fosfat problemer

Forum for generel snak omkring saltvand.
Hyldager
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2009

fosfat problemer

Indlæg af Hyldager »

Jeg har store problemer med fosfat i mit akvarie. Her er hele historien:

Jeg startede i starten af december et fluval edge 23 liters akvarie op. Jeg brugte tørlagte sten, 2.5 kg og sand. Jeg blev anbefalet ikke at pode, andet end med en terning frostfoder. Jeg var ude hos decocean imellem jul og nytår, og Carsten var meget uforstående overfor dette råd. Jeg fik så en lille levende sten til at pode med, og fire sandsnegle med hjem - og han anbefalede mig at vente 2-3 uger før jeg gjorde noget. Jeg har løbende målt nitrat og fosfat, og nitrat er 0, men fosfat var helt uden for skalaen på mit red sea test sæt. Jeg skifter 5 liter vand om ugen, med demineraliseret eller destilleret vand. Jeg tog ud til Carsten efter 3 uger igen, og han målte værdier, og konkluderede det samme som mig, at nitrat var 0 og fosfat var 1,00 +. Jeg skulle efterfølgende skifte 10 liter vand om ugen istedet, og løbende måle fosfat. Det er nu næsten 2 måneder siden, og jeg har siden da skiftet 10-15 liter vand om ugen. Jeg har målt på det nyblandede vand, og det har en fosfat på 0,08 jævnfør mit red sea test sæt. Men når jeg måler på akvarie vandet er der ingen forandring, det ligger stadig helt uden for skalaen. Nu er algerne begyndt at komme igen, og har bogstavelig talt indtaget akvariet, de er faktisk værre end under indkøringsfasen. Derudover er der kommet en næsten sort belægning på den øverste sten - og der er en masse små flager som ligger løst på sand, sten og på glasset. Der er ihvertfald kommet noget mere liv ind i akvariet med den levende sten, der er relativt mange små orme, som er sorte med hvide ben og den yderste cm er rød. De er der mange størrelser.
Billederne er taget 4 dage siden sidste vandskifte, og jeg har i den forbindelse plukket og suget alle de alger jeg kunne.
Lidt bonus info:
Akvariet har et lille hængefilter, hvor jeg har en nano skummer i. Der ligger et lille stykke filtervat for at tage bobler, som jeg skifter når jeg skifter vand. Lyset er bygget om, så der er 10x3 watt cree LED'er, hhv. 5 hvide og 5 blå. Lyset er tændt fra 13-23. Der var to skiveanemoner på den sten jeg fik fra Carsten, og de var flotte farvestrålende og udfoldede, men det er de ikke mere efter algetilbagegangen.

Hvad er næste skridt?

På forhånd tak for hjælpen.

Edit: Jeg glemte billederne.

Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: fosfat problemer

Indlæg af Birkefeldt »

Ikke nok med du er hårdt ramt af høj fosfat og alger, så kan jeg se at du også har fået en omgang røde planarier. Det er de små rustrøde "flager" du snakker om og som ses på de to nederste billeder.

Det lyder som om der er en masse ophobet fosfat i dine sten. Hvis jeg stod i din situation, tømte jeg akvariet og begyndte forfra. Tror det er hurtigere end at kæmpe med de forhold du har nu og operationen er ikke så stor, når akvariet ikke er større.

Mvh kenneth
Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Mikkel E »

Jeg er enig med Kenneth. Med så store vandskift du har lavet, er der noget seriøst snask i de sten. Giv dem en omgang klorinopløsning og se evt. efter en opstartskultur, for planarierne er kommet ind med den sten du har brugt til at pode med.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

30w led er også seriøst meget lys over et så lille akvarie
Brugeravatar
kodyl
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
13
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2017

Indlæg af kodyl »

Du har godt nok været uheldig med både levende og døde sten.

Hvis jeg var dig ville jeg starte forfra.

Tøm hele lortet ud.... vask akvarium og filter rent med eddike for at være sikker på at planarier eller hvad du har er helt væk.

Skrot sandet og få dig noget nyt. Det er ikke den vilde investering til et lille fluval edge.

