Nogen nær Næstved eller Slagelse der kan opducerer død fisk?

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Nogen nær Næstved eller Slagelse der kan opducerer død fisk?

Indlæg af amddurin »

Jeg havde som en nødløsning flyttet en gul kirurg over i et lille 45L akvarie, fordi den blev jagtet af de andre kirurg der osse havde bidt dens finner i stykker og den gik ok sammen med en damsel og en Stenopus Boksereje i næsten 2 uge og derefter skiftede jeg ca. 25% vand, da damslen begynte at gispe og hænge i vandoverfladen og det jo kunne være for højt bioload med en 5-6cm kirurg + en lille damsel på ca. 4cm, men dagen efter vandskiftet var der værre endnu med damslen og jeg forsøgte at flytte den, men den døde og lagde derefter mærke til at den gule osse gispede og jeg regnede med at det gik over, da jeg havde skræmt den uden fangsten af damslen og jeg havde taget de 4 LS op et par min. for at kunne fange damslen...

Men over de næste dage gispede den gule stadigvæk og jeg satte luft på ud over den 9002 skummer som havde kørt fint de sidste par uger efter rensning af luftindtag og damslen og rejen havde jo været der i flere mdr.

Så fredag morgen skiftede jeg 25% vand igen for at sikre fortyndning af evt. affaldsstoffer grundet den høje bioload og ekstra fodring for at den gule osse fik rigeligt mad, da rejen tager godt fra sig - Der er osse givet lidt Nori da den gule har været meget tynd de sidste dage...
NO2 er Ikke målt og NO3 ca. 25ppm ifølg. Sallifert, men der ligger mit 300L osse selv med tilsætning af ZeoBak og Eddike (Tidligere Vodka/Eddike)
Få timer efter vandskiftet lå den gule død...

Så jeg ved ikke om den gule har været for stresset pga damsel og kirurg kan være meget territoritale og de kan have sloges om gemmesteder bag LS eller om der er tale om parasitter, da den gule havde lang trådafføring den første dag i det lille akv. men ikke set siden. (Kigger dog heller ikke så meget på det.)

Eller om der kan være tale om Jern eller lign. i min saltblandning, evt. pga den kina pumpe jeg bruger til at blande vandet med og som ikke er i vand resten af ugen og måske kan afgive noget til vandet...
Jeg har ikke testsæt til Jern...

En mikroskop undersøgelse for indvoldsorm eller lign. kunne måske bekræfte/afkræfte noget...

:beer:

PS: Der har længe været lange alger på LS i det lille akv. men rejen lever stadigvæk og spiser meget når der foderes...
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
KimHulk
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
14
Postnummer: 2740 Skovlunde
Saltvand siden?: 2011

Re: Nogen nær Næstved eller Slagelse der kan opducerer død fisk?

Indlæg af KimHulk »

Måske er dit osmoseanlæg ved at være træt?
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
13
Postnummer: 3330 Gørløse
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af ChristianJS »

Jern bør ikke kunne slå en fisk ihjel på drn måde, så hurtigt, men kobber kan! Check din kinapumpe, der er ikke noget værre for den slags udstyr end at blive brugt, og tørre ind og så blive brugt igen.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg tror nu at vi skal kigge i en anden retning for at finde årsagen. et så lille akvarie, med et par fisk giver som du selv skriver en stor belastning.
selvom du ikke har kunnet måle hverken no3 eller no2, kan der godt være nh4 - ammoniak. Og ammoniak i vandet giver lige præcis de symptomer.
En kirurg som er blevet synlig tynd, er næsten umulig at få opfodret ordenligt igen.
Trådet afføring er aldrig godt men ikke nødvendigvis noget som er meget farligt for en fisk i god foderstand.
Du skriver intet om hvorlænge du har haft den gule kirurg.
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

KimHulk skrev:Måske er dit osmoseanlæg ved at være træt?
TDS er 2ppm...

Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Carsten skrev:Jeg tror nu at vi skal kigge i en anden retning for at finde årsagen. et så lille akvarie, med et par fisk giver som du selv skriver en stor belastning.
selvom du ikke har kunnet måle hverken no3 eller no2, kan der godt være nh4 - ammoniak. Og ammoniak i vandet giver lige præcis de symptomer.
En kirurg som er blevet synlig tynd, er næsten umulig at få opfodret ordenligt igen.
Trådet afføring er aldrig godt men ikke nødvendigvis noget som er meget farligt for en fisk i god foderstand.
Du skriver intet om hvorlænge du har haft den gule kirurg.
Købte 3 stk. på ca. 5-6cm for 6 uger siden - efter 2 uger var de alle så meget oppe at toppes + de 2 rottede sin sammen og bed dens finner og holdt den væk fra foder, at den kom et par dage i refugiumet, men da der er en gobi, som har været skræmt tidligere, i refugiumet i forvejen måtte jeg flytte den gule igen, da Gobi'en ikke turde komme frem og spise...
Efter ca. 2 uger i det lille akv. var dens finner ellers vokset ud igen...

Burde Kobber ikke osse have taget livet af rejen for længe siden?

TimW har osse lige advaret mod at bruge en pumpe der tages op af vandet i flere dage inden næste brug, men ville det være nok at lade pumpen køre lidt i ferskvand inden tørlægning?
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Mit kobber testsæt er desværre udløbet for længe siden...
(Da jeg købte det for et par år siden, var det allerede udløbet og sælger Akvarieudstyr.dk sendte mig så et refill sæt, som plaster på såret, og det havde hele 2 mdr. til det det udløb - gæt hvor jeg ikke har handler siden... :x )

Nå, jeg har kigget pumpen efter, og er der ikke noget der ligner rust eller ir på aksel og der er ikke underlige belægninger at mærke på magneten, den føles ikke ru eller noget...

Men, der var slimet og fedtet på de ca. 20cm af ledningen der har været under vand og det er måske fordi jeg havde lavet RO vand men fik ikke kommet salt i før 1 uge senere og pumpen havde kørt fordi jeg til at starte med ville have temp op til stuetemp inden jeg kom salt i, men fik ikke gjort det og derved stod RO vandet med pumpen kørende hele ugen... (25L dunk med lille kinapumpe på 1800L/H (Som den vist ikke lever op til))

Pumpen er efter nogle gange osse blevet hvid, som ligner kalkudfældning...

Lidt et problem, da jeg gerne skulle bruge det nyblandede vand til skift i mit 300L...

Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

amddurin skrev: Burde Kobber ikke osse have taget livet af rejen for længe siden?

TimW har osse lige advaret mod at bruge en pumpe der tages op af vandet i flere dage inden næste brug, men ville det være nok at lade pumpen køre lidt i ferskvand inden tørlægning?

Jo hvis der er kobber i vandet, burde rejen være død for længst.

Hvad skulle det betyde at tage pumpen op af vandet?? Hvis det er fordi der kan komme rust på akselen, så er det uden betydning.
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
13

Indlæg af ChristianJS »

Jeg havde overset rejen var i live, det er ikke kobber så...
Jeg kender faktisk ikke nogen forgiftninger der vil tage livet af fisk, men ikke rejer.
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
13

Indlæg af ChristianJS »

Mht. Pumpen, så er det fordi stillestående saltioner, hvadenten det er under udtørring eller fordi vandet er stillestående er ekstra aggresive.
Vi ved det fra bl.a varmevekslere i AISI316, som kører fint, så længe der er flow på, men står vandet stille et par måneder i dem, er der hul. Derfor bruger vi titanium.
Har man så en pumpe, hvor saltvand har stået stille, eller er tørret ind i, er der stor risiko for korrosion, og fx. magneten er bestemt ikke rent jern, men en legering med grimme ting i, som vil frigøres i det øjeblik man starter pumpen, såfremt den er tæret.
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Jeg hælder meget til at de kan have stresset hinanden pga den lille plads...
De ville alle inkl. rejen gerne gemme sig bag stensætningen og de 4 LS giver ikke mange gemmesteder...

Magneten ser som nævnt fin ud, men saltet er længe om at opløses i vandet, så jeg ved ikke hvad jeg ellers skal gøre, andet end køre pumpen et øjeblik i ferskvand før og efter brug...

Nu har Stenupus rejen overlevet i et andet akvarie, hvor jeg efter ca. 14dg mistede 2 Dannebrogs rejer efter flytning fra 160L til 300L, så selv om den er lidt mere hårdfør end de andre rejer kan vi så antage at ammoniak i dødelige mængder ville have taget rejen osse?

Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Ikke nødvendigvis. Forskelige organismer har forskellige tærskler.
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Synd at jeg ikke har et testsæt til Ammoniak...

