Opstart uden alger (?)

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
Celia
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4000 Roskilde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 4000 Roskilde

Opstart uden alger (?)

Indlæg af Celia »

Hej alle :)

Så har vi været på tur til den første saltvandsbutik jeg har været i (eller ok på nær Planteimporten ;-) ) Vi var i Klovnfisken.

Vi er jo nye og spurgte om en masse, og personen vi snakkede med sagde noget som for mig var lidt nyt. Nemlig at alt det man læser om at skulle være tålmodig og gøre tingende meget langsomt sommetider ikke var af det gode.

Efter 2 dages modning kan man sætte levende sten i og allerede efter 10 dage rejer snegleosv og efter cirka 20-30 dage koraller (gerne mange)

Hvis man sætter det i hurtigt så undgår man sommetider de alger der overtager og snupper al næringen.

Hvad er jeres erfaringer..?
- jeg læser sommetider indlæg hvor folk venter op til 6 uger på bare at sætte levende sten i :shock:

Håber mit indlæg giver mening :wink:

PS
Alger er bestemt ikke af det onde, det ved jeg godt. De er i min mening en naturlig del af akvariet og en del af en god cyklus.
Med overstående mener jeg de alger der overtager alt fuldstænig.
Venlig hilsen
Cecillia
Der var engang et saltvandseventyr, nu er jeg bare rusten
Brugeravatar
seier
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: vordingborg

Indlæg af seier »

der er nogen der har misforstået et eller andet modningen begynder først når de levende sten kommer i. :wink:
Brugeravatar
Celia
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Celia »

seier skrev:der er nogen der har misforstået et eller andet modningen begynder først når de levende sten kommer i. :wink:
Ahhhhhh... det giver også mere mening.
Venlig hilsen
Cecillia
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

noget af det du har fået at vide, er noget slemt vrøvl!! Men andet af det er ok. Der er mange ting der spiller ind. Hvis de levende sten du får fat i, har været i et indkørt akvarie er det stort set bare at proppe dem i og så noget liv i når der begynder at komme alger. Men er stenene "friske", og faktisk er de det modsatte, der går laang tid før end at du kan bruge akvariet til andet end at kigge på og måle på. Med "friske" sten mener jeg kommet hjem til forhandleren kort inden du køber dem. Er de det, er de fyldt med døde organismer, og det er dem som først skal nedbrydes og nye ting vokse frem(på microbe stadiet). Hvis du propper sådanne sten i akvariet, vil der ske en kæmpe ophobning af nitrit og senere nitrat.
algerne som vil komme optager den nitrat og fosfat som er i vandet, derfor vil det være helt sindsygt at smide liv en nitrat bombe.

Koraller er flottest i et helt næringsfattigt miljø, faktisk er det en balance gang, det er lige før end at de sulter. Derfor skal algerne have suget alt næringen ud af akvariet.

Den der med at vente 6 uger med at sætte levende sten i har du misforstået! De skal i hurtigst muligt. Og om vandet har stået 1 time eller 2 dage er helt ligemeget.

Hvis algerne overtager akvariet, er det kun fordi der er alt for meget næring i det. De burde forsvinde med tiden.
sneppevej
Reactions:

Indlæg af sneppevej »

Så længe du starter op med vand, salt, sten - så vil alger komme og forsvinde igen når de har opbrugt den næring der er i vandet/stenene. Tilfører du fisk som du fodrer mens algerne er der, så er det at det kan gå galt.

