VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.
MP40 eller 3X tunze 6055 med 7096
- klisby
- Palet kirurg
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 8700 Horsens
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Horsens, Denmark
MP40 eller 3X tunze 6055 med 7096
Hej alle.
Jeg skal have mere cirkulation i min balje. Har et s**** algeproblem som jeg ikke kan slippe af med (værdier er fine og laver pt. 15% vandskifte ugentligt!) Det er en 300 liters balje.
Lige nu har jeg et setup der hedder 1X6055 med single controller samt 1x6025. Der er alt for mange "døde" zoner i akvariet, og vil gerne have ændret mit flow.
Dette emne har med garanti været debateret før, så links til evt. tråde kunne være dejligt.
Jeg overvejer derfor følgende to alternativer
1) 1x MP40. Skulle give en god undersrøm og bredt flow. Skulle dermed lave bevægelige zoner i hele akvariet - ny pris 3.149,-
2) Anskaffe to yderligere 6055 (2.498) samt en multicontroller 7096 (1.000) ca. 3.498. Dermed kan jeg få tre gange 6055 og dermed også et varieret flow. Her er jeg dog bange for at tre pumper vil tage for meget plads i akvariet.
Kan selvfølgelig også finde udstyret brugt og spare lidt penge her...
Hvad ville i vælge og gerne egne erfaringer
Mvh:
Kasper
Jeg skal have mere cirkulation i min balje. Har et s**** algeproblem som jeg ikke kan slippe af med (værdier er fine og laver pt. 15% vandskifte ugentligt!) Det er en 300 liters balje.
Lige nu har jeg et setup der hedder 1X6055 med single controller samt 1x6025. Der er alt for mange "døde" zoner i akvariet, og vil gerne have ændret mit flow.
Dette emne har med garanti været debateret før, så links til evt. tråde kunne være dejligt.
Jeg overvejer derfor følgende to alternativer
1) 1x MP40. Skulle give en god undersrøm og bredt flow. Skulle dermed lave bevægelige zoner i hele akvariet - ny pris 3.149,-
2) Anskaffe to yderligere 6055 (2.498) samt en multicontroller 7096 (1.000) ca. 3.498. Dermed kan jeg få tre gange 6055 og dermed også et varieret flow. Her er jeg dog bange for at tre pumper vil tage for meget plads i akvariet.
Kan selvfølgelig også finde udstyret brugt og spare lidt penge her...
Hvad ville i vælge og gerne egne erfaringer
Mvh:
Kasper
- Nicki Henriksen
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2760 Måløv
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Storkøbenhavn
Re: MP40 eller 3X tunze 6055 med 7096
Hey Kasper
jeg har 4 tunze pumper siddende, fordelen v det er du kan dreje dem i mange retninger og hvis du har mange døde zoner må det vel være en fordel også for dig?!
Mine er dog 6105 med multicontroller
jeg har 4 tunze pumper siddende, fordelen v det er du kan dreje dem i mange retninger og hvis du har mange døde zoner må det vel være en fordel også for dig?!
Mine er dog 6105 med multicontroller
Nicki
Mit nye reef viewtopic.php?f=127&t=85430
360L rumdeler viewtopic.php?t=33857
120L Mixed reef viewtopic.php?f=92&t=54207
- Brian C
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Fredericia
Jeg havde før hen 4 tunze (2*6105 + 1*6100 + 1*6065) i mit 600 liters de tre første blev styret af en 7096
idag kører jeg med 2 stk Vortech MP40W, og de leverer mere end rigeligt med flow i hele akvariet
jeg har rent faktisk været nødt til at køre dem med reduceret flow, da deres understrøm ellers fjernede bundlaget
så det gav en stor besparelse på elregningen
idag kører jeg med 2 stk Vortech MP40W, og de leverer mere end rigeligt med flow i hele akvariet
jeg har rent faktisk været nødt til at køre dem med reduceret flow, da deres understrøm ellers fjernede bundlaget
så det gav en stor besparelse på elregningen
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
- FrederikNørgaard
- Foxface
- Reactions:
- 15
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: 7000 Fredericia
Jeg har 1 stk Vortech MP40 og 1 stk Tunze Turbelle stream 2 6065
Mvh Frederik B Nørgaard
- klisby
- Palet kirurg
- Reactions:
- 15
Spændende.
@frederikNørgaard. Er det nødvendigt med en tubelle stream også? Hvor mange liter har du?
@frederikNørgaard. Er det nødvendigt med en tubelle stream også? Hvor mange liter har du?
- kaal43
- Dværg kejser
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 5700 Svendborg
Ville vælge en mp 40,da du holder varmen uden for akvariet.klisby skrev:Spændende.
Det er jo snart sommer så.
Kører selv med en mp 40 på et vitrea 33 det er perfekt.

