Så gik den ikke længere 2 fisk døde

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
Brugeravatar
Dahl669
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16
Postnummer: 6740 Bramming
Saltvand siden?: 2009

Så gik den ikke længere 2 fisk døde

Indlæg af Dahl669 »

Ja som over skriften lyder er 2 af mine fisk døde her i nat, jeg har ellers ikke haft sygdom i akvariet i de 2 år jag har haft det, men nu skulle det også ramme mig :G

Jeg købte lige en Zebrasoma veliferum og en kardinal igår, men her til morgen ligger mine 2 største fisk døde nede på bunden (1 ild kejser & 1 gul kirug) :BA efter at have kigget lidt på de 2 døde fisk kan jeg se at deres gæller er helt ild røde og der hænger blod ud af dem. Jeg har valgt at kører en kur med Halt parasites fra Easy life da de andre fisk har volsomt gælle klappen, så håber det kan hjælpe :be: . jeg giver ikke de ny ankommende fisk skylden for sådan kan det jo gå.

Men hvis der er nogen der har nogle gode råd, så er jeg meget åben for input til hvad jeg kan gøre :embarassed:
Dan Dahl Nielsen
Percula 120
Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 3760 Gudhjem
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Bornholm

Re: Så gik den ikke længere 2 fisk døde

Indlæg af Johnny »

surt for dig men mærkligt det kommer så pludseligt og volsomt er det de fisk det eneste du har tilført inden for det sidste stykke tid? og har du opleved sygdom før?
Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
Brugeravatar
Dahl669
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16

Indlæg af Dahl669 »

Der kom 5 ny chromiser i for 2-3 uger siden og dem går jeg faktisk og mistænker for at have taget noget med til akvariet, jeg har aldrig haft sygdon i akvariet før og det er jo en god ting, men i og med jeg aldrig har haft det før går der nok lidt panik i den :(

Er der noget jeg kan gøre ud over det jeg har gjort?
Senest rettet af Dahl669 søn 5. dec 2010 11:09, rettet i alt 1 gang.
Dan Dahl Nielsen
Percula 120
Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 3760 Gudhjem
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Bornholm

Indlæg af Johnny »

jeg har heldigvis ikke erfaring med sygdom men mon ikke nogle melder med råd der har haft lin problem men kan jo håbe
Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: middelfart

Indlæg af Thue »

Er det ikke lige lovligt mange fisk i 130 l hvis din underlinje passer. Nå det kan desværre være rigtige mange grunde men prøv og læse denne side igennem og se hva der passer bedst på dine fisk, desværre er det ikke noget af det nemmeste og kurrer fisk i saltvand http://www.saltwater-aquarium-online-gu ... ments.html

Men der der halt parasit kan du roligt holde med igen for det ødelægger ikke andet end din gode bakterie kultur i akvariet. Det virker over hovedet ikke

Mvh Thue
Brugeravatar
Dahl669
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16

Indlæg af Dahl669 »

;) det gør den så ikke mere det er i mit 460 liters percula :) men godt spottet.

Okay jeg prøver lige at kigge på siden, og håber på det bedste ;)

endnu endang tak for siden Thue.
Dan Dahl Nielsen
Percula 120
Brugeravatar
nesnej
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: København Ø
Kontakt:

Indlæg af nesnej »

Hej Dahl

Jeg føler virkelig med dig. Jeg har selv lige haft sygdom i mit akvarium. Det var godt nok de forbandede hvide pletter. Mere en halvdelen af fiskene døde.

