Hvad er der galt?

Forum for snak om alle typer koraller.
Brugeravatar
kenneth olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: KBH V

Hvad er der galt?

Indlæg af kenneth olsen »

Heysa...
Der sidder sikkert nogle herinde der kan hjælpe mig lidt gode råd.. ( det plejer der jo.. :GO )
Jeg har disse 2 koraller.. og de har set fine ud længe og begge vokset fint.. men her på det sidste er den ene begyndt at blive hvid og den anden ser også ud til at midste farven lidt...
Har sat billder på af før og efter af begge koraller...

Mine værdier er:

salt 1.024
No3 3
No2 0
PH 8
KH 7
MG 1380
Ca 440

( det er dem jeg har testsæt til )

Akvariet har kørt siden november..

Tilsætter KH buffer, Mg og Ca fra DecOcean - og 0.5 ml Vodka dagligt... havde lidt problemer med NO3 der var oppe på 50 pg lidt fosfat.. men det er der kommet styr på for en 6 uger siden med mindre fodring og vandskifte hver 14 dag.. plus tilsætningen af vodkaen..

Hvad tror I at det kan være?

Har andre blødkoraller og LPS i akvariet og de ser fine ud... og disse 2 har også vokset godt.. tidligere...
Vedhæftede filer
Efter
Efter
Før
Før
Efter
Efter
Før
Før
KORALREV PÅ ISTEDGADE
viewtopic.php?f=94&t=53436
Brugeravatar
ordy
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15
Postnummer: 5230 Odense M

Re: Hvad er der galt?

Indlæg af ordy »

Uden at være ekspert på området mener jeg at havde læst at koraller kan miste farven hvis ens vand bliver alt for næringsfattigt ..

ved ikke om det er tilfældet her men du skiver du har skuet ned for fodringen op for vandskift og begyndt at tilsætte vodka det kan måske havde en sammenhæng ?

du kunne prøve at skue lidt op for fodringen eller ned for vodkaen selvfølgelig uden dine værdier bliver helt skæve !
Nedlagt :Murerens Balje 250 + 128 L
viewtopic.php?f=92&t=48650
wondersurfer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: SØNDERUP VED SLAGELSE

Indlæg af wondersurfer »

det kan vær rtn eller stn og så er der kun en vej

fragmenter korallen og vær 100 % sikker på intet hvidt kommer med på fragsne
288 LTR GEISS- NYOS ZEN COMPACT CONE 250-3X50W MAXSPECT MAZZARA-4X6055+ TUNZE MULTICONTROLLER 7096
BOYU L200 KØLER
Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 5210 Odense NV

Indlæg af Gino »

Hvad for noget lys har du over akvariet? tror det er noget med dine nærringer i vandet at gøre eller evt lys... det var problemet ved min kamerat og det var nøjagtigt samme syntomer!

Hvad testsæt har du brugt?

MVH
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Brugeravatar
kenneth olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

wondersurfer skrev:det kan vær rtn eller stn og så er der kun en vej

fragmenter korallen og vær 100 % sikker på intet hvidt kommer med på fragsne
Heysa Wondersurfer...

Det virker som om det er hele korallen der bliver lysere og lysere og ikke som om "kødet" falder af i bunden. De står med polypperne ude begge 2.. det er kun farven der har ændret sig... Så tror ikke at det kan være det.... men alligevel tak for tilbagemelding. :GO
KORALREV PÅ ISTEDGADE
Brugeravatar
kenneth olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Gino skrev:Hvad for noget lys har du over akvariet? tror det er noget med dine nærringer i vandet at gøre eller evt lys... det var problemet ved min kamerat og det var nøjagtigt samme syntomer!

MVH
Det er et Red Sea Max 250 akvarie.. med nye rør... kørt siden November. Jeg bruger SALIFERT testsæt.. og de skulle jo være gode nok...
Det ER måske noget med at jeg har skruet ned for fodret... så der ikke er så meget næring til dem... ?
KORALREV PÅ ISTEDGADE
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Ordy rammer spot on :y
Prøv at gi en frisk no3 måling - dine koraller er sunde - de skal ha den lyse farve - de må blot ikke miste farven og blive lysbrune, så har de for lidt næring

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

SALIFERT fosfat test sæt kan du ikke bruge til em skid... :wc:
Fatter heller ikke de overhovedet gider lave No4 test sæt.

Steen
Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 5210 Odense NV

Indlæg af Gino »

kenneth olsen skrev:
Gino skrev:Hvad for noget lys har du over akvariet? tror det er noget med dine nærringer i vandet at gøre eller evt lys... det var problemet ved min kamerat og det var nøjagtigt samme syntomer!