/Henrik
Senest rettet af sneppevej tors 24. aug 2006 21:09, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 9330 Dronninglund
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Mathias_C »

ja stenene skal i først og så starter det ...! men desuden mener jeg da os at ha læst at rejer er mindre hårdføre end fisk så vil da mene at man skal vente med dem
MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

rejer kræver rent vand, men snegle er mindre følsomme.
Brugeravatar
Chris2500DK
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 2500 Valby
Kontakt:

Indlæg af Chris2500DK »

Hvis man køber "nye" sten er det vel også en god ide at lade være med at komme sand i før stenene er kommet af med det værste detritus.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Sand skal først i lige inden korallerne og fiskene kommer i.
Brugeravatar
seier
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19

Indlæg af seier »

iøvrigt er al den snak om at efter så og så lang tid kan man komme dit og dat i der er ikke nogen der kan sige en bestemt tid på. det der sker er som følger og tiden kan variere MEGET. man fylder sit akvarie med saltvand.Nyblandet saltvand skal stå med iltning og cirkulation minimum 24 timer for at ph mm skal være iorden. nyblandet saltvand er noget kras noget. derefter smides stenene i akvariet og afhængigt af hvor meget dødt materiale mm der er på stenene vil der i vandet ske en proces hvor der dannes amonium. dette omdannes til nitrit og derefter videre til nitrat.
først når der ikke længere kan måles nitrit kan man begynde at belaste akvariet med yderligere affaldsstoffer fisk-der skal fodres og som skal af med foderet igen- der hvor det går galt tit hvis man ikke tar den med ro er at når man nu sætter en fisk i så begynder det hele forfra igen dvs fiskefoder og detrius fra fisken bliver til amonium-nitrit-nitrat osv. det er fint sålænge det er lidt af gangen fordi så når bakterierne at omdanne inden værdierne stiger for hurtigt men hvis man forcerer og smider en masse i på en gang så ender det galt. dette er så iøvrigt den lidt enkle forklaring for cyklusen går videre da nitraten skal omdannes til nitrogen og frigøres fra akvariet og selvom nitraten er mindre kritisk i små mængder for fiskene er mange korraler og invertebrater og faktisk også snegle følsomme overfor dette. så tålmodighed er en dyd man kan ikke skynde på en naturlig proces uden det får negative konsekvenser. :wink:
Brugeravatar
Celia
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Celia »

Jeg siger tak for alle de gode tips og forklaringer :-)

Vi er i fuld sving - så må vi ud og få nogle levende sten :-)
Venlig hilsen
Cecillia
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Som Carsten skriver, så er der meget forskel på levende sten. Nogle kommer direkte fra den anden side af kloden med masser af ting der er igang med at rådne, andre sten kommer direkte fra et indkørt akvarie.

De sten som Klovnfisken lige nu har liggende i kælderen har ligget der i flere måneder og er klar ganske hurtigere - der tror jeg de 20-30 dage giver ganske god mening.
Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1989
Geografisk sted: Auning - Djursland / Jylland
Kontakt:

Indlæg af Lars S »

Mange tak for det var også nogle gode svar som jeg også kunne bruge.

Hvis jeg nu f.eks. blander mit vand imorgen, sætte kraftigt luft og cirulation på mit 530l og så sætter ca. 50 kg. ''gamle'' sten ( fra et saltvands akvarie fra DK ) i mit akvarie lørdag aften eller søndag ... vil dette kunne gå rimeligt ??

Hvortit skal jeg måle vandet og for hvad i starten ?
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

http://www.websteen.dk import bla. saltvands artikler fra Kina & Hong Kong.
Brugeravatar
seier
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19

Indlæg af seier »

det vil der ikke være nogen problemer i. de målinger der er aktuelle i starten dvs efter du har smidt stenene i er amonium nitrit og nitrat og selvfølgelig temp og salinitet.hvor tit du skal måle kan man vel ikke sige noget om men hvis du for eksempel stater med at måle når det har stået en uge så kan du se hvad det siger hvis du har højt indhold af amonium eller nitrit kan du roligt vente videre osv. Husk blot at det er måleresultaterne der er afgørende for hvad der sker i akvariet og ikke andet, bakterier som det jo i bund og grund er vi venter på skal etablere sig,går ikke med armbåndur og kalender.Når der ikke længere kan måles nitrit og nitratindholdet er for nedadgående vil jeg foreslå at du kaster dig over de andre grundværdier inden der kommer liv i dvs kh-ca ph osv. det burde dog være omtrent iorden hvis du bruger en ok salt.
Senest rettet af seier tors 24. aug 2006 22:45, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Indlæg af Lars M »

Et saltvandsakvarium er et "økosystem". Gåseøjne fordi vi selvfølgelig har en masse teknik osv. som kompenserer for en masse ting som et rigtigt økosystem ville kunne klare selv.

