Dræbe Parasitter hvordan?

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
Brugeravatar
hougaard76
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16
Postnummer: 3490 Kvistgård
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Dræbe Parasitter hvordan?

Indlæg af hougaard76 »

Dræbe Parasitter

Jeg har længe prøvet at læse om parasitter og hvordan man kommer dem til livs. Jeg synes ikke rigtigt at jeg kan finde svar på alt… men måske er der en herinde der ligger inde med den viden???

Så vidt jeg har kunne læse er der 2 måder der virker bedst.

1 at man grad vis sænker saltindholdet over en 6 ugers periode. Med ca 25 procent hver dag indtil det når et vis punkt

Det kunne jeg godt tænke mig at få uddybet hvordan det gøres og til hvilket punkt og om man kan forvente at fiskene kan tåle det.

Den anden metode er kobber.. Hvordan gør man det og hvor længe er det om at virke. Og kan alle fiskene tåle det?
Brugeravatar
nesnej
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2100 København Ø
Geografisk sted: København Ø
Kontakt:

Re: Dræbe Parasitter hvordan?

Indlæg af nesnej »

Jeg har haft parasitter i min balje som gjorde kål på over halvdelen af min fiskebestand. Du kan måske blive lidt klogere ved at læse de velnok fem sidste sider.
Venlig hilsen

Henning Augustine Jensen
trolle
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
18
Postnummer: 2200 København N
Geografisk sted: nørrebro

Indlæg af trolle »

De 2 behandlingsformer skal foregå i karantæne Akvarie.

Kan du sige lidt om hvilke fisk det drejer sig hvor længe det har stået på osv.?

Jeg er for nylig kommet af med et angreb 7-9-13...
Jeg gav mine fisk ro, satte fodringen op (skiftede til nogle nye produkter) og lavede temperede vandskift for at reducere næringsindholdet i vandet. Mine fisk er pletfrie og velnærede nu....men men man ved jo aldrig
210 liter 70Bx60Dx50H, Skimz Monzter SM121, Maxspect Razor 120, Tunze 6015/6025mod
trolle
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
18

Indlæg af trolle »

Men årsagerne kan være mange....det samme med pletterne. Så mere Info om problemet!
210 liter 70Bx60Dx50H, Skimz Monzter SM121, Maxspect Razor 120, Tunze 6015/6025mod
Brugeravatar
AcroFarm DK
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: København
Kontakt:

Indlæg af AcroFarm DK »

At holde et akvarium klinisk rent for parasitter er så godt som umuligt. En sund fisk er dog ikke modtagelig overfor parasitter, da deres slimlag er for tykt. Derfor er det bedste råd at sikre sunde fisk, som er velernærede og ikke stresses af deres omgivelser.

Når der tilføjes nye fisk i akvariet, eller der foretages andre større ændringer i akvariemiljøet, kan det ikke undgå at give anledning til parasitangreb. Dog burde fiskene være i stand til at komme af med parasitterne selv, såfremt deres forhold er gode.
Mvh. Mads (-fisk)
mads@acrofarm.dk
Tlf. 22 82 44 72
[center]Billede[/center]
[center]Produktion, opsætning og pasning af saltvandsakvarier...[/center]
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Han$en »

Jeg ville starte med at prøve et ordentligt UV filter!

Både sænket saltindhold og kobber skal som Troels skriver, ske i karantæne system. Det vil slå alt der minder om koraller og indvertebrater ihjel. Jeg ville uden tvivl prøve et UV filter først!

Jeg er også interesseret i at vide hvilke fisk der er tale om, og hvilke parasitter? Jeg har selv held med Dannebrogsrejer til hvide pletter og lignende små-parasitter. Det er selvfølgelig ikke alle der deler den erfaring, men de er klart et skud værd.
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
hougaard76
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af hougaard76 »

Jeg har ikke noget problem lige nu og har heller ikke haft det 7-9-13.... men det var for at evt forbygge.

Jeg søger information om hvordan de to metoder virker og om fremgangsmåden. Ved godt at det kræver et karantæne akvarie. Jeg havde bare en ide om at jeg ville til at køre min balje 100 % parasit fri så jeg ville når jeg fik tid får lavet det som en rutine ved tilføjelse af nye fisk så proppe fiskene i en karantæne balje og så jeg kunne få et 100 % parasit fri akvare(eller så godt som) og der har jeg læst lidt om kobber og om en anden metode hvor man gradvis sænker salt indholdet. over en periode på ca 6 uger..

Det er det jeg søger information om og ikke helbredelse her og nu...

Så kan jeg med tiden også helt slukke for UV
trolle
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
18

Indlæg af trolle »

Så er der en lille artikel her.

der er også en del 2
troels
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Roskilde

Indlæg af troels »

Man kan sagtens holde akvariet fri for parasitter, det er tilmed ret nemt !! det kræver bare lidt mere tålmodighed.

2 simple forholdsregler:

- Karantæne og forebyggende behandling til *ALLE* fisk (kobber eller hyposalinitet ved 1.009)
- Minimum 2 måneders separat opbevaring af sten/koraller UDEN fisk tilstede før de kommer i akvariet

Jeg har gjort det i et års tid endnu, og vil aldrig undvære det igen.. Det er uhyggeligt så mange fisk der går til grunde pga folks dovenskab og manglende viden om dette i grunden ret simple emne..
Brugeravatar
hougaard76
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af hougaard76 »

trolle skrev:Så er der en lille artikel her.

der er også en del 2

Hvilken artikel? der mangler vist et link trols
Besvar

Tilbage til "Sygdom"