Hjælp - mit armatur er gået i stykker

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
nicklassandager
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
13
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2013

Hjælp - mit armatur er gået i stykker

Indlæg af nicklassandager »

Hej. Jeg blev for nogen tid siden den glade ejer af et Dennerle Nano Marinus 60L akvarie. Det satte jeg op her i juleferien, hvor jeg fyldte modnet grus, modnet vand og levende sten i. 1 time efter akvariet blev sat i drift, gik lysarmaturet i stykker (et 36w special lysstofarmatur). Det ser ud til at være lampens integrerede transformer der er røget en tur. I mangel af bedre har jeg installeret en 40w almindelig glødetrådspære over akvariet, så det da i det mindste kan få lidt lys. Bølgelængden på glødepærelyset er formentlig ikke særlig hensigtsmæssig, selvom glødetrådspærer er relativt bredspektrede. Jeg har kontaktet leverandøren af akvariet i Tyskland og de vil have sendt lampen retur inden de sender en ny. Nu kommer vi så frem til spørgsmålet:

Er der nogen der har et forslag til hvad jeg bedst kan gøre i mellemtiden, indtil den nye lampe ankommer, som ikke involverer at jeg skal ud og investere store summer i en ny midlertidig lampe. Findes der eksempelvis pærer med e16 fatning på markedet, som ville være bedre end en almindelig glødetrådspære?
Vh Nicklas
60L Dennerle Nano Marinus med LPS, SPS og lidt fisk. Ecotech Radion xr30w g2 lampe. Mekanisk filtrering, aktivt kul, fosfat-fjerner. Ugentlig 20% vandskift med osmosevand.
Brugeravatar
Macdoo
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
13
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Kastrup

Re: Hjælp - mit armatur er gået i stykker

Indlæg af Macdoo »

Har du koraller i? Hvis du ikke har ville jeg ikke sige at det var et problem bare at sende den afsted.
Bump. Elsker koraller. Det gjorde ekskonen ikke....
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense

Indlæg af leifkrarup »

Køb en led pære f.eks. Hos ultraled.dk
Eller hos silvan o.l.
Glødepærens spektrum er fint men lyset ikke kraftigt nok.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Brugeravatar
nicklassandager
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
13
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af nicklassandager »

Tak for svar. Jeg har ikke koraller i endnu, kun levende sten. Leverandøren har heldigvis lige indvilliget i at sende en ny lampe her i dag. Jeg satser på at baljen kan klare sig med glødetrådspæren lidt endnu.
Vh Nicklas
60L Dennerle Nano Marinus med LPS, SPS og lidt fisk. Ecotech Radion xr30w g2 lampe. Mekanisk filtrering, aktivt kul, fosfat-fjerner. Ugentlig 20% vandskift med osmosevand.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

nicklassandager skrev:Tak for svar. Jeg har ikke koraller i endnu, kun levende sten. Leverandøren har heldigvis lige indvilliget i at sende en ny lampe her i dag. Jeg satser på at baljen kan klare sig med glødetrådspæren lidt endnu.
Stenene er helt ligeglade med om der er lys eller ej. Så med mindre der er skiveanemoner eller alger på stenene behøver de slet ikke lys.
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"