Hvilket nitrat testsæt
- Gizze
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 9750 Østervrå
- Saltvand siden?: 2010
Hvilket nitrat testsæt
Jeg prøver at ramme en nitrat på 1ppm
Men hvilket testsæt kan vise sådan en måling?
Mit nuværende testsæt fra salifert viser målingerne i farver (gul til rød)
Kan ikke huske intervalerne, men det går fra 0 til 100. Så farve forskellen fra 0 til 10 er nærmest ikke eksisterende.
Hvilket testsæt skal jeg gå efter for at kan måle nede i det område og aflæse det?
Men hvilket testsæt kan vise sådan en måling?
Mit nuværende testsæt fra salifert viser målingerne i farver (gul til rød)
Kan ikke huske intervalerne, men det går fra 0 til 100. Så farve forskellen fra 0 til 10 er nærmest ikke eksisterende.
Hvilket testsæt skal jeg gå efter for at kan måle nede i det område og aflæse det?
Mit 40 Liters TV
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=62804

- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 3250 Gilleleje
- Saltvand siden?: 1978
- Geografisk sted: Gilleleje
Re: Hvilket nitrat testsæt
Selv et billigt Salifert klarer dette til UG, helt ned til 0,1
Du skal blot se på farven fra siden, når du er på lav ende af skala.
Mvh
Peder
Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2012
Jeg har lige et bonus spørgsmål.. Håber det er okay !
Jeg bruger også salifert, men uanset hvad kan jeg simpelthen ikke aflæse noget nitrat ..og jeg nægter at tro der ikke er noget tilstede.. Ikke engang da jeg kørte med hanevand kunne jeg aflæse noget ! Jeg har jo lige lavet en større omlægning, hvor sten og bundlag er rodet fuldstændig rundt! Lavede godt nok et kæmpe vandskifte lige efter (med osmosevand) , men jeg tror ikke på den er 0..! For jeg har fået en del "grøn behåring" på stenene (og jo, det er dem i akvariet!!) der er stadig lidt fosfat..
Men kan en venlig sjæl forklare mig præcist hvordan det skal aflæses!? Når det er på den høje skala sætter man jo testglasset PÅ farveskalaen og kigger OPPE fra .. Men i den lave, skal man kigge fra SIDEN af glasset .. Men er sgu usikker på hvordan det præcist skal gøres...? For uanset hvordan jeg vender og drejer det, kan jeg ingenting se..
Stiller man glasset på bordet ovenpå farveskalaen og kigger igennem siden, eller skal man holde det op eller hvad..?
Jeg bruger også salifert, men uanset hvad kan jeg simpelthen ikke aflæse noget nitrat ..og jeg nægter at tro der ikke er noget tilstede.. Ikke engang da jeg kørte med hanevand kunne jeg aflæse noget ! Jeg har jo lige lavet en større omlægning, hvor sten og bundlag er rodet fuldstændig rundt! Lavede godt nok et kæmpe vandskifte lige efter (med osmosevand) , men jeg tror ikke på den er 0..! For jeg har fået en del "grøn behåring" på stenene (og jo, det er dem i akvariet!!) der er stadig lidt fosfat..
Men kan en venlig sjæl forklare mig præcist hvordan det skal aflæses!? Når det er på den høje skala sætter man jo testglasset PÅ farveskalaen og kigger OPPE fra .. Men i den lave, skal man kigge fra SIDEN af glasset .. Men er sgu usikker på hvordan det præcist skal gøres...? For uanset hvordan jeg vender og drejer det, kan jeg ingenting se..
Stiller man glasset på bordet ovenpå farveskalaen og kigger igennem siden, eller skal man holde det op eller hvad..?
Morten
- Ryom
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 8550 Ryomgård
- Geografisk sted: 8550 Ryomgaard
Jeg oplever pracis det samme. Har aldrig kunnet måle noget nitrat med salifert. Men med serra har jeg (da jeg brugte det engang) kunnet måle nitrat..MoG skrev:Jeg har lige et bonus spørgsmål.. Håber det er okay !
- Gizze
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 9750 Østervrå
Det må jeg lige lure påpederrevnørd skrev:Selv et billigt Salifert klarer dette til UG, helt ned til 0,1
Mvh
Peder