MVH
Det er et Red Sea Max 250 akvarie.. med nye rør... kørt siden November. Jeg bruger SALIFERT testsæt.. og de skulle jo være gode nok...
Det ER måske noget med at jeg har skruet ned for fodret... så der ikke er så meget næring til dem... ?
JA der er ok til at måle de værdier der men få købt et GODT po4 testsæt! det er noget af det vigtigste i mine øjne! ja og dit vokda ændre også på det... jeg ville stoppe med eller skrue ned for vodka dossering og se om de ikk kommer sig og så få skiftet noget vand..
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Brugeravatar
kenneth olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

ordy skrev:Uden at være ekspert på området mener jeg at havde læst at koraller kan miste farven hvis ens vand bliver alt for næringsfattigt ..

ved ikke om det er tilfældet her men du skiver du har skuet ned for fodringen op for vandskift og begyndt at tilsætte vodka det kan måske havde en sammenhæng ?

du kunne prøve at skue lidt op for fodringen eller ned for vodkaen selvfølgelig uden dine værdier bliver helt skæve !
Ja, det kan sku godt være det er der problemet ligger... alt andet i akvariet står fint..
KORALREV PÅ ISTEDGADE
Brugeravatar
kenneth olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

spdiving skrev:SALIFERT fosfat test sæt kan du ikke bruge til em skid... :wc:
Fatter heller ikke de overhovedet gider lave No4 test sæt.

Steen
Hej Steen... Yeps.. du har ret.. Carsten fra DecOcean har godt advaret mig imod det.. har ikke selv testsæt til P04.. men fik det målt hos ham... han burger vist et testsæt.. noget med Roswa.... eller noget a la det navn.
KORALREV PÅ ISTEDGADE
Brugeravatar
kenneth olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

pederrevnørd skrev:Ordy rammer spot on :y
Prøv at gi en frisk no3 måling - dine koraller er sunde - de skal ha den lyse farve - de må blot ikke miste farven og blive lysbrune, så har de for lidt næring

Mvh
Peder
Super.. jeg prøver lige med en frisk N03 måling..... så kan det være jeg skal skrue lidt op for foderet igen.. fiskene er sku ellers rimelig runde... selv den 6 stribet gylte har nærmest vom!!!
KORALREV PÅ ISTEDGADE
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Jep er der kun få mærker der viser rigtigt. Rowa, Hanna, Red Sea Pro.
Fældes for dem alle er at de koster kassen i forhold til Salifert PO4.... :scream:

Steen
Brugeravatar
kenneth olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Gino skrev:
kenneth olsen skrev:

MVH
JA der er ok til at måle de værdier der men få købt et GODT po4 testsæt! det er noget af det vigtigste i mine øjne! ja og dit vokda ændre også på det... jeg ville stoppe med eller skrue ned for vodka dossering og se om de ikk kommer sig og så få skiftet noget vand..
Tak for hjælpen gutter... jeg prøver at justere lidt efter jeres råd... :GO :GO :GO
KORALREV PÅ ISTEDGADE
dennis_ler
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
14
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2011

Indlæg af dennis_ler »

Du nævner nye rør i dit RSM, er det kommet efter at du har skiftet lys ?
Hvad med din temperatur i akvariet har den ændret sig / blevet højere ?
Brugeravatar
kenneth olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

dennis_ler skrev:Du nævner nye rør i dit RSM, er det kommet efter at du har skiftet lys ?
Hvad med din temperatur i akvariet har den ændret sig / blevet højere ?
Hej Dennis...

Yeps.. nævner nye rør.. men der var jeg måske ikke lige skarp nok... Jeg fik startet akvariet op i November.. med en nyt Red Sea Max 250 købt i Klovnfisken... så på den måde mener jeg med ( forholdsvis ) nye rør, da de fulgte med det ny akvariet.

Temeraturen i akvariet ligger mellem en 27-28 grader ca.. så der er ikke rigtig noget udsving der.
KORALREV PÅ ISTEDGADE
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

På billederne med Montiporaen, står der en Acropora i baggrunden, er den blevet lysere end på det sidste billed??
Den Pocillopora som er blevet helt hvid, ser snarere ud til at have haft en blegning. Selvom du ikke mindses at temperaturen har været over de 30 grader eller under de 20, så skal der ikke mange minutter til får end at det kan ses på korallen.
Brugeravatar
kenneth olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Carsten skrev:På billederne med Montiporaen, står der en Acropora i baggrunden, er den blevet lysere end på det sidste billed??
Den Pocillopora som er blevet helt hvid, ser snarere ud til at have haft en blegning. Selvom du ikke mindses at temperaturen har været over de 30 grader eller under de 20, så skal der ikke mange minutter til får end at det kan ses på korallen.

