Der har på det seneste været flere tråde om alger, rødt slim og cyano her i forummet.
Mange steder dukkede "røde slimalger" op uden synlige årsager, og i den sammenhæng har jeg selv en mistanke til den lidt usædvanlige sommer vi har haft. Uden dog at kunne pege direkte på noget, som kunne få det til at blomstre så kraftigt.
Mit eget kolde kar har lidt særdeles meget under de høje temperaturer - indtil jeg fik min jordkøling i gang. Pyyh, det hjalp.
Lidt historie:
- Karret blev sat i gang den 6.7 med indholdet fra mit lille 54 L kar, samt mere vand fra Øresundsakvariet og kysten.
- Da jeg kom hjem fra ferie den 22.7 var bajlen helt snasket til med rødt slim, som kunne gnubbes af med fingrene. Uanset hvor meget jeg gnubbede og sugede op, så fortsatte det med at brede sig.
Temp lå mellem 20-27 gr, og en masse af mine makroalger var smeltet, så jeg troede det var årsagen.
Men lidt kiggen rundt her i Forummet fik mig på rette spor. Cyano-bakterier = Red Slime!!
- Carsten omtalte i en tråd "Chemiclean Red Slime Remover" og jeg bestilte straks en portion fra Tyskland som ankom 28.7 og blev hældt i baljen.
- 31.7 havde midlet hjulpet en hel del, men der var stadig store områder hvor Cyano'en lå som et tykt tæppe. Så det fik en dosis mere.
- 2.8 var angrebet helt stoppet, resterne kunne let gnides løs, og virkede meget døde. Det blev suget op i forbindelse med et 10 % vandskifte.
- I dag ser det hele "pænt" ud igen. "Pænt" fordi en stor del af mine alger og alt mit flotte ålegræs blev ødelagt/kvalt. Mine muslinger og rurer ser ud til at have overlevet uden tab, selvom de var dækket af et tykt lag.
Konklusion:
Kemikaliet virkede efter hensigten, men krævede 2 behandlinger.
Jeg har kemikalie nok til flere behandlinger, hvis Cyano'en skulle finde på at komme igen.
Årsagen til angrebet står helt hen i det uvisse. Jeg nægter at tro på at det skyldes fosfor, for det tilsætter jeg bevist i min gødningsblanding til algerne.
Min skummer er helt amok med vand i koppen efter jeg satte den i igen, så det tager et godt stykke tid at få skummet det helt rent igen. Indholdet i koppen smider jeg ud, for der er garanteret affaldsstoffer i det selom det er klart vand.
Tja, det var mine erfaringer med Cyano-bakterier og Chemiclean RSM.
VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.
Kampen mod rødt slim
- Wande54
- Palet kirurg
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Helsingør
- Kontakt:
Kampen mod rødt slim
Hilsen Steen
Øresundsakvarie med jordkøling.
200 L Akvastabil med ca 15L indvendig overløb. Miniflotor 200. MoZoo 800 L/t retur gennem 30 m PEX-rør under græsplænen. MoZoo 800 + 1300 L/t cirkulation. 2 x 39 W T5 @ 6500 + 10000 Kelvin.

Øresundsakvarie med jordkøling.
200 L Akvastabil med ca 15L indvendig overløb. Miniflotor 200. MoZoo 800 L/t retur gennem 30 m PEX-rør under græsplænen. MoZoo 800 + 1300 L/t cirkulation. 2 x 39 W T5 @ 6500 + 10000 Kelvin.

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Jeg har endnu ikke fået brugt de 2 portioner jeg fik med fra Tyskland.
Det som undrer mig allermest er at cyanobakterierne kun kom i mit lille akvarie, som står i forbindelse med det store. Vandet er derfor nøjagtigt det samme. Derfor gættede jeg på at det måske kunne skyldes lyset over akvariet. Men efter at have snakket med ham, som jeg købte lampen af, skulle pæren have mange måneder tilbage endnu.
Det skal lige tilføjes hertil sidst, at jeg synes angrebet er gået i stå efter at temperaturen er faldet noget.
Om der er en sammenhæng mellem temperatur og cyanobakterie angreb, ved jeg ikke. Men det kunne være rart at høre om andre har oplevet noget i samme stil.
Det som undrer mig allermest er at cyanobakterierne kun kom i mit lille akvarie, som står i forbindelse med det store. Vandet er derfor nøjagtigt det samme. Derfor gættede jeg på at det måske kunne skyldes lyset over akvariet. Men efter at have snakket med ham, som jeg købte lampen af, skulle pæren have mange måneder tilbage endnu.
Det skal lige tilføjes hertil sidst, at jeg synes angrebet er gået i stå efter at temperaturen er faldet noget.
Om der er en sammenhæng mellem temperatur og cyanobakterie angreb, ved jeg ikke. Men det kunne være rart at høre om andre har oplevet noget i samme stil.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4200 Slagelse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: SØNDERUP VED SLAGELSE