Nitrattest og osmosevand

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Nitrattest og osmosevand

Indlæg af Nolan »

Nogen der ved om Salifert's nitrat-test kan bruges til osmosevand/ferskvand ?

Jeg har lige målt mit hanevand og hvis testsættet måler korrekt har jeg mellem 50 og 100 mg/l nitrat i det....... Nærmere 100 end 50 :HA
Da det er egen boring, vil jeg godt være sikker på at testen måler korrekt inden jeg alarmerer øvrigheden og sætter den store målefest igang - det koster en del at få lavet en godkendt vandmåling.

Problemet er, at osmoseanlægget ikke kan fjerne alt nitrat fra vandet - jeg kan måle omkring 2mg/l efter osmoseanlægget og det er altså ikke så fedt at fodre akvariet med nitrat. 2mg/l passer med at anlægget gerne skulle fjerne mellem 95 og 99% af nitraten fra vandet.

Latterlige landmænd !!!! De skulle sgu tvinges til at drikke direkte af gylletanken.

/Kim
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Med en sådan måling behøver du da ikke at gøde blomsterne!
Prøv at tage en vandprøve med til en akvariebutk, og se om du ikke kan få dem til at lave en måling.
På saliferts hjemme side står der ikke noget om at det ikke kan bruges, men på den anden side jo heller ikke at det kan.

Du vil nok også kunne bruge et "silicatfilter" det fjerner jo alt det sm er smuttet gennem osmoseanlægget. Og sådan et filter koster ikke en herregård.
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Nolan »

Nej, så tror da fa...., at planterne her i hytten gror som ukrudt.
Jeg tror lige jeg tager en prøve med til Randers i morgen. Så må jeg få en "second opinion" på det vand.

Men en kæmperegning på ny vandboring lurer vist i kulissen.

/Kim
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Hvad med den komunale vandforsyning??
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Nolan »

Tjah - jeg var lige hos fiskepusheren her i middagspausen.....
Andet testsæt men samme resultat. Det er lidt skidt.

Jeg har lige bestilt en certificeret vand-analyse fra EuroFins A/S. Så må vi jo se, hvad de siger til det.... kr. 1245,- +mormor var resultatet af dén telefonsamtale.

Situationen spidser til.

/Kim

P.S.
Jeg SKAL lave et 20% vandskifte idag pga. RSR, så hvis nogen i nærheden har 50-60ltr RENT osmosevand stående de vil af med, så er jeg den gladeste mand i verden.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Kan resultatet af prøverne ikke resultere i at du bliver pålagt at få en tilslutning til det komunale vandværk? Bøndernes svineri er jo nok ikke kun begrænset til din vandboring
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8210 Århus V

Indlæg af Mikkel E »

Jeg kan brygge noget, hvis det er. Men der er nok lidt for langt.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Se det er komunen nok lige glad med hvis nitrat indholdet af vandet er så højt som det lader til.
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Nolan »

@Mikkel:
Tak for buddet men 60L vand bag i bilen og så ud at køre 150km... Det er ikke fedt :lol:

@Carsten:
Jeg hár draget kommunen lidt ind i sagen. Konen arbejder på den kommune vi bor i, så hun kunne godt lige liste omkring teknik&miljø, for at få lidt afklaring på sagerne. De er kommet med et udkast til en "hvad gør vi herfra"-plan, så tingene ér sat i gang.

/Kim
Koralshoppen
Forhandler
Forhandler
Reactions:
20
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 1990
Geografisk sted: 9000 Aalborg

Indlæg af Koralshoppen »

Du er også velkommen til at hente hos mig i Hallund. Jeg har 2 30 l spande med låg du kan låne.

Mvh Sonny 22584823
Endelig med vand i stuen.... igen... igen. Og snart igen... Og så lige en gang til...
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Nolan »

bmvw skrev:Du er også velkommen til at hente hos mig i Hallund. Jeg har 2 30 l spande med låg du kan låne.

Mvh Sonny 22584823
:wink:
Det vil jeg lige tage til overvejelse. Tak for tilbuddet. Jeg ringer, hvis det bliver aktuelt.

