Hyposalinitet i Hoved tanken ?

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Hyposalinitet i Hoved tanken ?

Indlæg af Thue »

Hejsa

Går og overvejer om jeg skal behandle mit hoved akvarie med hyposalinitet da jeg gerne ville have det helt parasit frit. Det er ikke voldsomt angrebet men er bare så træt af og se sarte fisk blivet angrebet af parasitter, så kunne godt tænke mig og få det udryddet engang for alle. Ved godt det rigtig ville være og fange fisk op og behandle dem seperat og lade hoved tanken stå for sig selv. Men syntes det virker pænt uoverskueligt da det er et 1000l med ca 200 kg levende sten.

Kunne jeg gå tilbage til start havde jeg også haft alle mine fisk i karantæne inden de kom i hoved tanken men den båd er desværre sejlet. Så det jeg drømmer om nu er og behandle tanken så den kunne blive parasit fri og jeg kan karetæne behandle ny tilkomne så jeg aldrig skal se en parasit igen :be:

Så hører gerne om der er nogen der rent faktisk har prøvet det i hoved tanken, og om det kan lade sig at gøre eller det bare vil ødelægge alt. Det jeg frygter lidt er hvor hårdt det går ud over de levende sten for salt værdien kommer helt ned på 1,09 og hva konsekvensen er for dem. Samt hva det ville betyde for vandet i ,mens det står på om jeg vil opleve et kæmpe boom af ammoniak eller andet negativ effekt som jeg får svært ved og styre.

Mit akvarie er et rent fiske akvarie så der er ikke koraller, rejer eller andet der ikke ville kunne klare det.

Håber nogen har lidt indput eller erfaring, som kan hjælpe mig til enten ikke og gøre det eller springe ud i det.

Mvh Thue
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hyposalinitet i Hoved tanken ?

Indlæg af Carsten »

Jeg kender ikke noget til konsekvenserne af at sænke saltindholdet så meget for at få ram på parasitterne.

Du burde måske finde ud af hvorfor der bliver ved med at komme parasit angreb i akvariet.
I et rent fiske akvarie er antallet af fisk sandsynligvis noget højere end i et koral akvarie. Kunne det tænkes at du har fået proppet et par fisk for meget deri?
Fiskene er måske noget stressede, selvom du ikke lige kan se det. En stresset fisk har et tyndere slimlag end en ikke stresset fisk.
Vandkvaliteten kunne måske være bedre?
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

.09 i salinitet vil ikke slaa ich ihjel heller ikke lav temperatur,hvid lög virker heller ikke ogsaa videre
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Nu skriver Ole at lav temperatur ikke slår de uønskede parasitter ihjel.
Men hvad med en varmekur?

Da jeg holdt Discus gav man dem nogle dage, hvor man hævede temperaturen til, så vidt jeg husker 32 grader.
Det slog evt indvoldsorm ihjel.
Jeg har ingen erfaring med det overhovedet, men det virkede på Discus så måske kan det bruges i dit tilfælde.

Ole har måske en idé om det er en farbar vej.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
troels
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
20
Geografisk sted: Roskilde

Indlæg af troels »

Jeg har brugt cupramine (kobberbaseret) i hovedtanken, som er det eneste der er effektivt udover hypo. 1.009 er korrekt og vil slå parasitterne ihjel, såfremt det er Cryptocaryon irritans der er tale om.

Det meste på dine levende sten vil dø, så det er anbefalelsesværdigt at opbevare de fleste i en balje under behandlingen
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Thue »

Ole sorry mente 1,009, det er det man anbefaler, hva siger du vil den lave salt kunne dræbe ich eller er det noget vås ?

Carsten, er fuldstændig med på at fisk er mere modtagelige når de er stresst også derfor de tit i starten er mere udsat, og jo har da nok sikker flere fisk i end i et koral rev, så belastning og stress niveu er da også højere. 95% af mine fisk har da heller ikke parasitter pga af sundhed (dejlig fede) Men det jeg gerne ville nå frem til var at man feks kunne tilsætte en hvidbryst som er sindsyg modtagelig over for parasitter. Uden og skulle være bange for at den vil blive fuldstændig sat til og så gøre grobund for rigtig mange parasitter. For så kan feks de sunde fisks imunforsvar ikke stå imod og man risikere at det hele vælter bare pga parasitter. Så derfor kunne jeg godt tænke mig et helt parasit frit miljø
AndersNT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8000 Århus C

Indlæg af AndersNT »

Hvor længe har dit akvarie kørt?

