"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Tryk tab efter reaktor ??

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1697
Tilmeldt: tors 28. feb 2008 10:47
16
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: vejle

Tryk tab efter reaktor ??

Indlæg af apfolmer »

Jeg har idag lavet en ændring af mit slange/rør gøgl i min sump.

Før var returpumpen blot koblet direkte på en 20 mm slange, som gik på et stykke 20 mm pvc, som skød vandet op i tanken igen.
Fint flow.

Idag har jeg koblet min pellets reaktor på, som tidligere var drevet af en lille 1000 liter/time pumpe.

Jeg tænkte at jeg ville spare de 28 watt som den lille pumpe brugte, samt lette en smule støj, ved at lave 2 t stykker, og 2 extra haner, som så hhv kunne regulere vandet gennem reaktor og gennem alm retur-rør-, alt sammen trukket af en New jet 1700 liter/time pumpe. Dvs mere vand end den lille 1000 liters.

Men efter der er koblet dette på, kommer de faktisk MINDRE vand gennem reaktoren, også selvom hanen på det primære retur-rør er lukket helt ??? :crybaby: ... hva S... ???

Jeg har vedhæftet 2 billeder ..

Jeg har en mistanke om at jeg med fordel kunne ha brugt y forgreninger frem for t stykker, da de ellers vil virke som blind-rør, lidt som en røg-gas-begrænser på en scooter med blind-rør på udstødningen ???

Eller er jeg helt afsporet, og er jeg nødsaget til at lade dem køre med hver sin pumpe ???

det skal dog siges at alt slange TIL reaktoren kun er 12/16 mm slange/hane. det fra pumpe, t-stykker, primær hane og rør er i 20 mm pvc/slange.

Jeg kan mærke på udstrømmeren i selve akvariet at når det går gennem reaktoren, så kommer der betydelig mindre vand gennem denne.... end når reaktoren er koblet fra....
Vedhæftede filer
sump2.JPG
sump2.JPG (57.07 KiB) Vist 380 gange
sump1.JPG
sump1.JPG (62.98 KiB) Vist 380 gange
Mixtur
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 181
Tilmeldt: søn 27. sep 2009 16:58
14
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2009

Re: Tryk tab efter reaktor ??

Indlæg af Mixtur »

hvad kan din retur pumpe løfte ??
måske den ikke er så god til at løfte i forhold til den newjet
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1697
Tilmeldt: tors 28. feb 2008 10:47
16
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: vejle

Re: Tryk tab efter reaktor ??

Indlæg af apfolmer »

det er omvendt..
det er min newjet der har rinde performance, i forhold til den lille eheim 1002 som før var på... derfor mistænkte jeg min rør føring, for, på en eller anden måde at gøre noget...
har aldrig lavet noget som dette før, hvor noge tvar koblet på samme rør/slange osv...

Men min NJ er 1700 / l/time og eheim 1002 er kun 1000 liter time, men eheim performer altså bedre gennem den reaktor .... wierd....
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Tryk tab efter reaktor ??

Indlæg af AndersGS »

Hvis der bare et sted er en begrænsning. fx 12/16mm så er det fløjtendes lige meget om resten af slangen er 20 mm eller 40 mm, der kommer kun den mængde igennem som den 12/16mm kan klare, måske der fejlen ligger med mindre det også sad der på det forrige setup.

Men kan du ikke lige lave en princip skitse? Det ser noget rodet ud på fotoet ;)
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Tryk tab efter reaktor ??

Indlæg af AndersGS »

Men det kan også sagtens bare være alm. rørmodstand. Altså fra bøjninger og generel modstand i røret.
panadda
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 46
Tilmeldt: tirs 13. jan 2009 23:29
15
Postnummer: 5000 Odense C

Re: Tryk tab efter reaktor ??

Indlæg af panadda »

Der er stor forskel mærke ydelse og ydelse i praksis. Prøv selv med målebære og stop ur.
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1697
Tilmeldt: tors 28. feb 2008 10:47
16
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: vejle

Re: Tryk tab efter reaktor ??

