Jeg laver en beskrivelse af hændelsesforløbet, lidt lang, men for at i bedre kan følge med i hva der er forgået. Det skal siges at mine værdier de sidste par år har været meget stabile og fisk og koraller plejer at være tiptop og min fosfat plejer at ligge mellem 0,01 og 0,02, målt med hanna, og fosfatet holdes nede med rowaphos.
d. 7/7
Jeg købte en pIcassoaftrækker, sund og rask fisk. Den roder meget i bundlaget de første uger, så meget at mit vand bliver helt tåget i nogle dage. (Nok derfor fosfat stiger).
d.10/7
Fosfat er 0,1, rowaphos skiftes(250ml) i filter.
d. 11/7
min kalkreaktor er ved at være tom, så medie skiftes( grov arm medie). Min Kh er 6,8.
Min Kh plejer at ligge på 8 ca, men er over den sidste måned faldet til knap 7, pga reaktor er ved at være Tom for medie.
d14/7
po4 er stadig 0,1. Min Kh er steget til 8,3 og jeg justerer på min ph controllere, da jeg gerne vil holde Kh her. Jeg skal være væk hjemmefra i en uge, Memphis min kone måler Kh for mig i løbet af ugen og justere igen på controlleren, men ikke nok.
d. 22/7
Kh er steget til 9,5 og fosfat er 0,11. Mit uv filter tages fra, da det er blevet solgt, da det var planen jeg sku lukke akvariet/opgradere i den følgende uge.
På det her tidspunkt er der røget flere koraller, men alle fisk ser sunde ud og spiser godt.
d13/8
fosfat er 0,08, så tænker at det så småt er ved at gå den rigtige vej, den falder da ihvertfald lidt nu.
d.22/8
fosfat er målt 2 gange 0,18 og 0,17 og min Kh har sneget sig op på 10,1.
d23/8
60 liter saltvand skiftet, jeg har desværre kun dunke til at lave 60 liter. Rowaphos skiftet 350 ml.
Fosfat 0,18.
d. 25/8
Fosfat er 0,13 og no3 er 3. mine kirurger har en anelse hvide pletter, men har ik ændret adfærd og ikke mere end de før har haft og som de selv hurtig er kommet over.
d 27/8
Fosfat er 0,12 og jeg starter op med seaclear, som tilsættes i overløb, og der kommer filtersok på nedløbet i sumpen. Det er en gammel filtersok som jeg plejer at bruge når jeg støvsuger bunden, så den ser lidt beskidt ud, men skyldte den så godt jeg kunne. Tilsætter 5ml seaclear den første dag.
d. 28/8
fosfat er faldet til 0,05 og Kh er på 9,5. 5 ml seaclear tilsættes igen.
d 29/8,
3 ml seaclear tilsættes.
d 30/8
fosfat er 0,08 og 5 ml seaclear tilsættes. Kirurger har fået flere pletter og er lidt tilbagetrukket.
1/9
Fosfat er 0, 13. 1ml seaclear tilsat og filtervat lagt i bobbelfælde i sump. Kirurger gisper og pletterne er blevet meget værre, så beslutter at stoppe med seaclear.
d.7/9
fosfat er 0,15.
d.8/9
har fået min nye sump, så kan blande mere vand af gangen, så skifter 150 liter saltvand, samt en del bundlag suget op.
Fosfat er 0,15. Ph 8,2. Stalinisten 1.026. No2 er 0. Temp 26 grader. Stopper min kalkreaktor, da næsten alle koraller ser meget dårlige ud.
d. 9/9
påfuglekejser og en gul kirurg dør, og fiskes op. Kejserens har set dårlig ud i flere dage, stod og gispede, havde pletter og finnerne blev mere og mere ædt, så nærmest ud til at gå i opløsning.
Aktiv kul er tilsat. Og 250 ml rowaphos skiftet. Fosfat 0,14.
d. 10/9,
150 liter saltvand skiftet igen og meget af bundlaget er suget op.
2 chromis viridis døde, og fisket op.
d.11/9
En blå kirurg død, har set skidt ud i flere dage, pletter, gisper, har sår flere stede og finner går i opløsning. 1 chromis samt en kauderni død. Flere kauderni har sår på maven, så de ryger nok også.
Min Picasso, er sund og rask og mine klovneckan man heller ik se noget på, har os stadig en kirurg og flere chromis viridis, som ser nogenlunde ud og stadig spiser. Har ca 6 bubbltip anemone, en som har delt sig mange gange her det sidste halve år, men de ser os sunde og store ud, har dog ændret lidt farve fra rødlig over i det orange.
Det er status på hva der er sket, en lang omgang

Jeg har gennem det sidste halve år bygget meget om i huset og mit akvarie er jo åbent i toppen, så selvom vi har haft lukket af og nogle gange dækket ned, er der stadig kommet meget murerstøv i vandet, kan det ha gjort noget? D. 31/8 lavede vi gipslofter som os støvede lidt.
En ting jeg os undrede mig over var at nå jeg skiftede filtervat i sumpen/bobbelfælde i forbindelse med tilsætningen af seaclear, så lagde jeg mærke til at det sved utrolig meget på mine finge omkring neglene, ved ik om jeg måske har haft små sår, men synes ik det plejer at svige når de kommer i saltvand. Tænker om alt det støv kam have lavet noget syre? Men ph er jo fin på 8,2. Der er ingen tvivl om jeg sku ha skiftet noget mere vand og været over det fra starten, havde bare ikke troet det vilde gå så galt. Tak fordi du tog dig tid til at læse alt dette.
Mvh Dennis