Rionano
skummer tror jeg ikke rækker det så stort et akvarium og powerhead med smal og hård vandstråle dur ikke til
cirkulation, det skal være en bred og derved blød "stråle" der kommer...
Jeg vil pt anbefale 2 eller 3 Tunze 6045 (De nye har Silence Klemme med i købet og de kan ændre kraften i strålen mellem 1500L/H og 4500L/H)
Jeg køre selv med en 6045 stillet halvejs til ca. 3000L/H + en kinamodel på ca 3500L/H + retur fra
sump på 2400L/H og det er næsten for meget til mit 160L+128L
sump, men jeg regner med at skulle bruge min 6045 på fuld kraft når jeg flytter mine ting over i et 300L...
Regner med at køre retur på enten 2400 eller 3000L/H og 2 cirkulationspumper, hvor min kinamodel bliver udskifter til Tunze 6045 osse på et senera tidspunkt...
Det er svært at sige hvor meget
cirkulation der er nok, men der må ikke være døde områder i akvariet og jeg har da kørt mit 160L med kun 3500L/H, men det er måske osse derfor at jeg har haft en del problemer med
Cyano og Dinofragelater...
Jo flere sten jo mere flow skal der til, men 1200L/H er ikke kraftigt i saltverdnen... - dog er strålen for kraftig og kan skade
koraller og blæse
fisk sidelængs hvis der er en alm. ferskvands filterpumpe/powerhead, du SKAL have nogle med bred stråle som den nævnte fra Tunze læs mere om den og andre modeller her:
http://kortlink.dk/98rs
(Jeg har haft en del problemer med de billige kinamodeller, så dem køber jeg ikke flere af...)
Til retur fra
sump er det en løftepumpe du skal bruge, som f.eks. Tunze Silence 2400L/H (eller 3000L/H, syntes bare den er noget dyr for de sidste 600L/H)
Vedr.:
Lys så er 2 og 4 T5 rør osse kun til
fisk, de 4 kan godt give
lys nok til nogle af de nemme
LPS som f.eks hammerkoraller...
Skal du have mere krævende
koraller skal du op på 6-8 rør eller Cree LED (HQI er osse en mulighed men varmer meget og selve reflektorene fylder nemt 30cm eller mere, osse i højden...)
Jeg ved godt er du ikke skal have
koraller, men det skulle jeg heller ikke for 2½ år siden og er nu ved at bruge en formue på at bygge LED
lys og skal måske osse have en
skummer til ca 3000,- kr (ATI Powercone 200i) - da jeg mistænke de små Tunze skummere for ikke at kunne trække 300L godt nok til at holde
cyano og div
alger væk...
Jeg er pt nødt til at tilsætte vodka (Efter
VSV metoden) for at holde nitrat NO3 nede... (Har været oppe på 50ppm og der er dødelige mængder for nogle
fisk og stresser osse
fisk meget og det går ikke...
Husk at se efter at dine testsæt både kan bruges til saltvand og ikke er for gamle, der var mine og derfor var jeg tæt på en katastrofe...
Det siges osse at man kun kan stole på ROWA eller Hanna Checker når man måler PO4 (Phosfat) - som særligt hvis man har
koraller skal være 0 eller meget tæt på 0...
Hvis du sætter
skummer eller overløbsbox i akvariet, får du aldrig lukket dig amatur og en
sump er at anbefale og hvis du vil have din lampe ned på plads, skal du bruge huller i bundglasset og sætte et par glas op med en overløbskam på - det bliver så et overløb som forbindes med PVC rør og fittings ned til
sump'en i underskabet...