Erfaring med igandsættelse af Tunze Osmolator
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 15
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2008
Erfaring med igandsættelse af Tunze Osmolator
Hejsa
Er der nogen som har erfaring med igandsættelse af en Tunze Osmolator. Mit problem består i at når den lige har kørt de her par sekunder, og stopper, så "pibler"vandet stadigvæk. Dette betød at min vandstand steg med 2 cm i sumpen, før jeg opdagede det. Jeg har siden fået et godt råd som går ud på at vaske selve sensoren først i opvaskemiddel og siden i sprit. Dette skulle være for at fjerne en hinde som skulle side på selve sensoren. Dette har jeg nu gjort 5 gange uden nogen forbedring. Så jeg vil høre op der er nogen som har haft samme problem og hvordan det så er blevet løst.
Er der nogen som har erfaring med igandsættelse af en Tunze Osmolator. Mit problem består i at når den lige har kørt de her par sekunder, og stopper, så "pibler"vandet stadigvæk. Dette betød at min vandstand steg med 2 cm i sumpen, før jeg opdagede det. Jeg har siden fået et godt råd som går ud på at vaske selve sensoren først i opvaskemiddel og siden i sprit. Dette skulle være for at fjerne en hinde som skulle side på selve sensoren. Dette har jeg nu gjort 5 gange uden nogen forbedring. Så jeg vil høre op der er nogen som har haft samme problem og hvordan det så er blevet løst.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Re: Erfaring med igandsættelse af Tunze Osmolator
Det med at det drypper fra slangen, har intet med osmolatoren at gøre, men en ren fysisk ting, og det er hæverteffekten. Vandstanden i dit ferskvandskar er højere end den i sumpen. Du kna gøre 2 ting, enten blot hæve udløbet på slangen så den er over øverste vandstand i ferskvandkaret, eller bore et lille hul i slangen, lige over hvor max vandstand i ferskvandskaret er, således at når pumpen stopper suger den vand, og hævert effekten stopper.
- Dennis
- Foxface
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 9620 Aalestrup
- Saltvand siden?: 2010
Hvis vandspejlet i din osmolatordunk er højere end vandspejlet i din sump, vil der ku komme en hævert effekt. Kan evt afhjælpes ved at hæve slangeenden som går i sumpen til over vandspejl i osmolatordunk, ellers kan du os lave et lille hul i slangen, i osmolatordunken lige over max vandstand/vandspejl, så brydes hæverteffekten os. Ku forstille mig det var det der var galt, havde ihvertfald selv samme problem.
- Dennis
- Foxface
- Reactions:
- 14
Du var sgu hurtigere end mig Carsten 

