Jeg startede i starten af december et fluval edge 23 liters akvarie op. Jeg brugte tørlagte sten, 2.5 kg og sand. Jeg blev anbefalet ikke at pode, andet end med en terning frostfoder. Jeg var ude hos decocean imellem jul og nytår, og Carsten var meget uforstående overfor dette råd. Jeg fik så en lille levende sten til at pode med, og fire sandsnegle med hjem - og han anbefalede mig at vente 2-3 uger før jeg gjorde noget. Jeg har løbende målt nitrat og fosfat, og nitrat er 0, men fosfat var helt uden for skalaen på mit red sea test sæt. Jeg skifter 5 liter vand om ugen, med demineraliseret eller destilleret vand. Jeg tog ud til Carsten efter 3 uger igen, og han målte værdier, og konkluderede det samme som mig, at nitrat var 0 og fosfat var 1,00 +. Jeg skulle efterfølgende skifte 10 liter vand om ugen istedet, og løbende måle fosfat. Det er nu næsten 2 måneder siden, og jeg har siden da skiftet 10-15 liter vand om ugen. Jeg har målt på det nyblandede vand, og det har en fosfat på 0,08 jævnfør mit red sea test sæt. Men når jeg måler på akvarie vandet er der ingen forandring, det ligger stadig helt uden for skalaen. Nu er algerne begyndt at komme igen, og har bogstavelig talt indtaget akvariet, de er faktisk værre end under indkøringsfasen. Derudover er der kommet en næsten sort belægning på den øverste sten - og der er en masse små flager som ligger løst på sand, sten og på glasset. Der er ihvertfald kommet noget mere liv ind i akvariet med den levende sten, der er relativt mange små orme, som er sorte med hvide ben og den yderste cm er rød. De er der mange størrelser.
Billederne er taget 4 dage siden sidste vandskifte, og jeg har i den forbindelse plukket og suget alle de alger jeg kunne.
Lidt bonus info:
Akvariet har et lille hængefilter, hvor jeg har en nano skummer i. Der ligger et lille stykke filtervat for at tage bobler, som jeg skifter når jeg skifter vand. Lyset er bygget om, så der er 10x3 watt cree LED'er, hhv. 5 hvide og 5 blå. Lyset er tændt fra 13-23. Der var to skiveanemoner på den sten jeg fik fra Carsten, og de var flotte farvestrålende og udfoldede, men det er de ikke mere efter algetilbagegangen.
Hvad er næste skridt?
På forhånd tak for hjælpen.
Edit: Jeg glemte billederne.