Hjælp! Mine fisk og koraller dør.

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
Brugeravatar
Dennis
Foxface
Foxface
Reactions:
14
Postnummer: 9620 Aalestrup
Saltvand siden?: 2010

Hjælp! Mine fisk og koraller dør.

Indlæg af Dennis »

Hej, det er bare gået helt galt med mit akvarie, her den sidste måned. Har mistet ca 20 koraller over den sidste måned, og 7 fisk over de sidste 3 dage. Korallerne tror jeg er fordi min po4 har været meget høj, men har arbejdet på at få den ned. Men mht fiskene er jeg lidt på bar bund, tænker om det kan være pga den svingende fosfat, som har svækket deres imunforsvar, men synes bare det er noget voldsomt.

Jeg laver en beskrivelse af hændelsesforløbet, lidt lang, men for at i bedre kan følge med i hva der er forgået. Det skal siges at mine værdier de sidste par år har været meget stabile og fisk og koraller plejer at være tiptop og min fosfat plejer at ligge mellem 0,01 og 0,02, målt med hanna, og fosfatet holdes nede med rowaphos.

d. 7/7
Jeg købte en pIcassoaftrækker, sund og rask fisk. Den roder meget i bundlaget de første uger, så meget at mit vand bliver helt tåget i nogle dage. (Nok derfor fosfat stiger).
d.10/7
Fosfat er 0,1, rowaphos skiftes(250ml) i filter.
d. 11/7
min kalkreaktor er ved at være tom, så medie skiftes( grov arm medie). Min Kh er 6,8.
Min Kh plejer at ligge på 8 ca, men er over den sidste måned faldet til knap 7, pga reaktor er ved at være Tom for medie.
d14/7
po4 er stadig 0,1. Min Kh er steget til 8,3 og jeg justerer på min ph controllere, da jeg gerne vil holde Kh her. Jeg skal være væk hjemmefra i en uge, Memphis min kone måler Kh for mig i løbet af ugen og justere igen på controlleren, men ikke nok.
d. 22/7
Kh er steget til 9,5 og fosfat er 0,11. Mit uv filter tages fra, da det er blevet solgt, da det var planen jeg sku lukke akvariet/opgradere i den følgende uge.
På det her tidspunkt er der røget flere koraller, men alle fisk ser sunde ud og spiser godt.
d13/8
fosfat er 0,08, så tænker at det så småt er ved at gå den rigtige vej, den falder da ihvertfald lidt nu.
d.22/8
fosfat er målt 2 gange 0,18 og 0,17 og min Kh har sneget sig op på 10,1.
d23/8
60 liter saltvand skiftet, jeg har desværre kun dunke til at lave 60 liter. Rowaphos skiftet 350 ml.
Fosfat 0,18.
d. 25/8
Fosfat er 0,13 og no3 er 3. mine kirurger har en anelse hvide pletter, men har ik ændret adfærd og ikke mere end de før har haft og som de selv hurtig er kommet over.
d 27/8
Fosfat er 0,12 og jeg starter op med seaclear, som tilsættes i overløb, og der kommer filtersok på nedløbet i sumpen. Det er en gammel filtersok som jeg plejer at bruge når jeg støvsuger bunden, så den ser lidt beskidt ud, men skyldte den så godt jeg kunne. Tilsætter 5ml seaclear den første dag.
d. 28/8
fosfat er faldet til 0,05 og Kh er på 9,5. 5 ml seaclear tilsættes igen.
d 29/8,
3 ml seaclear tilsættes.
d 30/8
fosfat er 0,08 og 5 ml seaclear tilsættes. Kirurger har fået flere pletter og er lidt tilbagetrukket.
1/9
Fosfat er 0, 13. 1ml seaclear tilsat og filtervat lagt i bobbelfælde i sump. Kirurger gisper og pletterne er blevet meget værre, så beslutter at stoppe med seaclear.
d.7/9
fosfat er 0,15.
d.8/9
har fået min nye sump, så kan blande mere vand af gangen, så skifter 150 liter saltvand, samt en del bundlag suget op.
Fosfat er 0,15. Ph 8,2. Stalinisten 1.026. No2 er 0. Temp 26 grader. Stopper min kalkreaktor, da næsten alle koraller ser meget dårlige ud.
d. 9/9
påfuglekejser og en gul kirurg dør, og fiskes op. Kejserens har set dårlig ud i flere dage, stod og gispede, havde pletter og finnerne blev mere og mere ædt, så nærmest ud til at gå i opløsning.
Aktiv kul er tilsat. Og 250 ml rowaphos skiftet. Fosfat 0,14.
d. 10/9,
150 liter saltvand skiftet igen og meget af bundlaget er suget op.
2 chromis viridis døde, og fisket op.
d.11/9
En blå kirurg død, har set skidt ud i flere dage, pletter, gisper, har sår flere stede og finner går i opløsning. 1 chromis samt en kauderni død. Flere kauderni har sår på maven, så de ryger nok også.
Min Picasso, er sund og rask og mine klovneckan man heller ik se noget på, har os stadig en kirurg og flere chromis viridis, som ser nogenlunde ud og stadig spiser. Har ca 6 bubbltip anemone, en som har delt sig mange gange her det sidste halve år, men de ser os sunde og store ud, har dog ændret lidt farve fra rødlig over i det orange.

