VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.

Stød af vandet...

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
weblance
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
20
Postnummer: 7600 Struer
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Struer
Kontakt:

Stød af vandet...

Indlæg af weblance »

Jeg var ved at dosere lidt sporeelementer da jeg tabte målebægeret i vandet. da jeg så stak hånden i vandet fik jeg et ORDENTLIGT rap over fingrene. Eftersom jeg havde bare tæer på mit klinkegulv havde jeg en god jordforbindelse.

Jeg fandt frem til at returpumpen er årsagen til strøm i vandet ;)

Er det noget jeg skal være nervøs over for?

/Carl
450 l balje >> 150 l sump m/auto vandpåfyldning >> 2 X HQI 150W 14.000K >> Deltec TS1250 >> Deltec HLP 5250 returpumpe >> Tunze Turbelle Stream Kit TS07 m/fotocelle
Brugeravatar
jthyge
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Søby, Hornslet.
Kontakt:

Indlæg af jthyge »

Som elektrikerlærling har jeg lært, at hvis må får et rap over fingrene, og blot tænker "Av for SATAN.... !!" og trækker hånden til sig, så er det ufarligt.

Men føler man ubehag og smerte efterfølgende, skal man til observation på hospitalet.

Jeg har 7-9-13 ikke fået stød endnu, så erfaring har jeg ingen af... ;)
Jesper Thygesen - 86 liters Nano
Min Blog om Akvariet!
www.varmkaffe.dk - Blog om hus og have på landet.
Brugeravatar
Chris2500DK
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2500 Valby
Kontakt:

Indlæg af Chris2500DK »

Jeg ville nok ikke bruge den pumpe mere :P
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Det kommer an på, om det bare er fordi pumpen ikke er jordet. Hvis pumpen har et jordben i stikket og dette ikke er lagt til jord, kan et eventuelt støjfilter i pumpen godt lede en svag strøm til chassiset på pumpen.
Dette er som sådan ufarligt men du bør overveje at jorde pumpen.

HVIS den nu klapper HFI'en, når du jorder den, så er der overgang i lor... og du skal istedet hive den over venstre skulder og købe en anden.

EDIT:
Stikket på pumpen behøver ikke at være et dansk trebenet stik for at pumpen kræver jord. DE-udgaven af et jordet stik (som af én eller anden grund ikke passer i vores jordede stikkontakter) har et hul istedet for. Du kan evt. skifte stikket ud med et dansk trebenet stik for at få fat i jord-ledningen. Den skal være farvet gul/grøn i ledningen.

/Kim
Brugeravatar
muldfred
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 3300 Frederiksværk

Indlæg af muldfred »

hvorfor er alle de pumper og andet el-udstyr ikke altid jordede nå vi køber dem??? det havde vel været på sin plads nu når vi skal bruge dem sammen med vand???
Mvh Morten Rønde

160 liter http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=2513
840 liter http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... highlight=

Se mine indbygget akvarier lige oppe over

Billede
back
Reactions:

Indlæg af back »

Prøv at vende dit stik, hvid det er en model med støjkodensator kan det hjælpe
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4100 Ringsted

Indlæg af Olsen »

Hvis man nu ikke har stikkontakter med jord hvor akvariet står, hvad gør man så?

Kan man forbinde jordstikket fra f.eks. pumpen til en radiator eller noget andet?
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Nolan »

muldfred skrev:hvorfor er alle de pumper og andet el-udstyr ikke altid jordede nå vi køber dem??? det havde vel været på sin plads nu når vi skal bruge dem sammen med vand???
Det er de også. Stikket passer bare ikke i vores jordede kontakter. Der mangler et ben.

Du kan se de to typer her:
Schuko: http://en.wikipedia.org/wiki/Schuko
LK: http://da.wikipedia.org/wiki/Elektrisk_stik

De to "skinner" på siden og hullet i bunden af Schuko-stikket er jord-forbindelsen. Af én eller anden grund holder vi i DK fast i den danske udgave, selvom 90% af alle apparater der bliver solgt i danske butikker er monteret med Schuko-stikket.

Så løsningen er altså at klippe Schuko-stikket af og montere et dansk jord-stik istedet for. Man må nemlig ikke sætte Schuko-stikkontakter op i danske hjem :?:

Jeg tror altså de politikere og embedsmænd er NOGET berusede, når de skal tage beslutninger.

