Nyt eller "brugt" vand?
- Per A
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Hvidovre
Nyt eller "brugt" vand?
Hej alle,
Jeg er ved at have samlet alle stumperne til at starte op men er blevet i tvivl om hvilken vand der er bedst at starte med.
Tænkte om der var nogen herinde der kunne hjælpe.
Jeg har følgende betænkligheder:
1. Postevand - denne lader ikke til at falde i manges smag men er selvfølgelig billigt- kommer nok ikke på tale.
2. Osmosevand- jeg har ikke adgang til noget og har ikke tænkt at investerer i et anlæg- men det kan vel købes?
3. Modnet vand - men tænker om man ikke kan få overført sygdomme og urenheder fra en anden og gøre noget galt allerede fra starten?
4. Destilleret vand- er det overhovedet noget der kan bruges?
5. Købevand fra butik- ved ikke rigtigt hvad det er!?
Hvilke synspunkter har i?
hilsen
Per A
Jeg er ved at have samlet alle stumperne til at starte op men er blevet i tvivl om hvilken vand der er bedst at starte med.
Tænkte om der var nogen herinde der kunne hjælpe.
Jeg har følgende betænkligheder:
1. Postevand - denne lader ikke til at falde i manges smag men er selvfølgelig billigt- kommer nok ikke på tale.
2. Osmosevand- jeg har ikke adgang til noget og har ikke tænkt at investerer i et anlæg- men det kan vel købes?
3. Modnet vand - men tænker om man ikke kan få overført sygdomme og urenheder fra en anden og gøre noget galt allerede fra starten?
4. Destilleret vand- er det overhovedet noget der kan bruges?
5. Købevand fra butik- ved ikke rigtigt hvad det er!?
Hvilke synspunkter har i?
hilsen
Per A
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Re: Nyt eller "brugt" vand?
Per A skrev: 2. Osmosevand- jeg har ikke adgang til noget og har ikke tænkt at investerer i et anlæg- men det kan vel købes?
Det er en meget dum beslutning at tage inden du overhovedet er kommet igang. Det vil du på sigt fortryde.
Den pris som du vil komme til at betale for osmosevand, vil du meget hurtigt have tjent ind på selv at have et anlæg.
1 liter vand koster vel omkring 1,5 - 2,0 kroner.
så hvis du køber et af de anlæg som MSH sælger skal du kun lave et sted mellem 250- 300 liter før end at det er tjent hjem.
Jeg vil opfordre dig til at revurdere din bslutning.
- Per A
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Tilføjelse!
Carsten- du misforstår.
Det er ikke for at spare penge, jeg vil bare give mig selv den bedste start!
Har læst meget herinde men ikke rigtigt blevet sikker.
Samtidig har jeg også det "problem" at være gift
(denne art er nok den sværeste at holde)
Og for overhovedet at sælge konceptet "Saltvand" har jeg måtte love at vores hus ikke bliver omdannet til et helvede af slanger, rør, pumper, sumpe, ledninger og alverdens apperater som hun kan se!
Så hvis muligt skulle jeg gerne holde mig indenfor stærkt begrænset rammer
Men hvis osmose er det bedste så skal jeg da have sådan et anlæg! Så må jeg jo se om jeg kan gemme det et sted.
Hvad er MSH?
Carsten- du misforstår.
Samtidig har jeg også det "problem" at være gift

Og for overhovedet at sælge konceptet "Saltvand" har jeg måtte love at vores hus ikke bliver omdannet til et helvede af slanger, rør, pumper, sumpe, ledninger og alverdens apperater som hun kan se!
Så hvis muligt skulle jeg gerne holde mig indenfor stærkt begrænset rammer

