"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Skift fra fersk til salt

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Skift fra fersk til salt

Indlæg af jonas _sandager »

Hejsa alle sammen.
Jeg har kørt et ferskvandsakvarie i ca et år, og har lige nu et 54-liters planteakvarie kørende, samt et 12 liters plante-nano.
Problemet er bare, at jeg er ved at finde ud af, at jeg nok faktisk syntes at saltvand er federe at kigge på. Derfor pønser jeg lidt på at lægge mit 54 liters om til et lille nano reef :K
Spørgsmålet er så bare, hvad der skal til for at dette kan lade sig gøre.
Jeg har allerede 2x24 W lys, som jeg overvejer at udbygge med 2 ekstra rør, så det ender på 4x24 med 2x10000K og 2xblåt. Er det nødvendigt med udbygningen til at starte med? Og vil det i det hele taget være en god løsning? Jeg er ikke helt sikker på hvad jeg vil ha' af koraller, men jeg tænker at jeg gerne vil kunne have lidt af hvert, men at det ikke nødvendigvis behøver at være de ALLER mest krævende.
Jeg kører lige nu med et spandfilter og et powerhead, så der er ca 10-15xcirkulation i timen. Hvad er den bedste løsning til cirkulation? Kan jeg bruge spandfilteret til noget? Skal der tilføjes et ekstra powerhead?
Jeg har læst mig til at man godt kan køre med LS som filtrering, og tænker at jeg vil købe 10 kg, og evt nogen døde sten, til at fylde ud med. Men vil det så være en idé med en skummer, a la en rio nano skimmer? Eller hvad vil I råde til?

Jeg er studerende, og har derfor ikke alverden at gøre med økonomisk, men det skal jo være et system der virker, så det skal gøres rigtigt, jo :biggrin:

De bedste hilsner fra Jonas
søvnig
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 413
Tilmeldt: tirs 16. maj 2006 19:35
18
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Esbjerg/Nordsøen
Kontakt:

Re: Skift fra fersk til salt

Indlæg af søvnig »

Hej Jonas og velkommen til den salte verden :beer:

Jeg vil ikke mene at det er nødvendigt at udbygge dit lys hvis du vælger de sværeste koraller fra. Med 2*24w med et hvid og et blåt rør, burde nu nok kunne holde blødkoraller og lps i den lette ende og stadig få et flot akvarie.
Spandfiltret kan du bruge rowaphos og aktivt kul forudsat den kan holde til saltvand. Du skal have en cirkulation som er lidt højere (30 - 40 * volumen nogle vil men mere) Prøv at kigge efter en tunze 6015 pumpe (koster 250kr)
LS skal du vel have et sted mellem 6 og 10 kg af.
Jeg syntes bestemt du skal vælge end anden skummer, da jeg har hørt meget dårligt om den rio skummer. Lav et indvendigt overløb i akvariet (lad evt din spandpumpe trække overløbet) Og placer en skummer der i (jeg ville vælge en aqua medic 500 blue, men der er også andre muligheder).
Det skal siges at ikke har erfaring med akvarier mindre end 200 L, men vi har nogle dygtige nanofolk som nok skal rette mig hvis jeg er helt galt på den.

VH
Søvnig :devilish:
Journalist på www.andeposten.dk
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Skift fra fersk til salt

Indlæg af jonas _sandager »

Hey.
Tak for svaret :)
Så tror jeg da, jeg vil holde mig til det lys jeg har nu, til at starte med - man kan jo altid købe sig fattig senere :D
En Tunze 6015 lyder som en god løsning til noget ekstra cirkulation.
Ved du om der er nogen steder i nærheden af Århus, hvor det kan lade sig gøre at købe gode LS?
Jeg ville gerne undgå at skulle lave et overløb, da jeg ikke rigtig syntes at der er for meget plads i tanken i forvejen, så jo mindre udstyr der skal proppes derned, des bedre. Gør overløbet ikke også systemet mere afhængigt af en helt konstant vandstand?
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Skift fra fersk til salt

Indlæg af Birkefeldt »

Jeg ville kigge på den nye nano skummer fra Tunze: http://www.tunze.com/149.html?&L=1&C=DK ... oxunter003

Den har efter beskrivelsen indbygget overflade skimmer, hvilket er en fordel hvis du ikke vil have et rigtigt overløb.

mvh kenneth
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Skift fra fersk til salt

Indlæg af jonas _sandager »

Hej Kenneth.
Ja, den ser sgu rigtig smart ud. Men nok også lidt dyr, desværre.
Der er ikke nogen af de forholdsvist billige hang on-skummere, der kan klare jobbet?