Indlæg af apfolmer »

der er til både NJ OG eheim pumpe, brugt 2/16 mm slange, derfor fatter jeg ik noget, altså at NJ1700 faktisk yderringere gennem reaktor, end eheim 1002, som på papiret har ringere performance :O
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Tryk tab efter reaktor ??

Indlæg af Han$en »

Jeg er næsten sikker på at dit T-Stykke er synderen - Det har været min erfaring i computer vandkølings systemer.

Prøv at splitte med et Y i stedet, det er jeg næsten sikker på vil ændre en del. Min erfaring med New-Jet pumperne, er nemlig ikke at de er svage. Ikke de kraftigste på markedet, men bestemt heller ikke de svageste!
Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2960
Tilmeldt: lør 27. okt 2007 11:55
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Re: Tryk tab efter reaktor ??

Indlæg af Brian C »

Han$en skrev:Jeg er næsten sikker på at dit T-Stykke er synderen - Det har været min erfaring i computer vandkølings systemer.

Prøv at splitte med et Y i stedet, det er jeg næsten sikker på vil ændre en del. Min erfaring med New-Jet pumperne, er nemlig ikke at de er svage. Ikke de kraftigste på markedet, men bestemt heller ikke de svageste!
jeg støtter op om dig her, der skal ikke meget til at "dræbe" en pumpes ydelse
min store retur 10.500 liter/timen, kunne knap levere 2000 liter i 1,5 meters højde, pga 2 meter 16/22 og tilhørende slangestudser
efter jeg fik rettet det til aer der kommet godt med knald på igen, den driver både reaktor, retur igennem et UV filter, 2 gange refugie, hvoraf den ene sidder i ca 1,70 meters højde, og der er stadig masser af kraft

så rørføringen har rigtig meget at sige

en anden ting jeg har oplevet er at limen kan være løbet ind bag limningen, så der er opstået en forsnævring
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1697
Tilmeldt: tors 28. feb 2008 10:47
16
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: vejle

Re: Tryk tab efter reaktor ??

Indlæg af apfolmer »

ok, men BRIAN C - Vil det sige at det skal laves med y stukker osv, ... vildet ha en betydning, samtidig med at man er sikker på det med lim, o osv ??
her er en skiftse...
Vedhæftede filer
sump3.jpg
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2960
Tilmeldt: lør 27. okt 2007 11:55
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Re: Tryk tab efter reaktor ??

Indlæg af Brian C »

det optimale vil efter min mening være y-stykker og Bøjninger, men jeg bruger nu selv T-stykker
men kunne du få reduceret mængden af det tynde 12/16 til et absolut minimum, helst undvære det
ville det kunne gøre en del ved det.

meen når det er sagt, så er en NJ 1700 heller ikke den pumpe jeg ville vælge hvis den skal drive både retur og en reaktor
der til er den efter min mening for svag, der ville jeg gå en tand op i enten en NJ 2300 eller en NJ 3000
jeg ved godt at watt forbruget stiger, men du undgår stadig at køre med to pumper
og jeg har det sådan at jeg godt kan lide at have bare lidt overkapacitet på pumpen, så der kan skrues op for flowet hvis det kræves

og jeg kan fortælle at 2300'eren står angivet til 38w og 3000 står angivet til ca 58w
men sidst jeg målte den 3000'er jeg har kørende brugte den kun 36 watt
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2060
Tilmeldt: tirs 29. aug 2006 08:24
17
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Re: Tryk tab efter reaktor ??

Indlæg af Stefan »

Jeg ville også overveje en ekstra gang, om det er en god idé at output fra reaktoren ryger direkte i akvariet. De fleste pelletproducenter anbefaler at output er umiddelbart før skummeren.
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1697
Tilmeldt: tors 28. feb 2008 10:47
16
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: vejle

Re: Tryk tab efter reaktor ??

Indlæg af apfolmer »

ja, det med pellets tænke jeg også på efterfølgende..

dette vil blive lavet om, snarest muligt.... så det bliver skummet af igen...
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"