VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.

ATS erfaringer...

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Heeger
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
16
Postnummer: 7800 Skive
Saltvand siden?: 2010

ATS erfaringer...

Indlæg af Heeger »

Jeg skal til at starte min nye tank op, 300 liter + 160 liter sump og og er blevet meget forelsket i ideen med ATS, har længe læst en masse om det og har nogenlunde styr på teknikken...

Here goes, ATS lyder næsten for godt til at være sandt :?
Hvad har I af erfaringer på længere sigt ?
Kører I uden skummer og andre former for filtre ?
Osmose eller hanevand til efterfyldning ?
Kan I se forskel på jeres koraller og øget mængde pods ?

Jeg har set de mange billeder af jeres algeplader med flotte resultater, men har lidt svært ved at samle trådene...

Mvh. Casper
Brugeravatar
Stig Jest
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
15
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 1991

Re: ATS erfaringer...

Indlæg af Stig Jest »

Jeg har kørt med ATS i ca. 4 måneder. Det er lavet om et par gange og har derfor kun kørt rigtigt godt i en måneds tid.

Jeg kan derfor ikke se den store udvikling på korallerne. Jeg må dog sige at mine skiver og andre blødkoraller, står meget flottere nu end for en måned siden. Det er nok forhastet at give ATSen æren for det.

Jeg kører stadig med skummer, men den fjerner mindre og mindre snask.

Altid osmosevand

Jeg så hurtigt en opblomstring af pods på ATSen og i sumpen. Problemet er at det skal forbi returpumpen for at komme op i tanken.

Mvh. Stig
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

jeg startede også en ATS op i sumpen til et RSM i udgangen af 2010. Mit akvarie kørte fint og som Stig's stod mine skiver og andre blødkoraller rigtig flot... Jeg kørte uden skummer og andre filtre...

JEg er ved at lave nogle ændringer på pvc fronten og så starter jeg helt forfra igen...

Pods stiger helt sikkert i antal, men størstedelen bliver desværre i sumpen... Hvis du kan designe ATS placeringen så den er over akvariet vil det være optimalt i forhold til at få pods i akvariet!
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V

Indlæg af Bingocaller »

Jeg vil modsige lidt det med podsne da de er så små så de burde løbe igennem returen uden problemer - det er ihvertfald hvad de siger på scrubber sitet og hvad jeg ellers har kunne læse mg til. Men ja ud over det er den optimale placering oven på tanken.

Jeg har også fået anbefalet at lægge en sten ned i sumpen i et stykke tid som så bliver beboet med podS og så smide stenen ned i tanken og på den måde høste dem.

En lidt mere farlig ting at gøre er at tage selve scrubber pladen og ryste ned i tanken inden man skylder den. Det farlige her er at man ikke må ryste så hårdt at også algerne flyver af!

Smid endeligt et billed op af hvordan du har tænkt dig a bygge den :)
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Heeger
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
16
Postnummer: 7800 Skive

Indlæg af Heeger »

Tak for svarene, det lyder som om at I foresat har mod på diverse små justeringer :GO

ATSen bliver lavet over sumpen på nedløbsrøret, men har haft en horizontal ATS over akvariet i tankerne,skjult i lampekassen... men dens areal bliver temmelig stort til 400 liter vand.

Kunne en tot alger bruges til foder når man alligevel høster, noritang sviner jo osse....

Ligger et billed eller tegning op senere
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V

Indlæg af Bingocaller »

Nope - algerne har optaget en masse ting som u ikke ønsker tilbage i tanken - så hellere nori (selvom det jo i sig selv er en form for alge og indeholder en smule phospat)
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: vejle

Indlæg af apfolmer »

vil den ik ødelæger den fede skum inde i røret, nå den rumsterer rundt hele tiden ?
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"