Dyp stenene i et halvt døgns tid i 5 dele vand og 1 del 30% saltsyre(altså 5% i alt). Det ætser hele overfladen på stenene væk og dermed også alt det po4 der har ophobet sig. Klorin dræber kun alt levende.. det fjerner ikke rigtig noget af det. Men det gør et saltsyre bad. (søg evt på google omkring "live rock acid bath". Det er ikke unormalt at se noget om det på amerikanske forums.) Men pas på hvis du ender med at gøre det her. Lad være med at gøre det uden god ventilation og når syren ætser stenene, så skummer det. Så gør det i et stort kar hvor der er plads til at det kan skumme op. Ellers læg et underlag under spanden eller hvad du nu gør det i, så du ikke sviner noget til. Det vil også gøre dine sten meget mere porøse da det ligesom åbner alle de små porer i stenene og gør dem større. Og så husk at vaske dem ren for syre bagefter. Helst over flere omgange og gør det til sidst med osmosevand.

Så få nyt bundlag i akvariet, sten i, en gang saltvand lavet med osmosevand og så ellers noget Dr Tim's one and only.

Hvis du gør det så kan du putte en fisk eller to i om 3 dage og så ellers sørg for at hvis du vil putte mere levende i, så gør det over flere måneder så der ikke kommer for megen bioload i på en gang.

Jeg har selv lavet det samme som jeg har beskrevet i mit fluval edge og det kørte bare fra dag et med et par klovnfisk. Der kom lidt brunalger efter et par dage, men de var væk igen inden en måned.

Håber du kan bruge det til noget. Ved godt det er et stort indgreb jeg har beskrevet.. men jeg tror det er det der skal til.
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg synes det lyder som en rigtig god løsning den Kodyl skriver.
Det er nyt for mig det med klor ctr syre, men det er sikkert rigtigt. Det vil jeg huske.

Et lille fif. Laver du den syre løsning og du står på et gulv som ikke tåler syrestænk, så læg lidt vand med grundrens i ud på gulvet.
Det skal ikke sejle (ikke alle gulve tåler at vandet sejler), men være godt fugtigt. Det neutraliserer syren.
Jeg har afkalket vægge i vaskerier med terrassogulve og de reagerer prompte på syre. Med den blanding skete der intet med gulvet selvom det syreholdige vand løb direkte ud på gulvet.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V

Indlæg af Bingocaller »

Og som jeg læser det så få måske vigtigst af alt styr på det vand du hælder i! Hvis det allerede der har en po4 på 0.08 så er du allerede ude i problemer !
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

Brug brintoverilte i stedet for klorin. Natriumhypoklorit er død giftigt for organismer der lever i vand.. Brintoverilte gør nøjagtigt det samme og efterlader kun ilt og vand.

Som bingo skriver er 0,08ppm fosfat i det vand du tilfører et problem. Er det i øvrigt målt med redsea? (IMO meget usikkert når du måler de mindre koncentrationer)

Går ud fra at det er samme vand du erstatter fordampning med - men der er måske ikke så meget fra et edge - hvad ved jeg.. :)
Hyldager
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17

Indlæg af Hyldager »

Carsten, ja, 30 watt lys er meget. Det var bygget til akvariet da jeg købte det. De kører på en 9 volt strømforsyning, så fik af vide det svarede til de kørte på 90%. Jeg har ikke dimmer på. Men er det for meget lys?

For at opsummere:
Jeg tømmer akvariet. Laver en 5% saltsyre blanding i en mure balje (den har en god størrelse i forhold til under 3 kg sten, så kan skummet forhåbentligt blive i baljen?), lader stenene stå i dette udendørs i 12 timer, skyller godt efter med hanevand, og til sidst osmosevand.
Det gamle vand og sand kasseres.
Jeg renser pumpe, varmelegeme, hængefilter, skummer og akvarie med eddike, og skyller efter med hanevand og til sidste osmosevand.
Jeg starter forfra med de rene sten, og noget nyt saltvand og nyt bundlag.
Dr tims må jeg læse op på, dette kender jeg ikke. Men så skal akvariet ikke podes med en levende sten / sand fra et andet akvarie? Og hvad med micro liv, pods og orme i akvariet? Men kun 3 dages opstart lyder jo fantastisk, selvom jeg ikke har problemer med tålmodighed.

Eller skal jeg bruge brintoverilte istedet for syren?

Hvad med de 4 sandsnegle under denne proces? Kan de klare sig i et litermålebæger med en håndfuld gammelt sand og vand imens, eller skal de have cirkulation og lys under processen? Og skal de også lige have skyllet huset inden de kommer i det nye akvarie?

