Sarcophyton i opløsning
-
- Rev hummer
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Saltvand siden?: 2010
Sarcophyton i opløsning
Hejsa alle
Jeg har erhvervet mig en sarcophyton som jeg introducerede i min balje for en uge siden.
De første to dage stod den fint, så sank den sammen og gradvist er den blevet angrebet mere og mere nede fra af en gullig hinde af pus.
Mine vandværdier er målt med Salifert og vigtigste er:
Temp = 24 grader
Salinitet = 1.029
Mg = 1300
Ca = 370
No3 = 25 ppm (uha!)
Po4 = 0
Er nitraten på 25 nok til at stresse korallen så den får en bakterieinfektion eller hvad sker mon?
Jeg har prøvet at rette vandstrømmen forbi korallen og kunne så se at undersiden af "hovedet" nu også var ved at opløses.
Spørgsmålet er også hvad der er at gøre ved den lille stakkel?
Skal man skære væk af den eller ferskvandsdyppe den eller hvad gøres?
PS. Jeg kan desværre ikke uploade billeder da jeg ikke kan lokke mit mobilkamera til at tage et brugbart billede under mine lysforhold.
Lyset består for øvrigt af 2x30w t8, et marine blue og et hvidt.
Er det for lidt lys til en sarchophyton, den er købt fordi det blev oplyst at den ikke er krævende?
Puease help:-)
Jeg har erhvervet mig en sarcophyton som jeg introducerede i min balje for en uge siden.
De første to dage stod den fint, så sank den sammen og gradvist er den blevet angrebet mere og mere nede fra af en gullig hinde af pus.
Mine vandværdier er målt med Salifert og vigtigste er:
Temp = 24 grader
Salinitet = 1.029
Mg = 1300
Ca = 370
No3 = 25 ppm (uha!)
Po4 = 0
Er nitraten på 25 nok til at stresse korallen så den får en bakterieinfektion eller hvad sker mon?
Jeg har prøvet at rette vandstrømmen forbi korallen og kunne så se at undersiden af "hovedet" nu også var ved at opløses.
Spørgsmålet er også hvad der er at gøre ved den lille stakkel?
Skal man skære væk af den eller ferskvandsdyppe den eller hvad gøres?
PS. Jeg kan desværre ikke uploade billeder da jeg ikke kan lokke mit mobilkamera til at tage et brugbart billede under mine lysforhold.
Lyset består for øvrigt af 2x30w t8, et marine blue og et hvidt.
Er det for lidt lys til en sarchophyton, den er købt fordi det blev oplyst at den ikke er krævende?
Puease help:-)
(Dont fear) The Reefer.
- AndersBoerglum
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 9800 Hjørring
- Saltvand siden?: 2011
- Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland
Re: Sarcophyton i opløsning
Din salinitet er i overkanten, den skal sænkes til 1.025.
Dun nitrat er nu ikke voldsom i forhold til at det er sarco du holder dig. Men skifter du ikke vand? Virker som om du fik et chok da du målte din nitrat.
Dun nitrat er nu ikke voldsom i forhold til at det er sarco du holder dig. Men skifter du ikke vand? Virker som om du fik et chok da du målte din nitrat.
Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Anders Børglum Christensen.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Det første du skal gøre at skære det som er i opløsning væk, og gerne et stykke over.
Om nitrat indholdet er højt til at dræbe korallen så hurtigt skal jeg ikke kunne sige, men Eric Borneman foreskriver et nitrat indhold på ikke over 10ppm, så under alle omstændigheder er det noget du skal have gjort noget ved.
T8 lys svarer nogenlunde til at sætte en cykellygte over akvaret.
Men hvor stort er akvariet??
Jeg vil mene at du skal finde noget andet og kraftigere lys til akvariet.
Hvad er "ikke krævende" og hvem definerer det?
En anden mulighed er at du har transporteret den for koldt
Om nitrat indholdet er højt til at dræbe korallen så hurtigt skal jeg ikke kunne sige, men Eric Borneman foreskriver et nitrat indhold på ikke over 10ppm, så under alle omstændigheder er det noget du skal have gjort noget ved.
T8 lys svarer nogenlunde til at sætte en cykellygte over akvaret.
Men hvor stort er akvariet??
Jeg vil mene at du skal finde noget andet og kraftigere lys til akvariet.
Hvad er "ikke krævende" og hvem definerer det?
En anden mulighed er at du har transporteret den for koldt
-
- Rev hummer
- Reactions:
- 13
Akvariet er på 250 liter.
tja, ikke krævende er nok en løs definition.
det er afgjort meningen at opgradere lyset.
Den blev transporteret i en indpakket pose, der herefter blev sat i en spand.
