plankton
- barethomas
- Dværg kejser
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 2860 Søborg
- Saltvand siden?: 2012
plankton
Hvad er det for en størrelse? Jeg har forstået at man kan "dyrke" det hvis man har et refugium.. Er det korrekt? Man bruger så plankton som føde til forskellige fisk og nogle koraller? Hvad nu hvis jeg har et lukket system uden refugium, kan jeg så ikke få plankton? Læste i en anden tråd at jeg kan købe nogen, men at der ikke var den store fidus omkring det produkt. Kan ikke lige huske hvad det hed. Er det noget der er relevant for at holde et akvarie kørende? Jeg tænker at fisk blir fodret med andet. Fx frostfoder osv, men hvad med de koraller som også spiser plankton? Er der en venlig sjæl som vil sætte mig ind i det??
Thomas Nielsen
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Re: plankton
Der findes 2 former for plankton, phytoplankton, som er alger, og zoopalnkton som er levende dyr.
Zooplankton lever af phytoplankton. Der er en hel masse arter alger som udgør betegnelsen phytoplankton.
Der er ligeledes en hel masse små arter dyr som udgår zooplankton. I visse tilfælde spiser zooplankton også andet zooplankton.
Phytoplankton kan man dyrke i flasker ved siden af akvariet, det kræver blot noget lys, næring og så noget cirkulation.
man kan godt fordre med phytoplanktonen, men man skal være opmærksom på at det skal filteres, for det vand som planktonen dyrkes i er ren gøding.
Du kna også opdrætte zooplankton i akvarier, også overføre planktonen til akvariet når der skal fodres, men det er et rimeligt omfangsrigt projekt, hvis du vil fodre regelmæssigt med zooplanktonen.
nordicreef.eu sælger 2 forskelige former for zooplankton, som du kan opformere til foderbrug.
Mener ikke at have læst noget negativt om det, hvorimod akvarieudstyr/minizoo solgte nogle bøtter med vand hvor der vist nok var nogle pods i.
Prisne for dem var alt for høj i forhold til hvad man fik.
Zooplankton lever af phytoplankton. Der er en hel masse arter alger som udgør betegnelsen phytoplankton.
Der er ligeledes en hel masse små arter dyr som udgår zooplankton. I visse tilfælde spiser zooplankton også andet zooplankton.
Phytoplankton kan man dyrke i flasker ved siden af akvariet, det kræver blot noget lys, næring og så noget cirkulation.
man kan godt fordre med phytoplanktonen, men man skal være opmærksom på at det skal filteres, for det vand som planktonen dyrkes i er ren gøding.
Du kna også opdrætte zooplankton i akvarier, også overføre planktonen til akvariet når der skal fodres, men det er et rimeligt omfangsrigt projekt, hvis du vil fodre regelmæssigt med zooplanktonen.
nordicreef.eu sælger 2 forskelige former for zooplankton, som du kan opformere til foderbrug.
Mener ikke at have læst noget negativt om det, hvorimod akvarieudstyr/minizoo solgte nogle bøtter med vand hvor der vist nok var nogle pods i.
Prisne for dem var alt for høj i forhold til hvad man fik.
-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 8350 Hundslund
Ellers kan du se på at klække nogen Artemia rejer, det kan gøres i en 1½ liters flaske med en luftpumpe og stort set ikke andet. Meget nemt og er glimrende levende foder for mange ting i akvariet.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Korrekt, hvis man fodrer med dem inden for et par timer efter de er klækket. Ellers svarer det til at spise chips, det fylder men ingen næringsværdi.Rasp1977 skrev:Ellers kan du se på at klække nogen Artemia rejer, det kan gøres i en 1½ liters flaske med en luftpumpe og stort set ikke andet. Meget nemt og er glimrende levende foder for mange ting i akvariet.
Hvis man bruger artemia, kan man "gutloade" dem, ved at fodre dem med phytoplankton
-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 12
Det passer nu ikke.
De lever fint 7 - 8 dage af deres æggesæk og jo længere de lever, jo mindre fedt, men jo mere protein indeholder de.
De er nu ikke så svære at fodre. Jeg giver bare mine lidt tørgær. Hvis jeg ikke fisker dem op beholderen, så bliver de mellem 3 og 5 mm lange.
De lever fint 7 - 8 dage af deres æggesæk og jo længere de lever, jo mindre fedt, men jo mere protein indeholder de.
De er nu ikke så svære at fodre. Jeg giver bare mine lidt tørgær. Hvis jeg ikke fisker dem op beholderen, så bliver de mellem 3 og 5 mm lange.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Det er pudsigt at du skriver det, for alle andre er af den anden mening.Rasp1977 skrev:Det passer nu ikke.
Klart at de kommer til at indeholde mindre fedt, for det bruger de jo til at leve af, hvis de ikke fodres. Men fisk lever ikke kun af protein.