Men hvis osmose er det bedste så skal jeg da have sådan et anlæg! Så må jeg jo se om jeg kan gemme det et sted.
Hvad er MSH?
Hilsen Per
Følgende sælges:
diverse JJ-Riff til baggrund, 400 W HQI incl ny pære, Sander ozon
Følgende sælges:
- Chris2500DK
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 2500 Valby
- Kontakt:
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Ok! jeg opfattede det blot som sådant.Per A skrev:Tilføjelse!
Carsten- du misforstår.
Samtidig har jeg også det "problem" at være gift![]()
Så hvis muligt skulle jeg gerne holde mig indenfor stærkt begrænset rammer![]()
Hvad er MSH?
Nu kender jeg jo intet til dine boligforhold, men hvis du har en kælder, så kan anlægget jo gemes væk der.
Men på den anden side, så er de anlæg fra MSH så kraftige, at det ikke tager dage at lave vandet.
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Vancouver, Canada
- Kontakt:
Med alt ære og respekt for Klovnfisken og de andre forhandlere, så ville jeg altså ikke starte 100% ud med deres vand - Det er ikke godt nok og starte ud med "beskidt" vand hjælper altså ikke ret meget på modningsprocesserne.
Jeg ville starte ud med 90% osmosevand + 10% modnet fra en butik eller en af os andre som i langt de fleste tilfælde har bedre vand end butikkerne. Ved lige at bruge 10% modnet vand så reduceres sandsynligheden for kalkudfældning betydeligt.
Men ellers fuldstændig enig med Carsten, osmoseanlæg er nu så billige at de ikke kan betale sig at lade være.
/Erik
Jeg ville starte ud med 90% osmosevand + 10% modnet fra en butik eller en af os andre som i langt de fleste tilfælde har bedre vand end butikkerne. Ved lige at bruge 10% modnet vand så reduceres sandsynligheden for kalkudfældning betydeligt.
Men ellers fuldstændig enig med Carsten, osmoseanlæg er nu så billige at de ikke kan betale sig at lade være.
/Erik
- Rune kristiansen
- Klovnfisk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8500 Grenaa
- Saltvand siden?: 2000
- BatLuder
- Kejser fisk
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 8210 Århus V
- Saltvand siden?: 2004
- Geografisk sted: Århus V
- Kontakt:
Hougaard: For det første sagde jeg ikke nødvendigvis at det skulle være fra en forhandler, desuden er jeg stadig uenig. Det vand er fyldt med de bakterier vi gerne vil have fremavlet under indkøringen, og vandet fra en forhandler er med garanti bedre end det vand du har en uge inde i indkøringsprocessen. Så at starte med 100% modnet vand, kan jeg slet ikke se nogen problemmer i. Det eneste der ville kunne give problemmer var hvis forhandleren havde en stor ubalance i sporestoffer, fordi han haft mange koraller i uden at skifte vand eller tilsætte sporestoffer, og det derfor ville være bedre med nyblandet saltvand. Nitrat og nitrit forurenet vand vil ikke være noget problem, det vil blot kickstarte modningen, da det vand også samtidig indeholde bakterierne til at nedbryde det.
- Per A
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Ja jeg tænkte nok det var svært at få et nogenlunde enslydende svar
Men tak for jeres indlæg.
Så røg der lige yderlige 700 hårdt beskattet danske kroner efter projektet.
(Tak til MSH!)
Hougaard: Jeg har tænkt mig at holde dig op på de 10%, sender dig lige en mail når jeg kommer dertil
Hilsen
Per A

Men tak for jeres indlæg.
Så røg der lige yderlige 700 hårdt beskattet danske kroner efter projektet.
(Tak til MSH!)
Hougaard: Jeg har tænkt mig at holde dig op på de 10%, sender dig lige en mail når jeg kommer dertil

Hilsen
Per A
Hilsen Per
Følgende sælges:
Følgende sælges:
- muldfred
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Geografisk sted: 3300 Frederiksværk
det kommer du ikke til at fortrydeSå røg der lige yderlige 700 hårdt beskattet danske kroner efter projektet.
(Tak til MSH!)
Mvh Morten Rønde
160 liter http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=2513
840 liter http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... highlight=
Se mine indbygget akvarier lige oppe over

160 liter http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=2513
840 liter http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... highlight=
Se mine indbygget akvarier lige oppe over

- BatLuder
- Kejser fisk
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 8210 Århus V
- Saltvand siden?: 2004
- Geografisk sted: Århus V
- Kontakt:
Jeg kunne godt tænke mig at udfordre den påstand. Jeg er ret sikker på at enhver af de danske forhandlere gerne ville give en prøve saltvand, så vi kunne få undersøgt den påstand. Lad os da få testet forhandlervand for nitrat, fosfat og lignende.Hougaard skrev: Men jeg vil stadig hellere starte ud med 10% modnet og 90% frisk end forhandlervand med Nitrat > 100 og de andre værdier derefter.
Jeg tror ikke på at det kan betale sig at have så dårligt vand hos en forhandler, det vil simpelthen koste for meget i døde koraller. Jeg tror gerne at de mere stabile og velpassede stueakvarier har bedre vand end forhandlerne, men jeg nægter at tro at det er så slemt som du antyder.