Alternativt overløb??
- julle
- Naso kirurg
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: fredericia
Alternativt overløb??
Skal til at bygge nyt akvarie..
Projektet bliver bygget ind i vægen mellem stue og køkken..
Da det bliver synligt fra begge sider ville jeg gerne hvis jeg kunne slippe
for det tradtionelle overløb.. Så der ikke bliver denne trælse kasse i den ene
eller anden side..
Nogen derude som har en go løsningside ??
Mvh
Martin
Projektet bliver bygget ind i vægen mellem stue og køkken..
Da det bliver synligt fra begge sider ville jeg gerne hvis jeg kunne slippe
for det tradtionelle overløb.. Så der ikke bliver denne trælse kasse i den ene
eller anden side..
Nogen derude som har en go løsningside ??
Mvh
Martin
Mvh
Martin Juhl
Martin Juhl
- den_
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 4200 Slagelse
- Saltvand siden?: 2012
Re: Alternativt overløb??
Kan du ikke bare lave den i den ene ende.
- julle
- Naso kirurg
- Reactions:
- 19
Det Lan også blive løsningen- men ville bare gerne hvis det blev så usynligt som muligt..
Mvh
Martin Juhl
Martin Juhl
- dyne
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 7400 Herning
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: Birk(Herning)
hvad med at lave et cost to cost overløb
180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
2xgyre 350
jebao 5000
ATI Essentials pro
rollermat
- kodyl
- Naso kirurg
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 8200 Århus N
- Saltvand siden?: 2017
Er det ikke bare at lave akvariet 15cm længere og bygge de 15cm ind i vægen. Og så en skillevæg med overløbskam der hvor du ville ha akvariet normalt sluttede? Så har du da et næsten usynligt overløb.
Jeg kan se du har en anden tråd hvor du spørger hvordan returen kunne laves. Her kunne du jo bare bore et hul til retur i samme skillevæg og på den måde få det til at se pænt ud også
Jeg kan se du har en anden tråd hvor du spørger hvordan returen kunne laves. Her kunne du jo bare bore et hul til retur i samme skillevæg og på den måde få det til at se pænt ud også
- dyne
- Rev haj
- Reactions:
- 15
måske ala denne " onclick="window.open(this.href);return false; eller se min som jeg selv har lavet i sort pvc
men der er flere måder
men der er flere måder
180x70x65
2xgyre 350
jebao 5000
ATI Essentials pro
rollermat
2xgyre 350
jebao 5000
ATI Essentials pro
rollermat
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Jeg har lavet noget i den stil som på youtube, men langt mindre synligt.
Det er såment blot et hul i passende størrelse med en rørgennemføring i.
På gennem føringingen er der så sat en vinkel. Overløbet er helt lydløst.
Og er du nervøs for at der ryger fisk eller snegle i, så ruller du blot en smule tagrende net i bøjningen, så det rager op over vandoverfladen
Det er såment blot et hul i passende størrelse med en rørgennemføring i.
På gennem føringingen er der så sat en vinkel. Overløbet er helt lydløst.
Og er du nervøs for at der ryger fisk eller snegle i, så ruller du blot en smule tagrende net i bøjningen, så det rager op over vandoverfladen
- dyne
- Rev haj
- Reactions:
- 15
har også set nogle der bare har lavet en lille overløb og så lavet huller i arkvariet og inden bag ved alle rørene
180x70x65
2xgyre 350
jebao 5000
ATI Essentials pro
rollermat
2xgyre 350
jebao 5000
ATI Essentials pro
rollermat
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 6700 Esbjerg
- Saltvand siden?: 2012
- Geografisk sted: Esbjerg 6700
Du kunne også lave et overløb af et akryl rør eller kloark rør.
Den kan dækkes med sten osv. og du kan næsten få den til at falde helt ind i din sten opbygning
/Casper
Den kan dækkes med sten osv. og du kan næsten få den til at falde helt ind i din sten opbygning