...og lige et spørgsmål mere. Jeg har ikke noget RO-system, så tænker at klare vandpåfyldningen fra vandhanen. Er det et problem i Viby J?
Brugeravatar
Simon Lillebrohus
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 272
Tilmeldt: søn 29. jul 2012 10:37
11
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2012

Re: Skift fra fersk til salt

Indlæg af Simon Lillebrohus »

Mht. Rio Nano skummeren, så kan jeg kun advare mod at købe den! Den siger som et damplokomotiv og kan nærmest ikke skumme! Af billige skummere kan jeg anbefale Boyu WG-308. Dette er dog en indvendig skummer, så der bør man have et overløb. Men den er billig og funktionel.
Jeg ved dog ikke om der findes gode hang-on skummere. Ved bare at Rio'en IKKE er det!
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Skift fra fersk til salt

Indlæg af jonas _sandager »

Hehe. Ok. Den er taget til efterretning!
Har set folk skrive meget blandet om den på nettet, men herinde virker det ikke til at der er helt samme skiftende meninger - så det er nok bedst at holde sig fra den...
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Skift fra fersk til salt

Indlæg af jonas _sandager »

Simon Lillebrohus skrev:Mht. Rio Nano skummeren, så kan jeg kun advare mod at købe den! Den siger som et damplokomotiv og kan nærmest ikke skumme! Af billige skummere kan jeg anbefale Boyu WG-308. Dette er dog en indvendig skummer, så der bør man have et overløb. Men den er billig og funktionel.
Jeg ved dog ikke om der findes gode hang-on skummere. Ved bare at Rio'en IKKE er det!
Efter lidt videre læsning - og erkendelse af hvordan overløb og vandstand hænger sammen, er jeg nået frem til at det her nok er den bedste løsning, indtil videre. Er der andre der har meninger om Boyu skummeren, eller andre de kan anbefale?

Jeg er stadig interesseret i at høre meninger om muligheden for at bruge vandhanevand i Viby, og muligheder for at købe LS i Århusegnen :smart:
Brugeravatar
TroJanRds
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 500
Tilmeldt: tors 10. apr 2008 17:02
16
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Randers

Re: Skift fra fersk til salt

Indlæg af TroJanRds »

vil starte det op på RO vand hvis jeg var dig og tror da nok martin i galten(saltvandsbutikken) har nogle sten
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Skift fra fersk til salt

Indlæg af Birkefeldt »

TroJanRds skrev:vil starte det op på RO vand hvis jeg var dig og tror da nok martin i galten(saltvandsbutikken) har nogle sten
+1 Jeg vil altid anbefale at bruge osmosevand. Et anlæg fås idag for under 500,- og det er nogle af de bedste penge givet ud hvis du spørger mig. Få er heldige at det går godt med hanevand over tid, men langt de flest oplever problemer med forhøjede vandværdier. Og det kan både være nitrat, fosfat, Ca og KH og ting vi ikke måler for som silikat, der kan give grumme alger.