-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 15
Super- Var selv lidt inde på samme årsag, men viste så ikke hvordan i så fald at jeg skulle "ophæve" denne hævert effekt. Men det har i begge to givet mig løsningen på. Mit set-up er sådan at jeg har et kar stående ved siden af min sump. Begge kar er placeret på gulvet. Vandspejlet i sumpen ligger konstant på 30 cm over gulvhøjde, men osmosekaret er fra 60 cm over gulvhøjde til 0 cm. Jeg vil prøve at lave et hul i slangen der hvor der er max vandstand i mit osmosetank (62 cm over gulvhøjde) men vil der så ikke bare sprøjte vand ud af det lille hul når sensoren sætter vandpåfyldningen igang ?.
- Dennis
- Foxface
- Reactions:
- 14
Jo der vil sprøjte vand ud af hullet når pumpen kører. Nu ved jeg ik lige hvilken ferskvandstank du har, men min er bare en 25 liters plasticdunk, og hullet i slangen er selvfølgelig nede i dunken, så vandet der sprøjter ud, bliver jo bare i ferskvandstanken og i og med det bare er en lille åbning der er i dunken, sprøjter vandet jo ikke op/ud. Så du skal bare sikre dig at vandet der sprøjter ud, lander i ferskvandsbeholderen igen. Håber det gav lidt mening.
- tobi100000
- Naso kirurg
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 9700 Brønderslev
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Nordjylland
Well har selv lidt det samme problem. Forskellen er bare at i mit bliver motoren ved med at køre indtil beholderen er helt tømt. Arbejder på at få det fikset.
- Dennis
- Foxface
- Reactions:
- 14
Okay, men det må jo næsten være føleren eller controlleren der er noget i vejen med så, som jeg lige kan se det, hvis du siger motoren stadig kører. Kan ik engang huske om man selv kan indstille hvor lang tid den ska blive ved med at køre, efter vandstanden er over føleren. Er der stadig garanti på?tobi100000 skrev:Well har selv lidt det samme problem. Forskellen er bare at i mit bliver motoren ved med at køre indtil beholderen er helt tømt. Arbejder på at få det fikset.
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 15
Jeg er helt med nu. Min fersvandstank er et 325 liters kar, hvor slangen sidder med sugekopper ned til bunden. Jeg må jo så bare se til at lave det hul så en vandstråle rammer ind mod glasset eller ihvertfald så det ikke sprøjter udover kanten. Samtidig må jeg så bare lade vær med at fylde tanken helt op. men lade dette hul være ovenfor vendspejlet.Dennis skrev:Jo der vil sprøjte vand ud af hullet når pumpen kører. Nu ved jeg ik lige hvilken ferskvandstank du har, men min er bare en 25 liters plasticdunk, og hullet i slangen er selvfølgelig nede i dunken, så vandet der sprøjter ud, bliver jo bare i ferskvandstanken og i og med det bare er en lille åbning der er i dunken, sprøjter vandet jo ikke op/ud. Så du skal bare sikre dig at vandet der sprøjter ud, lander i ferskvandsbeholderen igen. Håber det gav lidt mening.
Mange tak for hjælpen. Jeg håber også at du tobi100000 også for løst sit problem.
//Henrik
- tobi100000
- Naso kirurg
- Reactions:
- 15
Dennis skrev:Okay, men det må jo næsten være føleren eller controlleren der er noget i vejen med så, som jeg lige kan se det, hvis du siger motoren stadig kører. Kan ik engang huske om man selv kan indstille hvor lang tid den ska blive ved med at køre, efter vandstanden er over føleren. Er der stadig garanti på?tobi100000 skrev:Well har selv lidt det samme problem. Forskellen er bare at i mit bliver motoren ved med at køre indtil beholderen er helt tømt. Arbejder på at få det fikset.
Er ikke sikker. (den blev købt før jeg havde 200L i tankerne.

(men ellers er det ikke så dyrt at anskaffe sig en ny)

- Dennis
- Foxface
- Reactions:
- 14
Lige præcis, så ska det nok komme til at virke, og selvtakMaack skrev:Jeg er helt med nu. Min fersvandstank er et 325 liters kar, hvor slangen sidder med sugekopper ned til bunden. Jeg må jo så bare se til at lave det hul så en vandstråle rammer ind mod glasset eller ihvertfald så det ikke sprøjter udover kanten. Samtidig må jeg så bare lade vær med at fylde tanken helt op. men lade dette hul være ovenfor vendspejlet.Dennis skrev:Jo der vil sprøjte vand ud af hullet når pumpen kører. Nu ved jeg ik lige hvilken ferskvandstank du har, men min er bare en 25 liters plasticdunk, og hullet i slangen er selvfølgelig nede i dunken, så vandet der sprøjter ud, bliver jo bare i ferskvandstanken og i og med det bare er en lille åbning der er i dunken, sprøjter vandet jo ikke op/ud. Så du skal bare sikre dig at vandet der sprøjter ud, lander i ferskvandsbeholderen igen. Håber det gav lidt mening.
Mange tak for hjælpen. Jeg håber også at du tobi100000 også for løst sit problem.
//Henrik

- Dennis
- Foxface
- Reactions:
- 14
Ja okay, det er ihvertfald en træls ting at undværetobi100000 skrev:Dennis skrev:Okay, men det må jo næsten være føleren eller controlleren der er noget i vejen med så, som jeg lige kan se det, hvis du siger motoren stadig kører. Kan ik engang huske om man selv kan indstille hvor lang tid den ska blive ved med at køre, efter vandstanden er over føleren. Er der stadig garanti på?tobi100000 skrev:Well har selv lidt det samme problem. Forskellen er bare at i mit bliver motoren ved med at køre indtil beholderen er helt tømt. Arbejder på at få det fikset.
Er ikke sikker. (den blev købt før jeg havde 200L i tankerne.![]()
(men ellers er det ikke så dyrt at anskaffe sig en ny)

