Udskiftning af filtre på osmoseanlæg

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Udskiftning af filtre på osmoseanlæg

Indlæg af Moente »

Nu har jeg målt mit osmosevand til en TDS på 22 efter silikatfiltret og 112 før silikatfiltret, og 22 er selvfølgelig helt uacceptabelt!

Men hvilke filtre skal skiftes før jeg igen får TDS på 0? Silikatfiltret er under 1 år gammelt, og de andre filtre/membran er ca. 1½ år gammelt.
Mvh Tobias
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Udskiftning af filtre på osmoseanlæg

Indlæg af AndersGS »

Det hele.. Forfiltrene for at beskytte membranen. Membranen for at få en lavere TDS og sidst silikaten for at lave TDS = 0.

Silikatmediet kan kun optage en vis mængde, når membranen har leveret vand på 112 ppm så går det relativt hurtigt med at få mættet silikatmediet. Så derfor må du også skifte det.
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Indlæg af Stefan »

AndersGS skrev:Det hele.. Forfiltrene for at beskytte membranen. Membranen for at få en lavere TDS og sidst silikaten for at lave TDS = 0.

Silikatmediet kan kun optage en vis mængde, når membranen har leveret vand på 112 ppm så går det relativt hurtigt med at få mættet silikatmediet. Så derfor må du også skifte det.
Enough said! ;)
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Moente »

AndersGS skrev:Det hele.. Forfiltrene for at beskytte membranen. Membranen for at få en lavere TDS og sidst silikaten for at lave TDS = 0.

Dvs jeg lige så godt kan købe et helt nyt anlæg? :P
Mvh Tobias
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Nej det kan sagtens betale sig at købe reservedelene..

Tjek rent-postevand.dk eller waterpilot.de, hvis Michael ikke lige har det..
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9000 Aalborg

Indlæg af Kasper j. »

Du skal ikke skifte RO-membranen! Den kan holde cirka 4 år og er også den dyreste. Nårmalt siger man at forfilter, kulfilter og silikatfilter skal skiftes efter 6 måneder, men hvis man ikke bruger anlægget så meget kan man jo bare vente. Mit gamle ro anlæg lavede en TDS på ca. 120 lige efter at ro-membranen var blevet skiftet, så det sidste bliver taget i ionbytteren/silikatfiltret. Mit nuværende anlæg er 1 år gammel og er lige begyndt at lave lidt TDS, så skal også have skiftet lidt membraner. Men ellers vil jeg også anbefale at købe membraner igennem waterpilot.de, men vent med ro-membranen til om 3 år ;-)

Til orientering så har det demineraliserede vand man køber i supermakedet/ byggemarkedet en TDS værdi på 130 og alm. vandhanevand på 1200-1400, så 22 er ikke så slemt endda ;-)
Brugeravatar
Beowulf
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
16
Postnummer: 9370 Hals

Indlæg af Beowulf »

Kasper j. skrev:
Til orientering så har det demineraliserede vand man køber i supermakedet/ byggemarkedet en TDS værdi på 130 og alm. vandhanevand på 1200-1400, så 22 er ikke så slemt endda ;-)
tds på 1200-1400 det var godt meget meget.

Jeg kommer aldrig over 500-600 i TDS på postevand
VH
Peter
460l salt 120l sump. Indbygget i skab
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Grænseværdien på drikkevand i dk er 500 ppm så jeg håber da ikke du drikker vand på 1200-1400 ppm..

Edit: beklager! Jeg huskede forkert, grænsen er 1500 ppm.
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Jeg har kun mellem 250 og 350 i TDS på vandhanen og 22 efter en 3 år gammel membran, så over 100 i TDS er efter min mening = Membran i skraldespanden ellers ryger harpiks til silikatfiltret alt, alt for hurtigt...

:beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Kasper j. »

På mit gamle rowa anlæg stod der at ro-membranen skulle skiftes hver 4 år.
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Kasper j. skrev:Du skal ikke skifte RO-membranen! Den kan holde cirka 4 år og er også den dyreste. Nårmalt siger man at forfilter, kulfilter og silikatfilter skal skiftes efter 6 måneder, men hvis man ikke bruger anlægget så meget kan man jo bare vente. Mit gamle ro anlæg lavede en TDS på ca. 120 lige efter at ro-membranen var blevet skiftet, så det sidste bliver taget i ionbytteren/silikatfiltret. Mit nuværende anlæg er 1 år gammel og er lige begyndt at lave lidt TDS, så skal også have skiftet lidt membraner. Men ellers vil jeg også anbefale at købe membraner igennem waterpilot.de, men vent med ro-membranen til om 3 år ;-)

Tror du skal kalibrer din TDS måler, da jeg aldrig har hørt om så høje TDS tal...

"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2750 Ballerup
Kontakt:

Indlæg af Stefan »

Kasper j. skrev:Du skal ikke skifte RO-membranen! Den kan holde cirka 4 år og er også den dyreste. Nårmalt siger man at forfilter, kulfilter og silikatfilter skal skiftes efter 6 måneder, men hvis man ikke bruger anlægget så meget kan man jo bare vente. Mit gamle ro anlæg lavede en TDS på ca. 120 lige efter at ro-membranen var blevet skiftet, så det sidste bliver taget i ionbytteren/silikatfiltret. Mit nuværende anlæg er 1 år gammel og er lige begyndt at lave lidt TDS, så skal også have skiftet lidt membraner. Men ellers vil jeg også anbefale at købe membraner igennem waterpilot.de, men vent med ro-membranen til om 3 år ;-)

Det er noget pladder. Du kan ikke sige, at en membran skal kunne holde x antal år. Dens levetid afhænger derimod af mange andre parametre så som renheden af indgangsvandet, hvor ofte den skylles, hvor meget vand den har lavet osv.

Forfiltre incl. kulfilter anbefales at skifte hver 6. måned korrekt. Men silikatfilteret skiftes, når mediet er "færdigt", hvilket heldigvis nemt kan måles.

En velfungerende membran skal kunne fjerne 95%. Hvis dens effektivitet er ringere end det, så er det tid til udskiftning. Dvs. at hvis hanevandet ligger på grænsen på 1500ppm (hvilket jeg aldrig har set noget i nærheden af!), så må der max slippe 75ppm gennem membranerne. De steder jeg har boet har hanevandet altid ligger på cirka 500ppm. Så hvis det også er tilfældet for trådstarter, så er effektiviteten ikke højere end 77-78%, hvilket er alt for lavt.
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Kasper j. »

amddurin skrev:

Tror du skal kalibrer din TDS måler, da jeg aldrig har hørt om så høje TDS tal...

Det var i Ishøj, og vandet havde en dKH på 38. Den var kalibreret, men det var en kina-model så måske derfor at tallet var så højt.
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Kasper j. »

Stefan skrev:

Det er noget pladder. Du kan ikke sige, at en membran skal kunne holde x antal år. Dens levetid afhænger derimod af mange andre parametre så som renheden af indgangsvandet, hvor ofte den skylles, hvor meget vand den har lavet osv.

Forfiltre incl. kulfilter anbefales at skifte hver 6. måned korrekt. Men silikatfilteret skiftes, når mediet er "færdigt", hvilket heldigvis nemt kan måles.

En velfungerende membran skal kunne fjerne 95%. Hvis dens effektivitet er ringere end det, så er det tid til udskiftning. Dvs. at hvis hanevandet ligger på grænsen på 1500ppm (hvilket jeg aldrig har set noget i nærheden af!), så må der max slippe 75ppm gennem membranerne. De steder jeg har boet har hanevandet altid ligger på cirka 500ppm. Så hvis det også er tilfældet for trådstarter, så er effektiviteten ikke højere end 77-78%, hvilket er alt for lavt.
Okay, så køb hellere en membran til 300 kr. :GO

Men kan du ikke starte med at skifte ro-membranen og vente med de andre filtre og så kan vi se om der er forskel på den nye og den gamle ro-membran :wink:
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Tdsen falder kun ved at membranen skiftes
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Moente »

Nu er der så bestilt nye forfiltre, ny membran samt nyt harpiks hos Rent-Postevand. Glæder mig til at få rent vand igen!

Tak for hjælpen, gutter, især dig, Anders :GO
Mvh Tobias
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"