/Kim
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Carl, jeg syntes du skal få repareret den pumpe, med det samme - lige gyldigt om der er jord eller ej, skal denne type af pumper ikke gøre den slags overhovedet !
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

Men kunne man selv lave jord på en eller anden måde, når der nu ikke er et tredje ben i stikkontakten?
Brugeravatar
Wande54
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Helsingør
Kontakt:

Indlæg af Wande54 »

Hvis man finder ud af, at noget af ens udstyr pludselig gir stød, så er der som regel en fejl ved det.
Saltvand og defekte elartikler er noget skidt og kan være livsfarligt. Det er jo ikke sikkert det er dig selv der får stød næste gang!!! :BA

På mine PH'er står der, at alle stik skal demonteres inden man stikker poten i baljen. Det er nok for at undgå "amerikanske sagsanlæg" hvis der skulle komme nogen til skade. :pat:

Jeg har masser af udstyr med Schuco-stik, så jeg har i Tyskland købt et par fordelerstik med jord til dem. Så har jeg sat et dansk stik på og forbundet det til et stik med jord i huset. 8)

Det kan ikke anbefales bare at sætte en ledning på radiatoren eller et tilfældigt vandrør. Radiatorsystemet kan være med plast fittings og så har man pludselig spænding på alle radiatorerne. :HA
Man skal hente sin sikkerhedsjord direkte på eltavlen eller i en korrekt installeret stikdåse med jord. :TH
Hilsen Steen

Øresundsakvarie med jordkøling.
200 L Akvastabil med ca 15L indvendig overløb. Miniflotor 200. MoZoo 800 L/t retur gennem 30 m PEX-rør under græsplænen. MoZoo 800 + 1300 L/t cirkulation. 2 x 39 W T5 @ 6500 + 10000 Kelvin.

Billede
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

OK, men så lige et tillægsspørgsmål for mig som bestemt ikke er inde i de elektriske termer. Er det overhovedet nødtvendigt med jord? Altså er det et krav at der skal være jord når man tilslutter akvarieudstyr?

Vi har ikke jord på vores stik i lejligheden, og hvis vi skal have det, så skal vi til at trække nye ledninger over alt. Det har vi bestemt ikke lyst til.
Tonny
Reactions:

Indlæg af Tonny »

På nye bygninger skal installationen i huset jordes. Ved nye forståes helt nyt fra fundament og op. ældre huse hvor du vælter det men lader fundamentet stå skal der ikke være jord i installationen. Jeg kan ikke huske hvilket år det gælder fra men det er ikke et krav at installationen er jordet på disse.
Brugeravatar
weblance
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
20
Postnummer: 7600 Struer
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Struer
Kontakt:

Indlæg af weblance »

Træls at skulle skifte returpumpen ud . . . jeg har ikke just 3½ kilo stående på kontoen lige for tiden til en ny pumpe :(
Senest rettet af weblance ons 16. aug 2006 17:48, rettet i alt 1 gang.
450 l balje >> 150 l sump m/auto vandpåfyldning >> 2 X HQI 150W 14.000K >> Deltec TS1250 >> Deltec HLP 5250 returpumpe >> Tunze Turbelle Stream Kit TS07 m/fotocelle
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

Tonny: Tak for anskueliggørelsen ;-) Er sikker på at vores lejlighed der er fra starten af 1900-tallet er lovlig :-)
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Nolan »

weblance skrev:Træls at skulle skifte returpumpen ud . . . jeg har ikke just 3½kg stående på kontoen lige for tiden til en ny pumpe :(
Jeg ville lige klappe hesten....

Har du HFI (eller HPFI) relæ i din el-installation ?
Det jeg fisker lidt efter er hvor "meget" stød du fik.
Hvis du har HFI-relæ, burde det have slået fra, da du jo ledte strømmen til jord - forudsat, at det virkeligt er overgang i pumpen, der er årsagen.

Har du ikke en bekendt, der er elektriker ?
Få ham til at kigge og måle inden du smider pumpen ud.

-- Følgende skal du kun gøre, hvis du HAR HFI --
Har du ikke jord et sted i nærheden af din balje ?
Du må have en vaskemaskine/opvaskemaskine/tørretumbler e.l. i nærheden. Kører den på kraft, er der helt sikkert jord i det stik.
Træk en ledning fra denne jord til noget metal på din pumpe - smækker den HFI'en er det skidt, hvis ikke har du fundet løsningen.

