![:W](./images/smilies/woot.gif)
UPDATE: Ny Teknikliste og Version 2.0 af Durin's 300L Geiss med en mere klassisk opbygning sump, ny stensætning og lidt småændringer findes her: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=68094" onclick="window.open(this.href);return false;
(Senest opdateret 29-05-2014.)
![:W](./images/smilies/woot.gif)
DETTE ER NU DEN GAMLE TRÅD...
Så er jeg ved at gøre klar til at komme igang med mit "Nye" brugte 300L Geiss (100Lx60Dx50H)
Underskabet og top er i højglans hvid...
Teknik:
Til hovedakvariet (300L GEISS):
DIY LED Lampe med 34 Cree LED (Skal udbygges til mindst 48 LED senere, da jeg har set et 300L herinde med SPS køre fint med 48x3W Cree LED)
- (Udbygget sommer 2013 til: 53 LED) PAS PÅ NÅR I LIMER LINSER PÅ LED, JEG FIK LIM IND PÅ FLERE LED SOM NU LYSER LIDT MINDRE END DE SKULLE...
![:BA](./images/smilies/thumbsdown.gif)
![Græder :G](./images/smilies/tudeface.gif)
NU 2 TUNZE 6045 m/Silence Clam 1500-4500L/H, sat op til 4500L/H + 1 TUNZE 6015 langs bagruden...
(Havde 1 Tunze 6045 på halv kraft + 1 Kina Wavemaker 3500L/H, Kinapumpen ser dog ud til at give mindre end det...)
Til Sump (128L ombygget Akvastabil):
TUNZE Temp Controller til varmelegmet (Overtages måske af en GHL)
TUNZE Silence 2400L/H Returpumpe
TUNZE Osmolator
Skummer: Siden 5. nov. 2011 udskiftet til en ATI PowerCone 200i.
(Var fra start indtil 5 nov. 2011 2 stk. TUNZE 9002 Skummer, den éne kørte kun på luft fra EHEIM 400...)
Havde Kina ORP/Redox måler, men det holdt op med at vise korrekt efter ATI PowerCone 200i blev startet op...
Måler nu Redox via GHL Profilux PLUS II
Lampe, vist dem man har under et køkkenskab, m/lille neonrør til lys i undeskabet og lys til macroalger...
(NYT pr. 16-08-12: Opsat LED sparepære til Macroalger i refugiumet...)
(NYT pr. okt. 2013: Opgivet at bruge macroalger, da de samlet møg og fordi jeg ikke kan se beviser på om de tager noget særligt NO3 og PO4)
Derudover:
Tænd/Sluk ure til lys... (Skal nok udskiftes til programerbar EL-skinne eller styres fra GHL)
Fjernbetjente Tænd/Sluk til pumper fra ALDI til 149,- kr...
PC Blæsere til underskab og LED lampe m/strøm fra en scooter lader sat til 6V... (De brænder af på få mdr. pga havgrusen...
![:BA](./images/smilies/thumbsdown.gif)
GHL Computer til styring af LED lys, Dosering af Balling og måling af PH, Temp og Redox...
Her er et par af de første billeder, under inspektion af min havkat...
Blæser installeres for at undgå fugt i underskab pga. sump...
Til at starte med vil jeg fortælle hvilke tanker jeg har gjort mig omkring den hjemmebyggede CREE LED Lampe
(C) DurinTech 2011
![:K](./images/smilies/u113.gif)
Flere herinde er enige om at der bør lige mange Hvide og Blå, flere af dem bruger 1:1 af Cool White og Royal Blue...
Andre, som TimW, siger at det også skal (= Han syntes at der bør være...)nogle alm. blå i Lampen for at kunne fremhæve farven bedre på nogle koraller...
Disse info har jeg så luret lidt over en tid og nu kommet frem til at det, måske, er den bedste løsning at lave en lampe med lige mange CW og RB der sidder pænt på skift Cool White/Royal Blue/Cool White/Royal Blue osv. OG så sætte nogle alm. blå ind imellem de andre, så man, hvis de alm. blå er slukkede, stadigvæk har 1:1 CW/RB, men derudover har mulighed for at spæde op med de blå efter behov...
Planen er at komme op på 60 Cree Led ialt med denne fordeling 24 CW + 24 RB + 12 BLUE = 180W
(Hvis det ikke er nok er der plads til 88 LED på de samme køleplader...)
Til at starte op vil jeg nøjes med at lave 3 ud af 4 moduler (Ét modul er 2 køleprofiler der evt. skal samles til én enhed,) med ialt 36 LED, da akvariet + div. småting har tømt min pengepung
![Græder :G](./images/smilies/tudeface.gif)
Fordeling til at starte med:
14 CW (Max 1500mA)
14 RB (Max 1000mA) (Rettet)
8 Blue (Max 1000mA) (Rettet)
For at kunne give rigeligt hvidt lys kommer der linser på, det har TimW f.eks ikke på sine hvide LED, da han mener at de så vil kunne dominerer for meget, så derfor vil jeg også nøjes med de nye linser til XP-G på 80 grader, så er der stadigvæk stor spredning på de hvide i forhold til dem på 55 grader som jeg bruger til begge typer blå... (Der fås også 40 graders linser, men de anbefales kun til høje akvarier eller hvor lampen kommer højt op i forhold til vandoverfladen...)
De hvide kommer op på ca 1200mA v/100%, hvor de andre kun skal have 850mA v/100%... - Dette tiltag for at forlænge levetiden på dioderne...
(Efter ny info, overvejer jeg om ikke mA skal sættes ned til det anbefalede på 1000mA for XP-G (COOL WHITE) og 700mA for XP-E (BLUE og ROYAL BLUE)
- Men det vil stadigvæk give mere lys fra de hvide i forhold til de blå typer og jeg vil osse gerne have meget blåt lys, men skal dog kunne justerer lyset hvis det alligevel skulle blive for meget blåt med både de alm. blå og Royal Blue...
Her er en tegning med de 3 moduler (6 køleprofiler på 15x14cm) - de sorte kanter er bare for at illustrerer at der er 6 køleprofiler der skal samles...
Jeg skal nok på et tidspunkt købe kvartrunde porsa profiler med flig til at samle den færdige lampe med, men er ikke sikker om jeg skal have en firkant profil med 2 x flig til at ligge i midten - dette spørgsmål hænger så sammen med om jeg skal op på 8stk. 80mm PC Blæserer, eller om der er nok med 3-4stk. på 120mm.)
Der er plads til flere LED på disse køleprofiler, og som nævnt er det osse planen at sætte det 4. modul på med tiden...
(Er godt klar over at ledningerne ikke er tegnet særligt pæne...
![dizzy :dizzy:](./images/smilies/dizzy.gif)
-mere følger...
![:beer: :beer:](./images/smilies/beertoast.gif)