Hr. C
Foxface
Foxface
Reactions:
19
Postnummer: 5700 Svendborg
Saltvand siden?: 2001
Geografisk sted: Svendborg

Indlæg af Hr. C »

Synes anskuelsen af pumpe scenariet er en anelse overdrevet her!

Jovist er nogle billigere powerheads med rustfri aksler (som regel 316 legering), men derfra og til at sige at de tærer op, er der altså meget langt.

En anden sammenligner med pladevekslere, som jo har et "helt andet liv". Her er tale om en lille poleret aksel i syrefast stål, som kører ved blanding af salt et par gange om måneden.
Det sker der ingenting med!
(Medmindre dit pumpehus er "kraftigt" gennemtæret, skal den selvfølgelig kasseres...)
Den smule (mikroskopisk) den MÅSKE kunne være af krom, nikkel eller jern som opløses dræber ikke fisk.

Er du ikke overbevist, kan du jo bare anvende en Eheim powerhead med keramisk aksel. Har selv brugt sådan en i over 8 år til blanding af salt - og nej den er ikke gennemtæret hverken på den ene eller anden måde...
Med venlig hilsen
Nicolaj
Hr. C
Foxface
Foxface
Reactions:
19
Postnummer: 5700 Svendborg
Saltvand siden?: 2001
Geografisk sted: Svendborg

Indlæg af Hr. C »

For nu lige at komme tilbage i det konstruktive hjørne igen :biggrin: , så er din beskrivelse af oplevelsen 100% mage til dengang jeg startede saltvand op i et 54liters med en damsel og en Ocellaris...

Efter få dage gisper fiskene og dør en efter en...

Årsag fandt jeg aldrig, på trods af tilførsel af 25 liters sump (ja du læste rigtigt 25 liter...) Mini flotor skummer og diverse pumper, flere levende sten og bla. bla.

Set i bakspejlet - bioload alt for belastet!

Da jeg gik op til akvariestr. på 250 liter begyndte fiskene jo ligefrem at overleve.

Mit bedste råd er drop dine massive vandskift på det lille akvarie, men byt derimod vand rundt imellem de 2 akvarier. Så vil jeg vædde med at det lille også fungerer...
Men 2 fisk på 45 liter er og bliver en balancegang, kontra dit 300 liters...

En overgang koblede jeg overløbet fra et 54 liters på det 250 liters, og her var ingen problemer med en baby paletkirurg + klovn i det lille akv., det var efter min opfattelse den samlede vandmængde der gjorde at det blev en succes.
Håber du kan bruge det til noget?
Nicolaj
Med venlig hilsen
Nicolaj
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Ja, det kommer nok ikke til at du' med flere fisk, det var en nødløsning og nu er der kun rejen tilbage deri og jeg er ikke meget for at sætte den i hverken 300L hvor den måske klipper rørorme og er mistænkt for at klippe i finner på en Gobi (Gobi'en kan dog have været bidt af mine kirurg på 12cm, der var meget territorital inden den blev solgt.)

Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

PS: Jeg køre osse sump på mit 45L, men kun til at trække hinden af overfladen, da Tunze 9002 ikke har vandstand nok andet i hovedakvariet...

Lige pt. er jeg lidt bange for at der kan være parasitter i det lille akv. pga at Damslen var blevet tyk omkring nakken og den gule havde trådligende afføring for ca. 2 uger siden, dog så jeg den kun den ené dag...

PPS: Alle dine frags laver endnu, osse den hammer jeg fik et hoved af...

- Kæmper dog stadigvæk med Cyano, men er gået fra Vodka helt over til Eddike efter råd fra TimW og er oppe på 24ml til 300L...
(Eddike skulle ganges op med faktor 8 i forhold til Vodka har jeg hørt...
Har osse lagt 60g Deltec antiphos i en filtersok i sumpen og suget cyano og møg op fra bundlag i sidste uge for at se om ikke det kan hjælpe lidt på det...

Algerne på bag og side ruder er næsten væk efter isætning af 6 turbo snegle..

Korallerne har det generalt bedre efter jeg osse kommer Mineral saltet i til dagligt sammen med Balling, har dog ikke laver Mg endnu, tilsætter lidt ind i mellem af det Mg Pro instant jeg har...

Besvar

Tilbage til "Sygdom"