Surge tank

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Surge tank

Indlæg af Nolan »

Jeg har idag eksperimenteret lidt med at konstruere en surge-tank for at lave noget bølgegang.

Der dukker så nogle spørgsmål op i den forbindelse:

Bobler
Så vidt jeg kan se, giver det nogle bobler i vandet, når luften i surge-røret skubbes ud. Kan man gøre noget for at fjerne disse ? Jeg tænker lidt på om man kunne konstruere et "boble-fang" på én eller anden måde.

Snorken
Surge-røret snorker en del, når tanken er ved at være tom. Nogen idéer til, hvordan man kan undgå det ? Det lyder lidt som om Darth Vader ligger og roder nede i tanken.

Vandmængde
Hvor meget vand skal man "surge" ned i f.eks. 1500 ltr for at få en anstændig bølge og hvor hurtigt skal det gå ?
I den testudgave jeg har konstrueret løber der ca. 2 liter i tanken før den tømmer og det løber ud på ca. 5 sek.

Hvor
Hvor i baljen skal surge-røret munde ud ?
Jo længere nede i baljen, jo højere skal tanken monteres for at få et ordentligt surge.
I den endelige version regner jeg med at kunne montere tanken ca. en meter over baljen.
Kan man evt. konstruere røret, så der ledes vand ud flere steder i forskellig højde ?

Mvh
Kim
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Surge giver helt sikkert bobler med mindre du feks bruger en stor(og sikkert dyr) PVC magnet ventil til at åbne op for et rør i bunden af surge tanken. Dette kræver naturligvis mere styring end blot PVC rør som du sikkert bruger nu...
Dette vil også afløse snorken....

Med andre ord så er det helst noget som skal sidde i et andet rum :D
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Fu.. et surge.... !
Vandet falder jo 5cm i baljen, lige før den går af ?
Og jeg brokker mig over lidt snorken fra min ?
Det lyder jo som brændingen v. vesterhavet på den video.

Jeg havde godt nok regnet med, at lade vandet gå under overfladen gennem et 3" rør, så kunne jeg da slippe for bruset.

Det må komme an på en prøve. Ikke lige i baljen men nok ude i haven i badebassinet :lol:

Mvh
Kim
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"