I starten af april i år valgte jeg efter mange år med ferskvandsakvarier at kaste mig ud i saltvandsverdenen. Jeg lagde forsigtigt ud, købte et Sera 130-liters akvarium med indbygget skummer, filter m.m., 8 kg. levende sten, levende sand og naturligvis salt. Dertil et par testsæt fra Red Sea til hhv. KH, NO3 og PO4 samt termometer som også kunne måle saltholdigheden.
Vandet blev blandet op 2/4 2012, levende sten lagt i 3/4 2012 - og så var det ellers med at vente indtil algefasen var overstået. Lidt over en måned senere, omkring 5/5 2012 kom en turbosnegl til. Den hyggede sig med de sidste lange alger og ca. en uge og et par vandmålinger senere kom den første klovnfisk (Amphiprion ocellaris) til. Den så ud til at trives og ugen efter valgte jeg at købe en klovnfisk mere samt en søanemone (Entacmae quadricolor). Den 20/5 2012 fandt jeg desværre den første klovnfisk død på bunden af akvariet og i dag er den anden klovnfisk også gået til de evige koralrev.

Forud for de to dødsfald gik i begge tilfælde 2 - 3 dage, hvor klovnfisken stod passivt i et hjørne af akvariet og gispede efter vejret. Jeg drejede mit Tunze powerhead opad, så det kunne skabe noget bevægelse i vandoverfladen og derved ilte vandet, men det havde desværre ingen synlig effekt. Fiskene døde med ca. ti dages mellemrum.
Min turbosnegl og min søanemone ser ud til at drives. Det samme gør den dannebrogsreje, jeg købte sammen med den første klovnfisk - så hvad søren kan der have været galt med klovnfiskene? Lige nu har jeg ingen fisk i akvariet, da jeg venter på jeres gode svar på dette indlæg.
Lige en tillægsinfo: Mine vandværdier er følgende: Saltholdighed 1,022, temperatur 25,5 gr. C, KH 7,5, NO3 0,00 ppm, PO4 0,02 ppm.
Jeg glæder mig til at høre fra jer!
-Peter