Om hammerkorallen der røg i pumpen, og om krabbesalat

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions: 17
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Om hammerkorallen der røg i pumpen, og om krabbesalat

Indlæg af PoulD »

I de 16 måneder jeg fulgt med her på forum har jeg set en del indlæg med "Anemonen røg i pumpen". Tænker det måske bliver lidt trivielt for jer der har været med i mange år, så jeg ville da lige høre om der nogensinde er nogen af jer der har været ude for det samme med en hammerkoral?

Jeg har et par gange brugt en lille osmolator pumpe til at blæse mine LS rene med. Medens jeg er i gang med det severer den langhårede pludselig kaffe. Jeg lader pumpen hænge et lille stykke under overfladen med ledningen op over forkanten på akvariet, og går hen i den anden ende af stuen for at drikke en kop kaffe. Pludselig opdager jeg at hele er baljen er blevet total skriggrøn.

Pumpen havde i al ubemærkethed pumpet sig selv længere og længere ned i baljen, og har til sidst fået fat i en superflot hammerkoral der stod på bunden. På ganske få sekunder nåede pumpen at tage turen hele vejen rundt på korallen, 'Full body tentacle removal' :shock: .

Flot Poul, virkelig flot :K . Det må da give titlen som "Månedens kvajhoved" :y

Nå, det var egentlig slet ikke det jeg ville fortælle. Jeg synes også jeg har læst ret mange indlæg om problemer med krabber. Det sætter jo de stakkels dyr i et lidt kedeligt lys, så jeg er rigtig glad for igen at kunne fortælle om en positiv oplevelse med krabber:

På en eller anden måde er det åbenbart lykkedes nogle meget snu bobbelalger, at snige sig forbi den skrappe security check ved indgangen til mit akvarium :devilish: . Det er ikke fordi det er ret mange, men da de fleste sidder nede i stenene kan jeg ikke komme til at fjerne dem, og så kan de vel hurtigt brede sig.

Jeg har derfor anskaffet mig et par emerald krabber som jeg fik hjem i går aftes. Jeg havde ikke de store forventninger til at det kunne hjælpe, men jeg tænkte det på den anden side var værd at forsøge. Som 'best case scenario' forestillede jeg mig, at de i løbet af en uge eller to, ville begynde at spise bobbelalger.

Der blev jeg godt nok positivt overrasket. Der var ikke gået 2 sekunder efter jeg havde sat dem i baljen, før den ene sad og guffede løs på kuglerne . . det lød vist forkert :naughty: og den fortsatte med at spise af dem i en halv time. Det må åbenbart være en velsmagende krabbesalat sådanne bobbelalger.

Jeg tog også lige 10 sekunders video af det. Det er en elendig kvalitet da jeg måtte skyde diagonalt igennem hele baljen, men med lidt god vilje kan man nok godt se hvad der sker: " onclick="window.open(this.href);return false;

God weekend :beer:
Poul
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
bima
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions: 1
14
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Re: Om hammerkorallen der røg i pumpen, og om krabbesalat

Indlæg af bima »

'Full body tentacle removal' Ha ha ha :hehe: :hehe:
Den er jo næsten bedre end Arnolds "ill be back" :GO
Mvh Henning Schneider

518 liters hjørneakvarie viewtopic.php?f=94&t=45569
Brugeravatar
Bobbe88
Dragefisk
Dragefisk
Reactions: 0
13
Postnummer: 3520 Farum

Indlæg af Bobbe88 »

Fedt! :D
Hvor har du skaffet de krapper?
Min byggetråd - 430 liters højt akvarie:
viewtopic.php?f=93&t=85178
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
13
Postnummer: 4684 Holmegaard

Indlæg af MoG »

ja, det var da genialt at gå fra den tændte pumpe Poul! :K men mener godt du kan give konen skylden... det var jo hende der inddirekte var skyld i det! :biggrin:

Men det var da dejligt at din nye investering var så hurtige til at gå ombord i "kuglerne".. Jeg kunne også godt bruge et par stykker til at gå ombord i mine, da problemet bliver større og større! :biggrin: (jeg husker lige til en anden gang at dobbeltchecke div. koraller inden isætning!)
Hvor har du fået fat på de krabber fra? jeg har forgæves søgt efter en foxface der kunne klare problemet.. men det kunne være en krabbe skulle prøves?