- Nicki Henriksen
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2760 Måløv
- Geografisk sted: Storkøbenhavn
Har du en tråd med det Vitrea 33?
Jeg valgte vortech fra da mit akvarie er en omdeler og jeg ville have dem på ruden om mod væggen og gad ikk have det stående 8 cm fra væggen for de kunne være der tror ikke min tunze 6105 varmer alverden de kører iøvrigt heller ikke på fuld styrke da de laver den vildeste understrøm
Jeg valgte vortech fra da mit akvarie er en omdeler og jeg ville have dem på ruden om mod væggen og gad ikk have det stående 8 cm fra væggen for de kunne være der tror ikke min tunze 6105 varmer alverden de kører iøvrigt heller ikke på fuld styrke da de laver den vildeste understrøm

Nicki
- FrederikNørgaard
- Foxface
- Reactions:
- 15
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: 7000 Fredericia
Jeg har 460L liter.klisby skrev:Spændende.
Mit akvarie har til dato ikke vaeret over 26 grader endnu. 7-9-13kaal43 skrev:Ville vælge en mp 40,da du holder varmen uden for akvariet.klisby skrev:Spændende.
Det er jo snart sommer så.
Kører selv med en mp 40 på et vitrea 33 det er perfekt.
Mvh Frederik B Nørgaard
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Jeg solgte min MP40w igen med det samme, da den larmede for meget i forhold til Tunze, og derfor at jeg stemmede på 3x6055
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Marco R[/center]
- Brian C
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Jeg har sagt det før og skal da gerne sige det igen, Vortech larmer ikke,Marco R skrev:Jeg solgte min MP40w igen med det samme, da den larmede for meget i forhold til Tunze, og derfor at jeg stemmede på 3x6055
jeg har også fået mere ro efter et jeg har udskiftet mine Tunze
der er vist efterhånden nogle stykker der her fået lov til at lytte til mine Vortechs, og med mindre de bliver brugt som hovedpude, så er de ikke hørbare
heller ikke når de accelerer op, Tunze pumperne kunne jeg høre når de gassede op
og Marco, du skal være velkommen til at kigge forbi så kan du høre det med egne ører

min 6105'ere gav iøvrigt en rimelig understrøm, hvis man kunne kalde den det, men det er absolut ingenting i forhold til Vortech
desuden synes jeg at Vortech en har nogle ret interessante modes, i forhold til Tunze 7096
jeg har mine monteres med én i hver ende, og de er forbundet (trådløst master/slave) med hinanden og kører asynkront i reefcrest mode, hvor pumpen leverer et meget varieret flow
og jeg har INGEN døde zoner
Mvh. Brian
- Han$en
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2990 Nivå
- Saltvand siden?: 2006
Stemte MP40w - Af flere grunde. En af grundende er at Tunze er kendt for at brænde af - Det ses ofte på forumet 

[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic[/center]
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic[/center]
- Brian C
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Arh Nu skal det så lige ses i forhold til antallet af solgte TunzepumperHan$en skrev:Stemte MP40w - Af flere grunde. En af grundende er at Tunze er kendt for at brænde af - Det ses ofte på forumet

