VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.

Kalkreactor, Ozon, Uv-filter og Fosfat filter?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Hvidtfeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5240 Odense NØ
Geografisk sted: 5240 Odense

Kalkreactor, Ozon, Uv-filter og Fosfat filter?

Indlæg af Hvidtfeldt »

Hej.

Jeg er igang med at sætte mit 250 L akvarie igang.
Har skummer, returpumpe, osmolator, cirkulation og lys.

Men nu går jeg og tænker på de ting der ville gøre min hverdag lidt lettere og gøre det muligt at få nogen super stenkoraller, da det er der min passion ligger.

Men hvilke fordele og ulemper er der ved kalkreactor, Ozon, Uv-filter og Fosfat filter?
Vil de hjælpe med noget overhovdedet og hvad?
Hvilke modeller ville passe til mit akvarie?
Og har i andre gode forslag til smarte ting der ville hjælpe?

Jeg regner selvfølgelig ikke med at man kan alle svarende, så byd bare ind med det du ved noget om :)

Mvh. Daniel
Akvarie på 250 L i opstarts fasen!
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Re: Kalkreactor, Ozon, Uv-filter og Fosfat filter?

Indlæg af Kasper j. »

Jeg har ozonnator fra sander til salg og probe med controller fra tunze som du kan få billigt hvis det er. Ozon og UV gør næsten det samme, men UV bruger meget mere strøm og varmer vandet. Der er ingen grund til at bruge begge dele. Du kan smide en pb hvis du er interesseret i udstyret :wink:

Et fosfat filter er en rigtig god ting, så udnytter du rowaphos'en bedre.
Brugeravatar
Hvidtfeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Hvidtfeldt »

Uv og ozon gør da ikke det samme? Sådan har jeg da slet ikke forstået det.

Ozon gør vandet klart og hjælper skummeren med at skumme bedre og UV fjerner bakterier osv?
Brugeravatar
Hvidtfeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Hvidtfeldt »

Nogen der har nogen gode forslag til noget lækkert udstyr der gør akvarie livet lidt lettere?
Brugeravatar
Bergenser
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
16
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Bergenser »

Der er 3 fordele ved brug af ozon, sådan som jeg ser det.

1: Ozon effektivisere din skummerproces, fordi det spalter proteinmolekylerne, der derved lettere har ved at hæfte sig ved luftboblerne.

2: Ozon fjerner tunge farvestoffer, (fenoler), og mindsker derved din turbiditet, med andre ord, dit vand vil fremstå mere klart.

3: Ozon har oxyderende egenskaber, hvilket "nedbryder" organiske stoffer, derved kan du faktisk steralisere dit vand. Det kan dog i teorien også have negative konsekvenser. "fisk er jo faktisk også organisk" :P og man vil nødigt nedbryde sine små børn!
Derfor, dosér med måde.

Man kan sige at forskellen på Ozon og UV sådan rent teknisk er at UV kun kan bestråle X antal liter og den høje hastighed gennem UV "delen" typisk gør at ikke alle molekyler rammes af bestrålingen.

Ozon kan i princippet tilføres akvariet og fordeler sig derved over flere antal liter. Og der er her tale om en oxydationsproces, hvor UV er en bestråling der ødeligger forskellige molekyler.

Jeg er dog lidt i tvivl med måden Ozon bruges i akvarier idag. Mener jeg har læst at f.eks. Danmarks akvarie bruger det i forbindelse med UV anlæg. Dette for at nedbryde såkaldt "restozon", når sterilisationen har fundet sted.
Dvs. at vand fra overløb løber direkte til ozonreaktoren, igennem diverse filtre og til sidst igennem UV for at undgå ozonen kommer tilbage i akvariet.
Jeg kan dog ikke sammenkæde det med at folk herinde smider det direkte i akvariet hehe. Det modsiger jo sig selv.
Måske er der nogle kloge hoveder der kan sige noget mere om det? ( og på forhånd undskyld, ville ikke stjæle din tråd)
Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 5210 Odense NV

Indlæg af Gino »

Bergenser skrev:Der er 3 fordele ved brug af ozon, sådan som jeg ser det.