Mit 40 Liters TV
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=62804

- AndersBoerglum
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 9800 Hjørring
- Saltvand siden?: 2011
- Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland
Synes også at salifert er fint. Men om den måler 0, 0,1 0,2 0,5 tager jeg ikke så tungt. Det jo kun et testsæt til ca 80,-! Og testens måleske i de nye sæt er så lille at jeg synes den er svær at fylde ens hver gang.
Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Anders Børglum Christensen.
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
Jeg har samme problem
Jeg fatter heller ikke hvordan det aflæses
Jeg fatter heller ikke hvordan det aflæses
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
- Stig Jest
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 3480 Fredensborg
- Saltvand siden?: 1991
Fidusen er at holde glasset på skrå og kigge gennem siden på glasset. Værdien divideres med 10.
Hvis farven er så mørk, at den ryger ud af skalaen, sættes glasset på skalaen og der kigges ned oppefra og værdien divideres ikke. Jeg syntes det er meget nemt at bruge.
Mvh. Stig
Hvis farven er så mørk, at den ryger ud af skalaen, sættes glasset på skalaen og der kigges ned oppefra og værdien divideres ikke. Jeg syntes det er meget nemt at bruge.
Mvh. Stig
[center]Link til tråden om mit Red Sea Max 130[/center]
[center]Link til tråden om min 250 liters Akrylcube[/center]
[center]Link til tråden om mit 288 liters akvarie[/center]
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
fedt nok
Og hvordan holder man det mod lyset?
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2640 Hedehusene
Det bedste (for alle den slags test) er hvis man kan gøre det i godt dagslys. Det kan jo være lidt svært her om vinteren. Hvis du bare holder det op under en lampe sådan at lyste falder ind fra samme side som du kigger, synes jeg det er ok. Hvis der er for meget eller alt for lidt lys kan man slet ikke se nogen farve, men ellers virker det ikke som om at farven i nitrat testen ændrer sig hvis der er mere eller mindre lys (har prøvet på en dag med godt dagslys at sammenligne en måling i dagslys og i kunstigt lys i et rum hvor der ikke er ret meget dagslys)Bingocaller skrev:fedt nok
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Saltvand siden?: 1993
Stig: Hvad består dit kit af? synes ikke det ligner mit.
Hvordan er din fremgangsmåde, angående måling af NO3
- Stig Jest
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 3480 Fredensborg
- Saltvand siden?: 1991
Ud fra hukommelsen (sidder på jobbet nu), så er det som følger:Skagen skrev:Stig: Hvad består dit kit af? synes ikke det ligner mit.
1 ml. vand tilsættes 4 dråber reagens 1.
1 skefuld reagenspulver tilsættes.
Glasset slynges rundt i 10 sekunder.
Vent 3 minutter og aflæs derefter farven i forhold til farvearket.
Tror det er sådan jeg gør.
Mvh. Stig
[center]Link til tråden om mit Red Sea Max 130[/center]
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Det er også sådan det er - og noget med man skal presse skeen ind mod kanten af beholderen med pulver
Stig du mø lige vise mig det der aflæsningstrick næste gang du er til kaffe
Stig du mø lige vise mig det der aflæsningstrick næste gang du er til kaffe
-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Saltvand siden?: 1993
Evt en som kunne vurdere min NO3 ud fra billedet?
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Så det vil sige hvis jeg holder glas og papir således og jeg syntes farven passer med 25 farven - så dividere jeg med 10 og så er min reele no3 2,5?Stig Jest skrev:Fidusen er at holde glasset på skrå og kigge gennem siden på glasset. Værdien divideres med 10.
Mvh. Stig
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 6950
mellem 50 og 100 - forskelligt om du ser ovenfra eller gennemsiderne - men iøvrigt ligegyldigt - den er megahøj - indkøringsfasen?
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
- permadsen12
- Kejser fisk
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2740 Skovlunde
Det er det firkantede som hører til No3 test-sættet.Skagen skrev:Jeg har endnu et spørgsmål.. Jeg kom til at blande en hel masse forskellige testsæt sammen. Jeg kan nu ikke finde ud af hvilke testeglas man skal anvende, er det det firkante eller det runde?
Evt en som kunne vurdere min NO3 ud fra billedet?
Det er lidt svært at sige hvad din måling viser. Jeg vil dog også mene den er på et sted mellem 50 og 100, dog nok nærmest de 50. Den er ihvertfald så høj, at du skal kigge ned i glasset ovenfra. Så kan du selv vurdere hvilken farve som kommer nærmest, og du kan aflæse dit tal på skalaen, som så altså er din måling.
med venlig hilsen
per madsen
salt fordi ikke alt behøver være surt
per madsen
salt fordi ikke alt behøver være surt