Hvad årsagen var kan jeg kun gisne om, men det viste sig at mit nitrat var alt alt for højt. Det har måske mindsket fiskenes modstandskraft over for parasitterne. Efter lidt daglig tilførelse af vodka faldt nitratet til nul på en to til tre ugers tid og i dag har de resterende fisk det fint. Det. Jeg egentlig vil sige er: Check om din vandkvalitet er i orden og er den ikke det så få gjort noget ved der. Godt vand er et rigtig godt udgangspunkt når det kommer til sygdomsbekæmpelse. Det er min teori.
Venlig hilsen

Henning Augustine Jensen
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af Birkefeldt »

Det er ærgeligt at høre! :( Jeg læste for et par dage siden at større udsving i PH kan brænde fiskenes gæller. Ved ikke om du evt har haft udsving, men linket er her: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php? ... er#p387905
Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Brugeravatar
Dahl669
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16

Indlæg af Dahl669 »

Hej Henning

Det kunne måske godt vær mit nitrat der er for højt, den ligger på 10 ppm lige nu, og mit nitrit ligger på 0,05. amoniak har jeg ikke fået målt men det vil jeg lige gøre.

Halv delen af mine fisk er også bukket under der er kun de sej livet tilbage, som jeg nu vil prøve af redde :(

Tak for dit svar, håber du har fået dit akvarie sydoms fri for det er godt nok ikke sjovt det her.
Dan Dahl Nielsen
Percula 120
Brugeravatar
boner
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
20
Postnummer: 8950 Ørsted
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: 8950 Ørsted

Indlæg af boner »

Jeg holder stadig på at hvis vandet er i orden kan du næsten ikke få sygdom i et saltvandsakvarie jeg har før fået fisk fyldt med hvide prikker i mit og de er kureret i løbet af få dage uden at smitte nogen af de andre men i opstarten for mange år siden havde jeg tit problemer med hvide prikker osv så hvis vandet er i orden = ingen sygdom det er bare min erfaring :f3:
800 L , Lys: 6 x 50w LED, skummer:SKIMZ E-SERIES SK251 , 150 L sump, Cirkulation: 4 x Tunze 6095 med Tunze 7095 styring , "folk der bader i deres akvarie " SÅ LA DA VÆR
Brugeravatar
Dahl669
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16

Indlæg af Dahl669 »

Hej Boner

Det tror jeg gerne jeg har også kørt i 2 år uden sygdom i mit RSM 130, men nu er det jo i mit opstartet percula 120 den har kørt i ca 3 mdr nu. og så er det gået galt, jeg tager det som det kommer lige nu og her der er ikke rigtig andet at gøre og hvis alle min fisk kradser af hvilket jeg ikke håber de gør, jamen så må jeg sige at dette var en lære streg og start fra scratch.
Dan Dahl Nielsen
Percula 120
Brugeravatar
Dahl669
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16

Indlæg af Dahl669 »

Skal jeg lade være med at fodre de næste par dage??

lave et vand skift eller noget ???
Dan Dahl Nielsen
Percula 120
Brugeravatar
boner
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
20
Postnummer: 8950 Ørsted
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: 8950 Ørsted

Indlæg af boner »

hvis ikke der er for mange koraller osv kan du skrue varmen op på 30 g i en uge det har jeg gjort med held dengang ALDRIG medicin i vandet
800 L , Lys: 6 x 50w LED, skummer:SKIMZ E-SERIES SK251 , 150 L sump, Cirkulation: 4 x Tunze 6095 med Tunze 7095 styring , "folk der bader i deres akvarie " SÅ LA DA VÆR
Brugeravatar
Dahl669
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16

Indlæg af Dahl669 »

kan det hjælpe at skifte 50 liter vand idag og så igen imorgen eller på tirsdag f. eks. ????
Dan Dahl Nielsen
Percula 120
Brugeravatar
Dahl669
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16

Indlæg af Dahl669 »

Så kører akvariet igen, skiftede 50 liter vand over 2 dage og det hjalp, det har nok været affaldsstoffer i vandet :(

Jeg har gået og tænkt over om Vodka eller sukker ville være en god ting at prøve i akvariet, for at komme af med affaldssfofferne, men hvad siger folket?
Dan Dahl Nielsen
Percula 120
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Hvis du vil køre med VSV så skal din skummer være i topform, og noget kunne lyde som den ikke er det.
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Thue »

Carsten skrev:Hvis du vil køre med VSV så skal din skummer være i topform, og noget kunne lyde som den ikke er det.

