Jeg har længe gået og drømt om at starte et saltvandsakvarie, og efter lang tids overvejelse og søgning er projektet startet.
Jeg besluttede mig for at ville have et 200L med sump, DIY LED med jarduino styring mm.
Jeg opdatere løbende denne tråd med billeder, og processen.
Jeg har anskaffet mig et Atman 100 som skal danne rammerene om mit saltvandsakvarie
- Jeg er godt klar over det nok ikke er det første valg, men jeg ville ikke bygge et selv fra bunden, og kæresten ville ikke have et (WAF) hvor bordet ikke var lige så bred som akvariet (juvel eksempelvis)
Akvariet blev hentet 26-03-13:

Skab samlet:

Akvarium på bord:

Baggrund:

Låg på - Med standard lys som erstattes med LED:

27-03-13 - Påbegyndt DYI overflow.
Af flere årsager ville jeg ikke skære huller i mit akvarie for at lave overløb til min sump.
Der findes utrolig mange forskellige overløb man kan købe på nettet, men mange af dem skal enten tilpasses til mit akvarie, eller tager meget plads bag til.
Løsningen jeg gik efter var at lave mit eget i 5mm akryl.
Jeg startede med at tegne mit Akvarie og top, så alle "constrains" var fastlagt:

Jeg vidste allerede da jeg købte mit akvare at jeg selv ville lave overløb, og havde derfor søgt meget på nettet efter designs.
Det åbenlyse valg ville være at lave en PVC løsning. Denne løsning er ikke særlig pæn og derfor skulle der findes en anden løsning.
Valget faldt på en kombineret løsning mellem et traditionelt overflow system, et Stockmann system og et nødafløb.
Det første design blev sådan her:

Efter lidt tænketid for at optimere plads forbrug ind mod vægen blev designet sådan her:

Her er en 3D fil af designet: De forskellige funktioner er beskrevet her:

Jeg har beregnet potentielt flow til 4920 L/t
Flow i drænrør: 1200 L/t
Returpumpe skal kunne klare ca 1500 L/T
Det flow svarer til 4x total vand indhold i akvarie & sump.
Arbejdet påbegyndt:
Indkøbt:
Afløbsslange x2
PVC rør
Spændbånd
Luftstryringsdyser x2
Silikone til akvarie
Akryplade

Opskæring færdig, slibning begyndt:

Lim der bliver brugt til samling (egentlig kunne ren acetone bruges blandet med acryl, men jeg valgte denne løsning fordi den er nemmere at applikere)

Samling begyndt:

Jeg opdatere posten når overflowkassen er samlet