"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

En novices DIY LED projekt

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
mcnats
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 377
Tilmeldt: fre 17. aug 2007 14:25
16
Postnummer: 5000 Odense C
Geografisk sted: Odense C

En novices DIY LED projekt

Indlæg af mcnats »

Hej, så er det min tur...

Baggrund: Jeg købte for 14 måneder siden en 81 W KEY version 2 LED lampe fra Fish-street. Lampen blev valgt da den havde en begrænset styrke spredt ud på et stort overfladeareal, hvilket var nødvendigt da den skulle bruges til et 250 l (100*50*50) der også var/er oplyst af solen. De fleste lamper har et mindre areal, hvilket ville betyde, at jeg skulle bruge 2 moduler, så derfor blev denne lampe valgt. MEN den holdt ikke mere end 10-11 måneder før den begyndte at drille. En af de 3 LED-baner begyndte at blinke og enkelt dioder begyndte at stå af, så efter et mislykkedes forsøg på at reparere lampen, har jeg nu besluttet mig for at prøve at lave en selv. Den gamle lampe er dog stadig i brug, men kører kun med 16*3 LED (48W) hvilket er for lidt i den mørke tid. Jeg har ikke købt noget ind til den nye lampe endnu, og vil gerne live have jeres inputs inden, så jeg ikke laver for mange brølere.
Den nye lampe skal have nogle af de sammen egenskaber som den gamle, hvilket vil sige et stort overfladeareal. Det desuden den store fordel at varmen fra dioderne bliver spredt ud, hvilket markant må mindske temperaturen, og jeg håber derfor på at kunne klare mig uden blæsere. Jeg har tænkt mig ikke at lave et kabinet til lampen. Dette vil også gøre det lettere for varmen at slippe væk, men samtidig udstille eventuelle grimme blæsere. Som I kan se på billedet samt nedenstående oversigt over planlagte sammensætning af dioder, er sammensætningen måske lidt specielt. Det skyldes at jeg har fået tilsendt en del erstatnings dioder fra fish-street til den gamle lampe, som jeg dog ikke har brugt, da den gamle lampe ikke er værd at bruge mere krudt på, og som jeg derfor vil bruge i dette projekt. På tegningen er de vist som de hvide firkanter med (cV). Jeg har uploadet nogle billeder dioderne, som er af typen Cree XP-E med to hvide dioder pr modul. Det er desværre alt jeg ved om dem, og jeg kan ikke få mere ud af fish-street. Jeg vil tro at det er "cold-white" men det er højst usikkert, da jeg ikke har noget at sammenligne med.
Real violet dioderne har jeg læst mig til skulle give et godt lys, men hvad siger I? Det skal siges, at jeg forventer, at de skal køres ved lavere ampere (er det ikke ampere man stiller på?), end de andre dioder for at få det ønskede lys.

Oversigt over dioder: antal Spænding link
Cree XP-E, 3w (cold white,: cW): 6*2 ?
Cree XP-E, 3 w rolyal blue, rB: 6*2 Max Current: 1000mA http://www.ledgroupbuy.com/2x-royal-blu ... dular-led/
Cree XM-L, 3 w neutral white, nW: 9 Max Drive Current: 3000mA http://www.ledgroupbuy.com/categories/CREE/XM%252dL/
3 w,True violet, tV: 9 Max Drive Current: 700 http://www.ledgroupbuy.com/true-violet- ... ck-4-50ea/


Pga. af den relativt store afstand mellem dioderne og fordi lampe placeres tæt på vand overfladen, er planen at køre primært uden optik. Undtagelsen er de syv XM-L nW dioder der er i lampens udkant, der ellers ville smide en masse lys ud akvariet. Desuden sælges alle de 9 true violet dioder ned 60 graders optik.

På indkøbslisten er derudover:
- Alu heatsink 25,4*60 cm: http://www.ledgroupbuy.com/heatsink-10-inch/
- 4 inch standard connector: http://www.ledgroupbuy.com/4-inch-standard-connector/ og start and end kit connector: http://www.ledgroupbuy.com/start-end-kit-connectors/
til at koble 2* LED modulerne sammen
- Ledning til de andre dioder: http://www.ledgroupbuy.com/categories/Wire/ Men hvilken?
- Termisk lim: http://www.ledgroupbuy.com/products/Arc ... ve-5g.html
- Plexiglasplade
- Optik til XM-L: http://www.ledgroupbuy.com/xml-optic-6- ... ee-1-79ea/
ophæng finder jeg uf af hen af vejen.

