sygdom på kirug

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Brugeravatar
Monica&Jacob
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9200 Aalborg SV
Saltvand siden?: 2009

sygdom på kirug

Indlæg af Monica&Jacob »

hejsa.

men nye kirug har fået en bule på toppen af rygfinnen. Ved ikke lige hvad det er for noget,
super svært at se på, når den sømmer som om den får penge for det

ved ikke om der er nogle herinde som kan se det, og måske har set det før.

Den er helt uinteresseret i det foder jeg servere, men spiser helt vildt fra stensætningen, som pt her en del alger.

flage foder (2 forskellige) pellets foder ( 2 forskellige ) frost foder ( 2 forskellige ) samt noi tang er prøvet. andre ideer som evt kan friste den ?
algerne på stenene vare jo ikke ved.

" onclick="window.open(this.href);return false;

mvh Jacob
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: sygdom på kirug

Indlæg af MoG »

Vores nye kirurger begyndte først at deltage i festen omkring fodringstid, da de havde gået omkring. 14 dage i akvariet .. De blev tilbudt alt muligt! Men de græssede ivrigt på stenene fra dag 1..
Morten
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard

Indlæg af MoG »

Synes heller ikke det er super nemt at se noget på den video!:-)
Morten
Brugeravatar
Monica&Jacob
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Monica&Jacob »

okey. håber vores gør det sammen.

Nej den vil sq ikke stå stille. den kører på fuld damp hele tiden. har ikke set noget ligende.
det er den extra klump på ryggen som jeg spørger til. der sidder sådan en 3x3 mm klump midt på rygfinden. aner ikke hvad det er men det er kommet her på 4 dages tid
Brugeravatar
Monica&Jacob
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Monica&Jacob »

nogen der havde en ide til hvad det kan være som gror ud i klump form, på min kirug ryg. kan parasitter gøre sådan noget ?
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
13
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af toni »

jacobfisk skrev:nogen der havde en ide til hvad det kan være som gror ud i klump form, på min kirug ryg. kan parasitter gøre sådan noget ?
Måske den har misforstået noget og er ved at dele sig :wink:

Nej spøg til side, har selv haft lineatus men den fejlede ikke noget andet dens hang til svømning og fart blev dens død, i det den sprang ud af akvariet... :(
Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: middelfart

Indlæg af Thue »

Det er ikke en blodsuger af en art vel ?? Eller er det noget der er under huden ?? Hvor lang tid har den været i baljen. Det er en super svær kirug du er hoppet ud i, den er et rent piskeris og stresser sig selv alt for meget i små baljer. Og dens overlevelses rate er minimal. Den kan være rigtig svær og få til at indtage føde, prøv og smuldre nori tang af forskellig at ud i vandet, det kan nogen gange få dem til og starte

Mvh Thue
Brugeravatar
Monica&Jacob
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Monica&Jacob »

Hej toni. vores sømmer helt vildt, men med overdækket akvarie håber vi at vi er sikker på den bliver inde for.

Thue. ligner for mig en hud sygdom, lidt som noget grå væv som vokser på finnen. vorte/ knop har aldrig set fisk med parasitter, så ved ikke hvordan de ser ud. denne så super frisk og fin ud da vi fik den for 1 uge siden. intet at se på fisken, ud over den besøger dannebro- rejerne tit, måske i håbet om de fjerner knoppen.
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Thue »

Et billed tæt på ville hjælpe meget, med ved godt det nærmest er en umulig opgave. Men alt andet ender i gætte værk. Prøv og søg på nette omkring enkelt stående blodsuger/parasitter om du evt kan finde et match. Grunden til den søger hen mod rejerne er desværre ikke så gode tegn, det gør de for og blive renset for parasitter som irretere dem. Når du kigger på fisken hen af siden liger det så du feks havde tage en lidt salt og drysset over den ?
Brugeravatar
Monica&Jacob
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Monica&Jacob »

jeg prøver igen i morgen. den har ikke villet stå stille idag.

Nej, ingen skader, ingen hvide pletter, ingen ting. Kun denne plet, knude som ser ud til og vokse.
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Thue »

Det lyder mærkeligt, men ja prøv i morgen og se om du kan komme tættere på ;-)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg har haft 2 A. liniatus gennem årene. Den ene var stille og rolig. Levede i lang tid i akvariet indtil den blev lidt for stor. den anden var helt kulleret.
Den svømmede totalt stresset rundt, spiste intet og døde desværre uden at have taget noget foder til sig efter ca 1 måned. så det kan gå begge veje.
Angående parasitten, så har jeg ingen ide.
Men finner vokser hurtigt ud igen, så hvis du kan fange den op, så skær knuden af.
Brugeravatar
Monica&Jacob
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Monica&Jacob »

så kom jeg lidt tættere på den. men af en eller anden grund. så optager min iphone ikke i HD mere. ved ikke helt hvorfor.

" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Monica&Jacob
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Monica&Jacob »

ved ikke helt om den vil fanges. har næsten ikke plads til et net i akvariet ;-( håber det går væk.
Brugeravatar
Monica&Jacob
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Monica&Jacob »

okey, den er sq tosset den fisk. spiser stadig kun alger fra sten, men har crasy meget energi, Jagter alle fisk, selv kiruger som er dobbelt dens størrelse og skaber en del ballade i akvariet. efter den er kommet til, er alle fisk begyndt at hakke på hinanden. desværre.
Og ikke mindst, så er dens pukkel på rygfinnen blevet ved med at vokse, og er nu dobbelt størrelse

tror sq der er tale om indavl eller sådan haha
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 8660 Skanderborg

Indlæg af KasperT »

Jeg tror egentlig bare at dit akvarie er mange gange for lille til den type fisk.
Så selv en i butikken og tænkte "Den må jeg ha", men efter at have læst lidt så er det langt fra optimalt med 275 liter.
/Kasper

Website: Reef App
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Thue »

Det er desværre helt normal opførsel for den. Det er en fisk som kræver meget plads
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Thue skrev:Det er desværre helt normal opførsel for den. Det er en fisk som kræver meget plads
Det akvarie jeg havde en i som trives, var da kun på 250 liter, men den som jeg havde der stressede sig selv ihjel, var i et akvarie på 1100liter.
Så synes ikke man kan udlede noget generelt.
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Thue »

Carsten skrev:
Thue skrev:Det er desværre helt normal opførsel for den. Det er en fisk som kræver meget plads
Det akvarie jeg havde en i som trives, var da kun på 250 liter, men den som jeg havde der stressede sig selv ihjel, var i et akvarie på 1100liter.
Så synes ikke man kan udlede noget generelt.
Hehe nej man kan selvfølgelig ikke tage dem alle over en kam, men største delen af dem er desværre rigtig stressende. Er det bedre formuleret :biggrin:

Personligt ville jeg aldrig sætte den i et 250 ltr, har selv 1000l og enda her syntes jeg svømme pladsen er for lille til den, da den (kan) piske rundt :biggrin:
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Thue skrev:Hehe nej man kan selvfølgelig ikke tage dem alle over en kam, men største delen af dem er desværre rigtig stressende. Er det bedre formuleret :biggrin:

Personligt ville jeg aldrig sætte den i et 250 ltr, har selv 1000l og enda her syntes jeg svømme pladsen er for lille til den, da den (kan) piske rundt :biggrin:
Det skal siges at den gang med det 250 liters akvarie var omkring 1978, den gang var det et stort saltvandsakvarie.
Men ellers er vi enige, men det som undrer mig, er at man hører oftere idag at de er stressede, end de var tidligere.
Kan det have noget at gøre med måden de bliver opbevaret hos forhandlerne?
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Thue »

Carsten skrev:
Thue skrev:Hehe nej man kan selvfølgelig ikke tage dem alle over en kam, men største delen af dem er desværre rigtig stressende. Er det bedre formuleret :biggrin:

Det skal siges at den gang med det 250 liters akvarie var omkring 1978, den gang var det et stort saltvandsakvarie.
Men ellers er vi enige, men det som undrer mig, er at man hører oftere idag at de er stressede, end de var tidligere.
Kan det have noget at gøre med måden de bliver opbevaret hos forhandlerne?
Jeg vil kun give dig ret i rigtig mange fisk i dag virker meget mere stresset, så jo tror du er inde på noget af det rigtige med den måde de bliver opbevaret på hos nogen forhandlere. Men tit så når de jo nærmest heller ikke og være hos forhandlerene mere en 12 timer inde de bliver fanget op igen og fragtet videre. Jeg tænker mere på om det evt kunne være parasitter der kunne stresse. At man måske i gamle dage gjorde mere ud af og evt behandle fiskene på forhånd eller direkte i akvariet da i ikke havde invetebrater. I dag virker det mere som salg salg salg. Men jeg ved det ikke
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Tror ikke på den med parasitterne, for så ville de være synlige, og der er jo intet at se på fisken andet end at den fiser hvileløst rundt i akvariet.
Der er jo heller ikke nogen form for muligheder for skjul, i langt de fleste forhandleres akvarie. Fisken når ikke at stresse af inden turen går videre.
Af samme grund vil jeg hellere have fisken direkte fra kassen inden den pakkes ud, end bagefter.
Brugeravatar
Monica&Jacob
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Monica&Jacob »

hejsa. har lige hørt om en anden, som har købt fisk fra samme sted, med samme symptomer, her dog på en blå palet. nu begynder jeg rigtig at blive urolig. mon det smitter. ????
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 8660 Skanderborg

Indlæg af KasperT »

Palet kiruger minder vel lidt om den du har købt i opførsel. Den er også aktiv og vil gerne svømme.
Så den vil nok gøre det samme i et akvarie der er for lille.
/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
Monica&Jacob
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Monica&Jacob »

nu tænker jeg mere på den udgroning som de begge 2 åbenbart har på deres rygfinder.
svamp, vorter eller hva nu det er.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Det var jo ikke lige til at gennemskue ud fra indlægget

Tror nu mere at det er et tilfælde. Ved du om udvæksten var der da han købte den?
Brugeravatar
Monica&Jacob
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Monica&Jacob »

ved ikke helt med den anden, men vores fik det lige efter. kunne ikke se noget på den da jeg købte den, men dagene efter voksede det frem
Brugeravatar
Monica&Jacob
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Monica&Jacob »

Hejsa

Vi fik nok idag, tog hele stensætningen op, fik indfanget fisken og fik den ud til forhandleren som havde solgt os den. Jørgen var så flink at fortælle, at det var tale om Svamp, som var smitsomt, så det var kun godt vi fik den ud a akvariet. Dog kunne han se det var på vej væk. så han tog den tilbage.

så lærte man da lidt til fremtiden.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Bob bob! Hvem er Jørgen?
Ud fra billedet ligner det ikke svamp
Brugeravatar
Monica&Jacob
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Monica&Jacob »

Jørgen, styr på dyr aalborg.

han virkede helt sikker på det var svamp.
jeg har aldrig selv set sådan noget før. havde engang lidt selvskabsfisk ( ferskvand) med lidt finnesvamp, men det så ikke sådan har ud. men det er også det eneste kendskab jeg selv har.
Besvar

Tilbage til "Sygdom"