Kalkreaktor og tilbageløbsventil

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions: 0
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Kalkreaktor og tilbageløbsventil

Indlæg af herzberg »

Hvad gør folk med kalkreaktor og ph styring? Jeg har det problem, at der er så meget kraft på min pumpe til kalkreaktoren at når co2'en slukkes af min akvariecomputer, så begynder vandet at blive presset ud igennem bobbeltælleren og op i co2 slangen. Jeg har sat en co2 tilbageløbsventil på, men den er ikke 100% tæt, så der siver lige så langsomt co2 siden vand tilbage igennem den (findes der en 100% tæt co2 tilbageløbsventil). Jeg vil nødigt opleve, at der kommer til at stå vand i min solenoidventil.

Nogen råd?
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Brugeravatar
Martin LF
Foxface
Foxface
17
Postnummer: 8400 Ebeltoft
Geografisk sted: Ebeltoft

Re: Kalkreaktor og tilbageløbsventil

Indlæg af Martin LF »

Har du en kugleventil efter kalkreaktoren ?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions: 10
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Hvad med at prøve at sætte en kontraventil mere på.
spdiving

Indlæg af spdiving »

Er det pumpen på kalkreaktoren der gør at trykket er så højt eller er det pumpen du spæder kalkreaktoren med ??

For det lyder vildt at trykket kan blive så højt i reaktoren hvis der er pumpen på kakreaktoren der gør det for så ville næsten tror at pumpen er for stor.

Hvis der er pga. trykket du spæder kakreaktoren med kan du prøve et sætte en ventil imellem. Jeg spæder min reaktor ved at have puttet slangen op i et af mine udgangs rør. Det har lige fået et par strips så slangen ikke bliver trykket ud. Dette virkker fint og trykket bliver heller ikke støre end hvad reaktoren selv skal bruge af vand.

Steen
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
20

Indlæg af herzberg »

Martin> Ja jeg har sådan en lille ventil på så jeg kan styre udløbet.

Carsten> Jo det kunne jeg vel egentlig prøve. Det var måske en ide.

Steen> JA det er pumpen. Jeg har kun 1 pumpe på. Det er samme pumpe som suger vand ind som cirkulerer vandet i reaktoren. Det er en 3000 liters pumpe. Jeg har godt overvejet om den måske er for stor, men den skal jo som sagt både hive vand ind og cirkulere det.

Pt har jeg "løst" problemet ved at sætte frekvensen min aquatronica tænder og slukker for co2 op. Så når der ikke er løbe ret meget den forkerte vej inden der bliver åbnet for co2 igen og vandet bliver presset tilbage. Men det er jo lidt en lappeløsning.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
spdiving

Indlæg af spdiving »

Min kalkreaktor kan ikke selv suge vand ind og skal spædes. Der sider en 2000L på den.
Min gamle koralIn 1501 kunne heller ikke selv suge det samme for den RonniA havde en Deltec kalkreaktor PF 601S.

http://www.saltvandsgalleri.dk/var/resi ... 1268649974

Steen
Senest rettet af spdiving søn 28. mar 2010 12:33, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
20

Indlæg af herzberg »

Jeg tror nok, at den jeg har er lidt "old school" ;) Der er et vandindtag på sugesiden af pumpen. Den suger så vand ind i takt med at vandet løber ud af udløbet i toppen. Princippet fungerer som sådan fint nok. Jeg ville være lykkelig for at eje sådan en deltec, men de koster jo også en mindre formue.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions: 10
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Steen: Det er min gamle ATI kalkreaktor. Og den fungerede perfekt hos mig, og ham jeg solgte den til, fik aldrig sat den igang, har jeg fået oplyst.
Hos mig kørte den uden nogen form for elektronik, og derfor havde jeg aldrig nogen problemer med den.

Hertzberg: Hvad måler du Ca til i udgangen??
Har du overvejet at midske trykket ved at lade vandet fra udløbet løbe lidt hurtigere?
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
20

Indlæg af herzberg »

Carsten> Som sagt, den kører også helt fint hos mig. Eneste problem er blot det jeg har beskrevet. Problemet med at lade vandet løbe hurtigere ud vil være, at mit forbrug af CO2 vil blive højere, da der jo skal mere til at få ph værdien ned. Men det kan selvfølgelig være, at den kan være lavere, da KH jo også skal være lavere, da der kommer mere effluent ud (gav det overhovedet mening, hehe).

Jeg tror jeg vil starte med at prøve med en ekstra tilbageløbsventil. Men som tidligere beskrevet, så har jeg faktisk løst det ved at have et mindre udsving på, hvornår den tænder og slukker for CO2´en.

Den ser iøvrigt sådan her ud (med enkelte undtagelser) http://www.reefgeek.com/reefgeek/7727/c ... odel_2.jpg
spdiving

Indlæg af spdiving »

Jeg har ikke nogle bedre ide og når det er Carstens gamle ved han helt sikkert også bedre hvad der skal til før den virkker optimalt.

Den ser ellers ret enkel ud på billedet.

Hvis jeg har forstået det rigtig giver PHen i reaktoren udsving i KHen og vandet der drypper ud af reaktoren CA.

Steen
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"