Så mangler der drivere og en controller. Planen er at benytte 3 kanaler til hver af farverne. Den ene skal således kunne trække i alt 19, 3 w hvide dioder hvis det er muligt, når nu der er 2 forskellige slags. Den anden skal trække 10 blå 3 w, og den sidste 9 violette 3 w. Hvad vil i anbefale? Jeg er helt på bar bund, og kender ikke til de forskellige krav til ampere, styrring af strøm osv. osv. så HJÆLP!!!!!!


Vh
Jonas
Vedhæftede filer
IMG_4339.JPG
LED.jpg
mcnats
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 377
Tilmeldt: fre 17. aug 2007 14:25
16
Postnummer: 5000 Odense C
Geografisk sted: Odense C

Re: En novices DIY LED projekt

Indlæg af mcnats »

og et close-up billede af Cree XP-E dioderne
Vedhæftede filer
IMG_4340.JPG
mcnats
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 377
Tilmeldt: fre 17. aug 2007 14:25
16
Postnummer: 5000 Odense C
Geografisk sted: Odense C

Re: En novices DIY LED projekt

Indlæg af mcnats »

Er der slet ingen forslag til drivere og controller? :( :( :(
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: En novices DIY LED projekt

Indlæg af Carsten »

Er det ikke bare at købe et antal Meanwell Eln60-48p drivere og en 10volts strømforsyning?
Husk på at derskal være mindst 8 dioder på en driver, ellers bliver de brændt af.
Så at du har valgt nogle neutral hvide dioder, hvorfor det?? Selv de kolde hvide ser lidt gule ud i det når man betragter dem gennem vandet.


Hvad var det smarte i at købe dem som sammen koblede??
mcnats
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 377
Tilmeldt: fre 17. aug 2007 14:25
16
Postnummer: 5000 Odense C
Geografisk sted: Odense C

Re: En novices DIY LED projekt

Indlæg af mcnats »

Carsten skrev:Er det ikke bare at købe et antal Meanwell Eln60-48p drivere og en 10volts strømforsyning?
Husk på at derskal være mindst 8 dioder på en driver, ellers bliver de brændt af.
Så at du har valgt nogle neutral hvide dioder, hvorfor det?? Selv de kolde hvide ser lidt gule ud i det når man betragter dem gennem vandet.


Hvad var det smarte i at købe dem som sammen koblede??
Hej Carsten. Tak for indput.

Jo hvis de drivere passer fint, så køber jeg da bare fint. Nogen ide til en strømforsyning?

Angående netural/cool white, så er der flere der bruger de varmere hvide som vel også giver bedre PAR-værdier. Derudover er modul LED'erne coll white, tror jeg, og så tænkte jeg at ca. havlt af hver sikkert passede fint. Det skal også siges at jeg selv er til det mere hvide lys, er ikke glad for det alt for blå.

Det smarte ved at bruge de sammenkoblede dioder, er simpelthen at jeg har nogen liggende fra den gamle lampe. Så slipper man også for at lodde, men det er nu af mindre betydning.
mcnats
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 377
Tilmeldt: fre 17. aug 2007 14:25
16
Postnummer: 5000 Odense C
Geografisk sted: Odense C

Re: En novices DIY LED projekt

Indlæg af mcnats »

anyone.....
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: En novices DIY LED projekt

Indlæg af Carsten »

De der Meanwell drivere, er samtidig strømforsyning. Men du skal også have en 10 volts strømforsyning, for ellers kommer der ikke lys i dioderne.
mcnats
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 377
Tilmeldt: fre 17. aug 2007 14:25
16
Postnummer: 5000 Odense C
Geografisk sted: Odense C

Re: En novices DIY LED projekt

Indlæg af mcnats »

Carsten skrev:De der Meanwell drivere, er samtidig strømforsyning. Men du skal også have en 10 volts strømforsyning, for ellers kommer der ikke lys i dioderne.
Er den 10 volts strømforsyning ikke den der styre hvor mange ampere driveren sender ud. Altså en controller?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: En novices DIY LED projekt

Indlæg af Carsten »

Nej, den 10 volts strømforsyning skal blot give driveren de 10 volt der skal til. Når driveren er forsynet med de 10 volt, kan du regulere lyset styrke på driveren. Men hvis du vil have et system der kan lave glidende tænd og sluk, så skal du have fat i en rigtig akvarie computer f.eks
GHL
wtfdic
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 130
Tilmeldt: lør 23. jul 2011 11:57
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2000