Det er status på hva der er sket, en lang omgang :) , men håber der er nogle der kan hjælpe.
Jeg har gennem det sidste halve år bygget meget om i huset og mit akvarie er jo åbent i toppen, så selvom vi har haft lukket af og nogle gange dækket ned, er der stadig kommet meget murerstøv i vandet, kan det ha gjort noget? D. 31/8 lavede vi gipslofter som os støvede lidt.
En ting jeg os undrede mig over var at nå jeg skiftede filtervat i sumpen/bobbelfælde i forbindelse med tilsætningen af seaclear, så lagde jeg mærke til at det sved utrolig meget på mine finge omkring neglene, ved ik om jeg måske har haft små sår, men synes ik det plejer at svige når de kommer i saltvand. Tænker om alt det støv kam have lavet noget syre? Men ph er jo fin på 8,2. Der er ingen tvivl om jeg sku ha skiftet noget mere vand og været over det fra starten, havde bare ikke troet det vilde gå så galt. Tak fordi du tog dig tid til at læse alt dette.
Mvh Dennis
Senest rettet af Dennis ons 11. sep 2013 21:15, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Hjælp! Mine fisk og koraller dør.

Indlæg af pederrevnørd »

Trist at høre,

Lyder som om at dine koraller er døde pga bla for høj Po4, og at dine fisk har fået ammonium forgiftning, muligvis i kombi med seaklear og andet fra dit bundlag, eller fra dit byggeprojekt.

Hvor stor er din balje, her tænker jeg på din Seaklear dose.

Vandskift, vandskift og vandskift :y

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Dennis
Foxface
Foxface
Reactions:
14

Indlæg af Dennis »

Hej Peder, ja rigtig trist. Det er et 540 liters + sump, men ca 500 liter vand netto. Tænkte os om jeg måske havde lagt lidt for hårdt ud med det seaclear. Jeg har lige tilføjet at jeg os skiftede 150 liter vand igår, så har skiftet 300 liter vand her de sidste Par dage. Vil du råde mig til at skifte 150 liter mere? Jeg har ik engang et testsæt til ammonium, men det fårjeg købt hurtigst muligt. Tak for hjælpen:)
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Måske har Seaklear været "dråben" men med alt det du beskriver, så tror jeg hovedårsagen ligger i bundlag eller byggestøv i balje.

Held og lykke fremover :-)

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Dennis
Foxface
Foxface
Reactions:
14

Indlæg af Dennis »

pederrevnørd skrev:Måske har Seaklear været "dråben" men med alt det du beskriver, så tror jeg hovedårsagen ligger i bundlag eller byggestøv i balje.

Held og lykke fremover :-)

Mvh
Peder
Tak for det Peder, godt jeg næsten er færdig med at bygge om og det nye akvarie kan komme når som helst, så må jeg jo bare op på hesten igen og i det nye kommer der kun ca 5 mm bundlag, så det ik samler alt det skidt.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

De sår som fiskene har på maven, kan sagens skyldes aftrækkeren, for den og klovnene er de eneste som tilsyneladende er uden sår.
At klovnene er det, kan skyldes at aftrækken per instinkt ved at anemoner er farlige, og at klovnene søger skjul der når den bliver for nærgående.
Det lader jo til at alle problemerne begynder da den kommer i akvariet.

Synes så heller ikke at 250ml er ret meget med en po4 på 0,1. Jeg ville nok have smidt 1 liter i.
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af nbd »

Fisk tager ikke skade af de PO4-værdier. Hvis der var tale om forgiftning (f.eks. nitrit), ville alle fisk være ramt.