Billige osmoseanlæg: http://rent-postevand.dk/forskel-mini-anleggene.shtml

Mvh Kenneth
Brugeravatar
kodyl
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 413
Tilmeldt: tors 28. jun 2012 15:15
11
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2017

Re: Skift fra fersk til salt

Indlæg af kodyl »

jonas _sandager skrev:Jeg er stadig interesseret i at høre meninger om muligheden for at bruge vandhanevand i Viby, og muligheder for at købe LS i Århusegnen :smart:
Gør dig selv en tjeneste og glem alt om at bruge af hanevandet i Århus... dermed også sagt Viby. Jeg har en kh på over 20 og ca 0.3 ppm fosfat i mit hanevand i Århus N. Kh i den højde jo direkte skadelig for koraller og fosfaten er alt alt alt for højt til et saltvandsakvarie, hvis man da ikke lige er til håralger og cyano.
Du kommer kun til at skuffe dig selv hvis ikke du har styr på vandkvaliteten.

Petworld i viby sælger af deres sten i akvarierne... men spørg ham med skægget. De unge damer der løber rundt og sælger fisk ved intet om det saltvand de har.


Jeg må også hoppe med på vognen af rio nano skummer haters... det er simpelthen bare noget lort. Hvad med en skummer på luftpumpe og træsten i stedet?
DrMonty73
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: lør 4. aug 2012 12:31
11
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2012

Re: Skift fra fersk til salt

Indlæg af DrMonty73 »

Hej

Først velkommen til den salte ende af akvariehobbyen :GO

Jeg har et BOYU akvarium. Og jeg er udemærket tilfreds med skummeren.
Men ellers kunne du da kigge på en sådan en her:
http://www.deepoceanshop.dk/teknik/skum ... -9002.html

Bare en idé
Martin Larsen
Slagelse

Min tråd til mit 360 liters hjørneakvarium:
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=84789" onclick="window.open(this.href);return false;
stace
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 67
Tilmeldt: lør 22. maj 2010 21:29
14
Postnummer: 3520 Farum
Saltvand siden?: 2010

Re: Skift fra fersk til salt

Indlæg af stace »

mht til skummer vil jeg sige at til 54 litter burde hydor slim skim være et godt valg jeg har en i mit 48 liter jeg er ved at lukke ned til fordel for større men den er yderst støjsvag skummer fint og fylder ikke så meget. Personligt synes jeg også godt om designet men det er jo en biting det vigtigste er jo den fungerer.
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Skift fra fersk til salt

Indlæg af jonas _sandager »

Tak skal I ha', alle sammen.
Fedt med håndfaste og direkte svar - det er sgu noget man kan bruge til noget! :)
TroJanRds skrev:vil starte det op på RO vand hvis jeg var dig og tror da nok martin i galten(saltvandsbutikken) har nogle sten
Super. Ham vil jeg kontakte, når jeg en gang nærmer mig at være klar.
kodyl skrev:
jonas _sandager skrev:Jeg er stadig interesseret i at høre meninger om muligheden for at bruge vandhanevand i Viby, og muligheder for at købe LS i Århusegnen :smart:
Gør dig selv en tjeneste og glem alt om at bruge af hanevandet i Århus... dermed også sagt Viby. Jeg har en kh på over 20 og ca 0.3 ppm fosfat i mit hanevand i Århus N. Kh i den højde jo direkte skadelig for koraller og fosfaten er alt alt alt for højt til et saltvandsakvarie, hvis man da ikke lige er til håralger og cyano.
Du kommer kun til at skuffe dig selv hvis ikke du har styr på vandkvaliteten.

Petworld i viby sælger af deres sten i akvarierne... men spørg ham med skægget. De unge damer der løber rundt og sælger fisk ved intet om det saltvand de har.


Jeg må også hoppe med på vognen af rio nano skummer haters... det er simpelthen bare noget lort. Hvad med en skummer på luftpumpe og træsten i stedet?
Jeg bor ret tæt på Pet World, og kender dem udemærket fra mit ferskvandshandel - og jeg kan meddele at de unge damer heller ikke aner noget om dét. Men tak for advarslen :D

Luftskummer har jeg ikke overvejet. Hvad er fordelene/ulemperne?