Hej Carsten,

Ja, den var lidt grøn i det før.. nu er den mere mørke-lilla.

Tror du det kan være temperaturen? - Det er jo et lukket system og jeg har hørt før at der har været lidt problemer med Red Sea Max og varme.. så jeg havde egentlig tænkt mig at købe en chiller inden vejret bliver for godt...
KORALREV PÅ ISTEDGADE
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Har du 27-28 grader allerede nu. Så vil du helt sikkert få problemer til sommer. Vel og mærke vi får sommer... :sneaky:

Steen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Hvor lang tid har du haft korallerne? Hvorlang tid siden begyndte blegningen?
på billedet med den hvide Pocilliopora ses en anden ukendt hvid koral i det ene hjørne, og bagerst en hystix.
Den hvide, hvordan har den fået farven? Er hystixen også blevet bleg?
Brugeravatar
kenneth olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Carsten skrev:Hvor lang tid har du haft korallerne? Hvorlang tid siden begyndte blegningen?
på billedet med den hvide Pocilliopora ses en anden ukendt hvid koral i det ene hjørne, og bagerst en hystix.
Den hvide, hvordan har den fået farven? Er hystixen også blevet bleg?
Jeg har haft korallerne siden Januar - fik dem af Chrissy her inde og de har vokset til dobbelt størrelse.. men så begyndte det at gå ned af bakke.... :? .. og det er indenfor den sidste måneds tid det er sket.
På billedet er det 2 Pocilliopora der sidder tæt på hinanden ( den ene er den du kan se titte frem i hjørnet af billedet.)
I baggrunden er det en Hystixen... og nu du siger det kan jeg da godt se at den er blevet lysere også.. ( den har jeg haft i en 1,5 månede ca. )
Alle LPS, kalkalger og blødkoraller har det fint og vokser stadig rigtig godt.
KORALREV PÅ ISTEDGADE
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Skal indrømme at jeg er ved at være tom for ideer til hvad der er galt.
Men hvordan står korallerne i forhold til lyset??
Kan de få for meget? Selvom det lyder forkert iet RSM
Brugeravatar
kenneth olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Carsten skrev:Skal indrømme at jeg er ved at være tom for ideer til hvad der er galt.
Men hvordan står korallerne i forhold til lyset??
Kan de få for meget? Selvom det lyder forkert iet RSM
Uh Carsten.. det lyder da ikke godt.. du plejer da ellers at kunne identificere selv de mærkeligste ting der sker i vores akvarier.. :GO

De står forholdsvis højt i akvariet... da der jo ikke er SÅ meget knald på T5 rør efter hvad jeg har kunne læse mig til... ( men så meget har jeg nu heller ikke læst...) men hørte bare at i Red Sea Max, skulle jeg nok helst sætte dem ( SPS ) så højt som muligt... Det er dog ikke helt oppe i vand overfalden...

har lige ved lagt et billede af mit akvarie... De sidder på den søjle i midten af akvariet godt oppe mod toppen til højre.
Vedhæftede filer
IMG_9973.JPG
KORALREV PÅ ISTEDGADE
Jesper ØH
Reactions:

Indlæg af Jesper ØH »

Kh 7 og 1024 er ikke meget. Jeg er sikker på det er dine rør, der er mere knald på T5 end man regner med. Jeg er lige skiftet fra ATI Powermodule 8x39v til PS Hyperion og nu efter min nye lampe har pocilloporaen fået farven igen. Med ATI lampen var den lys som din og meget pæn lilla i toppen af skelettet.
Brugeravatar
haffelaf
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
14
Postnummer: 8870 Langå

Indlæg af haffelaf »

det er unskyld udtrykket
kraftedderbukkepikkemig et flot setup :GO
er dit salt ikke lidt lavt ?
Brugeravatar
kenneth olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Jesper ØH skrev:Kh 7 og 1024 er ikke meget. Jeg er sikker på det er dine rør, der er mere knald på T5 end man regner med. Jeg er lige skiftet fra ATI Powermodule 8x39v til PS Hyperion og nu efter min nye lampe har pocilloporaen fået farven igen. Med ATI lampen var den lys som din og meget pæn lilla i toppen af skelettet.