Og det er da super ærgeligt med den kværnede hammerkoral... :(
Morten
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
13

Indlæg af PoulD »

@Bobbe88 og Morten: Krabberne var ikke helt lette at skaffe. Jeg endte op med at få dem hjem fra udlandet via usædvanlige kanaler (og grov udnyttelse af en flink bekendt). Hvis I skal bruge nogen er det nemmeste nok, at bestille dem hos maler Troels, Moby eller andre der måtte købe deres varer fra De Jong.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions: 18
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Jeg kommer til at tænke på reklamen hvor mænd kommer krabber ibadebukserne...

Tak for en god historie kære Poul :-)

Kh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
bima
Reactions: 1
14
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Indlæg af bima »

Når nu Peder bringer reklamer ind i billedet,vil jeg da også lige strø lidt med dumheder :beer:
Jeg har som skrevet i en tråd herinde,jaget nogle meget dumme krabber i mit akvarie i et stykke tid nu.

I de foregående 2 uger,har jeg så ladet mine 3 Radion lamper lave rødt lys i akvariet om natten.
Når jeg så er oppe og natpisse kigger jeg så lige ind til rovdyrene.
Krabberne er også mere fremme ved dette svage røde lys.
Og jeg har også stabbet 4 mindre krabber med min trefork.

Meen....
Den 4. Krabbe som jeg hakkede i 1000 småstykker,imens jeg stod med bar røv,
og snerrede Dø Dø Dø :devilish:

Viste sig da jeg lyste med lommelygten,at være en meget smuk porcelænskrabbe.
Det var en krabbe jeg kun lige havde set skyggen af en gang imellem,langt inde bag stensætningen :(

Så hvad kan man lære af det?????
han skulle have gået til Louis Nielsen :smart: :smart:

God weekend til jer alle!!!!
Mvh Henning Schneider

518 liters hjørneakvarie viewtopic.php?f=94&t=45569
Brugeravatar
Miwes
Palet kirurg
Palet kirurg
13
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 1985

Indlæg af Miwes »

Nu kommer det stille og roligt frem...slatvandsakvarister er gale mennesker..hehe!

Selv har jeg stået med min fiskestang, for at gylten ikke skulle se mig og med en meget lille krog med et stykke reje på, for at fange den, som en sidste udvej...ellers skulle jeg tømme mit akvarie. Det lykkedes at fange den, men det er nok første og sidste gang jeg tager på fiske tur i egen stue.

Ps. Det er mange år siden...i dag ville jeg bruge en fælde
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
13

Indlæg af PoulD »

bima skrev:Når nu Peder bringer reklamer ind i billedet,vil jeg da også lige strø lidt med dumheder :beer:
Jeg har som skrevet i en tråd herinde,jaget nogle meget dumme krabber i mit akvarie i et stykke tid nu.

I de foregående 2 uger,har jeg så ladet mine 3 Radion lamper lave rødt lys i akvariet om natten.
Når jeg så er oppe og natpisse kigger jeg så lige ind til rovdyrene.
Krabberne er også mere fremme ved dette svage røde lys.
Og jeg har også stabbet 4 mindre krabber med min trefork.

Meen....
Den 4. Krabbe som jeg hakkede i 1000 småstykker,imens jeg stod med bar røv,
og snerrede Dø Dø Dø :devilish:

Viste sig da jeg lyste med lommelygten,at være en meget smuk porcelænskrabbe.
Det var en krabbe jeg kun lige havde set skyggen af en gang imellem,langt inde bag stensætningen :(

Så hvad kan man lære af det?????
han skulle have gået til Louis Nielsen :smart: :smart:

God weekend til jer alle!!!!
Minedykker ville nok kalde det 'Fog of war'

"The fog of war is the uncertainty in situational awareness in military operations. It may include military commanders' incompetence, inaccurate intelligence about the enemy's numbers and engaging a battle in bare ass" (Citat: Carl von Clausewitz, Vom Kriege, chapter 3)

Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"