Klovnfiskene dør...

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
peterhenriksen
Copepod
Copepod
Reactions:
13
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Søborg

Klovnfiskene dør...

Indlæg af peterhenriksen »

Hej!
I starten af april i år valgte jeg efter mange år med ferskvandsakvarier at kaste mig ud i saltvandsverdenen. Jeg lagde forsigtigt ud, købte et Sera 130-liters akvarium med indbygget skummer, filter m.m., 8 kg. levende sten, levende sand og naturligvis salt. Dertil et par testsæt fra Red Sea til hhv. KH, NO3 og PO4 samt termometer som også kunne måle saltholdigheden.
Vandet blev blandet op 2/4 2012, levende sten lagt i 3/4 2012 - og så var det ellers med at vente indtil algefasen var overstået. Lidt over en måned senere, omkring 5/5 2012 kom en turbosnegl til. Den hyggede sig med de sidste lange alger og ca. en uge og et par vandmålinger senere kom den første klovnfisk (Amphiprion ocellaris) til. Den så ud til at trives og ugen efter valgte jeg at købe en klovnfisk mere samt en søanemone (Entacmae quadricolor). Den 20/5 2012 fandt jeg desværre den første klovnfisk død på bunden af akvariet og i dag er den anden klovnfisk også gået til de evige koralrev. :-(
Forud for de to dødsfald gik i begge tilfælde 2 - 3 dage, hvor klovnfisken stod passivt i et hjørne af akvariet og gispede efter vejret. Jeg drejede mit Tunze powerhead opad, så det kunne skabe noget bevægelse i vandoverfladen og derved ilte vandet, men det havde desværre ingen synlig effekt. Fiskene døde med ca. ti dages mellemrum.

Min turbosnegl og min søanemone ser ud til at drives. Det samme gør den dannebrogsreje, jeg købte sammen med den første klovnfisk - så hvad søren kan der have været galt med klovnfiskene? Lige nu har jeg ingen fisk i akvariet, da jeg venter på jeres gode svar på dette indlæg.

Lige en tillægsinfo: Mine vandværdier er følgende: Saltholdighed 1,022, temperatur 25,5 gr. C, KH 7,5, NO3 0,00 ppm, PO4 0,02 ppm.

Jeg glæder mig til at høre fra jer!

-Peter
henrikp
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
17
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: 8960 Uggelhuse

Re: Klovnfiskene dør...

Indlæg af henrikp »

prøv at teste dit vand for nitrit, det kunne godt tyde på den værdi er for høj
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Ammoniak Nh4 er også en mulighed.
KimHulk
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
14
Postnummer: 2740 Skovlunde
Saltvand siden?: 2011

Indlæg af KimHulk »

Hvad har du i af cirkulation?
AndersNT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8000 Århus C

Indlæg af AndersNT »

Saltindholdet en smule lavt, dog ikke det som har dræbt dine fisk.
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense

Indlæg af leifkrarup »

Klovnfisk er nogle gange fanget med gift og kan efterfølgende dø. Klovnfisk går for at være nemme det , er de ofte også når de først er tilvænnet. Tab af denne fisk sker ofte kort tid efter man har købt dem.
At din reje og anemone har det godt tyder ikke på at du har store problemer med vandkvaliteten.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
peterhenriksen
Copepod
Copepod
Reactions:
13

Hej igen og tak for jeres gode svar. Det er rart at være begynder når der er et aktivt og hjælpsomt forum som dette. Tak for det.

Jeg har et Tunze Turbelle Nanostream 6015 powerhead placeret i mit akvarie og den giver en fornuftig cirkulation af vandet - men om det er tilstrækkeligt tør jeg ikke sige.

Jeg vil prøve at få fat på nogle testkit til hhv. ammoniak og nitrit, så jeg kan måle disse værdier snarest. Er der nogle fabrikater, I kan anbefale?
Hvilke fisk er I jeres øjne de bedste begynderfisk i saltvandsakvarier?

-Peter
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af Birkefeldt »

Er den tunze 6015 det eneste cirkulation du har? Hvis det er, så er det meget lidt og du vil gavne din balje meget ved at sætte minimum en pumpe mere i. Fx en tunze 6045.
peterhenriksen
Copepod
Copepod
Reactions:
13

Hej igen.

Udover Tunze Nanostream'en er der ingen andre powerheads til at skabe cirkulation. Udstrømningsrøret fra det indbyggede filter har dog en række små huller i hele rørets længde, hvorigennem vand fra filteret strømmer ud. Dette skaber cirkulation, men naturligvis ikke det vilde. Jeg overvejer et ekstra powerhead testkit på nitrit og ammoniak.

-Peter
Besvar

Tilbage til "Sygdom"