Men jeg har haft dem siden start Januar.. burde de ikke have reageret med det samme hvis det var lyset? .. og de første 2 måneder ( i hvertfald ) stod de flotte med polypperne HELT ude? Ville de gøre det hvis de blev forbrændt af lyset?

I linket har jeg lagt en lille video.. der kan man se den ene (2:46 inde i videoen ) og den anden ( 3:40 inde i videoen ) - Videoen er fra 25 feb.
Der ser de jo meget sunde ud..

KORALREV PÅ ISTEDGADE
Brugeravatar
kenneth olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

haffelaf skrev:det er unskyld udtrykket
kraftedderbukkepikkemig et flot setup :GO
er dit salt ikke lidt lavt ?
Tak skal du have :O)

Jo, skal vist have hævet salten lidt over de kommende dage....
KORALREV PÅ ISTEDGADE
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Syndes ikke salten ligger så lavt igen. Ligger selv på 1025 stabilt efter vandskifte osv.
KHen bør du nok få lidt op omkring de 9 i KH. Men husk det er mere vigtigt at du holder den stabilt end at du rammer den spot on.
Går dine vand værdier som et tandhjul så risikerer du bare koralerne bliver stresset.

Hvis dit vand er 25 grader og du har ca 100liter vand når sten og andet er trukket fra skal du bruge 124gram salt til at bringe salten op fra de 1024 til 1025

Steen
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Har siddet og læst tråden igennem og med fare for at have misset noget har jeg et bud.

Dit akvarie er nystartet, nov ´11 og jeg ved ikke om det blev startet fra nul, men det formoder jeg.
Dvs at det har kørt i 4 mdr + en sjat så det må vel betegnes som nystartet.
I den periode har du gennemgået algefasen, puttet fisk og koraller i, fodret på fiskene.
Både fisk og koraller tilfører næring (og ja, koraller skider også) så du har fået for høj nitrat.
Så tilfører du vodka og laver vandskift hver 14 dag. Du har fået lidt saltbalanceproblemer, men det er ikke alarmerende så længe den er stabil.

Jeg tror at en del af problemet stammer fra at du har belastet dit system for tidligt og for meget. Det er stadig ungt.
Med de ting du gør for at rette op på det, giver det nogle udsving som måske kan trække i den negative retning, uanset hvor velmenene de er.

Jeg ville give det ro og lade det få tid til at finde sig selv. Det er svært, jeg har selv været der.
Min tank kørte også som en rollercoaster. Mirakelredning på mirakelredning og det gavnede ingenting, tværtimod.

Jeg har en idé om at dine problemer skal findes her og ikke i hverken lys eller andet.

Blot et indspark herfra et solbeskinnet Ganløse.

Held og lykke med projektet.

Erik

Ps. hvordan gik det med din Tridachna?
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

crazy seahorse skrev:Har siddet og læst tråden igennem og med fare for at have misset noget har jeg et bud.

Dit akvarie er nystartet, nov ´11 og jeg ved ikke om det blev startet fra nul, men det formoder jeg.
Dvs at det har kørt i 4 mdr + en sjat så det må vel betegnes som nystartet.
I den periode har du gennemgået algefasen, puttet fisk og koraller i, fodret på fiskene.
Både fisk og koraller tilfører næring (og ja, koraller skider også) så du har fået for høj nitrat.
Så tilfører du vodka og laver vandskift hver 14 dag. Du har fået lidt saltbalanceproblemer, men det er ikke alarmerende så længe den er stabil.

Jeg tror at en del af problemet stammer fra at du har belastet dit system for tidligt og for meget. Det er stadig ungt.
Med de ting du gør for at rette op på det, giver det nogle udsving som måske kan trække i den negative retning, uanset hvor velmenene de er.

Jeg ville give det ro og lade det få tid til at finde sig selv. Det er svært, jeg har selv været der.
Min tank kørte også som en rollercoaster. Mirakelredning på mirakelredning og det gavnede ingenting, tværtimod.

Jeg har en idé om at dine problemer skal findes her og ikke i hverken lys eller andet.

Blot et indspark herfra et solbeskinnet Ganløse.

Held og lykke med projektet.

Erik

Ps. hvordan gik det med din Tridachna?

Jeg kan bestemt godt følge dig i din tanke gang!
Og ville også selv have sendt signaler ud i den retning, men det som jeg synes forvirrer billedet meget er at de andre koraller står fint og har farven.

At salt og kh er lidt lavt har ingen betyndning, blot det er stabilt.
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"