Jeg har testet vandet med dette testsæt: http://www.deepoceanshop.dk/vandpleje-t ... t-kit.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Det er det samme vand jeg tilsætter ved fordampning ja. Demineraliseret vand fra matas i 5 liters dunke, eller destilleret vand i 5 liters dunke. Der fordamper højst en liter om ugen her om vinteren i hvert fald. Jeg har målt fosfaten i 10 liter nyblandet vand, med 5 liter af hver type vand og dette salt: http://www.decocean.dk/shop/p/503" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg ville egentlig helst undgå et osmoseanlæg grundet pladsen, og det er dejligt nemt kun at have en 5 liters dunk stående med ovennævnte vandtyper. Men hvis disse ikke kan bruges er jeg nok nødt til at investere. Jeg kan se at dette ikke er særlig stort: http://rent-postevand.dk/shop/index.php ... uct_id=153" onclick="window.open(this.href);return false; og det kan vel bare kobles på bruseslangen hvis jeg skruer brusehovedet af, og så gemmes væk efterfølgende? Det er trods alt kun ca 6 liter vand jeg skal lave om ugen. Håber ihvertfald at kunne nøjes med at lave et 5 liters vandskifte om ugen når akvariet først kører.

Planen var kun at have en enkelt klovnfisk i akvariet, og en lille rød søstjerne og så sneglene. Ricordea florida og lidt LPS, og måske en bubbletip anemone (selvom det nemt kan blive problematisk i så lille et akvarie, vil jeg rigtig gerne have en.)
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V

Indlæg af Bingocaller »

Du må ikke bruge en sort murerbalje - og husk at det demivand eller destilleret vand skal måle 0! i PO4 og andre næringsstoffer
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Stig Jest
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
15
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 1991

Indlæg af Stig Jest »

Bingocaller skrev:Du må ikke bruge en sort murerbalje - og husk at det demivand eller destilleret vand skal måle 0! i PO4 og andre næringsstoffer
Han kan vel godt bruge en murerbalje til syrebadet. Med hensyn til at opbevare saltvand, fisk, mm i murerbalje, er vi helt enige om er en dårlig idé.

Mvh. Stig
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

[quote="Hyldager"]Carsten, ja, 30 watt lys er meget. Det var bygget til akvariet da jeg købte det. De kører på en 9 volt strømforsyning, så fik af vide det svarede til de kørte på 90%. Jeg har ikke dimmer på. Men er det for meget lys?
[quote]

Selvom de evt. kun kører med 90% så er 27w led altså stadig ganske meget lys.
Jeg ville investere i en dæmper af en art hvis det kan lade sig gøre.
Evt. at købe en ny driver som kan justeres.

Ser også lige at du har lys over i 12 timer om dagen. Det er ret meget! I naturen er solen heller ikke tændt på fuld blus i 12 timer, og sammen holdt med at du har rigtigt meget lys over. Vil det give gode betingelser for algevæksten.

Men det er jo kun et mindre problem i forhold til dit fosfat problem.
Senest rettet af Carsten tors 14. mar 2013 12:03, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af PoulD »

Hvsi jeg forstår det rigtigt måler du 0,08 ppm PO4 i nyblandet vand baseret på demineraliseret og destilleret vand?
Det er vel næppe sandsynligt der er fosfat i sådanne mængder i saltet, så mon ikke der er god grund til at sætte et stort spørgsmålstegn ved dine målinger?
Synes efterhånden jeg har set mange der rapporterer, som PederP, at Red Sea er upålideligt i den lave ende. Hvis jeg var dig, ville jeg få foretaget en kontrolmåling med et Rowa testsæt.
Hvis du har mulighed for en tage et smut forbi en af saltvandsbutikkerne med en vandprøve, tror jeg bestemt de gerne hjælper med en kontrollmåling.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Birkefeldt »

Jeg vil under alle omstændigheder prøve noget andet salt. Personligt ville jeg vælge et af de velrenommerede mærker, som Redsea coral pro eller Dejong.

Og det er korrekt at du ikke behøver pode med en sten, hvis du bruger Dr. Tims one and only til opstart. Men læs grundigt op på det inden du hælder det i, så du forstår processen. Og mht. mikro/makro liv, så kommer der lidt med ind hver gang du køber en koral som ofte sidder på en sten.
Jeg har selv gode erfaringer med at starte op på denne måde.