/Casper
- Raavig
- Foxface
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4690 Haslev
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Sjælland
I teorien kan du lave dit overløb som du vil.
Der er ingen der siger det skal være som trationelt.
Jeg havde valgt noget ala 7 cm højt og 2 cm dybt og så ellers i akvariets dybde, så du fik hele overfladen.
Og som allerede foreslået sat rørføringen igennemsiden frem for bunden.
Der er ingen der siger det skal være som trationelt.
Jeg havde valgt noget ala 7 cm højt og 2 cm dybt og så ellers i akvariets dybde, så du fik hele overfladen.
Og som allerede foreslået sat rørføringen igennemsiden frem for bunden.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Geografisk sted: Fredericia
Hej Martin,
Længe siden og lyder spændende med det nye akvarie
Kan du fortælle lidt om størrelsen og mål - man er jo nysgerrig
Ved ikke, hvordan du har tænkt på at skjule pumperne, nu hvor du tænker på overløbet? Pumpe-tårne, OM eller?
Personligt var jeg slet ikke i tvivl, hvis jeg skulle lave et setup, hvor der kan ses fra begge sider. Så vil jeg lave et overløb i midten og dække dette med døde levende sten, så det falder ind med med ens stenopsætning
Noget hen af Vitrea-akvarierne eller Kenneth Olsen's akvarie herinde. Det kræver en okay dybde på akvariet på en min. 60-70 cm, vil jeg sige
Til gengæld så kan du jo stort set ikke se overløbet 
Længe siden og lyder spændende med det nye akvarie

Kan du fortælle lidt om størrelsen og mål - man er jo nysgerrig

Ved ikke, hvordan du har tænkt på at skjule pumperne, nu hvor du tænker på overløbet? Pumpe-tårne, OM eller?
Personligt var jeg slet ikke i tvivl, hvis jeg skulle lave et setup, hvor der kan ses fra begge sider. Så vil jeg lave et overløb i midten og dække dette med døde levende sten, så det falder ind med med ens stenopsætning

[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Marco R[/center]
- julle
- Naso kirurg
- Reactions:
- 19
Målene bliver noget hen af 200x80x50..
Det med at bruge ren pvc igennem sideruden tiltaler mig meget- derved er det jo mindst synligt..
Er bare bange for at det ik vil ha samme effekt som det tradtionelle...
Det med at bruge ren pvc igennem sideruden tiltaler mig meget- derved er det jo mindst synligt..
Mvh
Martin Juhl
Martin Juhl
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Geografisk sted: Fredericia
Jeg ved ikke, om du forstod mit indlæg, men jeg mente, at overløbet skulle laves i midten i akvariet og ikke midtfor på bagrudenjulle skrev:Målene bliver noget hen af 200x80x50..

Vil bare være sikker på, at du fangede, hvad jeg mente, hvis du gjorde, så det min fejl

