Endnu en kofisk med hvide pletter :( UPDATE! Læs nederst!

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
KimHulk
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
14
Postnummer: 2740 Skovlunde
Saltvand siden?: 2011

Endnu en kofisk med hvide pletter :( UPDATE! Læs nederst!

Indlæg af KimHulk »

Opdagede fra den ene dag til den anden havde den ellers vældigt flotte aktive kofisk fået en masse hvide pletter, og den plejer ellers at æde godt for sig af alt der ryger i, men den har ik spist i flere dage nu. Har så li sat den i karantæne akvarie og slukket alt vandbevægelse lidt, da den er blevet meget svag efter 4 dage uden mad, lagt lidt frosne rejer og flager i overflladen, ingen interesse! Måtte tage fisken op af akvariet og give den en tur undert den lunkne hane da jeg håbede den villle dø nænsomt og hurtigt, men så livede den vildt op, så tog jeg noget tørfoder og fik tvingt lidt ind i munden på den, nu tuller den stille rundt omkring i overfladen igen, men burde jeg bare koge den og give op, eller risikere den dør og udskiller den der gift der skulle kunne dræbe et helt akvarium? ("Karantæneakvariet" er mit sprutteakvarie, og den kommer tirsdag) Gode råd er dyre nu :( Den har slet ik kigget mod overfladen de sidste par dage, slet ik søgt efter mad som den plejede at gøre ivrigt ellers, og nu svømmer den langtsomt rundt, nærmest flyder, ind i ruder osv, men trækker vejret endnu? Nu er hurtige råd dyre drenge!! :(
Senest rettet af KimHulk man 6. maj 2013 17:40, rettet i alt 1 gang.
KimHulk
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
14

Re: Endnu en kofisk med hvide pletter :(

Indlæg af KimHulk »

Ik engang nu bider den efter mad selvom jeg har slukket alt vandbevægelse for at flagerne er i overfladen hvos fisken er, den nænner dem slet ikke. :( Når jeg tager den op spræller den helt vildt, mega meget liv i den endnu, men mega træt når den ligger i vandet, den har jo heller ik taget føde till sig i 3-4 dage, men skal jeg lade den stå natten over og stresse af, eller ? What to do??
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Hej Kim,

Det lyder ikke godt - og det er synd, det er en fantastisk fisk, men svær...

Du skriver at foder erioverfladen ??? Er det flage foder ! Gør det vådt inden det kommer i baljen, ellers får fiskene det aldrig - og ryger blot ioverløb.

Håber du får den til at spise - det er vitalt. Prøv med noget varieret frost fx. Derudover skal du have perfekt vandkvalitet - ingen No2 eller ammonium må være målbar.

Krydser fingre for fisken - men bliver den værre, så afliv den vedat komme deni fryser.

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
KimHulk
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
14

Indlæg af KimHulk »

pederrevnørd skrev:Hej Kim,

Det lyder ikke godt - og det er synd, det er en fantastisk fisk, men svær...

Du skriver at foder erioverfladen ??? Er det flage foder ! Gør det vådt inden det kommer i baljen, ellers får fiskene det aldrig - og ryger blot ioverløb.

Håber du får den til at spise - det er vitalt. Prøv med noget varieret frost fx. Derudover skal du have perfekt vandkvalitet - ingen No2 eller ammonium må være målbar.

Krydser fingre for fisken - men bliver den værre, så afliv den vedat komme deni fryser.