Jeg har aldrig rigtig sættet mig ind i vsv men hvorfor skal skummeren være i top form carsten
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

skummeren skal være af god kvalitet, og med en hvis overkapacitet, som Carsten skriver ifbm vsv.

det skal den af 2 primære årsager:

1) fjerne affaldsstoffer(der kommer mere snavs ud pga vsv)
2) Det er vitalt at have skummer med kraftig iltning af vandet, idet en OD af vsv giver iltfattigt vand, og her kan en god skummer holde liv i dyrene mens der er for mange bakterier.

håber dette er uddybende for dig.
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Thue »

Det er det i hvert fald tak :biggrin:
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

pederrevnørd skrev:skummeren skal være af god kvalitet, og med en hvis overkapacitet, som Carsten skriver ifbm vsv.

det skal den af 2 primære årsager:

1) fjerne affaldsstoffer(der kommer mere snavs ud pga vsv)
2) Det er vitalt at have skummer med kraftig iltning af vandet, idet en OD af vsv giver iltfattigt vand, og her kan en god skummer holde liv i dyrene mens der er for mange bakterier.

håber dette er uddybende for dig.
Det samme gælder for Biopelles hvis dette skulle værer løsningen.

Steen
Brugeravatar
nesnej
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af nesnej »

Dahl669 skrev:Hej Henning

Det kunne måske godt vær mit nitrat der er for højt, den ligger på 10 ppm lige nu, og mit nitrit ligger på 0,05. amoniak har jeg ikke fået målt men det vil jeg lige gøre.

Halv delen af mine fisk er også bukket under der er kun de sej livet tilbage, som jeg nu vil prøve af redde :(

Tak for dit svar, håber du har fået dit akvarie sydoms fri for det er godt nok ikke sjovt det her.
Nej det er ikke sjovt med sygdom i baljen. Der er dybt deprimerende. Jeg begyndte efter gode råd fra Carsten (Decocean) og Peder Revnød. Det var til stor hjælp. De rådede.
Mig til at tilføre vodka for at få vandkvaliteten i orden igen og jeg er herefter forsat med at gøre det. Mit nitrat var meget højere end dit. I dag er de resterende sunde og raske og i dag går fruen og undertegende ud og investerer i to nye klovne.

Mit mantra i øjeblikket er ikke under nogen omstændigheder begynde at overfodre for det ødelægger vandkvaliteten, og en dårlig vandkvalitet stresser dyrene og gør dem mindre modstandsdygtige.
Venlig hilsen

Henning Augustine Jensen
Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
15
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Benny »

Jeg syntes det er fint at man ikke under nogen omstændigheder må begynde at overfodre, men jeg har kun ca. 4-5 måneders erfaring med fodring, så det er sku rigtigt svært at finde ud af om man overfodre, eller ikke, hvis jeg fodre i stor mængder, ja så spiser mine fisk bare mere!!! og hvad gør man så ? :? :? :?
Hilsen
Benny
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

hvis gælderne køre hurtigt, kan det også være nh4 forgiftning der er på vej.
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Du skal ikke fodrer mere af gangen end de kan æde op på 30sek.

Steen
Brugeravatar
nesnej
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af nesnej »

Benny skrev:Jeg syntes det er fint at man ikke under nogen omstændigheder må begynde at overfodre, men jeg har kun ca. 4-5 måneders erfaring med fodring, så det er sku rigtigt svært at finde ud af om man overfodre, eller ikke, hvis jeg fodre i stor mængder, ja så spiser mine fisk bare mere!!! og hvad gør man så ? :? :? :?
Jeg har haft saltvand i 2 år, og før det ferskvand i mange år, og jeg tror først jeg har lært lektien nu. Man gør dyrene en "bjørnetjeneste" ved at overfodre.
Venlig hilsen

Henning Augustine Jensen
Besvar

Tilbage til "Sygdom"