Saltvands opsætning?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
ChristianK
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Aalborg

Saltvands opsætning?

Indlæg af ChristianK »

Virker det eller ej og hvorfor?

Alle de steder der står 0 er "things to come"
Vedhæftede filer
Akv. opsæt1.JPG
Akv. opsæt1.JPG (74.1 KiB) Vist 2893 gange
ChristianK
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
18

Indlæg af ChristianK »

Ja, og hvor kan jeg spare? :-D
mikkel
Reactions:

Indlæg af mikkel »

3x400 på 500 liter??? Hvis du mener det seriøst bliver du ihvertfald også nødt til at tænke på køling (og solbriller).
ChristianK
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
18

Indlæg af ChristianK »

Lys skal der til:-D Syntes jeg læste i en af de berømte bøger at lys kunne man ikke få for meget af..

Har kigget lidt på computer-blæsere + temperturstyring så det går nok:-) Alt det i gør det selv afdelingen er ikke medregnet...
mikkel
Reactions:

Indlæg af mikkel »

....jeg kan nu komme i tanke om mange ting der ikke vil trives i sådan et foton-bombardement. Man kan altid få solgt en brugt 250 lampe, så jeg vil anbefale dig at starte med dem og så se om det smager af mere.
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Jeg har samme akvarie størlse som det du har der og jeg har mega meget lys på mit med 2 x 250Wat HQI 14.000 K + 4 x T5.

Jeg havde lånt en 2 x 150 Wat + 2 x T8 og den var helt OK til akvariet men det var desvære ikke lige min LOL.

Steen
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Synes det lyder fedt med 400 W. lamper, men hvorfor ikke "nøjes" med to? De vil uden problemer, kunne dække hele længden, og så kan du jo istedet tilslutte en køler ;)
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Og Mads de dækker også fint et 1100 Lit´s akvarie

Steen
Brugeravatar
Claus H
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
19
Geografisk sted: fyn

Indlæg af Claus H »

Har du vundet i lotto, og evt hvor meget :wink:

Claus
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Indlæg af Stefan »

Jeg ville vælge en større sump!

Og du får nok ikke meget ud af den IKS computer uden nogle moduler til at tilslutte den. ;)

Hvis det er for at simulere solopgang/-nedgang, så skal du bruge et SIMMOD-modul.
ChristianK
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
18

Indlæg af ChristianK »

Synes det lyder fedt med 400 W. lamper, men hvorfor ikke "nøjes" med to? De vil uden problemer, kunne dække hele længden, og så kan du jo istedet tilslutte en køler
Lyder som en god ide.
Har du vundet i lotto, og evt hvor meget
Gå efter toppen af det mulige, eller lad være...
Jeg ville vælge en større sump!
Hvad vil du bruge den større sump til? Flere caulerpa'er?
Og du får nok ikke meget ud af den IKS computer uden nogle moduler til at tilslutte den.
Du har ret, men jeg undlod en del af things to come modulerne da det blev et relativt langt dokument.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Ja gå efter 2x400 watt og drop de nano streams og køb 2x12.000 liters streams istedet som minimum - just my 5 øre ;)

Og sten kan du ikke regne pr liter men skal du se hvor meget der kan være deri alt efter smag og behag !
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
ChristianK
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
18

Indlæg af ChristianK »

Super jeg omskriver lige dokumentet igen :) og så uploader jeg et nyt dokument senere på dagen.
køb 2x12.000 liters streams istedet som minimum
Hvad ville du vælge som optimalt, nu hvor dette er som minimum?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Det virker da ok. alt efter hvordan du laver din stensætning, ville jeg måske se efter et par små powerheads, til at ligge bag stenene, for at blæse snavs ud der fra. De pumper behøver ikke være ret store
ChristianK
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
18

Indlæg af ChristianK »

Super.

Det eneste problem er at jeg syntes det er svært at få plads til alt teknikken, har I jeres teknik bygget op i lag, eller er bordet for kort til det jeg gerne vil??
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

ChristianK skrev:Super.

Det eneste problem er at jeg syntes det er svært at få plads til alt teknikken, har I jeres teknik bygget op i lag, eller er bordet for kort til det jeg gerne vil??
Hvad mener du??

Teknikken er da gemt under bordet, ellers er det inden i akvariet.
Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 3760 Gudhjem
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Bornholm

Indlæg af Johnny »

ChristianK skrev:Super.

jeg ser da ikke noget på din liste der er meget plads krevene har du købt tingene og prøvet?
Senest rettet af Johnny tirs 17. okt 2006 12:12, rettet i alt 1 gang.
Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
ChristianK
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
18

Indlæg af ChristianK »

Ja, teknikken er i skabet, men hvis der skal være plads til: sump, skummer, kalkreaktor, CO2 anlæg, ozoniator, køler, ledninger og "you name it" så bliver der meget trangt syntes jeg.

Derfor tænkte jeg på at få et bord, der var noget længere end akvariet, for at få plads til det hele.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Skummer og kalkreaktor smider du da blot op i sumpen.
En køler skal ikke stå inden i skabet!! Den skal have mulighed for at smide den varme luft væk. Ellers begynder den jo blot at bruge af den varme luft og så går det galt. Vandet bliver varmere og varmere.
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

ChristianK skrev:Ja, teknikken er i skabet, men hvis der skal være plads til: sump, skummer, kalkreaktor, CO2 anlæg, ozoniator, køler, ledninger og "you name it" så bliver der meget trangt syntes jeg.