[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
Marco R[/center]
- dyne
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Marco R skrev:Jeg ved ikke, om du forstod mit indlæg, men jeg mente, at overløbet skulle laves i midten i akvariet og ikke midtfor på bagrudenjulle skrev:Målene bliver noget hen af 200x80x50..
Er bare bange for at det ik vil ha samme effekt som det tradtionelle...![]()
Vil bare være sikker på, at du fangede, hvad jeg mente, hvis du gjorde, så det min fejl
ja det var heller ikke en dårlig ide men sætter bare lidt krav at du kan lide den stensætning du laver første gang
180x70x65
2xgyre 350
jebao 5000
ATI Essentials pro
rollermat
2xgyre 350
jebao 5000
ATI Essentials pro
rollermat
- Raavig
- Foxface
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4690 Haslev
- Geografisk sted: Sjælland
Men hvis du laver en smal kam.julle skrev:Målene bliver noget hen af 200x80x50..
Vi snakker ikke meget højere end det pvc du sætter igennem endevæggen og så ellers på længde med hele bredden af akvariet. Så vil det stort set være usynligt men stadig tage en stor overflade.
- Dennis
- Foxface
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 9620 Aalestrup
Hej:) i mit nye akvarie, er overløbet limet udenpå akvariet i den ene ende. Når man kigger ind i akvariet(200x100x60) , er det eneste du kan se af overløbet, selve overløbskammen som sidder i den ene ende. Selve overløbet er så kun 50x15x20cm, så der er ik problemer med at kom ned i bunden af overløbet. Men i dit tilfælde kræver det selvfølgelig stadigvæk at overløbskassen skal gemmes i muren. Hvad skal selve muren laves i? Skal sumpen stå under og bliver det beklædt med plade eller hvordan? Mvh Dennis.
- julle
- Naso kirurg
- Reactions:
- 19
1000 tak for debatten- giver rigtig gode tanker..
Det er en væg imellem stue og køkken. Så det bliver bygget ind så det er plan med køkkenet og på den anden side bliver porsastellet og lampekassen dækket med opskummet pvc..
Som det er nu bliver det nok ideen med en form for overløbslasse som dækker mest mulig af overfladen men kun ca 10 cm under vandspejlet..
Det er en væg imellem stue og køkken. Så det bliver bygget ind så det er plan med køkkenet og på den anden side bliver porsastellet og lampekassen dækket med opskummet pvc..
Som det er nu bliver det nok ideen med en form for overløbslasse som dækker mest mulig af overfladen men kun ca 10 cm under vandspejlet..
Mvh
Martin Juhl
Martin Juhl
- Dennis
- Foxface
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 9620 Aalestrup
Det lyder rigtig spændende, glæder mig til at se billeder, når du kommer igang med projektet:)julle skrev:1000 tak for debatten- giver rigtig gode tanker..
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
Hvis du alligevel skal have lavet akvariet på mål, så kunne du overveje den løsning som Brian har skitseret her.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 65#p589365" onclick="window.open(this.href);return false;
Du skal have skåret en udskæring i toppen alt efter hvor bred du vil have din overløbskasse, som så placeres uden for akvariet.
Det er gennemførligt og kan godt laves pænt.
Der er også tanker omkring pumpetårne, så du til en vis grad også undgår pumper inde i tanken.
Jeg tror at, hvis jeg skulle have et nyt akvarie, så ville jeg få lavet den udskæring. Så er der ingen overløbskasse inde i akvariet.
Den skulle laves i en af enderuderne, da det ville give de bedste muligheder for at lave et lineart flow, som korallerne trives bedst ved.
Overløbskasser, både som denne eller som en intern midt på en bagvæg, giver efter min mening for meget forstyrrelse i flowet, da det uvægerligt vil give et turbolent flow der kan være svært at styre.
Erik
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 65#p589365" onclick="window.open(this.href);return false;
Du skal have skåret en udskæring i toppen alt efter hvor bred du vil have din overløbskasse, som så placeres uden for akvariet.
Det er gennemførligt og kan godt laves pænt.
Der er også tanker omkring pumpetårne, så du til en vis grad også undgår pumper inde i tanken.
Jeg tror at, hvis jeg skulle have et nyt akvarie, så ville jeg få lavet den udskæring. Så er der ingen overløbskasse inde i akvariet.
Den skulle laves i en af enderuderne, da det ville give de bedste muligheder for at lave et lineart flow, som korallerne trives bedst ved.
Overløbskasser, både som denne eller som en intern midt på en bagvæg, giver efter min mening for meget forstyrrelse i flowet, da det uvægerligt vil give et turbolent flow der kan være svært at styre.
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
- julle
- Naso kirurg
- Reactions:
- 19
Vil det sige at man vil få det bedste resultat ved at ha overløbslasse i den ene ende også pupperne i den anden??
Mvh
Martin Juhl
Martin Juhl
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
Så enkelt kan det nok ikke stilles op, men generelt trives korallerne bedst i flow der både tilfører ny næring og samtidig fjerner affaldsstofferne.
Jeg mener at det er i det her link det nævnes. http://www.advancedaquarist.com/2007/1/aafeature" onclick="window.open(this.href);return false;
Men bliver det for ensidigt vil der opstå en læ effekt på bagsiden af korallerne og det duer heller ikke. Så der skal noget i den anden ende også.
Men i det projekt som det link jeg lagde ind beskriver, så nedsætter det antallet af pumper inde i akvariet som skal skjules.
Og det er jo alt andet nemmere at skjule en eller to pumper, end det er at skjule 6.
Erik
Jeg mener at det er i det her link det nævnes. http://www.advancedaquarist.com/2007/1/aafeature" onclick="window.open(this.href);return false;
Men bliver det for ensidigt vil der opstå en læ effekt på bagsiden af korallerne og det duer heller ikke. Så der skal noget i den anden ende også.
Men i det projekt som det link jeg lagde ind beskriver, så nedsætter det antallet af pumper inde i akvariet som skal skjules.
Og det er jo alt andet nemmere at skjule en eller to pumper, end det er at skjule 6.
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
- julle
- Naso kirurg
- Reactions:
- 19
Rigtig fin artikel- det giver da stof til eftertanke..
Tror ikke det bliver til pumpetårne- men et par pumper med variabel flow..
Tror ikke det bliver til pumpetårne- men et par pumper med variabel flow..
Mvh
Martin Juhl
Martin Juhl