VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.
Hjemmelavet køler. Vil den virke?
- malawifisk
- Palet kirurg
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 8464 Galten
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Danmark, Jylland, v. Århus
- Kontakt:
Hjemmelavet køler. Vil den virke?
Jeg har tænkt på at lave en køler til mit akvarium. Hvis man tager en køletaske og lader en slange sno sig inden i. vil man så ikke kunne nedkøle vandet til en passende temp?
Se denne billige kølebox. : http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp ... =8529&n=10
Hvis der kunne være omkring 20 meter vandslange der i og man laver en lav cirkulations hastighed, så må man kunne køle vandet ned med et par grader.
Se denne billige kølebox. : http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp ... =8529&n=10
Hvis der kunne være omkring 20 meter vandslange der i og man laver en lav cirkulations hastighed, så må man kunne køle vandet ned med et par grader.
Martin
Saltvand gør sindet roligt og pungen tynd.
740l + 150l sump,
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
effekten skulle ikke være så effektiv,læs her:
http://www.saltvann.aquafreaks.no/Forums/viewtopic/t=486.html
http://www.saltvann.aquafreaks.no/Forums/viewtopic/t=486.html
- Mathias_C
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 9330 Dronninglund
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Nordjylland
har du læst denne tråd den er godt nok ikk helt præcis om samme emne men Mads fortæller da lige kort om lidt erfaringer og du vil sikkert kune få en masse mere afvide af ham 

MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
- jthyge
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 8543 Hornslet
- Geografisk sted: Søby, Hornslet.
- Kontakt:
Den slags "kølebokse" plejer at være udemærkede til at holde øl kolde, men ekstremt langsomme til at køle dem.
Så jeg tror ikke den vil have nogen særlig effekt i et akvarie af en vis størrelse. Tror nu også man får meget mere køling pr. watt ved at købe en rigtig køler. Som dog er en del dyrer.
Så jeg tror ikke den vil have nogen særlig effekt i et akvarie af en vis størrelse. Tror nu også man får meget mere køling pr. watt ved at købe en rigtig køler. Som dog er en del dyrer.
Jesper Thygesen - 86 liters Nano
Min Blog om Akvariet!
www.varmkaffe.dk - Blog om hus og have på landet.
Min Blog om Akvariet!
www.varmkaffe.dk - Blog om hus og have på landet.
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8970 Havndal
- Geografisk sted: Demstrup
Sådan en køleboks virker ved at cirkulere luften i beholderen forbi en køleplade, der bliver afkølet af et elektrisk køle-element (peltier for dem der vil google).
Da luft er et (meget-) dårligt varmeledende medie, vil effekten være begrænset. Hvis du istedet kan få vandet i direkte forbindelse med køleelementet, kunne du opnå en betydeligt bedre køling.
Om det er nok til at tage varmen ud af 740ltr vand tvivler jeg på men det kan da nok gøre lidt...
Jeg har brugt et køleelement fra netop sådan en køleboks til at køle CCD'en i et digitalkamera for at mindske elektrisk støj. Dér var jeg nødt til at lave en termostat der regulerede strømmen, for ikke at lave rimfrost på CCD'ens "rude"
Så køle... det kan den godt.
Mvh
Kim
Da luft er et (meget-) dårligt varmeledende medie, vil effekten være begrænset. Hvis du istedet kan få vandet i direkte forbindelse med køleelementet, kunne du opnå en betydeligt bedre køling.
Om det er nok til at tage varmen ud af 740ltr vand tvivler jeg på men det kan da nok gøre lidt...
Jeg har brugt et køleelement fra netop sådan en køleboks til at køle CCD'en i et digitalkamera for at mindske elektrisk støj. Dér var jeg nødt til at lave en termostat der regulerede strømmen, for ikke at lave rimfrost på CCD'ens "rude"
Så køle... det kan den godt.
Mvh
Kim
- Hvam
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8541 Skødstrup
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"
'jeg har en gammel kummefryser har du plads til den i soveværlset? 

Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!
Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2400 København NV
- Saltvand siden?: 2003
- Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
- Kontakt:
Ja, skriv hvis det virker. Som allerede nævnt, har jeg prøvet med 15 meter slange uden nogen som helst effekt. Som Nolan siger, skal vandet i kontakt med metallet, før det giver nogen mærkbar effekt. Dog skal metallet førts overtrækkes med titanium for at kunne modstå saltvandet. Det er på denne måde de dyre køleanlæg virker.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Men hvordan skulle den vase fungere? skulle akvarievandet køre gennem spiralen? Hvordan skulle vandet køles? Kan heller ikke se hvordan man skulle kunne tilslutte slanger eller lignende til den.snogen skrev:ja eller køre det igennem et glasspiral rør
i ikea findes der en glas vase med et spiralrør i til en 50-60 kr
den er veldig fin til formålet
jeg sender lige et par billeder senere
mvh snogen
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 8362 Hørning
- Geografisk sted: Danmark
Er der nogen, der ved om en køle- eller fryseboks er vandtæt? Man må da få den mest effektive varmeveksling, hvis man har vand i boksen, hvor slangen eller røret løber igennem.
Jeg har selv gået og leget lidt med tanken om at anskaffe en minifryser og flæske skabet/kummen, så der kun er element og kompressor tilbage. Elementet ville jeg montere i en godt isoleret ferskvandsbeholder, hvor der så skulle løbe en lang slange (alternativt de rør, man bruger til gulvvarme) igennem. Men hvis fryseboksen i sig selv er vandtæt, kan man da spare den første del af operationen.
Jeg har selv gået og leget lidt med tanken om at anskaffe en minifryser og flæske skabet/kummen, så der kun er element og kompressor tilbage. Elementet ville jeg montere i en godt isoleret ferskvandsbeholder, hvor der så skulle løbe en lang slange (alternativt de rør, man bruger til gulvvarme) igennem. Men hvis fryseboksen i sig selv er vandtæt, kan man da spare den første del af operationen.
- jesper/aarhus
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 7600 Struer
- Saltvand siden?: 2004
- Geografisk sted: Struer (7600)
Kan huske jeg engang stødte på en DIY artikel med en gut, der havde brugt et lille køleskab. Skabet kørte på max frost, der blev lavet et hul i døren hvorigennem der blev ført en slange, og denne var så "rullet i en spiral" a´la glasvasen ovenfor. En lille pumpe førte vand fra akvariet gennem slangen, ind i køleskabet, og retur til akvariet.
Jeg kan (selvfølgelig) ikke finde linket igen, og jeg kan heller ikke huske hvad konklusionen på eksperimentet var :pat:
Jeg har pt. ikke tid til at tjekke nettet for linket, men jeg tror måske sitet hed noget med "King vinnie" eller sådan noget.......
Jeg kan (selvfølgelig) ikke finde linket igen, og jeg kan heller ikke huske hvad konklusionen på eksperimentet var :pat:
Jeg har pt. ikke tid til at tjekke nettet for linket, men jeg tror måske sitet hed noget med "King vinnie" eller sådan noget.......
100 *100 * 50 cm cube
- jesper/aarhus
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 7600 Struer
- Saltvand siden?: 2004
- Geografisk sted: Struer (7600)
Ved godt jeg sagde at jeg ikke havde tid til at tjekke - men jeg løj
Her er den så:
http://www.becnel.net/jim/reef/cool.html
Jeg har dog ikke læst den igen (for doven), så I må lige selv skimme det igennem, og post evt. konklusionerne her i tråden.
ps. Håber du kan bruge det til noget, malawifisk

Her er den så:
http://www.becnel.net/jim/reef/cool.html
Jeg har dog ikke læst den igen (for doven), så I må lige selv skimme det igennem, og post evt. konklusionerne her i tråden.
ps. Håber du kan bruge det til noget, malawifisk
100 *100 * 50 cm cube
-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Dk
Jeg har selv en Aqua Medic køler som kører upåklageligt på anden sæson.
Jeg har hørt om en teori om køling af akvarie, hvor man tager et rør skal nok være mindst en meters penge høj og indretter røret som rislefilter, nu kommer vi til køleeffekten, så pumper man luft fra neden og op igennem røret. Kan gøres med en ventilator igennem et rør der er sat på forneden på risle røret, det rør man monterer skal pege skråt opad så der ikke løber vand ud af det. Om det virker kan jeg ikke svare på da jeg ikke har set det anywhere.
Har selv været doven med at få sat min køler til i år, BIG mistake, det kostede mig nogle koraller, så jeg vil nok anbefale at man ser og får fat i en køler inden i løber ind i fatale skader på jeres koralller. Hvis jeg ser samlet på udgifterne til mit akvarie er det ikke udgiften til køleren der skævvrider budgettet. Men der vil finde en skævvridning af mit sind sted når der går nogle af de koraller til som jeg har "nurset" igennem de sidste 3-4 år. Jeres akvarie Malavifisk, fortjener osse en køler, da i har mange flotte koraller. Endvidere er der heller ikke meget ved at glo på et kemilokale af en køler. Selvfølgelig koster en køler osse en del strøm, men det lærer man jo nok at få et afslappet forhold til som saltvandsakvarist, ellers er det høje tid.
Jeg har hørt om en teori om køling af akvarie, hvor man tager et rør skal nok være mindst en meters penge høj og indretter røret som rislefilter, nu kommer vi til køleeffekten, så pumper man luft fra neden og op igennem røret. Kan gøres med en ventilator igennem et rør der er sat på forneden på risle røret, det rør man monterer skal pege skråt opad så der ikke løber vand ud af det. Om det virker kan jeg ikke svare på da jeg ikke har set det anywhere.
Har selv været doven med at få sat min køler til i år, BIG mistake, det kostede mig nogle koraller, så jeg vil nok anbefale at man ser og får fat i en køler inden i løber ind i fatale skader på jeres koralller. Hvis jeg ser samlet på udgifterne til mit akvarie er det ikke udgiften til køleren der skævvrider budgettet. Men der vil finde en skævvridning af mit sind sted når der går nogle af de koraller til som jeg har "nurset" igennem de sidste 3-4 år. Jeres akvarie Malavifisk, fortjener osse en køler, da i har mange flotte koraller. Endvidere er der heller ikke meget ved at glo på et kemilokale af en køler. Selvfølgelig koster en køler osse en del strøm, men det lærer man jo nok at få et afslappet forhold til som saltvandsakvarist, ellers er det høje tid.
450 L. Med 150 L. sump. Aqua Medic skummer med nålehjul. 7000 liter pumper på. Nitratfilter(svovlkugler):pause. Grotech tracecontroller. Kalkreaktor. Fosfatfilter. Automatisk påfyldning af osmosevand. 60 L. kar. Teknikken flyttet ud i bryggerset
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Et sådan rislefilter køler jo efter samme princip som deltecs køletårne ved at skabe fordampning. Det køler skam også rimeligt effektivt, men det skaber jo også en masse fugt hvilket bestemt ikke er en fordel.kimkubik skrev:Jeg har selv en Aqua Medic køler som kører upåklageligt på anden sæson.
CarstenH havde sådan et kølerør på sit akvarium (kan ses her: http://www.koralsiden.dk/Teknik.htm )
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK