Pletkirurg...

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Pletkirurg...

Indlæg af amddurin »

Ja, min nye Palet kirurg har, ikke uventet, fået hvide pletter...

Jeg har haft den i 13dg og den var meget sky og gemte sig næsten hele tiden de første 2 dage og den har spist 2 slags tørfoder + Nori hver dag siden og den havde lidt pletter fra dag 2 og et par dage frem, hvor de næsten var helt væk i weekenden ugen efter jeg købte den, men for 3-4 dage siden fik den flere plettet end den havde i første omgang...

Der er nogle buler der se ud som om at parasitter sidder indenunder huden, gør de det og kan jeg gøre andet at lade akvariet få ro + foder?
(2 dage før anden plet udbrud har jeg rodet i sumpen for at fjerne en del marcoalger og der hvirvlede en del skidt og møg rundt som måske kan have påvirket den...)
Syg Palet 25-01-2013 006.JPG
Som den lukkede mund indikerer, har den pt. ikke problemer med gæller/iltmangel så vidt jeg kan se...

NO3 = 5 ifølge Carsten (DecOcean) 2 efter min mening...

:beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Pletkirurg...

Indlæg af Nicki Henriksen »

Bare lad den få fred, hvis den ellers spiser det du tilbyder den, så vil jeg mene den kan komme sig
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Nicki Henriksen skrev:Bare lad den få fred, hvis den ellers spiser det du tilbyder den, så vil jeg mene den kan komme sig
Håber jeg osse...

2 sek. efter min hånd er oppe af akv. efter nori på klemme er sat fast, river den det næsten fra hinanden for at spise det...

Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlæg af Nicki Henriksen »

Jeg plejede bare a smide et lille stykke i mit gamle akvarie, så tog mine kirurger sig selv a det :)

Sys aldrig den klemme ville sidde fast alligevel :)

Held og lykke med den
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Nicki Henriksen skrev:Jeg plejede bare a smide et lille stykke i mit gamle akvarie, så tog mine kirurger sig selv a det :)

Sys aldrig den klemme ville sidde fast alligevel :)

Held og lykke med den
Takker...

Jeg sætter det fast, da jeg tidligere har set den Gule jeg havde, have probleme med at spise af de løse stykker + det ryger lige i overløbet...

Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

amddurin skrev:Ja, min nye Palet kirurg har, ikke uventet, fået hvide pletter...

Jeg har haft den i 13dg og den var meget sky og gemte sig næsten hele tiden de første 2 dage og den har spist 2 slags tørfoder + Nori hver dag siden og den havde lidt pletter fra dag 2 og et par dage frem, hvor de næsten var helt væk i weekenden ugen efter jeg købte den, men for 3-4 dage siden fik den flere plettet end den havde i første omgang...

Der er nogle buler der se ud som om at parasitter sidder indenunder huden, gør de det og kan jeg gøre andet at lade akvariet få ro + foder?
(2 dage før anden plet udbrud har jeg rodet i sumpen for at fjerne en del marcoalger og der hvirvlede en del skidt og møg rundt som måske kan have påvirket den...)
At den har flere pletter end i første omgang er der ikke noget underligt i, for parasitterne deler sig og bliver flere og flere.
Det kan godt være tilfældet at nogle parasitter sidder under skællene på fisken, hvis de har været så heldige at kunne komme til det, gør de det. Der er ikke meget andet du kan gøre end at fodre godt og afvekslende. Og ellers sørge for at vandet ikke er alt for belastet.
Evt. vil et kraftigt uv anlæg kunne klare parasitterne når de falder af fisken igen og når de igen har delt sig.

Det at du roder i bunden, kan godt være en årsag til at der kommer pletter igen, meget ofte ligger der parasitter i dvale i bunden og netp venter på at "signal" til at vågne og dele sig. Men det kan også blot være et tilfælde.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af PoulD »

Carsten skrev:
Det at du roder i bunden, kan godt være en årsag til at der kommer pletter igen, meget ofte ligger der parasitter i dvale i bunden og netp venter på at "signal" til at vågne og dele sig. Men det kan også blot være et tilfælde.
Når man roder i bunden frigøres der vel en del næring. Er det tænkeligt, at det i sig selv kan få parasitterne til at fomere sig yderligere?

Jeg spørger, fordi de par gange min palet har haft hvide pletter (når jeg har tilført nye, især da min Xantherum kom i), har jeg hver gang bemærket, at angrebene syntes at blive betydelig forstærket hver gang jeg fodrede (på sin vis et dillemma, for fiskene skal jo have mad)
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

PoulD skrev:
Carsten skrev:
Når man roder i bunden frigøres der vel en del næring. Er det tænkeligt, at det i sig selv kan få parasitterne til at fomere sig yderligere?

Jeg spørger, fordi de par gange min palet har haft hvide pletter (når jeg har tilført nye, især da min Xantherum kom i), har jeg hver gang bemærket, at angrebene syntes at blive betydelig forstærket hver gang jeg fodrede (på sin vis et dillemma, for fiskene skal jo have mad)

Ad det første spørgsmål, så har jeg ingen viden om det.

Med hensyn til det andet, så forstår jeg ikke sammenhængen mellem fodring og parasitter.
Mener du at der er færre mellem fodringerne?? Eller at der kommer flere hvergang du fodrer??
Jimze89
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
12
Postnummer: 6700 Esbjerg

Indlæg af Jimze89 »

Hvad med en Dannebrogsreje? Det er hvert fald gode til at rense min palet hvis der skulle være nogen :)
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene

Indlæg af PoulD »

Carsten skrev:
PoulD skrev:
Carsten skrev:

Ad det første spørgsmål, så har jeg ingen viden om det.

Med hensyn til det andet, så forstår jeg ikke sammenhængen mellem fodring og parasitter.
Mener du at der er færre mellem fodringerne?? Eller at der kommer flere hvergang du fodrer??
Kan sagtens være jeg tager fejl, det bygger jo på meget få observationer over få dage. Det jeg syntes jeg så var at de hvide prikker blev færre i løbet af et døgns tid (kan også godt være de bare blev mindre, og dermed blev sværere at se), men når jeg så fodrede var det ligesom om de næsten var tilbage i samme antal som dagen før (eller dem der allerede var der, bare blev mere tydelige, ved det ikke).
Tænker nu, måske kan det også bare have været fisken har stresset mere under fodring (som i, hvis jeg ikke skynder mig som en i h......, æder den nye lilla satan sgu det hele)
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Sygdom"