Mvh
Peder
Har slukket overfladefilter nu, den søger normalt altid selv til overfladen efter flager, den får også mysis eller krill? engang om ugen, som den lapper godt i sig, fandt ud af den anden dag at min skummer har været stoppet til et par uger nu, nok deraf det er kommet, så fik den renset igennem igår og nu kører den perfekt, og smækkede en ekstra magen til i i den anden side af akvariet. Alle koraller står perfekt, i farver og polypper i akvariet ellers, både lps og sps, så intet med vandet.
KimHulk
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
14

Indlæg af KimHulk »

Der kun dæmpet lys i det karantæne akvarie, og det er li slukket, det får lov at køre natten over, og med minimum bevægelse og selvf med skummer, og hvis den ser værre ud imorgen, må den få et gok med en sten, har ingen fryser. :( Det 100l den går alene i nu, så den burde kunne få godt ro natten over, håber virkelig det hjælper. Hvis den er død eller næsten imorgen, så det ud og skifte 25l vand fra carsten, og aktivt kul i sokken et døgn har jeg hørt er hovedreglen..
KimHulk
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
14

Indlæg af KimHulk »

Den lå desværre død på bunden i morges. R.I.P... :(
Og i det akvarie den har gået i de sidste par dage med pletter, har pludselig fået noget der ligner rust rundt omkring på sandet? Nogen som ved hvad dette er og skyldes?
KimHulk
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
14

Re: Endnu en kofisk med hvide pletter :( UPDATE! Læs nederst

Indlæg af KimHulk »

Så lige i min main tank, begge mine lysmataer (Eller hvad de nu hedder, de små skriglilla dværgbarser) flyde livløse rundt, så gik straks igang med at pille dem op og suge alt "rust" op fra sandbunden, prøver med et ordenligt vandskifte imorgen, lige nu står alle koraller som de skal, både sps og lps, men også bare da jeg fik vandet i munden da jeg sugede i slangen (Sku jo ha vandet op) FUCK det smagte klamt! Kan en kofisk virkelig forårsagde sådan et rust og dræbermareridt? Den døde jo ik engang i den tank?
KimHulk
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
14

Indlæg af KimHulk »

Har også li skiftet vat, lidt kul og lidt rowa, (i comline tunze filter) og sat 2 tunze 9002 skummere til, og fuld tryk på vortechen mp40, så der kan blive filtret godt igennem. (Kører uden sump, Juwel 260l bowfront) Alle koraller står med utroligt udfoldede polypper, de har åbenbart trængt til lidt ekstra power eller næring?
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

Fuck! - præcis det samme Stig oplevede
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

KimHulk skrev:Så lige i min main tank, begge mine lysmataer (Eller hvad de nu hedder, de små skriglilla dværgbarser) flyde livløse rundt, så gik straks igang med at pille dem op og suge alt "rust" op fra sandbunden, prøver med et ordenligt vandskifte imorgen, lige nu står alle koraller som de skal, både sps og lps, men også bare da jeg fik vandet i munden da jeg sugede i slangen (Sku jo ha vandet op) FUCK det smagte klamt! Kan en kofisk virkelig forårsagde sådan et rust og dræbermareridt? Den døde jo ik engang i den tank?
Jeg synes at jeg kan huske, at der er noget med at kugle/pindsvinefisk kan afgive noget gift til vandet når de dør.
Om en kuffertfisk kan gøre det samme ved jeg ikke, men de ser da ud som om de er lidt i familie, så det kunne da godt være.
Kuglefiskens lever er/kan være utrolig giftig, men det skulle være en udsøgt delikatesse i feks Japan. Kaldes vist Fuga eller noget i den retning.
Så vidt jeg husker er det specelt uddannede kokke der tilbereder dem og alligevel dør der flere på den konto årligt dernede.

Men det er ikke 100% sikkert, jeg mener blot at have hørt eller læst om det på et tidspunkt.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

Du er spot on Erik - de ryder hele baljen
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
KimHulk
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
14

Indlæg af KimHulk »

Nemlig, jeg har nu IGEN kun min blå damsel tilbage i hovedtanken.. Den første saltvandsfisk jeg nogensinde har købt, til fucking 40kr, den har bare overlevet ALT den fisk!! Rusten er forresten blevet værre, så må nok skifte stortset alt sand og vand, men utroligt nok har INGEN koraller lidt den mindste smule skade, de står næsten flottere nu, alle. Både sps og lps :K
Besvar

Tilbage til "Sygdom"