Re: En novices DIY LED projekt

Indlæg af wtfdic »

Mig bekendt er det den analoge indgang til driveren, altså 0-10v styrespænding.
Men de findes også i PWM udgaver. Jeg var selv så uheldig at leverandøren sendte mig en pwm udgave.
mcnats
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 377
Tilmeldt: fre 17. aug 2007 14:25
16
Postnummer: 5000 Odense C
Geografisk sted: Odense C

Re: En novices DIY LED projekt

Indlæg af mcnats »

Carsten skrev:Nej, den 10 volts strømforsyning skal blot give driveren de 10 volt der skal til. Når driveren er forsynet med de 10 volt, kan du regulere lyset styrke på driveren. Men hvis du vil have et system der kan lave glidende tænd og sluk, så skal du have fat i en rigtig akvarie computer f.eks
GHL
Hvordan regulerer man så styrken på driveren? Jeg har ikke brug for en glidende overgang til solopgange osv., men jeg vil gerne kunne regulere styrken på de enkelte farver, så jeg kan få den farve jeg gerne vil have.
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1063
Tilmeldt: søn 16. jan 2011 17:52
13
Postnummer: 5750 Ringe
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Ringe

Re: En novices DIY LED projekt

Indlæg af chrislolk »

Hvis driveren får 10v på sin dimmer-indgang, vil den lyse for fuld tryk (100%). Får den 7,5v vil den lyse 75%, 5v 50% osv. Derfor skal den bruge en 10v forsyning ved siden af, til at bestemme lysstyrken. For, manuelt, at skrue op og ned for lyset skal du forbinde et potentiometer til 10v forsyningen så du kan regulere den mellem 0 og 10v og derved regulere styrken på LED'erne. Rapidled har en beskrivelse af, hvordan det hele skal forbindes.

Vil du kunne køre det hele automatisk kan du købe en akvariecomputer (f.eks. GHL). Den har 0-10v udgange som kan forbindes direkte til driveren.

Alt det overstående gælder kun Meanwell ELN-60-48D

Alternativ kan du købe en lyscomputer som er lavet specifikt til DIY LED. De kan godt findes til både ELN-60-48D og ELN-60-48P.
Med venlig hilsen
Christopher Lolk Andersen
mcnats
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 377
Tilmeldt: fre 17. aug 2007 14:25
16
Postnummer: 5000 Odense C
Geografisk sted: Odense C

Re: En novices DIY LED projekt

Indlæg af mcnats »

chrislolk skrev:Hvis driveren får 10v på sin dimmer-indgang, vil den lyse for fuld tryk (100%). Får den 7,5v vil den lyse 75%, 5v 50% osv. Derfor skal den bruge en 10v forsyning ved siden af, til at bestemme lysstyrken. For, manuelt, at skrue op og ned for lyset skal du forbinde et potentiometer til 10v forsyningen så du kan regulere den mellem 0 og 10v og derved regulere styrken på LED'erne. Rapidled har en beskrivelse af, hvordan det hele skal forbindes.

Vil du kunne køre det hele automatisk kan du købe en akvariecomputer (f.eks. GHL). Den har 0-10v udgange som kan forbindes direkte til driveren.

Alt det overstående gælder kun Meanwell ELN-60-48D

Alternativ kan du købe en lyscomputer som er lavet specifikt til DIY LED. De kan godt findes til både ELN-60-48D og ELN-60-48P.
Hej Christopher
Tak for forklaringen. Den gamle lampe er nu nede på 1/3 kraft, heldigvis har jeg en gammel 3*36 t5 som jeg håber kan holde mine koraller i live. Jeg prøver at læse om emnet på rapidled og se om jeg bliver klogere.
mcnats
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 377
Tilmeldt: fre 17. aug 2007 14:25
16
Postnummer: 5000 Odense C
Geografisk sted: Odense C

Re: En novices DIY LED projekt

Indlæg af mcnats »

chrislolk skrev:Hvis driveren får 10v på sin dimmer-indgang, vil den lyse for fuld tryk (100%). Får den 7,5v vil den lyse 75%, 5v 50% osv. Derfor skal den bruge en 10v forsyning ved siden af, til at bestemme lysstyrken. For, manuelt, at skrue op og ned for lyset skal du forbinde et potentiometer til 10v forsyningen så du kan regulere den mellem 0 og 10v og derved regulere styrken på LED'erne. Rapidled har en beskrivelse af, hvordan det hele skal forbindes.