Det betyder at du først skal opbygge en bakterieflora, derefter et mikroorganismeliv, så et macroliv og endelig større krebsdyr, fisk mv.

Det stiller rigtigt store krav til tålmodigheden :mrgreen: Meen sådan er det bare.
Start med at få saltvandet modnet, det tager et par dage, kom derefter dine sten i og sørg for at der er cirkulation på. I løbet af nogle dage, vil din skummer komme igang. Mål løbende på ammonium, nitrit, nitrat og fosfat. Når du ikke længer kan måle nitrit og din nitrat er under 5mg/l kan du begynde at komme nogle eremitkrebs i. De æder af dine alger, så de gør gavn.

Når dine vandværdier er fine og ikke mindst stabile (i mindt 1 uge ) kan du købe en Hugo (salarius fasciatus) til at guffe alger i sig. Hvis alt stadig går godt, ku næste indkøb være en gul kirurg, men vandværdierne skal stadigt være gode. Dvs. på dette tidspunkt er der intet nitrit, nitrat er under 5 og du har under 0,5 mg/l fosfat.
På dette tidspunkt er der nok gået 3 mdr.

Nu bør det går stærk fremad, således at du kan introducere de første koraller og de nemme fisk. Det er blød og læderkoraller, af fisk Chromis og andre nemme typer. Husk at tilføre nye organismer meget langsomt. Dit økosystem er meget ungt og er ikke vant til belastninger med megen næring.
Denne fase varer endnu et par måneder. Men så er du også startet rigtigt, og kan nu introducere langt de fleste almindelig og ikke krævende fisk og koraller. Det er også nu at en mandarinfisk vil kunne overleve mere end en måned. :wink:

Men stadigt. introducer nye orgnismer langsomt, ikke noget me dat fylde "indkøbsvognen" på en gang.

Som jeg læste på en engelsk reef side. "Nothing good happens fast in a reef aquarium"

Tjaa blot min indstilling til opstart, der er selvfølgelig andre som gør det på deres måde. :D
Mvh.

Lars Mogensen
Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1989
Geografisk sted: Auning - Djursland / Jylland
Kontakt:

Indlæg af Lars S »

Mange mange tak.

Jo tålmodighed har jeg nok af og jeg kan iforevejen ikke li' et akvariie der er ''overfyldt'' som mange ferskvands akv.
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

http://www.websteen.dk import bla. saltvands artikler fra Kina & Hong Kong.
Brugeravatar
seier
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19

Indlæg af seier »

er en phosfatmåling ikke irelevant under modningen? jeg vil da umiddelbart tro at den vil afvige fra de faktiske forhold under alle omstændigheder med en baljefuld af algesuppe der optager blandt andet phosfaten?
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Indlæg af Lars M »

Jo under modningen, er det kun som en indikator på hvor slemt det står til.
Når der kommer dyr i betyder det noget.
I øvrigt kan de levende sten optage rigtigt meget fosfat, som senere kan afgives og skabe problemer.
Mvh.

Lars Mogensen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Lars M skrev: Som jeg læste på en engelsk reef side. "Nothing good happens fast in a reef aquarium"
Eller som Brian omskrev, kun dårlige ting sker hurtigt i et saltvands akvarie
Brugeravatar
seier
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19

Indlæg af seier »

ok ja under alle omstændigheder kan en måling ihvertfald ikke gøre nogen skade.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"