Jeg lukkede den ud efter tre kvarters temperaturudligning og inddrypning af vand fra tanken.
tja, ikke krævende er nok en løs definition.
det er afgjort meningen at opgradere lyset.
Den blev transporteret i en indpakket pose, der herefter blev sat i en spand.
Jeg lukkede den ud efter tre kvarters temperaturudligning og inddrypning af vand fra tanken.
(Dont fear) The Reefer.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Selv i en índpakket pose kan temperaturen lyn hurtigt komme under de kritiske 20 grader.
Der er ingen grund til at lade den stå i en spand. Posen op i akvariet, indtil temperturen er nogenlunde ens.
Og så bare over i akvariet med den.
Ograder lyset og få styr på nitraten inden du forsøger dig igen, og så få en termokasse til transporten. Ved godt at forhandlerene der oppe er så grådige at de tager penge for dem, selvom man har købt fisk for mange hundrede kroner, men det svarer sig.
Der er ingen grund til at lade den stå i en spand. Posen op i akvariet, indtil temperturen er nogenlunde ens.
Ograder lyset og få styr på nitraten inden du forsøger dig igen, og så få en termokasse til transporten. Ved godt at forhandlerene der oppe er så grådige at de tager penge for dem, selvom man har købt fisk for mange hundrede kroner, men det svarer sig.
- Birkefeldt
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Geografisk sted: Silkeborg
Hej Carsten! Bruger du denne fremgangsmåde til alle koraller eller kun blødkoraller?Carsten skrev:Der er ingen grund til at lade den stå i en spand. Posen op i akvariet, indtil temperturen er nogenlunde ens.
mvh kenneth
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Alle koraller kommer i akvariet på den måde.Birkefeldt skrev:Hej Carsten! Bruger du denne fremgangsmåde til alle koraller eller kun blødkoraller?Carsten skrev:Der er ingen grund til at lade den stå i en spand. Posen op i akvariet, indtil temperturen er nogenlunde ens.
mvh kenneth
Samme måde gør importørene
-
- Rev hummer
- Reactions:
- 13
Hej Alle
Tak for svarene.
Korallen blev afklimatiseret i akvariet i posen straks da jeg kom tilbage med den, hvorefter jeg gav den en kop af akvarievandet 2 gange hvert 10. minut, hvorefter den kom over i baljen.
Når den er angrebet helt nede ved sokkelen kan man så stadig skære den væk og lade korallen få fæste med den "nye fod", sådan som det er tilfældet med skiverne?
Eller med andre ord, hvor grov kan man så tillade sig at være med beskæringen når det er Sarco'er vi taler om?
Jeg har prøvet at søge noget på det på blandt andet Reef-Central og andre men synes ikke de giver et fyldestgørende svar.
Der bliver skiftet vand, 10% hver 14. dag. men har først for nyligt skiftet til RO vand.
Tak for svarene.
Korallen blev afklimatiseret i akvariet i posen straks da jeg kom tilbage med den, hvorefter jeg gav den en kop af akvarievandet 2 gange hvert 10. minut, hvorefter den kom over i baljen.
Når den er angrebet helt nede ved sokkelen kan man så stadig skære den væk og lade korallen få fæste med den "nye fod", sådan som det er tilfældet med skiverne?
Eller med andre ord, hvor grov kan man så tillade sig at være med beskæringen når det er Sarco'er vi taler om?
Jeg har prøvet at søge noget på det på blandt andet Reef-Central og andre men synes ikke de giver et fyldestgørende svar.
Der bliver skiftet vand, 10% hver 14. dag. men har først for nyligt skiftet til RO vand.
(Dont fear) The Reefer.
-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2000 Frederiksberg
- Saltvand siden?: 2012
Det bedste ville være hvis du kunne fremskaffe et billede. Så ville det være nemmere at vurdere.
Jeg har personligt ikke erfarin for at Sarcophyton er specielt følsom. Jeg flyttede min over fra mit opstartsakvarie til mit nye, uden nogen form for tilvænning. og den åbnede helt op allerede samme dag.
Sarcophyton får jo en form for hinde en geng imellem, som den så smider efter en kort periode, for at rense huden. min erfaring er at den kan se ret syg ud i nogle dage og derefter ligne en million.
på nuværende tidspunkt har min en smule brun hinde ved foden, jeg ved ikke om det er den samme du hentyder til, men det ser ikke ud til at være et problem.
Men hvis den decideret smelter, kunne det måske have noget at gøre med din salinitet. Hvis man ikke blander sit salt ordenligt for det puttes i og et saltkor rammer en skive eller lignende, ser det ud som om den smelter - Så hvis saliniteten er for høj er det måske det samme der sker, bare langsomere? blot et gæt.
Med hensyn til RO-vand mener jeg ikke det er et problem for en blødkoral som sarcophyton. Den kan sagtens klare både phosfat og nitrat i de mængder der kommer med drikkevandet.
