"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Overflytning og nu med billeder af projektet

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1949
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Overflytning og nu med billeder af projektet

Indlæg af Mikas »

Weekenden står på opsætning af nyt akvarie..

Det gamle står på det nyes plads så har ikk andre muligheder end at tømme det først?

Jeg tænker jeg vil bruge den gamle sump på gulvet og stille alle koraler der i og fisk med en lille cirkulations pumpe og et varmelegme .. Og så fylde resten af vandet ned i nummer to sump og spande til det gamle er tømt og der efter rykke rundt..

Der skal 10-15 kg grus mere i og jeg tænker jeg vil købe noget af det "levende" i stedet for bare koralgrus denne gang og så bare blande det? Det jeg har nu er 5 mm cirka og tror jeg vil blande det med det der hedder 2 og så håber jeg ikk det fineste bare ligger sig øverst?

Ud over det får jeg to store keramik søjler som jeg håber kan erstatte det sidste plads i stedet for ls.. Og så skal der self 300+ l vand til før det nye er fyldt?
Og jeg kan tilføje fisk og koraler igen?
De keramik søjler er ude fra carsten men har stået tørlagt? Noget jeg skal være opmærksom på ud over de lige skal vaskes ?

Er der nogle der har nogle fif og tricks til sådan en ombytning? Vil jo gerne slippe så billigt som jeg kan hvis det muligt med hensyn til koraler osv
Senest rettet af Mikas lør 4. jun 2011 21:51, rettet i alt 2 gange.
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
trolle
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 483
Tilmeldt: fre 27. okt 2006 15:39
17
Postnummer: 2200 København N
Geografisk sted: nørrebro

Re: Overflytning af akvarie ..

Indlæg af trolle »

Det er lidt et lotteri at lave sådan en flytning. Især når tilføjer både "levende" sand og keramik der har været tørlagt. Jeg tror du får et næringsboom dine koraller og fisk ikke vil bryde sig om. Ligeledes er den biologiske nedbrydning slet ikke gearet til at hoste fisk osv.

Jeg ville spille den sikkert og få opbevaret det levende indtil akvariet er klar.

Da jeg startede mit nuværende op var det med indkørte sten og keramik og jeg havde alligevel 4 uger med alger og dårlige værdier, selvom man skulle syntes at forholdene var ok...

Det er min holdning :)
210 liter 70Bx60Dx50H, Skimz Monzter SM121, Maxspect Razor 120, Tunze 6015/6025mod
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Overflytning af akvarie ..

Indlæg af Carsten »

Du vil med ganske stor sikkerhed, komme ud for en helt ny indkørings periode.
Hvorfor smed du ikke de søjler i noget ferksvand, med et par levende sten i et par måneder inden??
Så havde de været langt mere klare til at komme i akvariet end nu.
Iøvrigt er keramik uanset fabrikat ikke så gode som rigtige levende sten.

Du burde nok lige have forberedt dig bedre til overflytningen end det lader til du har.
Fisk og koraller burde havde været sendt i pleje, så der ikke er noget jag med at få tingene flyttet, og akvariet kan falde til ro, inden belastningen.
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1949
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Overflytning af akvarie ..

Indlæg af Mikas »

Jeg har ikk haft mulighed for at stille dem i vand da jeg først får dem i aften? Og har skaffet mig nogle indkørte sten også nu men derfor har jeg stadig de søjler der som er brugte men tørlagt?

Jeg har ikk mulighed for at få passet fisk da jeg kun har min bror tæt på som selv har et belastet akvarie .. Og stoler ikk på andre her inde fra til at få passet der?

Så søger bare råd til at gøre det så skån som det nu kan blive? Ved en masse folk har gjort det før..

Og ja er da hel sikker på det en chance man tager når man flytter sådan et og man kan miste noget men det er også sidste gang nu ind til jeg flytter i hus når jeg blir gammel :p
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1949
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Overflytning af akvarie ..