1: Ozon effektivisere din skummerproces, fordi det spalter proteinmolekylerne, der derved lettere har ved at hæfte sig ved luftboblerne.

2: Ozon fjerner tunge farvestoffer, (fenoler), og mindsker derved din turbiditet, med andre ord, dit vand vil fremstå mere klart.

3: Ozon har oxyderende egenskaber, hvilket "nedbryder" organiske stoffer, derved kan du faktisk steralisere dit vand. Det kan dog i teorien også have negative konsekvenser. "fisk er jo faktisk også organisk" :P og man vil nødigt nedbryde sine små børn!
Derfor, dosér med måde.

Man kan sige at forskellen på Ozon og UV sådan rent teknisk er at UV kun kan bestråle X antal liter og den høje hastighed gennem UV "delen" typisk gør at ikke alle molekyler rammes af bestrålingen.

Ozon kan i princippet tilføres akvariet og fordeler sig derved over flere antal liter. Og der er her tale om en oxydationsproces, hvor UV er en bestråling der ødeligger forskellige molekyler.

Jeg er dog lidt i tvivl med måden Ozon bruges i akvarier idag. Mener jeg har læst at f.eks. Danmarks akvarie bruger det i forbindelse med UV anlæg. Dette for at nedbryde såkaldt "restozon", når sterilisationen har fundet sted.
Dvs. at vand fra overløb løber direkte til ozonreaktoren, igennem diverse filtre og til sidst igennem UV for at undgå ozonen kommer tilbage i akvariet.
Jeg kan dog ikke sammenkæde det med at folk herinde smider det direkte i akvariet hehe. Det modsiger jo sig selv.
Måske er der nogle kloge hoveder der kan sige noget mere om det? ( og på forhånd undskyld, ville ikke stjæle din tråd)
Hej

MEGET spændene læsning:-)

Dvs at UV og ozon gør lidt det samme?

Hvis man skal tilføre ozon hvordan skulle man så gører det mest korrekt?

Ville du både bruge ozon og UV eller kun en af delene? ifølge ovenstående så begge dele vel:-)

Skal ozonen gå gennem en skummer eller hvordan tilsluttes den mest optimalt?

MVH
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
hermes2005
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 7870 Roslev
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Skive
Kontakt:

Indlæg af hermes2005 »

Ja ozon går gennem luftindtag på skummer
Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 5210 Odense NV

Indlæg af Gino »

hermes2005 skrev:Ja ozon går gennem luftindtag på skummer
og hvis der ikk er et luftindtag? så sætte man et tstykke på luftslangen?

MVH
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Indlæg af Jerslev »

"Men nu går jeg og tænker på de ting der ville gøre min hverdag lidt lettere og gøre det muligt at få nogen super stenkoraller, da det er der, min passion ligger

dette var dit oprindelige spørgsmål.
Mine erfaringer er, at du sagtens kan køre uden den dyre og besværlige teknik som ozon og kalkreaktor med videre:
Jeg kører selv med et Deltec fosfatfilter med aktivt kul i også, der klarer vandet rigtig godt. Derudover kører jeg med Balling, som jeg fornemmer er lettere at styre og justere efter behov, og så er det afgjort billigere ihvertfald i anskaffelse. Men som så meget andet her, er der mange måder at gøre tingene på. Jeg har blot valgt de metoder, der var nemmest og billigst og til at overskue for mig

Fosfatfilteret og det aktive kul skiftes hver 4. uge - ikke længere intervaller, og med doseringsanlæg til Balling skal man kun ca hver 4 uge blande nye væsker til dunkene. Jeg måler vandet hver uge, når værdierne ligger korrekt.
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"