Mvh kenneth

Hyldager
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17

Indlæg af Hyldager »

Stig Jest skrev:
Bingocaller skrev:Du må ikke bruge en sort murerbalje - og husk at det demivand eller destilleret vand skal måle 0! i PO4 og andre næringsstoffer
Han kan vel godt bruge en murerbalje til syrebadet. Med hensyn til at opbevare saltvand, fisk, mm i murerbalje, er vi helt enige om er en dårlig idé.
Det var nemlig kun til syrebadet jeg tænkte.
Mht. til fosfat værdien i vandet, kan jeg så bruge de samme testsæt til at se om det er i selve vandet fosfaten er, eller det er i salten? Altså lave en måling på det rene demineraliserede og destillerede vand?
Carsten skrev:
Hyldager skrev:Carsten, ja, 30 watt lys er meget. Det var bygget til akvariet da jeg købte det. De kører på en 9 volt strømforsyning, så fik af vide det svarede til de kørte på 90%. Jeg har ikke dimmer på. Men er det for meget lys?

Selvom de evt. kun kører med 90% så er 27w led altså stadig ganske meget lys.
Jeg ville investere i en dæmper af en art hvis det kan lade sig gøre.
Evt. at købe en ny driver som kan justeres.

Ser også lige at du har lys over i 12 timer om dagen. Det er ret meget! I naturen er solen heller ikke tændt på fuld blus i 12 timer, og sammen holdt med at du har rigtigt meget lys over. Vil det give gode betingelser for algevæksten.

Men det er jo kun et mindre problem i forhold til dit fosfat problem.
Jeg har lys på fra 13-23 = 10 timer. Men kan godt ske det stadigvæk er for meget? Jeg havde overvejet at skifte til to drivere, så jeg kunne styre de to farver seperat. Lige nu sidder de på en meanwell, kan ikke huske hvilken - det er ikke mig selv der har købt og bygget den.
PoulD skrev:Hvsi jeg forstår det rigtigt måler du 0,08 ppm PO4 i nyblandet vand baseret på demineraliseret og destilleret vand?
Det er vel næppe sandsynligt der er fosfat i sådanne mængder i saltet, så mon ikke der er god grund til at sætte et stort spørgsmålstegn ved dine målinger?
Synes efterhånden jeg har set mange der rapporterer, som PederP, at Red Sea er upålideligt i den lave ende. Hvis jeg var dig, ville jeg få foretaget en kontrolmåling med et Rowa testsæt.
Hvis du har mulighed for en tage et smut forbi en af saltvandsbutikkerne med en vandprøve, tror jeg bestemt de gerne hjælper med en kontrollmåling.
Det er korrekt forstået. 0,08 i nyblandet vand som har stået i et døgns tid. Jeg har fået Carsten i decocean til at måle vandet, for nitrat og fosfat, og hans målinger viser det samme som mine egne.
Birkefeldt skrev:Jeg vil under alle omstændigheder prøve noget andet salt. Personligt ville jeg vælge et af de velrenommerede mærker, som Redsea coral pro eller Dejong.

Og det er korrekt at du ikke behøver pode med en sten, hvis du bruger Dr. Tims one and only til opstart. Men læs grundigt op på det inden du hælder det i, så du forstår processen. Og mht. mikro/makro liv, så kommer der lidt med ind hver gang du køber en koral som ofte sidder på en sten.
Jeg har selv gode erfaringer med at starte op på denne måde.
Jeg havde ellers indtryk af der ikke var forskel på salt?
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Birkefeldt »

Nu er det ikke kun salt der er i de blandinger vi bruger. Der er en mængde forskellige sporeelementer, som der ofte kan være store forskelle i kocentrationen af. Og tilsyneladende også forskel på hvor rene blandingerne er. Det er ofte oppe at vende på udenlandske fora. I dit tilfælde er det da et forsøg værd. Du kunne alternativt også få målt fosfat niveau med et andet testsæt først, for at udelukke det ikke er det der fejler.

Mvh kenneth

Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

Hyldager skrev: Mht. til fosfat værdien i vandet, kan jeg så bruge de samme testsæt til at se om det er i selve vandet fosfaten er, eller det er i salten? Altså lave en måling på det rene demineraliserede og destillerede vand?
Det kan jeg ikke se der skulle være noget i vejen for
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

PederP skrev:Brug brintoverilte i stedet for klorin. Natriumhypoklorit er død giftigt for organismer der lever i vand.. Brintoverilte gør nøjagtigt det samme og efterlader kun ilt og vand.

Som bingo skriver er 0,08ppm fosfat i det vand du tilfører et problem. Er det i øvrigt målt med redsea? (IMO meget usikkert når du måler de mindre koncentrationer)

Går ud fra at det er samme vand du erstatter fordampning med - men der er måske ikke så meget fra et edge - hvad ved jeg.. :)
Jeg er jo lidt i samme boldgade, så jeg vil da lige høre hvilken blanding skal brintoverilten bruges?
Og hvor får man 5 - 10 liter uden at de tror man er terrorist?
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

Hej Carsten.