Derfor tænkte jeg på at få et bord, der var noget længere end akvariet, for at få plads til det hele.
Bortset fra køleren skal det skam nok kunne være der.

At stille køleren i skabet går ikke, da den så vil give en helt masse af den varme, den trækker ud tilbage til vandet igen. Desuden skal der minimum være 60 cm fri luft bag køleren og 30 på siderne (selvfølgeligt lidt afhængig af hvilken model, der vælges). Jeg har min stående i et værksted, som køleren varmer op til 36 grader sidst på aftenen.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 3760 Gudhjem
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Bornholm

Indlæg af Johnny »

skummer står i sump ozoniator hænges og køler skulle stå bedst uden for skab pga varmen
Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
ChristianK
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
18

Indlæg af ChristianK »

Nå, men så er alt jo vældig fint, så er det jo bare at komme i sving :D
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Du kan evt lade din retur sørge for vand gennem/bag din stenopsætning og så lade 2 stream pumper give lidt bølger og liv i selve baljen ;)

2x12.000 liters vil nok passe fint med den RD retur pumpe !
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
sneppevej
Reactions:

Indlæg af sneppevej »

Hej.

Jeg må tilslutte mig dem der siger 3x400 w HQI på 500 liter lyder helt vildt. Hvad er det du mener du kan opnå med den lysmængde?

Hvis det er for at få farve på korallerne så er lys kun en del af det - overdrevet meget lys alene gør det ikke, slet ikke!

Der er mange andre faktorer der spiller ind her :-D

Du skriver at du går efter toppen af det mulige - hvorfor er dit valg faldet på en Aqua Medic skummer?

Derudover mener jeg at når der bliver anbefalet 2x12.000 l/t Stream + din RD6.5 så må der være ændret noget på anbefalingerne af flow der har ændret sig ;-) - her er du oppe på næsten 60 X cirkulation i baljen. Med mindre du skal køre BB, så tror jeg du vil få mere en store problemer med at holde på sandet. Men selvfølgelig kan der skrues ned for de Streams.

/Henrik
ChristianK
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
18

Indlæg af ChristianK »

Jeg må tilslutte mig dem der siger 3x400 w HQI på 500 liter lyder helt vildt. Hvad er det du mener du kan opnå med den lysmængde?
Er gået over til 2x400 watt, men jo det jeg ønsker at opnå er større vækst, reproduktion og lys nok til krævende koraller - så når engang jeg når dertil ikke skal til at skifte ud i mit setup.
Du skriver at du går efter toppen af det mulige - hvorfor er dit valg faldet på en Aqua Medic skummer?
Tænk over det lille ord "mulige". Problemet ved de stor Deltec skummere er højden. Men sig endelig frem, hvorfor du mener, at Aqua-Medic ikke er blandt de bedre indfor skummere?

Denne tråd er jo til for at jeg kan få rettet setup'et til, inden jeg går ud og indkøber en hel masse.
ChristianK
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
18

Indlæg af ChristianK »

Sad lige og kiggede lidt og hvis du mener, at Deltec laver bedre skummere er Deltec APF 600 så et bedre valg? og hvorfor?
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af Lord Mike »

Jeg ville ikke give så meget for bordet, derimod ville jeg bygge mit eget til en helt anden pris (maks 1000,-), så kunne de sparet penge evt. gå til lidt IKS kit.

Kan også godt anbefale Deltec skummer. Køre selv med apf600 på et rimelig belastet 430 liters akvarie uden problemmer. Kan da også fortælle at jeg køre med tunze 6100 (max 12000) plus en powerhead på 1000 liter som cirkulation og en AB3000 som retur.

Men held og lykke. :wink:
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Kontakt:

Indlæg af Brian »

sneppevej skrev:Derudover mener jeg at når der bliver anbefalet 2x12.000 l/t Stream + din RD6.5 så må der være ændret noget på anbefalingerne af flow der har ændret sig ;-)
Tjaa det er blot hvad jeg ville gøre !

Med løftetab samt udblæsning bag sten opsætningen regner jeg den RD mere for en "sump til baljen pumpe" end en cirkulations pumpe.

Dertil kommer at 2 streams på en multikontroller sådan lidt firkantet set gør at det "kun" skiftevis er enten den ene eller den anden som køre og laver fine bølger frem og tilbage.

Angående skummer så kender jeg intet til AquaMedics men kan da kun sige godt om Deltecs. Men Shuran og H&S laver i mine øjne også nogle fremragende skummere til nærmest samme penge ;)
Mvh
Brian

ChristianK
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
18

Indlæg af ChristianK »

Jeg ville ikke give så meget for bordet, derimod ville jeg bygge mit eget til en helt anden pris (maks 1000,-), så kunne de sparet penge evt. gå til lidt IKS kit.
Grunden til at bordet er lidt dyrere end alm. borde er at det er med 40x40 mm. svejst inderramme. Ideen med at bygge er fin nok, men jeg tror ikke mit håndelag er til den helt store finish.
ChristianK
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
18

Indlæg af ChristianK »

Nu har jeg opdateret min liste. Tak for hjælpen "so farr"
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"