- tobi100000
- Naso kirurg
- Reactions:
- 15
Det er nemlig en træls ting at mangle og skal have den op at køre inden næste år hvor jeg hopper på et fly væk i en uge.Dennis skrev:Ja okay, det er ihvertfald en træls ting at undværetobi100000 skrev:Dennis skrev:Okay, men det må jo næsten være føleren eller controlleren der er noget i vejen med så, som jeg lige kan se det, hvis du siger motoren stadig kører. Kan ik engang huske om man selv kan indstille hvor lang tid den ska blive ved med at køre, efter vandstanden er over føleren. Er der stadig garanti på?tobi100000 skrev:Well har selv lidt det samme problem. Forskellen er bare at i mit bliver motoren ved med at køre indtil beholderen er helt tømt. Arbejder på at få det fikset.
(men ellers er det ikke så dyrt at anskaffe sig en ny). men umiddelbart vil jeg tro at det er controlleren eller sensoren der er istykker, men ved ik om der er andre der har bedre bud, men håber du får styr på det

Nogen ide til en god auto fordrer?

-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Geografisk sted: Fredericia
Hvis det kun er for en uge, og dine fisk er i god fodrestand, så kan de sagtens klare sig en ugetobi100000 skrev:Det er nemlig en træls ting at mangle og skal have den op at køre inden næste år hvor jeg hopper på et fly væk i en uge.Dennis skrev:Ja okay, det er ihvertfald en træls ting at undværetobi100000 skrev:Dennis skrev:Okay, men det må jo næsten være føleren eller controlleren der er noget i vejen med så, som jeg lige kan se det, hvis du siger motoren stadig kører. Kan ik engang huske om man selv kan indstille hvor lang tid den ska blive ved med at køre, efter vandstanden er over føleren. Er der stadig garanti på?tobi100000 skrev:Well har selv lidt det samme problem. Forskellen er bare at i mit bliver motoren ved med at køre indtil beholderen er helt tømt. Arbejder på at få det fikset.
(men ellers er det ikke så dyrt at anskaffe sig en ny). men umiddelbart vil jeg tro at det er controlleren eller sensoren der er istykker, men ved ik om der er andre der har bedre bud, men håber du får styr på det

[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
- tobi100000
- Naso kirurg
- Reactions:
- 15
Marco R skrev:Hvis det kun er for en uge, og dine fisk er i god fodrestand, så kan de sagtens klare sig en ugetobi100000 skrev:Det er nemlig en træls ting at mangle og skal have den op at køre inden næste år hvor jeg hopper på et fly væk i en uge.Dennis skrev:Ja okay, det er ihvertfald en træls ting at undværetobi100000 skrev:Dennis skrev:Okay, men det må jo næsten være føleren eller controlleren der er noget i vejen med så, som jeg lige kan se det, hvis du siger motoren stadig kører. Kan ik engang huske om man selv kan indstille hvor lang tid den ska blive ved med at køre, efter vandstanden er over føleren. Er der stadig garanti på?tobi100000 skrev:Well har selv lidt det samme problem. Forskellen er bare at i mit bliver motoren ved med at køre indtil beholderen er helt tømt. Arbejder på at få det fikset.
godt.

Regner bare med at anskaffe mig en lille autofodrer for at give dem lidt at spise alligevel.

-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Geografisk sted: 6950
det med fodring er intet problem. Mine har undværet fosder i op til 14 dage, og jeg kunne ikke se det på dem, da jeg kom hjem, og jeg fodrer ikke meget til daglig
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Tunzes osmolator findes i 2 udgaver, en hvor der er 2 flydere og den nyeste hvor der er en opti... sensor og en flyder. Hvilken en af den er det der givervrøvl??
- tobi100000
- Naso kirurg
- Reactions:
- 15
der er kun en sensor.