lede efter død fisk? eller lade den være...?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

lede efter død fisk? eller lade den være...?

Indlæg af MoG »

Sagen er den at jeg i onsdags købte lidt fisk... deriblandt en pincet - Chelmon Rostratus. Den virkede frisk, men har slet ikke villet spise.. hverken nippe af stenene eller frost, flage eller noget... Det der undrer mig er, at den som sagt ikke engang ville nippe af stenene!? den jeg havde sidste år (som døde af andre årsager) spiste gladeligt det hele. Jeg har ikke set den siden i formiddags, og er helt sikker på at den er stået af!

Bør jeg lede efter den imellem stenene? eller blot lade være med at rode rundt efter den? :smart:
Morten
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Re: lede efter død fisk? eller lade den være...?

Indlæg af Jerslev »

Kommer vel an på, hvor meget "biologisk overskud" du har i dit akvarie.
Begynder du at rode, kan du risikere at frigøre en masse nitrat med videre. Lader du fisken være, frigøres der også nitrat, men måske i et langsommere tempo, og fisken vil indgå i den biologiske omsætning og indgå som foder for andet liv

Jeg har også mistet fisk (selv en dværgkejser, som dog er af en vis størrelse) og har aldrig fundet dem - har blot målt vandet med jævne mellemrum og været forberedt på vandskifte, men har aldrig målet ændringer i vandet. (mit akvarie er på 250 liter)
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Indlæg af AndersBoerglum »

Det er brand-ærgerligt at miste en dejlig fisk. Men hvis du vil ha en igen, så forlang at se den tage artemia ved forhandleren. Det gør jeg selv, og synes det er fair, når den kan være svær at få til at spise.
Mvh:
Anders Børglum Christensen.
boner9036
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
12
Postnummer: 8961 Allingåbro
Saltvand siden?: 2005

Indlæg af boner9036 »

du kan komme en slange søstjarne i dit akvarium den vil spise de døde fisk og jeg har selv en i alle mine akvariumer. og vis jeg har en fisk der går til sker der ikke nåde som helst det kan man gøre
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene

Indlæg af PoulD »

Hej Morten,

Det er jo en ret nervøs fisk sådan en pincet. Hvis det blot er 1 dag du ikke har set den, er det måske ikke helt sikkert den er død (den dør helt sikkert ikke af 3-4 dage uden mad).
Men prøv evt. lige at checke cirk. pumperne. Jeg havde på et tidspunkt en som var suget fast til en pumpe (fomoder den nok har været død inden).

Har du fået anskaffet dig nogle rejer? En pincet som er ny i baljen får også meget let en del parasitter. Der kan rejer være til stor hjælp.
Derudover smasker de sig også gerne i en død fisk (om ikke for andet kan dette være en hjælp til at finde liget)
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard

Indlæg af MoG »

Tror sgu den er stået af... :wink: har checket pumperne! mener godt at kunne huske noget om at have læst om din der sad suget fast på en pumpe! Tror liget ligger bag min stensætning i hjørnet.. Har en kraftig mistanke om det, da min reje pludselig har fået utrolig travlt med at opholde sig deromme! Normalt kommer den farende når jeg nærmer mig akvariet, og stiller sig på toppen af stensætningen og fægter med arme og ben og venter på at blive håndfodret! (okay, det er måske noget jeg selv har vendt den til! :biggrin: ) , men det gør den ikke nu! Så jeg tror den holder festmiddag bag stenene...
Morten
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"