Indlæg af Mikas »

Og nu er det ikke fordi jeg ikke vil høre osv osv.. Men det skal jo også være inde for hvad der er muligt og hvis nogle sku passe mit levende skaæ vi jo op i over tusinde liter før man kan tage så mange ting i pleje og sådan mennesker kender jeg ikke lige..

Kunne evt godt sætte det keramik i salt vand først og lade dem
Stå med noget cirkulation men vil jo få en opstarts fase hvis jeg kun tilføjer sten fra hvilket somhelst akvarie lige meget hvad så vidt jeg ved ikk?
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1949
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Overflytning af akvarie ..

Indlæg af Mikas »

Kunne man evt få glæde af at invistere i sådan en gang bio pellets som måske ku hjælpe lidt på indkøringen? Nogle der har haft erfaringer med dette ved overflytning?
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Overflytning af akvarie ..

Indlæg af Carsten »

Hvis du ikke stoler på folk her inde fra, hvordan kan du så turde tro på hvad vi giver dig af råd??

Og med holdning kommer du ikke langt. Vi er trods alt en del her inde som har har været i hobbyen i mange år og derfor ved havde der er muligt og ikke muligt.
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1949
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Overflytning af akvarie ..

Indlæg af Mikas »

Jeg vil da ikk bare sende mine fisk og koraler hjem til folk jeg ikke kender?
Der synes jeg da ikke er en urimelig holdning at ha? Og det er nok de færreste der kan tage et proppet 324 l akvarie i pleje? Så skal man da ha utroligt meget plads? Så har ikk tænkt dette som en mulighed?
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
michael26
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1688
Tilmeldt: fre 11. aug 2006 15:41
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: amager

Re: Overflytning af akvarie ..

Indlæg af michael26 »

Fyr den af, hvis du skal sælge lidt små koraller inden, så skriv til mig;-)
Har lavet sådan et skift 3-4 gange, alle gange gik det godt, men ikke med nye søjler,
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Overflytning af akvarie ..

Indlæg af Carsten »

Og med den holdning du fremviser, tror jeg heller ikke du kommer til at kende så mange.
Jeg kender da et par stykker som har et par store akvarier stående med vand og lys men uden fisk
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Overflytning af akvarie ..

Indlæg af Bingocaller »

Jeg Tror godt du kan lave sådan en skift - Men jeg ville gøre det den søjler og hva nyt du ellers smider i. Der er mange der har flyttet akvarier jo - det nye ville je sætte i vand og så lade det stå og køre ind for sig selv til du føler det er klart :)

Hvad har du købt af nyt?
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1949
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Overflytning af akvarie ..

Indlæg af Mikas »

Jeg har for plus 25 lapper? Det smider jeg da ikk hjem til en jeg ikke kender og regner med han passer det? Synes ikk jeg har en dårlig indstilling..

Bingo
Ja ville også mene at der er masser der har lavet sådan en flytning men det tyder jo ikk på det men håber det går nogenlunde..
Om det kommer her ind er jeg lidt i tvivl om da jeg åbenbart har en helt forkert indstilling i følge folk her inde så de kun har negativt at komme med til
Mig og vender alt der blir sagt om så tror bare jeg vil bruge dette forum passivt frem over.. Det i hvertfald ved at være min tanke..
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
trolle
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 483
Tilmeldt: fre 27. okt 2006 15:39
17
Postnummer: 2200 København N
Geografisk sted: nørrebro

Re: Overflytning af akvarie ..

Indlæg af trolle »

Hvis alle andre muligheder er udelukket end den du beskriver er det jo måden at gøre det på!

Du kunne evt skille dig af med nogle af fiskene? så er belastningen ikke så stor og dermed er muligheden for total nedsmeltning reduceret?

I mine øjne et sats...25 lapper på rød ;) ...men held og lykke. Glæder mig til at se dit nye setup :GO
210 liter 70Bx60Dx50H, Skimz Monzter SM121, Maxspect Razor 120, Tunze 6015/6025mod
Brugeravatar
MSN8200
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 375
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:47
13
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Århus N

Re: Overflytning af akvarie ..