Det jeg har stående er noget 35% jeg købte i matas engang. Den rækker længere (Ætser, pas på hænderne!!)
Ratioen jeg bruger til at desinficere grej i er 1:100, tror man kommer langt med en liter hvis du sætter dem i blød et stykke tid.
Så længe der er biomasse tilbage vil det i øvrigt boble voldsomt hvis man tilsætter en sjat mere.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Hvor længe lod du det stå? Der er noget som ligner 60 kilo som skal reneses.
Hyldager
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17

Indlæg af Hyldager »

Så brintoverilte giver samme resultat som saltsyren? Hvad er fordele/ulemper ved at bruge det ene fremfor det andet?
Brugeravatar
TroJanRds
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: 8900 Randers
Geografisk sted: Randers

Indlæg af TroJanRds »

PederP skrev:Hej Carsten.

Det jeg har stående er noget 35% jeg købte i matas engang. Den rækker længere (Ætser, pas på hænderne!!)
Ratioen jeg bruger til at desinficere grej i er 1:100, tror man kommer langt med en liter hvis du sætter dem i blød et stykke tid.
Så længe der er biomasse tilbage vil det i øvrigt boble voldsomt hvis man tilsætter en sjat mere.
er meget svært at få fat på 35% brintoverilte idag det man kan købe nu er kun 0,3% da det kan bruges til fremstilling af sprængstofer :)
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Var det ikke nemmere at købe "nye" Ls til det lille akv.?

Har Carsten osse målt det nyblandede saltvand? - Ellers var det vel en idé...
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Hyldager
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17

Indlæg af Hyldager »

TroJanRds skrev:
PederP skrev:Hej Carsten.

er meget svært at få fat på 35% brintoverilte idag det man kan købe nu er kun 0,3% da det kan bruges til fremstilling af sprængstofer :)
Aha, så er saltsyren nok vejen frem. :)
amddurin skrev:Var det ikke nemmere at købe "nye" Ls til det lille akv.?

Har Carsten osse målt det nyblandede saltvand? - Ellers var det vel en idé...
Jo, det var det helt sikkert. Men så kunne jeg i princippet risikere det samme igen. Med denne løsning burde jeg være sikker på der ikke er noget der ikke skal være der.
Nej, det har han ikke. Men ja, det kunne det helt sikkert være.

Hvilket drivere og dimmere skal jeg bruge for at kunne styre 2x 5 3w cree seperat?
Brugeravatar
kodyl
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
13

Indlæg af kodyl »

Du har mange spørgsmål i en post så jeg deler det lige lidt op.
Hyldager skrev:For at opsummere:
Jeg tømmer akvariet. Laver en 5% saltsyre blanding i en mure balje (den har en god størrelse i forhold til under 3 kg sten, så kan skummet forhåbentligt blive i baljen?), lader stenene stå i dette udendørs i 12 timer, skyller godt efter med hanevand, og til sidst osmosevand.
Det gamle vand og sand kasseres.
Jeg renser pumpe, varmelegeme, hængefilter, skummer og akvarie med eddike, og skyller efter med hanevand og til sidste osmosevand.
Jeg starter forfra med de rene sten, og noget nyt saltvand og nyt bundlag.
Dr tims må jeg læse op på, dette kender jeg ikke. Men så skal akvariet ikke podes med en levende sten / sand fra et andet akvarie? Og hvad med micro liv, pods og orme i akvariet? Men kun 3 dages opstart lyder jo fantastisk, selvom jeg ikke har problemer med tålmodighed.
Ja det lyder meget rigtigt. Mit skummede op 50% over spanden det var i. og den var ca 75% fuld med sten og syrevandet. Så det er vel nærmest dobbelt op med skum.