/Kim
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Nolan »

Nu har jeg jo faktisk to osmoseanlæg....
Kunne man ikke serie-koble dem, så udgangsvandet fra det første løber gennem endnu en membran i det næste anlæg ?

Jeg ved godt, det ikke vil give ret meget vand men alligevel - så burde jeg jo kunne komme ned på under 0,5mg/l, hvis begge anlæg fjerner 95%.
Bare en tanke.

/Kim
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Ellers burde 2 mg nitrat pr. liter ikke være en katastrofe for et vandskift. Der er folk, der hævder, at deres koraller m.m. har det bedst, hvis de kan måle ganske lidt nitrat i vandet og der kan meget vel være noget om snakken. Det er straks værre hvis du anvender vand med nitrat til at efterfylde det vand, som fordamper fra akvariet. Så er det først, at ophobningen sker.
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

du kan godt serieforbinde dine anlæg, jeg kører med to anlæg og en højtrykspumpe så vandet bliver presset igennem med ca. 6 bar!

Kontakt MSH herindefra, han sælger disse anlæg! JEg er kanon klad for mit anlæg, et ekstra plus er at vandet bliver lavet MEGET hurtigere...ca 15 liter på en time :D
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Nolan »

Anders månsson skrev:du kan godt serieforbinde dine anlæg, jeg kører med to anlæg og en højtrykspumpe så vandet bliver presset igennem med ca. 6 bar!

Kontakt MSH herindefra, han sælger disse anlæg! JEg er kanon klad for mit anlæg, et ekstra plus er at vandet bliver lavet MEGET hurtigere...ca 15 liter på en time :D
Ja, men dér er strategien at affaldsvandet fra det første anlæg køres gennem det næste anlæg - jeg tænkte på at tage det filtrerede (rene) vand og køre det gennem endnu et anlæg for at nå længere ned.

Jeg tror bare ikke jeg kan lave tryk nok til at presse vandet gennem to membraner..... Skal lige have det prøvet af.

Mvh
Kim
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Nolan »

Så kom der lidt nyt i sagen:

Jeg har indsendt en vandprøve til analyse - bliver "spændende" at finde ud, hvor galt det står til.
Jeg har investeret i noget silikat-filtermedie og modificeret en filterbeholder fra mit gamle osmoseanlæg. Den "gamle" membran er koblet i serie med det nye anlæg og silikatfilteret efter.....

Resultatet ?
Nul nitrat - og formentligt heller intet andet skidt. Jeg laver osmosevand i en ret god mængde. Det løber ud ad slangen. Det er ikke mere bare et hurtigt drypperi :wink:

Nu bliver det spændende om det hjælper på mine alger.

/Kim
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Nolan »

Så har jeg skiftet 30% af vandet til mit "nye" osmosevand med nul nitrat...

Jeg har haft en kraftig opblomstring af brune alger siden mit 20% vandskifte efter behandlingen med RSR for en uge siden. Nu vil jeg godt nok håbe, at det hjælper med noget "rent" vand.

Ellers må jeg jo nok finde mig i at min balje er en sump og at det aldrig bliver et rev-akvarie igen - nu gik det ellers lige så godt :MA

/Kim
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Mikkel E »

Krydser fingrer :h

Hvordan gik det egentlig med det lilla kenyatræ? For det er jo desværre ikke altid sådan, at det flotteste er det der er nemmest at holde. :G
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Nolan »

Mikkel E skrev:Krydser fingrer :h

Hvordan gik det egentlig med det lilla kenyatræ? For det er jo desværre ikke altid sådan, at det flotteste er det der er nemmest at holde. :G
Tak for de krydsede fingre :lol:

Det lilla kenya ser lige så sølle ud som resten af baljen i øjeblikket. Jeg har lige haft fat i det idag for at se om det havde fået ordentligt "fat" i den sten jeg havde klistret det fast på - det havde dannet en god fod, så det skal nok overleve :wink:
Sinularia'en vokser egentligt ok - ligesom den store - men med alt det "snask" jeg har i baljen, så er der vist intet der kan siges at have det rigtigt godt..... Ja, lige ud over Xenia'en, som åbenbart godt kan lide det ? Du kan ihvertfald sagtens få et par skud nu. Det vokser helt vildt.