Jeg har personligt ikke erfarin for at Sarcophyton er specielt følsom. Jeg flyttede min over fra mit opstartsakvarie til mit nye, uden nogen form for tilvænning. og den åbnede helt op allerede samme dag.
Sarcophyton får jo en form for hinde en geng imellem, som den så smider efter en kort periode, for at rense huden. min erfaring er at den kan se ret syg ud i nogle dage og derefter ligne en million.
på nuværende tidspunkt har min en smule brun hinde ved foden, jeg ved ikke om det er den samme du hentyder til, men det ser ikke ud til at være et problem.
Men hvis den decideret smelter, kunne det måske have noget at gøre med din salinitet. Hvis man ikke blander sit salt ordenligt for det puttes i og et saltkor rammer en skive eller lignende, ser det ud som om den smelter - Så hvis saliniteten er for høj er det måske det samme der sker, bare langsomere? blot et gæt.
Med hensyn til RO-vand mener jeg ikke det er et problem for en blødkoral som sarcophyton. Den kan sagtens klare både phosfat og nitrat i de mængder der kommer med drikkevandet.
Mvh
Mikkel
Mit Nano rev:
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=80474
Mit tidligere rev:
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php? ... nx#p553213
Mikkel
Mit Nano rev:
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=80474
Mit tidligere rev:
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php? ... nx#p553213
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Du kan være meget grov ved en Sacrophyton. Klip/skær blot det dårlige væv væk, og lad den få fæstne på en sund bund. Sacrophyton kan være lidt mærkelig. nogle gange kan de være måneder om blot at vise tegn på polypper, andre gange folder de sig ud 10 minutter efter de er kommet i akvariet.
De har fra tid til anden et par "off-days" Hvor de lukker ned for blot at komme igen. I den tid de er lukket ned, skifter de "ham" det øverste slimlag løsner sig, og blæser væk i cirkulationen.
Når en Sacrophyton er begyndt at rådne, så kommer der små hårde kalk splinter ud af vævet som også smuldrer.
De har fra tid til anden et par "off-days" Hvor de lukker ned for blot at komme igen. I den tid de er lukket ned, skifter de "ham" det øverste slimlag løsner sig, og blæser væk i cirkulationen.
Når en Sacrophyton er begyndt at rådne, så kommer der små hårde kalk splinter ud af vævet som også smuldrer.
-
- Rev hummer
- Reactions:
- 13
Seneste opdatering, og med mange tak for svarene.
Der er ikke tale om et hamskifte ihvertfald. Den er nu totalt rådnet væk og blevet til en gullig masse der kan hæves ud af akvariet, så det er gjort.
Der var nogle små stykker af skærmen som så ud til at være friskt nok og måske have en chance så de er sat i en smule læ i bundlaget, håber meget på at de kommer sig.
Hvad grunden så kan være til denne infektion ved jeg ikke, men den er jo nok blevet stresset noget ud over de meget anderledes forhold den kom fra.
Jeg skal i alle tilfælde have fat i den tykkeste flamingokasse der kan findes:-), for jeg er ikke sikker på andet end at temperaturen har været under 20 grader. Selvom rejsen kun varede en times tid.
Ærgerlige og dyre lærepenge.
Der er ikke tale om et hamskifte ihvertfald. Den er nu totalt rådnet væk og blevet til en gullig masse der kan hæves ud af akvariet, så det er gjort.
Der var nogle små stykker af skærmen som så ud til at være friskt nok og måske have en chance så de er sat i en smule læ i bundlaget, håber meget på at de kommer sig.
Hvad grunden så kan være til denne infektion ved jeg ikke, men den er jo nok blevet stresset noget ud over de meget anderledes forhold den kom fra.
Jeg skal i alle tilfælde have fat i den tykkeste flamingokasse der kan findes:-), for jeg er ikke sikker på andet end at temperaturen har været under 20 grader. Selvom rejsen kun varede en times tid.
Ærgerlige og dyre lærepenge.
(Dont fear) The Reefer.
- Birkefeldt
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Geografisk sted: Silkeborg
Hej Carsten. Jeg fulgte dit råd idag med en håndfuld nye koraller. Kort efter de kom i, stod de med polypperne fremme. Det er noget nemmere på denne mådeCarsten skrev:Alle koraller kommer i akvariet på den måde.Birkefeldt skrev:Hej Carsten! Bruger du denne fremgangsmåde til alle koraller eller kun blødkoraller?Carsten skrev:Der er ingen grund til at lade den stå i en spand. Posen op i akvariet, indtil temperturen er nogenlunde ens.
mvh kenneth
Samme måde gør importørene

Mvh kenneth
Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6
Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x