Jeg tror Carsten har ret - aftrækkere ER nogle bøller. De er kendt for at bide i fisk/ledninger/fingre etc.

Alternativt parasitangreb, som fulgte med aftrækkeren. Det kan forklare hvorfor de mest hårdføre overlevede.
Brugeravatar
Dennis
Foxface
Foxface
Reactions:
14

Indlæg af Dennis »

Carsten skrev:De sår som fiskene har på maven, kan sagens skyldes aftrækkeren, for den og klovnene er de eneste som tilsyneladende er uden sår.
At klovnene er det, kan skyldes at aftrækken per instinkt ved at anemoner er farlige, og at klovnene søger skjul der når den bliver for nærgående.
Det lader jo til at alle problemerne begynder da den kommer i akvariet.

Synes så heller ikke at 250ml er ret meget med en po4 på 0,1. Jeg ville nok have smidt 1 liter i.
Hej Carsten:)
Ja det er rigtig at problemerne startede da aftrækkeren kom i, men synes ik jeg har set den være en bølle over for de andre, og jeg har os stadig en kirurg, samt nogle chromis, som ik er påvirket. Og sårene på bl.a kirurgen så nærmest bare ud som om huden gik i opløsning flere steder, i små plamager, synes ik det ligner bid fra en anden fisk. Men imens jeg har bygget om har jeg ik fået passet mine vandskift eller målt så meget. Og jeg havde en tyk sandbund og begyndte at fodre mere med frost pga aftrækkeren, så hælder nok os mere til Peders teori om at det er pga bundlaget, som aftrækkeren så rodede op i, og så dårlig vandkvalitet, da jeg ik har fået skiftet vand. Fiskenes symptomer lignede en forgiftning med hurtige gælle bevægelser. Mht rowa, så har jeg altid kørt med 250ml til mine 500 liter, men kan godt se det ikke er meget, så det vil jeg huske til en anden gang. Tak for hjælpen.
nbd skrev:Fisk tager ikke skade af de PO4-værdier. Hvis der var tale om forgiftning (f.eks. nitrit), ville alle fisk være ramt.

Jeg tror Carsten har ret - aftrækkere ER nogle bøller. De er kendt for at bide i fisk/ledninger/fingre etc.

Alternativt parasitangreb, som fulgte med aftrækkeren. Det kan forklare hvorfor de mest hårdføre overlevede.
Hej:), ja tænkte os at det måske ku være et parasitangreb eller bakterieangreb, da vandkvaliteten jo blev dårlig og uv filtret blev koblet fra, så tror deres imunforsvar blev alt for svækket. Så en kombination af det og så den mulige amonium forgiftning, tror jeg har taget livet af dem. Men er da blevet en erfaring rigere:)
Mvh Dennis.
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V

Indlæg af Bingocaller »

Enig i at det meget vel kan være byggestøv - ligner meget det der skete på Fisketorvet
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Dennis
Foxface
Foxface
Reactions:
14

Indlæg af Dennis »

Bingocaller skrev:Enig i at det meget vel kan være byggestøv - ligner meget det der skete på Fisketorvet
Kender ik engang lige den episode. Men når jeg ved hvor meget støv vi har tørt af/fjernet i stuen, ja så er der altså kommet en del i akvariet, men dum som jeg var, tænkte jeg at det napper skummeren nok:).
Jeg skal jo bruge stenene i mit nye akvarie og jeg regner bare lige med at skylle dem godt i nyblandet saltvand inden de ryger i det nye. Tror ik at det er ok, eller er der andet i vil gøre, når nu situationen ser ud som den gør. Det er kun stenene jeg skal genbruge, der kommer nyt bundlag.
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V

Indlæg af Bingocaller »

Der var nogen håndværkere der glemte at dække af som jeg hørte historien - en masse byggestøv i vandet.

En helvedes masse koraller døde - der er cyano over det hele stadigt - der er stort set kun blødkoraller tilbage.

Hvor mange fisk det tog med sig kan jeg dog ikke sige - men der røg sgu noget på den anden konto!
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
mcnats
Foxface
Foxface
Reactions:
17
Postnummer: 5000 Odense C
Geografisk sted: Odense C

Indlæg af mcnats »

Jeg synes helt klart det lyder som sygdom, måske medbragt fra din nye picasso, formentlig kombineret med at byggestøv og måske svingene vandværdier har gjort fiskene mere sårbare.