Hvordan går det med de frags du fik ?
Er der liv i dem ?

/Kim
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Mikkel E »

Kan du ikke tage et billede af det Xenia, det kan være at det er det, jeg lige står og mangler.

Jeg regner med, at fragmenterne har det fint, men jeg kan ikke lige finde dem, fordi min Hugo har en eller anden teori om, at hvis den "modsler" rundt i akvariet, så kommer der mad, fordi der nogle gange kommer noget op, den kan spise. Mine klovnfisk gidder ikke at røre ved nogle af koralerne, men min Hugo modsler i dem :roll:
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Nolan »

@Mikkel E:
Jeg kunne ikke lade være med at grine lidt, da jeg læste dit indlæg :wink: Min Hugo, får også til tider nogle mærkelige idéer med at vælte rundt og rode i alting. Den sidste tid har den brugt meget tid på at rive store totter alger af stenene - ikke for at æde dem men åbenbart bare for at rive dem af. De flyder så rundt i baljen indtil jeg fisker dem op eller de ryger i overløbet...

Nå, men de sidste to dage er der sket en rivende udvikling i baljen; De brune alger er på KRAFTIGT retur og bliver afløst af nogle små totter lysegrønne, som både Hugo'en og kirurgerne æder lystigt af. Det ser sgu ud til, at silikat-filteret gør sin gavn :K :C

/Kim
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Nolan »

Wipiiii !

Så er der stort set intet af det brune tilbage. Hverken på sten, ruder eller bundlag...
Jeg har ikke renset ruder i 3 (!!!!) dage nu og jeg kan stadig kigge igennem dem. Sådan var det ikke for bare en uge siden.

Desværre er der så blomstret en del Bryopsis frem. Skal vist lige have checket min KH. Jeg har ikke målt den sidste uge, da jeg har kunnet se fremgangen tydeligt men nu er det vist ved tiden at gribe ind.

/Kim
Brugeravatar
Nadia
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
19
Postnummer: 8900 Randers
Geografisk sted: Randers

Indlæg af Nadia »

Så dine alger kom pågrund af for meget silikat i vandet? :S
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Nolan »

Nadia skrev:Så dine alger kom pågrund af for meget silikat i vandet? :S
Nix !!

Pga. ALT for meget nitrat (og muligvis silikat - jeg har aldrig målt for det).
Hvis du læser tråden igennem, kan du se grunden til mine problemer. Det er lidt kedeligt, at det skulle tage mig så lang tid at finde ud af det...

Jeg anede ikke, at silikatfilteret også tog alt muligt andet - men det gør det altså. Lynende effektivt endda.

/Kim
Brugeravatar
Nadia
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
19
Postnummer: 8900 Randers
Geografisk sted: Randers

Indlæg af Nadia »

Ja, lidt skidt når man ingen sump har :/ Så kan silikat filteret sku nok ikke være der hehe
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Nolan »

Nadia skrev:Ja, lidt skidt når man ingen sump har :/ Så kan silikat filteret sku nok ikke være der hehe
Øøøøh ?
Silikat-filteret sidder efter dit osmose-anlæg. Ikke i baljen.
Det tager alt det, der slipper gennem osmosen.

Der dannes ikke silikat i baljen - er der silikat, er det noget du tilfører via osmosevandet.

/Kim
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

det lyder som kisealger de brune der! Jeg vil tro du har haft en god mængde silicat i vandet, det må der have været!

Jeg har selv bestilt et silicat filter, til at tilslutte mit osmose anlæg, da jeg også har disse forbistrede brunde slasker alger og har prøvet at behandle for Cyano!
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Nolan »

Jeg har nu skiftet 30% vand to gange.....

Seneste måling:
NO2: 0
NO3: 0,2
PO4: 0
SIO2: 0
pH: 8,3
KH: 10
Ca: 440

Wipiii :lol:

Så skal de grønne totter bare forsvinde igen.
Skal i have et billede ? Ja det skal i da...

/Kim
Vedhæftede filer
now_061125.jpg
now_061125.jpg (78.93 KiB) Vist 6929 gange
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"