-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 12
Hvem er alle andre? Syntes jeg læste en tråd her på forummet for ikke så pokkers længe siden om nettop dette emne, der var alle ikke enige om det.
De indeholder heller ikke kun protein når de er voksne, bare mindre fedt end protein.
De indeholder heller ikke kun protein når de er voksne, bare mindre fedt end protein.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Alle andre, er akvarister i al almindelighed, både ferskvand og saltvand.Rasp1977 skrev:Hvem er alle andre? Syntes jeg læste en tråd her på forummet for ikke så pokkers længe siden om nettop dette emne, der var alle ikke enige om det.
En artemia er langt fra voksen når den er 3-5mm stor. En voksen artemia er omkring 1 cm stor.
-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 12
Ok, underligt at de skulle gå fra god føde til pap på et par timer. Jeg fodrer dem og efter omkring 8 timer kan de begynde at tage føde til sig, så tro nu nok de er gode også et par dage efter de er klækket. Jeg er ikke enig og vil blive ved med at bruge dem. Den mandarin jeg havde i mit større akvarium var enormt fed og guffede dem lystigt når de kom i.
Jeg er klar over de ikke er voksne med den størrelse, det er hvis jeg ikke får fisket dem op mens de er små. Plejer at få dem fanget løbende, men nogen smutter og bliver den størrelse inden jeg får fat i dem.
Kunne være lidt sjovt at få nogen andre akvarister til at melde sig med erfaringer eller viden om emnet. Google siger begge dele, alt efter hvem man lige rammer. Eneste minus ved at fodre med voksne er mindre fedt, men de indeholder nu stadig en del.
Jeg er klar over de ikke er voksne med den størrelse, det er hvis jeg ikke får fisket dem op mens de er små. Plejer at få dem fanget løbende, men nogen smutter og bliver den størrelse inden jeg får fat i dem.
Kunne være lidt sjovt at få nogen andre akvarister til at melde sig med erfaringer eller viden om emnet. Google siger begge dele, alt efter hvem man lige rammer. Eneste minus ved at fodre med voksne er mindre fedt, men de indeholder nu stadig en del.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 12
Gik også ud fra der bliver fodret med andet da der ellers skal opdrættes en del af dem.
- barethomas
- Dværg kejser
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 2860 Søborg
Okay, så er det nødvendigt med de to former for plankton, eller kan foder, tang osv gøre tricket? jeg har ikke rigtig noget sted jeg kan sætte noget op med lys og cirkulation. Så har egentlig kun det lukkede reef max. Har også læst at der bliver solgt plankton af private, hvilket også kunne være en mulighed? Eller dør det hurtigt uden cirkulationen?? Bliver der i baljen, via det liv som er der og det som kommer efter der er fisk og koraller i, produceret noget der kan fodre?
Thomas Nielsen
-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2000 Frederiksberg
Hej Thomas.
Du behøver ingen af de 2 slags plankton til at starte med. Det er noget du kan overveje på sigt, men i opstarten er det ligegyldigt
Du behøver ingen af de 2 slags plankton til at starte med. Det er noget du kan overveje på sigt, men i opstarten er det ligegyldigt

Mvh
Mikkel
Mit Nano rev:
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=80474
Mit tidligere rev:
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php? ... nx#p553213
Mikkel
Mit Nano rev:
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=80474
Mit tidligere rev:
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php? ... nx#p553213
- nbd
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6000 Kolding
- Saltvand siden?: 1988
- Geografisk sted: Kolding
Der er mange holdninger til foder - og meget lidt evidens. Selv om et foderemne indeholder meget protein, er det ikke sikkert at aminosyresammensætningen (som protein er opbygget af) svarer til det behov som fisk har.
Nyklækkede artemia er et godt foder men skal selvfølgelig ikke være det eneste foder. Variation er vigtigt. Hvorfor ikke supplere med vildtfangede daphnier og cyclops? Mine fisk er begejstrede for foder fanget i skovsøen, og risikoen for parasitter er mindre når foderdyr kommer fra ferskvand.
Nyklækkede artemia er et godt foder men skal selvfølgelig ikke være det eneste foder. Variation er vigtigt. Hvorfor ikke supplere med vildtfangede daphnier og cyclops? Mine fisk er begejstrede for foder fanget i skovsøen, og risikoen for parasitter er mindre når foderdyr kommer fra ferskvand.
- Lub
- Foxface
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9800 Hjørring
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Hjørring, Nordjylland
Hey har siddet og følgt med her og er blevet lidt vild med tanken at prøve at opdratte artemia men kan det svare sig og er der nogle som har haft det kørende længere tid??
Har et lille akvarie så ville det ku svare sig for mig??
Har et lille akvarie så ville det ku svare sig for mig??
- TimW
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 4690 Haslev
- Saltvand siden?: 2007
Ellers lad artemian hygge sig lidt i en sjat selcon inden brug det brugte jeg da jeg opdrættede klovnfisk