Med hensyn til skummer (og udstyr i det hele taget), bliver jeg nok nødt til at sige, at jeg, da jeg som sagt er på SU, bliver nødt til at gå efter det billigste der virker, men hvordan er brugtvare-situationen? Kan det ikke fint forsvares at købe brugt?
Birkefeldt skrev:
TroJanRds skrev:vil starte det op på RO vand hvis jeg var dig og tror da nok martin i galten(saltvandsbutikken) har nogle sten
+1 Jeg vil altid anbefale at bruge osmosevand. Et anlæg fås idag for under 500,- og det er nogle af de bedste penge givet ud hvis du spørger mig. Få er heldige at det går godt med hanevand over tid, men langt de flest oplever problemer med forhøjede vandværdier. Og det kan både være nitrat, fosfat, Ca og KH og ting vi ikke måler for som silikat, der kan give grumme alger.

Billige osmoseanlæg: http://rent-postevand.dk/forskel-mini-anleggene.shtml

Mvh Kenneth
Vandhanevand lyder til at være lige så entydigt afskrevet som rio nano skummeren... Det billigste system, de har derinde, vil det være godt nok til mit formål? Eller er der en eller anden finte, jeg skal være opmærksom på?

Ja, undskyld alle de spørgsmål - men jeg vil nødigt gøre for mange fejlkøb - både for økonomien og de grå hår. Håber I ikke står af :)
-I har i hvert fald allerede reddet mig for to dumme fejl :)
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Skift fra fersk til salt

Indlæg af Bingocaller »

Ja køb du bare det billigeste - dog skal du huske at købe en harpiksfilter og harpiks og en vandhaneadaptor med.

Harpiksen fjerner silikaten i vandet
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
permadsen12
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 551
Tilmeldt: søn 6. dec 2009 20:50
14
Postnummer: 2740 Skovlunde
Saltvand siden?: 2012

Re: Skift fra fersk til salt

Indlæg af permadsen12 »

Bingocaller skrev:Ja køb du bare det billigeste - dog skal du huske at købe en harpiksfilter og harpiks og en vandhaneadaptor med.

Harpiksen fjerner silikaten i vandet
Helt enig, - eller det vil sige, brug de sølle kr. 75,- ekstra og køb Merkur, som er det næstbilligeste. Det har jeg selv, og det virker perfekt til mindre mængder.

Det har et par fordele i forhold til det billigste: Der er spuleventil, som gør at membranen holder længere, hvis du da husker at spule en gang imellem, og det har spildevandsfaktor 3 (i forhold til det billigeste som har faktor 4) dvs. du spilder ikke så meget vand under brug. De kr. 75,- er hurtigt tjent hjem. (membranen er den dyreste reservedel).

Og ja - husk endelig silikat-filter.

Og slutteligt - ja der er altid noget som lige er en tand dyrere og en tand bedre end det man lige kigger på i denne hobby. Det holder de få butikker vi har igang, og det sikrer at du ikke render rundt med en stor grim bule i højre bageste bukselomme. :W

:)

Edit; Overvej også om du ved samme lejlighed skal bruge et par hundrede på en TDS-måler, så du kan måle kvaliteten af det vand du brygger. Ellers er det svært at vide hvornår det er tid til at skifte filtre/harpiks.
med venlig hilsen

per madsen

salt fordi ikke alt behøver være surt
søvnig
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 413
Tilmeldt: tirs 16. maj 2006 19:35
18
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Esbjerg/Nordsøen
Kontakt:

Re: Skift fra fersk til salt

Indlæg af søvnig »

Fordelen ved en luftskummer er at de er billige i anskaffelse + de ikke larmer (alt efter hvilken luftpumpe du vælger)
Ulempen er at der skal skiftes luftsten ret ofte + de er ret følsomme overfor ændringer i vandstanden, hvilket man ofte vil opleve i et setup uden sump, kun med overløb. En osmolator kan dog afhjælpe dette problem.
Med en hang-on skummer med pumpen placeret i overløbet er du ude over dette problem. til gen gæld er en hang-on skummer dyrere i indkøb.
Som du kan se er der flere måder det kan gøres på - valget er dit :GO

VH
Søvnig :devilish:
Journalist på www.andeposten.dk
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Skift fra fersk til salt

