvalg i England
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"