Indlæg af MSN8200 »

Jeg flyttede alt mit fra 58l til 180liter for en måned siden. Jeg kæmper stadig med både grøn og brun alger, og jeg tilsatte intet nyt.
Måske det er en god ide at vente med keramikken hvis muligt?
Venlig hilsen
Martin - Århus N
Billede
180 liter nedlagt
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Overflytning af akvarie ..

Indlæg af Bingocaller »

Mikas skrev:Jeg har for plus 25 lapper? Det smider jeg da ikk hjem til en jeg ikke kender og regner med han passer det? Synes ikk jeg har en dårlig indstilling..

Bingo
Ja ville også mene at der er masser der har lavet sådan en flytning men det tyder jo ikk på det men håber det går nogenlunde..
Om det kommer her ind er jeg lidt i tvivl om da jeg åbenbart har en helt forkert indstilling i følge folk her inde så de kun har negativt at komme med til
Mig og vender alt der blir sagt om så tror bare jeg vil bruge dette forum passivt frem over.. Det i hvertfald ved at være min tanke..
Flyt lortet! Det har vi andre gjort når vi har købt nye tanke! Det ville jeg gøre samt smide en masse rova samt kul på og så køre dine nye ting ind ved siden af. Job done!
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3637
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Overflytning af akvarie ..

Indlæg af nielsk »

Ja sørg for at skifte noget vand de næste uger, minimer fodring vask søjlerne godt rene. Det burde ikke være det store problem. Men jeg ville have købt et brugt billigt 300 l akvarie også mixe nyt og gl vand inden flytningen så burde du være 95 % sikker på det spiller. Det ekstra arb er givet godt ud
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: Overflytning af akvarie ..

Indlæg af amddurin »

Når du tapper vand fra det gamle akvarie, som du vil genbruge i det nye, så gem den sidste sjat vand til at skylle så meget skidt af dine LS som muligt (Og sandet osse.) brug f.eks. et spandfilter med filtervat i, så kan du spule sand og sten grundigt, da det er alt det møg der sidder/ligger deri, som er med til at give de dårlige værdier når det frigives under flytning... (Så tap det vand af du vil genbruge FØR du flytter på sten eller sand, så du ikke forurener genbrugsvandet...)
- Bare se hvor meget skidt der som regel hvirvles op, hvis man roder lidt i sandet... :scream:

Ved at skylle og smide skyllevandet ud, får du dine LS mere rene over til det nye akvarie, så forureningen i det nye akvarie holdes på et minimum...

LS og sand kan bør skylles en sidste gang i nyt/rent saltvand...

Det er ihvertfald hvad jeg påtænker at gøre, når jeg skal flytte mit eget over til nyt...

:beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
mic jensen
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 256
Tilmeldt: søn 6. jan 2008 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: holstebro

Re: Overflytning af akvarie ..

Indlæg af mic jensen »

hej..mon ikke det går :GO jeg har gjort akkurat ligsom det du skal ha gang i..jeg smed også 3 tørlagte søjler i og noget nyt grus og har ikke set skyggen af indkøringsperiode,alger,dårlige vandværdier og det har kørt 2 mdr nu..jeg gjorde også som amddurin skriver,skyllede mine sten rigtig godt inden,for de er fyldt med lort..startede både nitrat og fosfatfilter op med det samme,dagen efter smed jeg fisk og koraller i og det kører perfekt idag og det skal siges at det er 3 gang jeg gør det uden problemer,har dog de andre gange haft en lille snært af alger,men det var meget lidt..ps det var en opgradering fra 250-530 liter med ca 300 liter nyt vand..men derfor ikke sagt at du er uheldig at få en indkøringsperiode,for det er vel det der sker oftest,så har jeg vist mit på det rene,he he held og lykke :beer:
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1949
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Overflytning af akvarie ..