Angående dr tim så får du ingen pods eller noget andet "levende" med det. Det er kun bakterierne der laver ammoniak om til nitrit og videre fra nitrit til nitrat. Men det koster 140kr + porto for den mindste flaske. Nogen syntes det er for dyrt og mener at toldmodighed er en dyd. Det er jo dit eget valg om du vil bruge det... men hvis du bruger det kan du uden problemer putte en fisk i med det samme. Og så er den mindste flaske man kan købe beregnet til over 100liter vand. Evt put halvdelen i og så doser det sidste i over en måneds tid efter hvert vandskifte. Man skulle ikke kunne overdossere det.
Hyldager skrev:Eller skal jeg bruge brintoverilte istedet for syren?
Kender intet til at dyppe sten i brintoverilte. Skrev bare hvad jeg selv havde haft success med.
Hyldager skrev:Hvad med de 4 sandsnegle under denne proces? Kan de klare sig i et litermålebæger med en håndfuld gammelt sand og vand imens, eller skal de have cirkulation og lys under processen? Og skal de også lige have skyllet huset inden de kommer i det nye akvarie?
Det tror jeg sagtens de skulle kunne overleve... om du skal skylle huset? tjaa det kan vel ikke skade så længe det ikke er syre eller brintoverilte du vil skylle det i :)
Hyldager skrev:Jeg ville egentlig helst undgå et osmoseanlæg grundet pladsen, og det er dejligt nemt kun at have en 5 liters dunk stående med ovennævnte vandtyper. Men hvis disse ikke kan bruges er jeg nok nødt til at investere. Jeg kan se at dette ikke er særlig stort: http://rent-postevand.dk/shop/index.php ... uct_id=153" onclick="window.open(this.href);return false; og det kan vel bare kobles på bruseslangen hvis jeg skruer brusehovedet af, og så gemmes væk efterfølgende? Det er trods alt kun ca 6 liter vand jeg skal lave om ugen. Håber ihvertfald at kunne nøjes med at lave et 5 liters vandskifte om ugen når akvariet først kører.
Jeg kører selv med sådan en løsning. Jeg har kun strammet gevindet på vandhanen på lokummet så stramt at jeg kan få det af igen med fingrene. Og så fylder jeg ellers en 20liter spand og en 10liter plastikdunk. Spanden blander jeg salt i med det samme så jeg kan skifte vand løbende og dunken bruger jeg til påfyldning af fordampet vand. Osmoseanlæget putter jeg i en sort plastikpose og lukker den tæt så det ikke tører ud. Og så ellers ind i et skab med det hele.
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Birkefeldt »

Ang Dr. Tims, så tror jeg pga akvariets beskedne størrelse, at det er bedst at bruge metoden hvor man manuelt tilsætter ammonium. Mener også den officielle anbefaling lyder på en akvariestørrelse på et par hundrede liter, til fiskemetoden.

Mvh kenneth

Hyldager
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17

Indlæg af Hyldager »

Kodyl, tak for svarene. Så har jeg noget at arbejde videre med. :) Jeg regner med at vælge syre metoden. Køber man det i Matas, byggemarkeder, eller hvor henne?

Mht til dr Tim, så vil jeg gøre forsøget. Bestiller den mindste flaske, og så deres ammonium. De anbefaler som Birkefeldt også skriver mindst 75-90 gallons for at starte med en fisk.
Brugeravatar
kodyl
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
13

Indlæg af kodyl »

Det var så lidt.. håber det kommer til at køre for dig.
Du kan få 30% saltsyre i alle større supermarkeder og byggemarkeder... Sikkert også i matas. Det er ikke svært at få fat på :)
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

Hvis du bruger syre, vil jeg anbefale dig lige at kigge til dem en gang imellem. 12 timer lyder af en del i mine ører. Da jeg startede min balje op forsøgte jeg at fjerne noget brunt stads (myremalm eller lign.) fra stenene med saltsyre. En anelse stærkere opsløsning måske. Det virkede, men efter et hurtigt forsøg med en enkelt sten måtte jeg alligevel opgive projektet For det første blev en pæn del af stenen opløst på under ½ time, men endnu værre, det der var tilbage af stenen var intet værd. Det var blevet ligeså skørt som var det lavet af sukker.

Hyldager
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17

Indlæg af Hyldager »

PoulD skrev:Hvis du bruger syre, vil jeg anbefale dig lige at kigge til dem en gang imellem. 12 timer lyder af en del i mine ører. Da jeg startede min balje op forsøgte jeg at fjerne noget brunt stads (myremalm eller lign.) fra stenene med saltsyre. En anelse stærkere opsløsning måske. Det virkede, men efter et hurtigt forsøg med en enkelt sten måtte jeg alligevel opgive projektet For det første blev en pæn del af stenen opløst på under ½ time, men endnu værre, det der var tilbage af stenen var intet værd. Det var blevet ligeså skørt som var det lavet af sukker.
Det var da interessant at høre. Lidt bekymrende. Men hvis man ikke kan få brintoverilten i rette opløsning er der vel ikke så mange alternativer.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"