Nu har Fat_donnie endelig lært at stave efter at have været en længere ophold på pinebænken hos handelshøjskolen (CBS) på Frederiksberg. I denne anledning, vil det jo næsten være kriminelt og spild af skolepenge, hvis ikke der blev oprettet en tråd om vores nye 250L Fiske-Legeplads og Koral-Stald

Her er en lille teaser til folket her på en af kalenderåret 2012's sidste dage....!

Akvariets Fortid
Der var engang .... et ældre ægtepar (dog ungt af sind) som gerne ville opgradere fra deres 250L Giesemann akvarium til et state-of-the-art, toppen af poppen, og creme de la creme balje der var flere gange større end det eksisterende.
Manden (lad os bare kalde ham ”Henning”

Men, som i alle gode film så kommer der også en 2’er... Det gør der bestemt også her!!

En efterårsdag i 2012 kom der en ung kinøjser mand (lad os kalde ham Kwon

Men, lige netop den dag blev Kwon draget ekstra meget af det fordømte akvarie (som efterhånden lignede et terrarium mere og mere med alt det spindelvæv og insekt-bæ

Kwon spurgte ind til akvariet, og fandt ud af at det var til salg og ingen ejermand havde. Han gik derfra og tænkte: "Det er da for sygt, at en sådan usleben diamant bare stod der og ”spillede” grim".
Samme aften tog han hjem og fortalte det til konen, og de blev enige om at adoptere baljen op til jul så der ku blive fyret op for det igen.

Formaliteterne blev ordnet med DecOcean og resten er fortid… Nu kan den fortællingen om baljens nye liv begynde.

Project Marine Playground
Akvariets Dimensioner
100x50x50 + sump af mærket Geisemann
Lys & Teknik
4x T5 (2x24, 2x39) – p.t. to blå og to hvide rør, men bliver nok ændret lidt i farvesammensætningen
2x Tunze 6015 cirkulationspumper
1x Tunze Silence returpumpe
1x Tunze osmolator
1x SKIMZ SM161 (500-1,200L) – Ankommer med næste vare sending om cirka tre uger!
Jeg startede ud med at give akvariet en ordentlig omgang kno-fedt nede i akvariebiksen for at ”shine” baljen op. Hovedsageligt, blev døde alger plus salt-rester samt diverse snavs fjernet, så lugten af ”Henning” ikke kom med hjem i stuen - muhaha

Indtil videre, kommer vi til at køre videre med old-school T5 teknologi som fulgte med akvariet. Men, lur mig om det ikke bliver byttet ud med noget DIY LED i fremtiden, da jeg synes låget er lidt tungt at løfte/rulle af og på plads.
Mht. cirkulation er valget faldet på to 6015 Tunze pumper der hver giver 1,800 l/h (dvs. i alt 3600 l/h plus det løse fra returen). Det burde være rigeligt efter min mening da den ene er moddet så den yder nok lige så meget som en 6025 (2800 l/h). Overvejer kun at køre med den moddede, hvis det er nok hehe… Det er jo ikke fordi pumper er skide kønne i baljen – heller ikke de ”trådløse” efter min mening! Ellers modder jeg min 6025 og smider den i hehe… lad os nu se hvordan det kommer til at blive. Returpumpen er den tørlagte fra Henning som bare får lov til at kværne derudaf igen. Osmolatoren er min gamle fra det eksisterende akvarium som bliver sat over.

Vores valgt af protein-skimmer bliver et monster fra SKIMZ som er beregnet 500-1,200L… så er der budt op til reef-pearl pool party!

Modifikationer
Nu er baljen omsider blev flyttet hjem og der er blevet lavet følgende forbedringer/ændringer efter vores smag og præferencer:
- Ekstra keramik-plade på bagvæggen så det når ned til bunden
- Blåt folie på ydersiden af overløbet
- Værn til at forebygge ”jumps” (work in progress)
- Ændringer af opdeling i sumpen (montering af bobbel-fælde samt ”isolering” af skummer i sit eget rum)(work in progress)
- Opfrisket forrude (pillet af og limet på ny)
- Ekstra silikone i dele af lampekassen for at undgå rust fra skruer og lignende i baljen
DecOcean har naturligvis været med hele vejen og stået for den saglige vejledning samt har udført mange af de ændringer som er foretaget.
Stor tak til Carsten aka ”the Mean Midget” himself…!! Familiens første saltbalje er ligeledes købt hos DecOcean for halvanden år siden – vi kan varmt anbefale andre nybegyndere (som erfarne) at gøre det samme..!

TO BE CONTINUED......... IN 2013

GODT NYTÅR..!