Vil du kunne køre det hele automatisk kan du købe en akvariecomputer (f.eks. GHL). Den har 0-10v udgange som kan forbindes direkte til driveren.

Alt det overstående gælder kun Meanwell ELN-60-48D

Alternativ kan du købe en lyscomputer som er lavet specifikt til DIY LED. De kan godt findes til både ELN-60-48D og ELN-60-48P.
Jeg kan ikke finde den beskrivelse på rapidled. Du kan vel ikke komme med et link?
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1063
Tilmeldt: søn 16. jan 2011 17:52
13
Postnummer: 5750 Ringe
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Ringe

Re: En novices DIY LED projekt

Indlæg af chrislolk »

Beskrivelsen er fra et dimming kit man kan købe der, men man kan også sagtens lave det selv.

http://www.vinnymarini.com/pictures/rap ... dimmer.pdf
Med venlig hilsen
Christopher Lolk Andersen
mcnats
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 377
Tilmeldt: fre 17. aug 2007 14:25
16
Postnummer: 5000 Odense C
Geografisk sted: Odense C

Re: En novices DIY LED projekt

Indlæg af mcnats »

takker
mcnats
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 377
Tilmeldt: fre 17. aug 2007 14:25
16
Postnummer: 5000 Odense C
Geografisk sted: Odense C

Re: En novices DIY LED projekt

Indlæg af mcnats »

chrislolk skrev:Beskrivelsen er fra et dimming kit man kan købe der, men man kan også sagtens lave det selv.

http://www.vinnymarini.com/pictures/rap ... dimmer.pdf
Så har jeg læst lidt på lektien. Det dimming kit du linker til kan kun bruges til to kanaler, og jeg vil helst kunne styre 3. Så kan jeg ikke bare købe denne:

http://www.rapidled.com/servlet/the-159 ... ler/Detail

Og så fire mean well ELN-60-48P drivers, 2 til de 19 hvide, en til de 10 blå og 1 til de 9 lilla?

Kan mean well ELN-60-48P driverne bruges til alle typer 3 w LED'er, selv om de kører med forskellig "max drive current"
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1063
Tilmeldt: søn 16. jan 2011 17:52
13
Postnummer: 5750 Ringe
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Ringe

Re: En novices DIY LED projekt

Indlæg af chrislolk »

mcnats skrev: Så har jeg læst lidt på lektien. Det dimming kit du linker til kan kun bruges til to kanaler, og jeg vil helst kunne styre 3. Så kan jeg ikke bare købe denne:

http://www.rapidled.com/servlet/the-159 ... ler/Detail

Og så fire mean well ELN-60-48P drivers, 2 til de 19 hvide, en til de 10 blå og 1 til de 9 lilla?

Kan mean well ELN-60-48P driverne bruges til alle typer 3 w LED'er, selv om de kører med forskellig "max drive current"
Det kan du sagtens gøre. Og så længe du bruger én driver til én type LED er der ikke noget problem i, at de kører med forskellig "max drive current". Den enkelte driver skal bare justeres så den max kan levere den højeste strøm, LED-typen kan klare (eller lidt under). Dvs. at hvis LED'erne max. kan tåle 1000mA, må driveren ikke giver mere strøm end 1000mA når der er 10v for dimming indgangen. Justeringen gør du på et lille potentiometer inde i selv driveren samtidigt med du måler udgangsstrømmen.
Med venlig hilsen
Christopher Lolk Andersen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: En novices DIY LED projekt

Indlæg af Carsten »

chrislolk skrev:Hvis driveren får 10v på sin dimmer-indgang, vil den lyse for fuld tryk (100%). Får den 7,5v vil den lyse 75%, 5v 50% osv. Derfor skal den bruge en 10v forsyning ved siden af, til at bestemme lysstyrken. For, manuelt, at skrue op og ned for lyset skal du forbinde et potentiometer til 10v forsyningen så du kan regulere den mellem 0 og 10v og derved regulere styrken på LED'erne. Rapidled har en beskrivelse af, hvordan det hele skal forbindes.

Vil du kunne køre det hele automatisk kan du købe en akvariecomputer (f.eks. GHL). Den har 0-10v udgange som kan forbindes direkte til driveren.