Vortechen har dog et lille problem man skal være obs på
Der sidder et lille leje bestående af en grå og en hvid del i mellem propellen og magneten,
jeg har et par gange oplevet at de er "groet" sammen, så propellen ikke kører frit
men da magnetkoblingen er så stærk som den er, trækker den bare hele skidtet med rundt
med risiko for at ødelægge aksel eller bundpladen i den våde del
i de fleste tilfælde går det dog ikke så galt, og reparationen er ikke nogen størrer eller dyr sag
så det kan lige anbefales at holde øje med dette, når man alligevel skal vedligeholde sin pumpe
men igen set i forhold til antallet af solgte pumper, så er det meget få det er sket ved
ihvertfald dem jeg har kendskab til
Mvh. Brian
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Støvring
med snak om vortex, er der så nogle der har prøvet at gå fra de gamle drivere, til de nye ecosmart ? nogle erfaringer?
Brian det kan godt være Tunze sælger mange pumper og der ved har en lille fejl procent. Men jeg har 2x6105 + 2x6205 hvor min ene 6205 har været til reb 2 gange hos Tunze og min 6105 har været til reb 1 gang.
Efter reb har jeg fået ny strømforsyning med hvær gang.
En anden ting jeg så også har kæmpet med er støjen fra dem hvor jeg har måtte sætte en lyddæmper på holderen. Den vil Tunze have 50 eur for noget af en vild pris i forhold til at de burde levere en lydsvag pumpe i stedet for.
Så ud fra dit synspunkt har jeg bare været uhældig og Tunze har så ikke et problem de burde få løst med deres pumper ??
Skulle jeg vælge pumper i dag ville jeg prøve MP40 istedet for.
Steen
En anden ting jeg så også har kæmpet med er støjen fra dem hvor jeg har måtte sætte en lyddæmper på holderen. Den vil Tunze have 50 eur for noget af en vild pris i forhold til at de burde levere en lydsvag pumpe i stedet for.
Så ud fra dit synspunkt har jeg bare været uhældig og Tunze har så ikke et problem de burde få løst med deres pumper ??
Steen
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Haha Brian jeg tror dig gerne, men du har nok været heldigBrian C skrev:Jeg har sagt det før og skal da gerne sige det igen, Vortech larmer ikke,Marco R skrev:Jeg solgte min MP40w igen med det samme, da den larmede for meget i forhold til Tunze, og derfor at jeg stemmede på 3x6055
jeg har også fået mere ro efter et jeg har udskiftet mine Tunze
der er vist efterhånden nogle stykker der her fået lov til at lytte til mine Vortechs, og med mindre de bliver brugt som hovedpude, så er de ikke hørbare
heller ikke når de accelerer op, Tunze pumperne kunne jeg høre når de gassede op
og Marco, du skal være velkommen til at kigge forbi så kan du høre det med egne ører![]()
min 6105'ere gav iøvrigt en rimelig understrøm, hvis man kunne kalde den det, men det er absolut ingenting i forhold til Vortech
desuden synes jeg at Vortech en har nogle ret interessante modes, i forhold til Tunze 7096
jeg har mine monteres med én i hver ende, og de er forbundet (trådløst master/slave) med hinanden og kører asynkront i reefcrest mode, hvor pumpen leverer et meget varieret flow
og jeg har INGEN døde zoner

Men derfor skal det da ikke hindrer mig i at komme og lytte, en god grund til at din SUPER flotte balje

Men vil da helt sikkert hellere have en Vortech pga. det flow og undertryk, som den kan lave, men stemte kun 3x6055 pga. larmen, som jeg har oplevet

[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
Marco R[/center]
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Geografisk sted: Støvring
Hvis de er sat rigtigt, og står lgie over for hinanden, så larmer de ikke meget mere end de tunze jeg har hørt. desuden aftager larmen meget med tiden. og køre man dem på 80% istedet for 100, kan man slet ikke høre dem. larm er typisk pga glas tykkelsen ikke er sat rigtig, eller de er sat skævt.
- Brian C
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Enhver producent der har et produkt der går istykker, har et problem, men jeg mener ikke man skal gøre problemet større end det reelt er, og i Tunzes tilfælde er det vist ikke ret stortspdiving skrev:Brian det kan godt være Tunze sælger mange pumper og der ved har en lille fejl procent. Men jeg har 2x6105 + 2x6205 hvor min ene 6205 har været til reb 2 gange hos Tunze og min 6105 har været til reb 1 gang.
Steen