Indlæg af Mikas »

så blev det endeligt færdigt det nye .. :)
ved ikke om der kommer flere billeder end dette men det sku da lige vises frem..
3.jpg
1.jpg
2.jpg
4.jpg
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
J. Andersen
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 860
Tilmeldt: søn 28. mar 2010 21:22
14
Postnummer: 4800 Nykøbing Falster
Saltvand siden?: 2010

Re: Overflytning og nu med billeder af projektet

Indlæg af J. Andersen »

Det ser super godt ud.
Så håber vi at alt overlever.

Held og lykke. :biggrin:
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1796
Tilmeldt: tirs 6. jul 2010 14:56
13
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2010

Re: Overflytning og nu med billeder af projektet

Indlæg af minedykker »

det er jo lidt snyd det der :T ser sku rigtig godt ud må jeg nok sige, var det en stor omgang at flytte over ?
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Overflytning og nu med billeder af projektet

Indlæg af Marco R »

Mikas: DAHM det ser sku lækkert ud :W MEGA fed stenopsætning og masser af svømmeplads :GO

Og krydser fingre for, at det hele overlever :h
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3637
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Overflytning og nu med billeder af projektet

Indlæg af nielsk »

Fed indretning og flot balje generelt!!
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1949
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Overflytning og nu med billeder af projektet

Indlæg af Mikas »

Det tog også fra kl 10 i morges 3 mand.. :p det ikk nemt når man gerne vil genbruge vandet og det står på sammen plads når man kun ejer 1 x 15 l spand :oops:

Ja lige nu ser det jo meget godt ud så nu håber jeg at jeg slipper for den vilde indkøring .. Det er mit 5 akvarie jeg starter op nu i min tid og har aldrig haft sådan en indkøring med tråd agler og "hår" over det hele så håber denne går lige sådan :sneaky2:
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
nesnej
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1170
Tilmeldt: tors 13. nov 2008 21:04
15
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: København Ø
Kontakt:

Re: Overflytning og nu med billeder af projektet

Indlæg af nesnej »

Det er en rigtig flot balje og et smukt indrettet, og et nydeligt møbel tillige. :GO Glæder mit at følge dit projekt fremover. Jeg skal selv igang igen igen med en ny balje og også med keramik i.
Hvilken lyskilde bruger du???

Held og lykke.
Venlig hilsen

Henning Augustine Jensen
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1949
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Overflytning og nu med billeder af projektet

Indlæg af Mikas »

Jeg har heller ikk prøvet keramik før men det er keramik fra Carsten så det er nok samme slags du får?

Jamen lige pt er det Kun den ps metis 2x100 w .. Der er lidt mørkt i enderne så der bliver suppleret med noget t5.. Endten 2 80w ellers 4x39 så der er to i hver ende.. Men det er noget der bliver bygget løbende..
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Overflytning og nu med billeder af projektet

Indlæg af Bingocaller »

Det ser jo bare skide godt ud! Stort tillykke!
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1949
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Overflytning og nu med billeder af projektet

Indlæg af Mikas »

Ja det er sku blevet ret godt.. Dog der man ikk så
Meget dybden da jeg har rykket stenene så
Ud fra væggen så jeg uden Problemer kam
Holde den blå hvis jeg lyster :)

Der er stadig liv i alle mine fisk ind til videre og koralerne så krydser stadig fingre..

Fik da også lige halveret mit nitrat med alt det nye vand der blev tilsat så nu vi igen nede mellem 2-5 på skalaen som er det jeg går efter for stadig at holde skiver osv.. Der har jeg erfaret at de nærmest forsvinder for
Mig når jeg har "for rent" vand.. Der i mod når jeg har ligget plus 25 har de dukket op alle steder :)
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
Mic & Cha
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 234
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 18:13
13
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2010

Re: Overflytning og nu med billeder af projektet

Indlæg af Mic & Cha »

Ser godt ud :)
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
15
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Overflytning og nu med billeder af projektet

Indlæg af Schwensen »

Ser fint ud :) Hvor stort er det nye ?
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"