Alt det overstående gælder kun Meanwell ELN-60-48D

Alternativ kan du købe en lyscomputer som er lavet specifikt til DIY LED. De kan godt findes til både ELN-60-48D og ELN-60-48P.
De 4 Meanwell Eln 60-48D behøver ingen dimmer. Der sidder et lille potmeter inden i driver som man kan justere på.
jimmi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1000
Tilmeldt: ons 20. sep 2006 19:40
17
Postnummer: 8340 Malling
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Malling (ASK)

Re: En novices DIY LED projekt

Indlæg af jimmi »

mcnats skrev:
chrislolk skrev:Beskrivelsen er fra et dimming kit man kan købe der, men man kan også sagtens lave det selv.

http://www.vinnymarini.com/pictures/rap ... dimmer.pdf
Så har jeg læst lidt på lektien. Det dimming kit du linker til kan kun bruges til to kanaler, og jeg vil helst kunne styre 3. Så kan jeg ikke bare købe denne:

http://www.rapidled.com/servlet/the-159 ... ler/Detail

Og så fire mean well ELN-60-48P drivers, 2 til de 19 hvide, en til de 10 blå og 1 til de 9 lilla?

Kan mean well ELN-60-48P driverne bruges til alle typer 3 w LED'er, selv om de kører med forskellig "max drive current"
Inden du køber den controller, DDC-01 PWM, kan jeg oplyse at mine driller lidt. Jeg har 2 stk - men oplever at de 1/10 gange starter lyset op med at blinke de første 5 min, og herefter er det fint. I går startede den ene op igen efter at have kørt en dagscyklus (D3 - 12 timer). Den gjorde det ca. 2 min efter den slukkede cyklussen, men inden timeren slukkede den helt. Den burde jo forblive slukket, og det blinkede meget da den gjorde det. Jeg kan ikke finde nogen fejl på ledningerne - og det virker som sagt fint 9/10 gange - så jeg tror det er controlleren der ikke er perfekt.

Jeg har lige skrevet til RapidLed for at se om de har en forklaring.
Med venlig hilsen
Jimmi Laursen
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1063
Tilmeldt: søn 16. jan 2011 17:52
13
Postnummer: 5750 Ringe
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Ringe

Re: En novices DIY LED projekt

Indlæg af chrislolk »

Carsten skrev: De 4 Meanwell Eln 60-48D behøver ingen dimmer. Der sidder et lille potmeter inden i driver som man kan justere på.
Faren ved at bruge det interne potmeter til at justeres lysstyrken er bare, at du har mulighed for at skrue strømmen for højt op, hvis du ikke måler på udgangen mens du gør det. Ved at sættet et potmeter på 10v forsyningen kan du justeres lysstyrken uden fare for at skrue strømmen for højt op. 10v forsyningen skal være på uanset hvad for overhovedet at få lys i LED'erne, og så kan man lige så godt smide et potmeter til 5 kr. på også.
Med venlig hilsen
Christopher Lolk Andersen
mcnats
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 377
Tilmeldt: fre 17. aug 2007 14:25
16
Postnummer: 5000 Odense C
Geografisk sted: Odense C

Re: En novices DIY LED projekt

Indlæg af mcnats »

chrislolk skrev:
Carsten skrev: De 4 Meanwell Eln 60-48D behøver ingen dimmer. Der sidder et lille potmeter inden i driver som man kan justere på.
Faren ved at bruge det interne potmeter til at justeres lysstyrken er bare, at du har mulighed for at skrue strømmen for højt op, hvis du ikke måler på udgangen mens du gør det. Ved at sættet et potmeter på 10v forsyningen kan du justeres lysstyrken uden fare for at skrue strømmen for højt op. 10v forsyningen skal være på uanset hvad for overhovedet at få lys i LED'erne, og så kan man lige så godt smide et potmeter til 5 kr. på også.
Ok, men kan man lave et potentiometer til 3 kanaler, uden at være en el-haj?
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1063
Tilmeldt: søn 16. jan 2011 17:52
13
Postnummer: 5750 Ringe
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Ringe

Re: En novices DIY LED projekt

Indlæg af chrislolk »

mcnats skrev: Ok, men kan man lave et potentiometer til 3 kanaler, uden at være en el-haj?
Sagtens. Det kræver bare 3 potentiometre og en 10v strømforsyning.
Med venlig hilsen
Christopher Lolk Andersen
mcnats
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 377
Tilmeldt: fre 17. aug 2007 14:25
16
Postnummer: 5000 Odense C
Geografisk sted: Odense C