Indlæg af jonas _sandager »

permadsen12 skrev:Det holder de få butikker vi har igang, og det sikrer at du ikke render rundt med en stor grim bule i højre bageste bukselomme. :W
Gudskelov. Ellers risikerer vi jo også bare at blive skæve i ryggen ;-)
Men det mellemste anlæg med et harpiksfilter lyder som et godt valg - specielt det med spildevandsfaktoren.
søvnig skrev:Fordelen ved en luftskummer er at de er billige i anskaffelse + de ikke larmer (alt efter hvilken luftpumpe du vælger)
Ulempen er at der skal skiftes luftsten ret ofte + de er ret følsomme overfor ændringer i vandstanden, hvilket man ofte vil opleve i et setup uden sump, kun med overløb. En osmolator kan dog afhjælpe dette problem.
Med en hang-on skummer med pumpen placeret i overløbet er du ude over dette problem. til gen gæld er en hang-on skummer dyrere i indkøb.
Som du kan se er der flere måder det kan gøres på - valget er dit :GO

VH
Søvnig :devilish:
Tak for forklaringen, det var opklarende. Hvad med indvendige summere, hvor ligger de i den sammenhæng? -ja,undskyld hvis jeg er lidt tung i optrækket, her :embarassed: Jeg tror valget kommer til at afhænge af om jeg kan finde et godt (brugt) tilbud, når jeg har fået sparet sammen :-)
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Skift fra fersk til salt

Indlæg af Birkefeldt »

Jeg ville kigge efter en brugt Tunze 9002 som er en lille motorskummer. Af den simple årsag at den er nemmere i drift end en luftskummer. Det er en populær model, som ofte bliver brugt i mods af Red Sea Max akvarierne. Så du kan få hjælp af mange og den er ofte at finde til salg brugt til SU-venlige priser :wink:

Mvh kenneth
Brugeravatar
jesper/aarhus
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 932
Tilmeldt: søn 6. feb 2005 12:53
19
Postnummer: 7600 Struer
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Struer (7600)

Re: Skift fra fersk til salt

Indlæg af jesper/aarhus »

Birkefeldt skrev:Jeg ville kigge efter en brugt Tunze 9002 som er en lille motorskummer. Af den simple årsag at den er nemmere i drift end en luftskummer. Det er en populær model, som ofte bliver brugt i mods af Red Sea Max akvarierne. Så du kan få hjælp af mange og den er ofte at finde til salg brugt til SU-venlige priser :wink:

Mvh kenneth

Tunze 9002 på ebay.de

http://www.ebay.de/sch/i.html?_trksid=p ... &_from=R40
100 *100 * 50 cm cube
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Skift fra fersk til salt

Indlæg af jonas _sandager »

Tunze 9002, kan den køre stabilt uden en osmolator? Vandstanden kommer til at ændre sig noget i overløbet jo, og jeg har ikke plads til en osmolator, da akvariet står på en kommode.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Skift fra fersk til salt

Indlæg af Carsten »

Osmolatoren sidder inde i akvariet. Ferskvandbeholderen sætter du blot neden under akvariet
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Skift fra fersk til salt

Indlæg af jonas _sandager »

Jeps. Kom godt til at tænke på at det var noget upræcist skrevet. Det er selvfølgelig beholderen der ikke er plads til, og ikke selve osmolatoren :-)
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Skift fra fersk til salt

Indlæg af jonas _sandager »

Det var der ikke mange opklarende svar på?
jeg er ved at købe en brugt tunze 9002, så nu er der ingen vej tilbage fra det salt, selvom jeg nok ikke skifter før vi når hen efter jul :)
Men jeg vil dog gerne have afklaring på, om det kan lade sig gøre med en skummer i overløbet, men uden osmolator? Min kæreste syntes allerede det er i overkanten med det udstyr der står ved akvariet, så jeg tvivler på at kunne få hende med på ideen om en stor vandbeholder, også (og jeg må jo nok også give hende ret i at det ikke pynter). Alternativet er vel at have skummeren siddende direkte i akvariet, men kan det overhovedet lade sig gøre?

