vedr lugt af ozon
- Frank
- Palet kirurg
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3230 Græsted
- Saltvand siden?: 2012
vedr lugt af ozon
Hej
1. er der nogen der har god ide til at undgå lugt i underskab fra ozon i skummer ? ( har skruet godt ned for 100 mg ozonisatoren , så den ikke giver helt så meget når den kører , men den lugter stadig )
2. og kan det passe at skummeren afskummer mindre efter at jeg er begyndt at køre med ozon ? ( har hævet fra 230 MV som den lå på uden ozon til 300 MV den sidste uge ) , styret med controller
1. er der nogen der har god ide til at undgå lugt i underskab fra ozon i skummer ? ( har skruet godt ned for 100 mg ozonisatoren , så den ikke giver helt så meget når den kører , men den lugter stadig )
2. og kan det passe at skummeren afskummer mindre efter at jeg er begyndt at køre med ozon ? ( har hævet fra 230 MV som den lå på uden ozon til 300 MV den sidste uge ) , styret med controller
hilsen Frank
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
Re: vedr lugt af ozon
har du overvejet en lufttørrer,prøv med en Y forgrening eller T ftilslutning på luft indsugningen til skummere så den også får luft elles brug aktiv kul på udslippet fra skummerern også på toppen af låget
- Frank
- Palet kirurg
- Reactions:
- 13
bruger separat tilslutning på skummer , så den skulle være god nok , bruger også aqua medic lufttørrer
, men aktiv kul , ved luftudslip , det skal jeg prøve .
nogen med erfaring i om der er mindre afskumning når man kører med ozon ?
, men aktiv kul , ved luftudslip , det skal jeg prøve .
hilsen Frank
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
hvordan det kan ske helt direkte har jeg svært ved at se,før itiden brugte det at øge skummer effektenFrank skrev:

men det kan være noe om at ozonen fylder mere en boblerne i skummeren når det sker slukker jeg bare ozonen jeg bruger ingen t stykke
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9300 Sæby
- Saltvand siden?: 2008
- Kontakt:
Jeg oplever det. Mindre men mere koncentreret..ole. skrev:hvordan det kan ske helt direkte har jeg svært ved at se,før itiden brugte det at øge skummer effektenFrank skrev:
nogen med erfaring i om der er mindre afskumning når man kører med ozon ?![]()
men det kan være noe om at ozonen fylder mere en boblerne i skummeren når det sker slukker jeg bare ozonen jeg bruger ingen t stykke
Jeg tror måske du doserer for meget ozon ift. hvad skummeren kan nå at få gavn af. Du skal regne med ca 3 mg pr 40 L, men skummeren skal jo også kunne tage fra. Hvis det lugter svagt - altså sådan at du kam lugte det når du stikker snuden i skummerkoppen er det ok, men er det sådan at det stinker så snart du åbner skabet så skru mere ned - da det ellers kan være ret sundhedsskadeligt for dig og familien.
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Artikelarkiv fra Coralreef.dk
570 L Display - 180 L sump (Nedlagt)
Anders
Coralreef.dk
- Frank
- Palet kirurg
- Reactions:
- 13
ok ,,, jeg kører på ca. 1/3 kraft på min sander 100 mg. ,,, mit akv er 550 liter .
så det passer vist meget godt ,,, ja det lugter svagt , men man er ikke i tvivl når man nærmer sig akv og ozon kører .
men jeg synes ikke det er ubehageligt ,,, blot svag lugt , skal prøve med kul på luftudslippet
tak for svar ,
så det passer vist meget godt ,,, ja det lugter svagt , men man er ikke i tvivl når man nærmer sig akv og ozon kører .
men jeg synes ikke det er ubehageligt ,,, blot svag lugt , skal prøve med kul på luftudslippet
tak for svar ,
hilsen Frank
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9300 Sæby
- Saltvand siden?: 2008
- Kontakt:
Det er ikke så meget om du synes det er ubehageligt - det er meget sundhedsskadeligt at indånde..Frank skrev:
tak for svar ,
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Anders
Coralreef.dk
- ChristianJS
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3330 Gørløse
- Saltvand siden?: 2010
Årsagen til at ozon gør skummeren mindre effektiv er, at ozon smadrer komplicerede langkædede proteinmolekyler til mindre, og aminosyrer. Disse har ikke samme tendens til at blive fanget af boblerne i skummeren, og derfor skummer du mindre.
Nogle mener at dette kan være gavnligt, da det gør aminosyrer mere tilgængelige for koraller mv. men om dette er sandt skal jeg lade være usagt.
Nogle mener at dette kan være gavnligt, da det gør aminosyrer mere tilgængelige for koraller mv. men om dette er sandt skal jeg lade være usagt.
- Frank
- Palet kirurg
- Reactions:
- 13
tak ,, det giver da lidt at tænke over .
i og med at der ikke bliver transporteret så mange affaldsstoffer væk når man bruger ozon ,,, kan dette så give andre problemer , eks. alger ??
i og med at der ikke bliver transporteret så mange affaldsstoffer væk når man bruger ozon ,,, kan dette så give andre problemer , eks. alger ??
hilsen Frank
- ChristianJS
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3330 Gørløse
Jeg aner det reelt ikke, alger lever ikke af proteiner, så potentielt nej, men proteiner nedbrydes til næringsstoffer, så potentielt ja. Ozon dræber svævealger, ligesom UV, så potentielt nej... Det er svært at give et klart svar på, og jeg tror ikke der ER et klart svar, det er nok også meget systemafhængigt, det kan være det giver flere alger i en balje, og færre i en anden.
Det må komme an på en prøve!
Det må komme an på en prøve!
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
Derfor kører jeg min. Ozon i 6 timer på fuld smadder mens jeg er på job - sø kan skummeren følge med - jeg har desuden en pose med kul liggende oven på skummeren til at tage lugten af ozon
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
jeg kører med ozon et par timer om ugen,mer er ikke nødvendig
- Frank
- Palet kirurg
- Reactions:
- 13
hvor mange redox har i , når i kører uden ozon ,,
idet mit akv. er rimelig nyanlagt har jeg kun ca 230 MV ,
som jeg forstår det hæves dette tal når først akvariet er vel indkørt
idet mit akv. er rimelig nyanlagt har jeg kun ca 230 MV ,
som jeg forstår det hæves dette tal når først akvariet er vel indkørt
hilsen Frank
- TimW
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 4690 Haslev
- Saltvand siden?: 2007
vil også sige Y forgrening eller T ftilslutning på luft indsugningen til skummere vis ikke skummeren har en speciel indgang til det. har altid kørt den sander jeg hadde kun ligge så den blinkede svagt og aldrig haft lugt problemmer og aldrig kørt med kul oven på, kørte mit fra senge tid til om morgenen og så vente en dags tid da det har det med pludseligt at stige hurtigt efter man har kørt med det selv dage efter er min erfaring. og 230 er noget lavt i mine øjne har selv haft sigtet efter at ligge imellem 380 og 420. men men med en effektiv skummer så er det ikke tit det er nødvendigt at tilføre de plejer næsten selv at ku opretholde en fornuftig redox