Så jo, jeg mener du har været uheldig, men det bliver det selfølgelig ikke mindre træls af
kan kun erklære mig enigStarF skrev:Hvis de er sat rigtigt, og står lgie over for hinanden, så larmer de ikke meget mere end de tunze jeg har hørt. desuden aftager larmen meget med tiden. og køre man dem på 80% istedet for 100, kan man slet ikke høre dem. larm er typisk pga glas tykkelsen ikke er sat rigtig, eller de er sat skævt.
Mvh. Brian
- William Jr
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
- Geografisk sted: Randers
- Kontakt:
Jeg syntes at en MP40 er for lidt... Jeg ville vælge 2x MP10w for flow variation, over for hinanden!
- Jeg kender dog ikke maks. glas tykkelse for MP10w. Måske Brian C kender mål i mm?
- Jeg kender dog ikke maks. glas tykkelse for MP10w. Måske Brian C kender mål i mm?
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk
- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!)
- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!)

- klisby
- Palet kirurg
- Reactions:
- 15
Jeg har også selv overvejet 2XMP10W, men er lidt bange for at sådan en pumpe ikke kan sparke nok rundt i vandet?
@William Jr. Det kom som et chock for mig at netop du skulle pointere flow variation
Tak for dit input, har som sagt selv været inde over denne overvejelse, men valgte det fra da jeg troede at pumperne ville blive for små.. Men følger helt klart dit synspunkt!
Mvh:
Kasper
@William Jr. Det kom som et chock for mig at netop du skulle pointere flow variation

Tak for dit input, har som sagt selv været inde over denne overvejelse, men valgte det fra da jeg troede at pumperne ville blive for små.. Men følger helt klart dit synspunkt!
Mvh:
Kasper
- Brian C
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Jeg kan så fortælle at der ikke er nær så meget skub i mp10'ere, den er efter min personlige mening ikke egnet til noget over 128 liter, selvom den er opgivet som egnet op til 200 liter
varieret flow, det klarer MP40 ganske udemærket, bla ved hjælp af Reefcrest mode, som er en tilstand hvor pumpen varierer sin hastighed, jeg har selv mine monteret med én i hver ende af akvariet, og det er tydeligt at se variationen i flowet, isæe da de "snakker sammen" og kører modsat af hinanden
varieret flow, det klarer MP40 ganske udemærket, bla ved hjælp af Reefcrest mode, som er en tilstand hvor pumpen varierer sin hastighed, jeg har selv mine monteret med én i hver ende af akvariet, og det er tydeligt at se variationen i flowet, isæe da de "snakker sammen" og kører modsat af hinanden
Mvh. Brian
- palamo123
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 9500 Hobro
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Hobro
6055 er rigtig fine pumper - dog kan de ikke hamle op med den fantastiske understrøm MP40 kan lave.
Understrømmen holder virkelig gang i akvariet, som gør der ikke ophober sig skidt i krogene
Understrømmen holder virkelig gang i akvariet, som gør der ikke ophober sig skidt i krogene
Mvh
Kenneth
308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
Kenneth
308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
- klisby
- Palet kirurg
- Reactions:
- 15
Det var også det som jeg har kunnet læse mig til.Brian C skrev:Jeg kan så fortælle at der ikke er nær så meget skub i mp10'ere, den er efter min personlige mening ikke egnet til noget over 128 liter, selvom den er opgivet som egnet op til 200 liter
Lyder som om jeg skal kigge på MP40. Kan jo altid"spæde" op med en MP10 senere
- William Jr
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
- Geografisk sted: Randers
- Kontakt:
Tak Brian.
Jeg ser hvad du mener...
- Jeg så dog hellere flowet fordelt af to, fremfor af kun een. Og for en sammenligning med 6055 i ydelse og størrelse, så hellere MP10w
http://reefbuilders.com/2009/04/15/vort ... tas-betas/
http://www.advancedaquarist.com/2009/10/review
Jeg ser hvad du mener...
- Jeg så dog hellere flowet fordelt af to, fremfor af kun een. Og for en sammenligning med 6055 i ydelse og størrelse, så hellere MP10w
http://reefbuilders.com/2009/04/15/vort ... tas-betas/
http://www.advancedaquarist.com/2009/10/review
/Flemming,