Der er 3 fordele ved brug af ozon, sådan som jeg ser det.
1: Ozon effektivisere din skummerproces, fordi det spalter proteinmolekylerne, der derved lettere har ved at hæfte sig ved luftboblerne.
2: Ozon fjerner tunge farvestoffer, (fenoler), og mindsker derved din turbiditet, med andre ord, dit vand vil fremstå mere klart.
3: Ozon har oxyderende egenskaber, hvilket "nedbryder" organiske stoffer, derved kan du faktisk steralisere dit vand. Det kan dog i teorien også have negative konsekvenser. "
fisk er jo faktisk også organisk"

og man vil nødigt nedbryde sine små børn!
Derfor, dosér med måde.
Man kan sige at forskellen på Ozon og UV sådan rent teknisk er at UV kun kan bestråle X antal liter og den høje hastighed gennem UV "delen" typisk gør at ikke alle molekyler rammes af bestrålingen.
Ozon kan i princippet tilføres akvariet og fordeler sig derved over flere antal liter. Og der er her tale om en oxydationsproces, hvor UV er en bestråling der ødeligger forskellige molekyler.
Jeg er dog lidt i tvivl med måden Ozon bruges i akvarier idag. Mener jeg har læst at f.eks. Danmarks
akvarie bruger det i forbindelse med UV anlæg. Dette for at nedbryde såkaldt "restozon", når sterilisationen har fundet sted.
Dvs. at vand fra overløb løber direkte til ozonreaktoren, igennem diverse filtre og til sidst igennem UV for at undgå ozonen kommer tilbage i akvariet.
Jeg kan dog ikke sammenkæde det med at folk herinde smider det direkte i akvariet hehe. Det modsiger jo sig selv.
Måske er der nogle kloge hoveder der kan sige noget mere om det? ( og på forhånd undskyld, ville ikke stjæle din tråd)