Tænker bare om parasitterne ikke forsvinder hvis du bare holder fiskene sunde og ikke ændrer på noget gennem et par måneder?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Thue skrev:Ole sorry mente 1,009, det er det man anbefaler, hva siger du vil den lave salt kunne dræbe ich eller er det noget vås ?

Carsten, er fuldstændig med på at fisk er mere modtagelige når de er stresst også derfor de tit i starten er mere udsat, og jo har da nok sikker flere fisk i end i et koral rev, så belastning og stress niveu er da også højere. 95% af mine fisk har da heller ikke parasitter pga af sundhed (dejlig fede) Men det jeg gerne ville nå frem til var at man feks kunne tilsætte en hvidbryst som er sindsyg modtagelig over for parasitter. Uden og skulle være bange for at den vil blive fuldstændig sat til og så gøre grobund for rigtig mange parasitter. For så kan feks de sunde fisks imunforsvar ikke stå imod og man risikere at det hele vælter bare pga parasitter. Så derfor kunne jeg godt tænke mig et helt parasit frit miljø
Jo, en fuldfed og ustresset fisk kan godt modstå et parasit angreb, fordi dens slimlag er så tykt at de ikke kan sidde fast.

Hvordan vil du kunne forhindre en niyindkøbt fisk i at importere parasitter til akvariet??
Langt de fleste parasit angreb går jo kun på den nye fisk, og det tyder jo meget på at den har dem med ude fra.
Et akvarie hvor der ikke er kommet nye fisk i, i lang tid. Vil mere eller mindre være parasit frit. Den ny klækkede parasit har typisk 24 timer til at finde en vært.
Lykkedes det ikke går parasitten til grunde.
wtfdic_dk
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2001

Indlæg af wtfdic_dk »

Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
13
Postnummer: 3330 Gørløse
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af ChristianJS »

Kobber er en virkelig dårlig idé, men en kraftig UV vil hjælpe.

Denne information er ikke baseret på egne erfaringer fra akvarier, men fuldsaline tropiske marine opdræt.
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Thue »

Akvariet har ca kørt i 4 år og har også kørt med sunde og velernæret fisk i ca 3/4 år uden problem ingen synlige parasitter inden den ny tilkomne kom i. Så jo carsten du har nok ret i den nye måske havde lidt dårligt med sig.

Og selvfølgelig skulle den nye have haft et akvarie for sig selv inden den blev præsenteret for det store akvarie. Så den skulle have haft tid til og stresse af og blive fedet op. Grunden til jeg ikke gjorde det var at jeg tænkte mit akvarie næsten var parasit frit igen og troede det nok skulle gå, men igen dumhed.

Så derfor ville jeg gerne dette problem helt til livs og så skulle fremtidige fisk igennem karantæne med behandling for både ich og flukes inden de nåede hoved tanken.

Men hva jeg kan læse mig frem til så er der kun og fange fisk fra og behandle seperat, og det bliver ikke en mulighed desværre. Så må prøve og se tiden an og få fodret godt op, samt sørge for ny tilkomne kommer for sig selv de første par md så de er klar til strees niveu. Det har jeg også før gjort med rigtige svære individer som feks pygoplites kejser da de er meget sarte i starten.

Så jo carsten du har nok ret i de nye havde noget skidt med sig desværre.

Har også lige skiftet mit 55w uv ud med et 110 w uv så må det afhjælpe lidt i fremtiden
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
13

Indlæg af ChristianJS »

Det er ikke kun watt'ene der er vigtige på UV, men også vandets opholdstid.
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Thue »

Det ved jeg godt, også derfor det er blevet et 110w som er længere så der kan komme mere flow igennem, altså mere vand der kan blive belyst
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Bliver det ikke det samme? Om du har et mindre uv rør med lav gennemstrøming eller et stor medstor gennemstrømning. For at sikre at alle parasitter dræbes, ville jeg ikke hæve gennemløbs hastigheden.
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Thue »

Før kørte jeg ca 1000ltr igennem mit 55w og nu kører jeg vel ca 1500l igennem de 110w. Nu det er blevet et 110 er det jo dobbelt så langt så i følge fra producent kan man øge gennemstrøm lidt da reaktions tid jo bliver længere
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
13

Indlæg af ChristianJS »

Jeg ville uden at blinke sætte gennemløbet ned til under 500l/t, så får du UV-behandlet alt dit vand på 2 timer, og højere dose...
Besvar

Tilbage til "Sygdom"