Re: En novices DIY LED projekt

Indlæg af mcnats »

chrislolk skrev:
mcnats skrev: Ok, men kan man lave et potentiometer til 3 kanaler, uden at være en el-haj?
Sagtens. Det kræver bare 3 potentiometre og en 10v strømforsyning.
Det kit fra rapidled har bare kun to kanaler, og jeg synes ellers det kunne være rart at købe det som kit.
Men hvis jeg nu køber den controller som jeg også linkede til tidligere,
http://www.rapidled.com/servlet/the-159 ... ler/Detail
vil den så ikke også fungere som det 10 v strømforsyning?
jimmi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1000
Tilmeldt: ons 20. sep 2006 19:40
17
Postnummer: 8340 Malling
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Malling (ASK)

Re: En novices DIY LED projekt

Indlæg af jimmi »

mcnats skrev:
chrislolk skrev:
mcnats skrev: Ok, men kan man lave et potentiometer til 3 kanaler, uden at være en el-haj?
Sagtens. Det kræver bare 3 potentiometre og en 10v strømforsyning.
Det kit fra rapidled har bare kun to kanaler, og jeg synes ellers det kunne være rart at købe det som kit.
Men hvis jeg nu køber den controller som jeg også linkede til tidligere,
http://www.rapidled.com/servlet/the-159 ... ler/Detail
vil den så ikke også fungere som det 10 v strømforsyning?
Jo, den udgør 10V strømforsyningen.
Med venlig hilsen
Jimmi Laursen
mcnats
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 377
Tilmeldt: fre 17. aug 2007 14:25
16
Postnummer: 5000 Odense C
Geografisk sted: Odense C

Re: En novices DIY LED projekt

Indlæg af mcnats »

jimmi skrev:
mcnats skrev:
chrislolk skrev:
mcnats skrev: Ok, men kan man lave et potentiometer til 3 kanaler, uden at være en el-haj?
Sagtens. Det kræver bare 3 potentiometre og en 10v strømforsyning.
Det kit fra rapidled har bare kun to kanaler, og jeg synes ellers det kunne være rart at købe det som kit.
Men hvis jeg nu køber den controller som jeg også linkede til tidligere,
http://www.rapidled.com/servlet/the-159 ... ler/Detail
vil den så ikke også fungere som det 10 v strømforsyning?
Jo, den udgør 10V strømforsyningen.
Så er det vel en rimelig simpel og billig løsning, hvis den bare kan tilsluttes direkte til driverne. Det er selvfølgelig knap så smart hvis den som din ikke virker.
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1063
Tilmeldt: søn 16. jan 2011 17:52
13
Postnummer: 5750 Ringe
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Ringe

Re: En novices DIY LED projekt

Indlæg af chrislolk »

Du skal også lige være opmærksom på, at hvis du vil bruge controlleren du linker til skal du bruge ELN-60-48P driveren og hvis du bare vil bruge potentiometer dimmeren skal du bruge ELN-60-48D.
Med venlig hilsen
Christopher Lolk Andersen
jimmi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1000
Tilmeldt: ons 20. sep 2006 19:40
17
Postnummer: 8340 Malling
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Malling (ASK)

Re: En novices DIY LED projekt

Indlæg af jimmi »

Jeg giver lige lyd når rapid led har svaret. Udover der måske er en fejl, så synes jeg de er fede.
Med venlig hilsen
Jimmi Laursen
mcnats
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 377
Tilmeldt: fre 17. aug 2007 14:25
16
Postnummer: 5000 Odense C
Geografisk sted: Odense C

Re: En novices DIY LED projekt

Indlæg af mcnats »

Hvis jeg så køber den controller, et strømstik hertil og fire Mean WellELN-60-48P, udover den liste jeg kom med i første indlæg, har jeg så ikke hvad jeg skal bruge?
mcnats
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 377
Tilmeldt: fre 17. aug 2007 14:25
16
Postnummer: 5000 Odense C
Geografisk sted: Odense C

Re: En novices DIY LED projekt

Indlæg af mcnats »

Æv, jeg kan se at ledgroyosupply.com ikke sender deres heatsinks ud af USA. Jeg vil jo gerne have en stor heatsink, og det kan jeg ikke umiddelbart finde andre steder. Er der nogen der kender en forhandler?
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"