Da grunden til at jeg ikke skifter med det samme, er rent økonomisk, så jeg har tænkt på at starte uden et RO-anlæg, da det, trods alt, kommer til at stå for en betydelig del af udgiften. Er det helt hen i vejret, eller kan det godt lade sig gøre at skifte til RO-vand i løbet af en måned eller to?
Xawn
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 82
Tilmeldt: tors 15. apr 2010 21:00
14
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2010

Re: Skift fra fersk til salt

Indlæg af Xawn »

Hej Jonas

Er selv ved at starte op, dog med et 75 liters fra http://www.reefs.dk

Der følger der en Tunze 9002 skummer med, min veninde har købt samme sæt. I disse sæt sidder skummeren i selve akvariet, og hendes sæt kører fint ! (Hun skiftede dog skummer til en luftdrevet pga. for meget støj fra tunze 9002)

Mit ikke så godt... men det mest fordi der ikke er vand i endnu hehe!

Jeg er selv igang med at lave overløb, og det kommer til at køre uden osmolator, ihvert fald til at starte med, håber så bare det kan nøjes med jeg topper det af nu og da...

Edit: Så lige den kære Birkefeldt allerede har beskrevet dette... men hvad, nu får du en tur mere :P

ang. RO anlæg, vil jeg foreslå dig at købe på http://www.rent-postevand.dk


Min veninde der er startet har købt det billigste han har og det kører fint, hvis du ikke allerede har kigget hans side igennem så synes jeg da du skal overveje at gøre det! Jeg vil selv have anlægget der er 2. billigst, da der er spule ventil til at rense membranen, og så med et ekstra filterhus med harpiks i, så jeg også får fjernet silikat fra vandet.

Håber du kunne bruge det til noget :)

Mvh.

Kennet Hansen
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Skift fra fersk til salt

Indlæg af jonas _sandager »

Hej Kenneth.
Det er helt afgjort min plan at købe et omvendt osmoseanlæg, og netop den version, du også har. Sagen er at jeg er på SU og kun har sæsonarbejde, mere eller mindre, så jeg tænker at det måske kan vente med at være osmosevand, jeg hælder i akvariet, til der er lidt mere guld i kisten, når det alligevel bare er et spørgsmål om at de levende sten får lov til at køre ind. Det kræver vel, i sig selv, vel ikke de helt vilde vandværdier?

Jeg kører lige nu med en planteopsætning i det akvarie, jeg vil bruge, og kan der se, at der er en nogenlunde høj fordampning fra det. Min tanke er så, at hvis man kun lader vandstanden i overløbet ændre sig fra fordampningen, vil det hurtigt blive ret betragtelige ændringer, det forårsager. Men hvis du får dit akvarie op at køre inden jeg gør, så vil jeg meget gerne høre om det lader sig gøre :)
Dog er vandoverfladen selvfølgelig ikke så stor i jeres akvarier, så vidt jeg kan se, så det hjælper nok også på fordampningen...
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Skift fra fersk til salt

Indlæg af jonas _sandager »

Nå. lige for at lukke tråden...
Jeg har besluttet at finde et osmoseanlæg før jeg starter, så der er styr på vandet halt fra start. Så vidt jeg kan læse mig til i andre tråde, er det det eneste rigtige.
Desuden Ender jeg nok med at finde en løsning på vandbeholderproblematikken, for med den vandfordampning der må komme, tror jeg ikke at jeg kan holde vandstanden stabil nok uden.
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Skift fra fersk til salt

Indlæg af Bingocaller »

jonas _sandager skrev:Nå. lige for at lukke tråden...
Jeg har besluttet at finde et osmoseanlæg før jeg starter, så der er styr på vandet halt fra start. Så vidt jeg kan læse mig til i andre tråde, er det det eneste rigtige.
Desuden Ender jeg nok med at finde en løsning på vandbeholderproblematikken, for med den vandfordampning der må komme, tror jeg ikke at jeg kan holde vandstanden stabil nok uden.
Lyder som den helt rigtige vej at gå :beer:
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"