Venturi for luftindtag i powerhead

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Venturi for luftindtag i powerhead

Indlæg af Nolan »

Jeg har endelig fået min sump monteret.
Vandet løber over kanten via en hjemmebygget overløbskasse i akryl. Det virker sådan set rigtigt godt, der er bare et mindre problem;

Der samles små luftbobler i toppen af hæverten i overløbskassen og meningen var at disse skulle suges ud igen vha. venturien på returpumpen. Problemet er bare, at den venturi der sidder på pumpen ikke fungerer ordentligt pga. modtrykket fra løftehøjden. Den blæser nærmest vand ud istedet for at suge ind, hvilket jo ikke lige var meningen. :roll:

Som det er nu, er det heller ikke lige den nemmeste opgave at starte overløbet igen efter afbrydelse af returpumpen... Det er noget med at suge i en slange, samtidig med at man sætter stikket i til pumpen.
Gad vide om konen ville være med til det, hvis jeg ikke lige var hjemme til at starte det op igen efter strømafbrydelse ?
Og forestil jer lige telefonsamtalen på jobbet; "Ja, tag den i munden og sug mens du stikker det ind..... Kom der gang i den ? Løber det nu ?". Det holder jo ikke :shock:

Jeg har et lille powerhead med tilhørende venturi til at ligge - er jeg virkeligt nødt til at have det stående i sumpen bare for at få den ønskede effekt ?

/Kim
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Det kommer du nok til! Men hvorfor have det i sumpen?? Kunne du ikke placere det i akvariet, og derved få udbytte af det. F.eks ned bagved stenene, hvor der oftes er alt for dårlig cirkulation
Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 3760 Gudhjem
Geografisk sted: Bornholm

Indlæg af Johnny »

jeg har lavet lin overløb bare med pvc rør udluftnings slangen havde jeg i starten på en powerheed men har fundet ud af det kører fint hvis bare udluftnings slangen bliver putted ned i baljen 2-3 cm under vand overfladen efter af havde started overløb op det kører fint for mig :TH
Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Carsten skrev:Det kommer du nok til! Men hvorfor have det i sumpen?? Kunne du ikke placere det i akvariet, og derved få udbytte af det. F.eks ned bagved stenene, hvor der oftes er alt for dårlig cirkulation
Damn, Carsten - det var jo ikke det jeg ville høre..... :MA
Nå, men grunden til at jeg vil have det i sumpen er simpelthen, at det kun er på 300l/h og jeg i forvejen har samlet 6500l/h cirkulation fordelt på 3 powerheads i baljen. Dertil kommer retur fra sumpen på 2500l/h.

@Johnny:
Hvordan starter det så igen efter en strømafbrydelse ?
Jeg frygter lidt, at returpumpen har svært ved at klare et tomt returkammer ret længe, før den brænder af.

/Kim
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Om du så havde haft 20000 liter i cirkulation, vil der ikke være ret meget bevægelse bag stenene. :)
Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 3760 Gudhjem
Geografisk sted: Bornholm

Indlæg af Johnny »

ja det er jo så ved af suge :) det er kun stoppet en gang pga vandmangel i sump en der glemte af putte vand på i vores ferie men englig lyder min pumpe ikke såmom den har problemer den står da også stadig i vand når retur stopper men ellers kan du med en nivoføler og relæ stoppe retur jeg havde også powerhead på i starten mer det er temlig skod med en masse små bobler skyer i hele baljen
Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"