Held og lykke med det
Brugeravatar
Dennis
Foxface
Foxface
Reactions:
14

Indlæg af Dennis »

mcnats skrev:Jeg synes helt klart det lyder som sygdom, måske medbragt fra din nye picasso, formentlig kombineret med at byggestøv og måske svingene vandværdier har gjort fiskene mere sårbare.

Held og lykke med det
Tak for det:), mht sygdom synes jeg ik der er så meget medicin til sałtvandsfisk, i forhold til da jeg havde discus, da havde man jo et kæmpe medicinskab:). Kan man slet ik købe produkter til saltvand, mod pletter, finneråd, bakterier osv? Eller bruger man bare uv filter, fodre godt, go vandkvalitet og ro.
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Dennis skrev:
mcnats skrev:Jeg synes helt klart det lyder som sygdom, måske medbragt fra din nye picasso, formentlig kombineret med at byggestøv og måske svingene vandværdier har gjort fiskene mere sårbare.

Held og lykke med det
Tak for det:), mht sygdom synes jeg ik der er så meget medicin til sałtvandsfisk, i forhold til da jeg havde discus, da havde man jo et kæmpe medicinskab:). Kan man slet ik købe produkter til saltvand, mod pletter, finneråd, bakterier osv? Eller bruger man bare uv filter, fodre godt, go vandkvalitet og ro.
Det sidste er en fuldstændig korrekt observation, .
En god akvarie hygiejne og stabile værdier, så er du langt.
Og så ugentlige vandskift, slavisk og konsekvent.
Du vil opleve et langt mere stabilt og sundt akvarie på den måde, både hvad koraller og fisk angår.

Er enig med de andre i, at byggestøvet er en medvirkende årsag til dine problemer. Jeg har ikke hørt tidligere, at en ny fisk har smittet hele besætningen med en eller anden sygdom. Det du oplever er, efter min mening, et resultat af en lang række hændelser.
Du må meget undskylde - og det er ikke for at føje spot til skade, men hvorfor stoppede du alle dine gode tiltag?
Du kørte med Rowa i reaktor og med kalkreaktor. Det har du så vidt jeg kan læse stoppet! Nu skøjter din Kh også op og ned og det er med til at forværre situationen for dine koraller. De har det svært nok endda.
Respekt for dine fine logbogs optegnelser. De er til stor hjælp når man skal fejlsøge.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Dennis
Foxface
Foxface
Reactions:
14

Indlæg af Dennis »

crazy seahorse skrev:
Dennis skrev:

Held og lykke med det
Det sidste er en fuldstændig korrekt observation, .
En god akvarie hygiejne og stabile værdier, så er du langt.
Og så ugentlige vandskift, slavisk og konsekvent.
Du vil opleve et langt mere stabilt og sundt akvarie på den måde, både hvad koraller og fisk angår.

Er enig med de andre i, at byggestøvet er en medvirkende årsag til dine problemer. Jeg har ikke hørt tidligere, at en ny fisk har smittet hele besætningen med en eller anden sygdom. Det du oplever er, efter min mening, et resultat af en lang række hændelser.
Du må meget undskylde - og det er ikke for at føje spot til skade, men hvorfor stoppede du alle dine gode tiltag?
Du kørte med Rowa i reaktor og med kalkreaktor. Det har du så vidt jeg kan læse stoppet! Nu skøjter din Kh også op og ned og det er med til at forværre situationen for dine koraller. De har det svært nok endda.
Respekt for dine fine logbogs optegnelser. De er til stor hjælp når man skal fejlsøge.

Erik
Hej Erik og tak for svar. Må indrømme at det sidste halve års byggeri bare har taget alt min tid, så derfor har jeg ik fået passet akvariet godt nok mht vandskift. Mit akvarie skal opgraderes nu her, så har hele tiden haft i baghovedet at det hele alligevel skulle op, så det gjorde ikke så meget, at det måske ikke stod snorre lige nu, men havde ik troet det vil gå så galt. Så vandskift vil helt klart blive brugt i det nye:). Mht rowaphos så kører jeg stadig med det og har ik været stoppet med det, kun seaclearen blev stoppet. Og min kalkreaktor stoppede jeg først for 4 dage siden, da mit forbrug var så lille, min ph controller stod på 7,35 så det er ikke meget medie der er blevet opløst og udover det, så har mine 2 store vandskift hævet kh, bruger redsea pro salt, hvor kh er oppe omkring 11, mener jeg. Men måler kh og når den når ned på 8-9 igen, bliver reaktoren startet op igen:)
Besvar

Tilbage til "Sygdom"