Må lige dele et billede af en lille koloni smukke Botryllus sp. som jeg fik med hjem fra DecOcean. Tiden må vise om jeg har næring nok i vandet til at holde dem i live i længden, men det kan vel ikke være så meget værre end min Gorgonia.
Det har du ret i kenneth, men jeg sviner det til gengæld til med en teskefuld reefpearls og en hel terning frost hver eneste dag. Alligevel har jeg ikke målbart NO3 eller PO4 i vandet (Hystrix m.m. står også helt skarpt i farven). Er dog begyndt at få en del brune trådalger og må også støve glas af hver dag. Jeg er dog ikke sikker på der er sammenhæng. Algerne sidder heldigvis ikke fast, men vifter jeg dem af, hænger der jo grimme "serpentiner" overalt i korallerne.Birkefeldt skrev:Wow, de er flotte og specielle! Dem har jeg aldrig set før. Men døjer du ikke med meget lav næring?
Mvh Kenneth
Det er sjovt du siger det! Jeg oplever PRÆCIS det samme hos mig PT. Har i et par uger fodret med frost hver dag for at se om det kunne give mig målbar næring. Det kan det ikke, men til gengæld har jeg fået brune alger/bakterier på grus og sten. De er utrolig nemme at få løs fx med en tandbørste, men flyder så rundt i akvariet. Derfor jeg mistænker bakterier i stedet for alger. Min egen teori har hidtil været at det har været de blå flasker fra KZ der har givet dem, men det skal måske genovervejes...PoulD skrev:Det har du ret i kenneth, men jeg sviner det til gengæld til med en teskefuld reefpearls og en hel terning frost hver eneste dag. Alligevel har jeg ikke målbart NO3 eller PO4 i vandet (Hystrix m.m. står også helt skarpt i farven). Er dog begyndt at få en del brune trådalger og må også støve glas af hver dag. Jeg er dog ikke sikker på der er sammenhæng. Algerne sidder heldigvis ikke fast, men vifter jeg dem af, hænger der jo grimme "serpentiner" overalt i korallerne.Birkefeldt skrev:Wow, de er flotte og specielle! Dem har jeg aldrig set før. Men døjer du ikke med meget lav næring?
Mvh Kenneth
Ja så er vi 3 med samme problem med de ski... brunalger.Birkefeldt skrev:Det er sjovt du siger det! Jeg oplever PRÆCIS det samme hos mig PT. Har i et par uger fodret med frost hver dag for at se om det kunne give mig målbar næring. Det kan det ikke, men til gengæld har jeg fået brune alger/bakterier på grus og sten. De er utrolig nemme at få løs fx med en tandbørste, men flyder så rundt i akvariet. Derfor jeg mistænker bakterier i stedet for alger. Min egen teori har hidtil været at det har været de blå flasker fra KZ der har givet dem, men det skal måske genovervejes...PoulD skrev:Det har du ret i kenneth, men jeg sviner det til gengæld til med en teskefuld reefpearls og en hel terning frost hver eneste dag. Alligevel har jeg ikke målbart NO3 eller PO4 i vandet (Hystrix m.m. står også helt skarpt i farven). Er dog begyndt at få en del brune trådalger og må også støve glas af hver dag. Jeg er dog ikke sikker på der er sammenhæng. Algerne sidder heldigvis ikke fast, men vifter jeg dem af, hænger der jo grimme "serpentiner" overalt i korallerne.Birkefeldt skrev:Wow, de er flotte og specielle! Dem har jeg aldrig set før. Men døjer du ikke med meget lav næring?
Mvh Kenneth
mvh kenneth
Hermed lige et par dugfriske billeder PS: Nasoen fejler ikke noget, den er bare en sprit ny, lille baby, som har lidt pletter når den lige er stået opjoekill skrev:. . har du et snapshot af den ?
Min søpung gik desværre også til for omkring en måned siden. Min Gorgonia står stadig flot med blå polypper - der bliver fodret en gang daglig.PoulD skrev:Ved ikke om det er lykkedes for Lars Appel men den gik ikke for mig i al fald . Selv om jeg ikke synes jeg har vildt meget strøm i bunden af akvariet, kunne jeg ikke få dem til at ligge stabilt nogen steder. Hele kolonien vejede vel omtrent som et frimærke, og stort set hver eneste dag jeg kom hjem lå de på hovedet i sandet forskellige steder i akvariet. Det kunne de bestemt ikke lide, kunne jeg se. Den gyldne farve var væk, og det tog flere dage inden den kom igen. De fleste gange nåede farverne end ikke at komme tilbage før den var gal igen. En dag var de så røget et stykke ind under stensætningen hvor jeg ikke kunne få fat i dem, og så opgav jeg at redde dem længere. Ved ikke om de ville have tålt at blive limet fast til et lille stykke sten.
Jeg havde egentlig heller ikke forventet at kunne holde dem i live alligevel, for jeg havde slået dem op og set, at lige præcis Botryllus sp. bør blive i havet. Men nu havde nogen jo allerede fisket dem op, og så tænkte jeg, at jeg ligeså godt kunne gøre forsøget som en hvilken som helst anden.
Til gengæld glæder jeg mig så hver dag over at min "umulige" gorgonia nu har ikke bare overlevet i et halvt års tid, men endda ser ud til at trives fint. Jeg havde i starten af året nogle brune trådalger som når de gik løs hang fast i gorgoniaen. Det kunne den ikke lide, og jeg fik også ødelagt et par "grene" da jeg fjernede algerne, men da algerne forsvandt kom den stærkt igen og nu står den om muligt smukkere end da jeg fik den. Polypperne er fremme næsten 24-7