/Kim

P.S.
Jeg ved godt, at jeg formodentligt får tæsk over det her indlæg men da både Weblance og jeg selv er jyder tror jeg hurtigt vi kan blive enige om at man vil gå langt for at spare 3,5K !!!
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Nolan skrev:Jeg ville lige klappe hesten....
Godt råd ;-) For der er jo ikke børn i husholdningen som kunne komme til at få et rap også ??

Og hvad er børn værd i disse dage i forhold til pumper !

/Erik
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

Bruger et komfur ikke også jord?
Nu er jeg som sagt ikke elektriker, men det vi har bruger også et af de her meget brede stik (kraftstik?). og komfuret er på den anden side af den væg hvor akvariet står, så kan man ikke bare trække jord den vej rundt?
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Nolan »

Olsen skrev:Bruger et komfur ikke også jord?
Nu er jeg som sagt ikke elektriker, men det vi har bruger også et af de her meget brede stik (kraftstik?). og komfuret er på den anden side af den væg hvor akvariet står, så kan man ikke bare trække jord den vej rundt?
Det burde det gøre, jo.
Men nu var det med at trække en ledning fra et kraftstik ikke lige ment som en løsning men som en test af situationen hos Weblance...

Det er svært at vurdere andres udtalelser omkring stød - jeg har feks. ikke ret stor tolerance overfor strøm. Jeg kan ikke engang skifte en lavvolts-halogen uden at det snurrer i fingrene, når jeg rører ved ledningerne. De få gange jeg har haft fingrene på en fase har resultatet hver gang været krampe i musklerne og blodsmag i munden.

Derfor KAN man ikke vurdere på denne måde om der er tale om strøm eller !STRØM!, når Weblance skriver at han fik stød. Den eneste måde at finde ud af det på, er ved at få en kyndig til at måle det ud eller alternativt checke om HFI'en smækker, når der sluttes en jordledning til.

Og det tager altså ikke mange minutter at udføre den test, så hvis man kan holde unger, husdyr og konen væk fra baljen så længe, ser jeg ikke noget problem i at "klappe hesten" istedet for at ræse ud at købe en ny pumpe, Hougaard.

/Kim
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

Nolan: Tak for svaret vedr. jord og komfuret. Så ved jeg da hvordan jeg bør lave en eventuel fremtidig el-løsning. Det er nu rart at vide at der er jord på tingene når man har med vand at gøre :)
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Nolan skrev:Og det tager altså ikke mange minutter at udføre den test, så hvis man kan holde unger, husdyr og konen væk fra baljen så længe, ser jeg ikke noget problem i at "klappe hesten" istedet for at ræse ud at købe en ny pumpe, Hougaard.
Jeg har sandelig ikke sagt at Carl skulle købe en ny pumpe, bare at han skulle få det fixet - og hurtigt. Hvis det var min balje ville jeg være meget nervøs for om min datter skulle åbne en låge til sumpen og stikke hånden i vandet mens jeg var på potten eller snuppede mig en fyraftensbajler - Men det nok bare mig ;-(

Men jord eller ej. Det skal ikke kunne ske på en sådan Deltec. Vand og strøm er keramisk adskilt - Så der er noget galt. Hvis det var en "normal" jord- eller faseting ville der forøvrigt også nok være en 8-10 andre der havde oplevet det - Da disse pumper har været meget udbredte.

/Erik
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Nolan »

@Hougaard:
Jeg kender ikke Deltec-pumpens indre konstruktion og må derfor undskylde, hvis jeg har været direkte eller indirekte skyld i misforståelser i den forbindelse. :oops:

Men nu skriver jeg jo "...så hvis man kan holde unger, husdyr og konen væk fra baljen så længe...", hvilket jeg formodede tydeliggjorde, at der ikke er nogen grund til at udsætte andre for fare.

Man kunne jo lige trække stikket ud ad væggen mens man fandt ud af at løse problemet - uanset hvad problemet så er. Det har jeg ikke på noget tidspunkt frarådet nogen. :wink:

/Kim
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Jeg taler ikke om test tidspunktet, jeg tager om *lige nu* - Som jeg læser Carls indlæg så kører pumpen og der "strøm" på akvariet! Det er den situation som jeg syntes er meget ubehageligt ! Især når der er småkravl tilstede.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"